تعامل بین دانشگاه و جامعه قرآنی کمرنگ شده است
کد خبر: 3878209
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴

تعامل بین دانشگاه و جامعه قرآنی کمرنگ شده است

مدیر ستاد تفسیر قرآن کریم گفت: نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه قطعاً اقدامات قرآنی مناسبی را انجام داده است، اما این امر را کاملاً باید پذیرفت که انسجام و تعامل بین جامعه قرآنی و دانشگاه کمرنگ شده و مشهود نیست.

تعامل بین دانشگاه و جامعه قرآنی

ستاد تفسیر قرآن کریم از سال 78 با پیشنهاد حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی با حضور 10 نفر به عنوان اعضای شورای مرکزی تشکیل و با رویکرد ترویج فعالیتهای قرآنی با بیش از هفت میلیون مخاطب در سراسر کشور گام مهمی را در ورود قرآن به زندگی مردم داشته است؛ در مورد فعالیتهای این ستاد ایکنا قم، گفتوگویی با حجتالاسلام والمسلیمن چاووشی، مدیر ستاد تفسیر قرآن کریم انجام شده که به شرح زیر است:

ایکنا ـ مهمترین تأثیر مسابقات قرآن از جمله مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) بر زندگی جوانان چیست؟

فعالیت‌های قرآنی مورد استقبال همه اقشار جامعه از جمله نوجوانان، جوانان و میانسالان و..است و ما نیز موظف هستیم اقداماتی را انجام دهیم تا فرهنگ قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی مردم گسترش یابد، لذا باید همه در کنار هم برای تحقق این امر مهم تلاش کنیم که یکی از این اقدامات برگزاری مسابقات قرآن از جمله مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) است که در سیزدهمین دوره با کمیت و کیفیت عالی در حال برگزاری است.

ایکنا _ موانع ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه و راهکارهای رفع آن چیست؟

در تعلمیات قرآن نیز آمده‌ است که برای انجام تمام اقدامات خوب و مفید، موانعی وجود دارد و چنین موانعی برای ترویج فرهنگ قرآنی و نیز برای برگزاری مسابقات قرآن هم هست، اما باید تلاش کنیم تا این موانع را برطرف کنیم برای مثال در سال چندین مرتبه این مسابقات برگزار شود و فقط محدود به برخی از مؤسسات و نهادهای دولتی و خصوصی نباشد بلکه تمام ادارات و ارگان‌های دولتی شهرستان‌ها و استان‌ها در طول سال چنین مسابقات قرآن را در دو بخش بانوان و آقایان برگزار کنند. در واقع به عبارت بهتر مسابقات قرآن باید عمومیت بیشتری پیدا کند و هر چقدر در این مسیر پیش‌تر رویم جوانان و جامعه خود را بیمه کرده‌ایم. این بدان معنا نیست که قرآن فقط به درستی خوانده شود بلکه باید تمام ابعاد زندگی جوانان را با معارف و مفاهیم قرآنی مأنوس کرده و توجه آنان را به مفاهیم، تفسیر و تجوید قرآن نیز افزایش داد و در این امر مهم تمام نهادها و ارگان‌های دولتی و مؤسسات قرآنی باید هم‌افزایی داشته‌باشند.

ایکنا _ آیا ظرفیت دانشگاه و دانشجویان در این زمینه مورد استفاده قرار گرفته است؟

نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه قطعاً اقدامات قرآنی مناسبی را انجام داده است، اما این امر را کاملاً باید پذیرفت که انسجام و تعامل بین جامعه قرآنی و دانشگاه کمرنگ شده و مشهود نیست، لذا به هر صورت باید در این زمینه به صورت دقیق آسیب‌شناسی شده و اشکالات این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد و اتاق فکری تشکیل داد تا در آن راهکارهای رفع موانع موجود در تعامل بین این دو حوزه را پیدا کرده و سپس با تقویت نقاط قوت، نقاط ضعف خود را کاهش دهیم. جهات تعامل میان آموزش و پرورش و دانشگاه با جامعه قرآنی و حوزویان باید پژوهش‌ها و تحقیقات گسترده‌ای انجام شود.

 

انتهای پیام
captcha