حضور وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش عمومی و پایان دومین حضور کاروان قرآنی انقلاب
کد خبر: 3878461
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

حضور وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش عمومی و پایان دومین حضور کاروان قرآنی انقلاب

پایان دومین حرکت کاروان قرآنی انقلاب در مناطق جنوب شرقی کشور، برگزاری جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن با حضور وزیر آموزش و پرورش، برپایی بخش آقایان مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)و... از جمله مهمترین رویدادهای قرآنی هفته پایانی بهمن‌ماه بود.

به گزارش ایکنا، از رویدادهای قرآنی هفته پایانی بهمن‌ماه می‌توان به اجرای برنامه‌ و پایان حرکت کاروان قرآنی انقلاب در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور، برپایی پنجاه‌وسومین جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن با حضور وزیر آموزش و پرورش، اخباری از برگزاری سومین همایش مجمع خادمان قرآن در هفته پیش‌رو، حضور قرآنیان در جشن انقلاب و ... اشاره کرد.

امتداد برنامه‌های کاروان قرآنی انقلاب در مناطق جنوبی

کاروان قرآنی انقلاب(متشکل از اساتید، قاریان و حافظان) محفل قرآنی خود را از هشتم بهمن‌ماه همزمان با مراسم تجدید میثاق جامعه قرآنی کشور با آرمان‌های امام راحل(ره) در حرم مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی آغاز کرده بود و سپس بر سر مزار سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی ادامه داد و در امتداد حرکتش، راهی هرمزگان شد و در ابتدای هفته‌ای که گذشت نیز محافلی در جنوب و جنوب شرقی کشور برگزار کرد.

محافلی در سیستان و بلوچستان و شهرهای کنارک، قصرقند و نیک‌شهر با تلاوت قاریان بین‌المللی چون احمد ابوالقاسمی و مهدی عادلی و بعضاً قاریان استانی و شهرستانی که با تلاوت‌های جذاب هر شنونده‌ای را پای این محافل می‌نشاند. این اجرا‌ها به منطقه سوم نبوت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رسید تا عطر روح‌نواز قرآن در نوار ساحلی دریای عمان و ساحل مکران بیش از هر زمان دیگری پیچیده شود. همراهی گروه نمایشی در کنار اجرای محافل از اتفاقات ویژه کاروان قرآنی انقلاب امسال بود که نمایشنامه‌هایی را با محوریت آیات قرآن آماده و اجرا می‌کردند.


بیشتر بخوانید:


این کاروان، آخرین محفل خود را 20 بهمن‌ماه در مسجد حضرت ولیعصر(عج) شهرک شهید مولایی منطقه سوم‌ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار کرد و به کار خود پایان داد.

احمد ابوالقاسمی، حمیدرضا احمدی‌وفا، مهدی عادلی، قاسم مقدمی، محمدرضا پورزرگری، مهدی غلام‌نژاد و سیدمصطفی حسینی و سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی از جمله اعضای همراه با این کاروان بودند.

رشد ۶/۶ درصدی مخاطبان شبکه قرآن سیما

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی درباره میزان مخاطبان شبکه‌های سیما در فصل پاییز، شبکه قرآن و معارف سیما نسبت به پاییز سال ۱۳۹۷، با رشد ۶/۶ درصد توانسته است، میزان قابل توجهی مخاطب را جذب کند و ۱/۱۵ درصد کل مخاطب را به خود اختصاص دهد.

تحلیل فعالیت‌های قرآنی در دوران انقلاب اسلامی

برنامه این هفته افق رادیو قرآن با حضور محمد خواجوی، پیشکسوت قرآنی کشور همراه بود. وی به مناسبت این هفته که ایام دهه فجر بود، به خاطراتی از آن دوران و پیشینه‌ای از فعالیت‌های قرآنی‌‌اش اشاره کرد. خواجوی همچنین بر آغاز فعالیت مؤسسات قرآنی از روی اضطرار به دلیل اینکه مساجد از فعالیت افتاده‌اند و یکی از ‌مهم‌ترین آفت‌های مساجد بعد از انقلاب اسلامی، تأکید کرد و معتقد است «مساجد ما مانند یک سنگر فرهنگی از صبح تا شب آماده باشند تا جوانان را تربیت کرده و فرهنگ قرآنی و اسلامی را توسعه دهند».
همچنین این برنامه میهمان دیگری را از طریق ارتباط تلفنی داشت، حسینعلی شریف، پیشکسوت قرآنی کشور که به روی خط این برنامه‌ آمده بود، مناسب با این ایام به بیان خاطره ‌اش از گروه «خمینی ای امام» و تمرین‌هایی که برای اجرای سرود بدو ورود امام خمینی(ره) به فرودگاه داشتند، پرداخت.

اختتامیه سومین جشنواره فجر دارالقرآن خانه کارگر

دارالقرآن خانه کارگرمراسم اختتامیه سومین جشنواره قرآنی فجر دارالقرآن خانه کارگر و تقدیر از قرآن‌آموزان برتر جامعه کارگری با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مسئولانی از خانه کارگر به میزبانی دانشگاه علمی ـ کاربردی خانه کارگر برگزار شد.
طی این اشاره به پیشینه فعالیت این دارالقرآن از سال 85 و طرح‌هایی چون طرح ملی حفظ تلفنی قرآن کریم در کشور با پذیرش ۲۰۰ هزار نفر از سراسر کشور و ۵۰ نفر از خارج از کشور ، دارا بودن ۱۳ مرکز پیش‌دبستانی، برگزاری دوره‌های تربیت مربی قرآن اشاره شد و در ادامه نیز حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر لزوم حرکت به سمت قرآن و آشنایی با معانی و مفاهیم آن و حرکت از سطح به عمق و دلایل مشکلات بشریت از فاصله گرفتن از شاخص‌های قرآنی، تأکید کرد.

برگزاری فینال «فرازهای آسمانی»

فینال سومین دوره مسابقات فرازهای آسمانی همزمان با ایام اربعین شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و با راهیابی 12 نفر از برگزیدگان مرحله مقدماتی 24 بهمن‌ماه در مسجد کلاک کرج برگزار شد.
امیرحسین باقری از استان البرز، یاسین پورغیاثیان از استان همدان، حسین سواری از استان خوزستان، محمدمهدی طالبیان از استان قم، علی‌اصغر فتح‌الله‌پور از استان البرز، محمد قاسمی از استان یزد، امیرحسین لندرانی از استان تهران، علیرضا مولائی از استان اردبیل، امیرعلی ناصری از استان البرز، علی واحدی از استان البرز، محمودرضا هلالی از استان آذربایجان شرقی و مهدی یادگاری از استان البرز نفرات راه‌یافته به مرحله فینال مسابقات فرازهای آسمانی بودند.

آغاز مجله خبری و شبانگاهی «مصباح»

مجله خبری «مصباح» عنوان برنامه‌ای جدید از گروه اطلاع‌رسانی شبکه قرآن و معارف سیما است که با محوریت اطلاع‌رسانی و بررسی اخبار و رویدادهای قرآنی و معارفی روز جهان اسلام با بخش‌هایی چون نگاهی به مطبوعات و مرور خبرگزاری‌ها، شهروندخبرنگار، رسم شاگردی، معرفی جلسات قرآن هرروز، هشتک مصباح، معرفی کتاب، تریبون آزاد، بخش معارفی، قاب دوربین، میز پیگیری خبر، بسته گزارشی، بخش بسته خبری ایکنا، آیتم رونق تولید، صمیمانه، روزنه و محصولات قرآنی به روی آنتن این شبکه می‌رود.
این برنامه به تهیه‌کنندگی و اجرای مهدی صفری است که روزهای زوج از ساعت ۲۲ به صورت زنده از آنتن این شبکه پخش می‌شود.

پنجاه‌وسومین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن

کمیسیون آموزش عمومی قرآنپنجاه و سومین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، پس از هشت ماه تأخیر، با حضور محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش و حضور سایر اعضای کمیسیون در اتاق جلسات این وزارتخانه برگزار شد.
از جمله موارد مطروحه در این جلسه؛
ـ عرضه‌محور بودن پنج راهبرد سند توسعه آموزش عمومی قرآن
ـ تأکید بر حضور تمامی اعضا در جلسات کمیسیون
ـ تعامل بیش از پیش دبیرخانه با کمیته‌ها و کارگروه‌ها با یکدیگر
ـ دانش‌آموزان؛ مستعدترین مخاطبان قرآن
ـ تبیین اهداف ۹گانه آموزش عمومی
ـ فعالیت‌های قرآنی کشور در سه حوزه آموزش عمومی، آموزش عالی و تبلیغ و ترویج
ـ آسیب‌های نظام آموزش عمومی قرآن
ـ ارائه گزارش از تکمیل شناسنامه اقدمات ملی سند راهبردی
ـ خلاصه نشدن فرهنگ قرآنی در حفظ قرآن
ـ تصمیم وزیر برای بازنگری جایگاه حفظ قرآن در آموزش و پرورش
ـ آموزش عمومی اصلی‌ترین کمیسیون در حیث شمول و فراگیری
- شورای توسعه فرهنگ قرآنی از کار عقب افتاده است با وجود اینکه خدمات خوبی ارائه کرده است
- برگزاری جلسات به صورت منظم ماهی دو بار
- پیگیری اعتبارات از سوی وزیر آموزش و پرورش
- ایفای نقش فعال در دستور جلسات شورا و مجمع مشورتی و پیشنهاد سیاست‌ها و ضوابط

سومین همایش مجمع خادمان قرآن در هفته پیش‌رو

سومین همایش مجمع خادمان قرآن کریم با هدف تصویب نهایی اساسنامه نهایی این انجمن، ۲۷ بهمن‌ماه با حضور خادمان قرآن، هیئت مؤسس، هیئت مدیره، جمعی از فعالان و ممتازان قرآنی که پیش از این در مراسم خادمان قرآن به این نام مفتخر شده‌اند، در مجموعه باغ زیبای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار می‌شود.
این همایش از ساعت 9 صبح آغاز می‌شود در بخشی از این همایش گزارشی از مجمع دوم و سوم خادمان قرآن از سوی محمدرضا پورمعین، دبیر انجمن خادمان قرآن کریم ارائه خواهد شد و سپس اساسنامه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و پس از تصمیم نهایی اعضا به تصویب خواهد رسید.
اما در نوبت بعد از ظهر این همایش، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سخنرانی خواهد پرداخت و سپس رأی‌گیری برای انتخاب دبیرکل جدید انجام می‌شود و این مراسم با تریبون آزاد به پایان می‌رسد.

«بخوان قاسم سلیمانی» جدیدترین اثر گروه هم‌خوانی محمد‌رسول‌الله(ص)

گروه تواشیح و همخوانی محمدرسول‌الله(ص) تهران بزرگ به مناسبت چهلمین روز شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی، جدیدترین اثر خود را با عنوان «بخوان قاسم سلیمانی» با همکاری مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی آیه و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر کرده است.
شعر این اثر را «سیدکمال هاشم‌زاده» و «کیومرث عبدی» سروده است و آهنگ و تنظیم آن نیز بر عهده «نیما نورمحمدی» بوده است، صدابردار این اثر «حسن صفری» و تهیه‌کننده آن نیز «محمد تربتی طرقبه» است.

حضور قرآنیان در جشن انقلاب

جامعه قرآنیبا وجود سرما و برودت هوا اما در چهل‌ویکمین سالگرد بهار انقلاب شکوهمند اسلامی همه اقشار و آحاد مردم با حضور در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن بار دیگر با آرمان‌های امام راحل(ره)، مقام معظم رهبری و انقلاب اسلامی بیعتی دوباره کردند، تجدید میثاق و حضوری که نشان داد این مردم همچنان دل در گرو انقلاب خود دارند و هیچ چیزی سد این دلدادگی نخواهد شد.

عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان جزء اولین نفراتی بود که خود را به محل قرار قرآنیان در تقاطع نواب - آزادی رساند، در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حمید شاه‌آبادی، معاون صدای رسانه ملی، محمدحسین محمدزاده، مدیر سابق شبکه قرآن و معارف سیما از جمله افرادی بودند که طبق روال سنوات گذشته در این محل حاضران شدند و شعور انقلابی مردم و نگاه بلند و ارتباط قلبی مردم با انقلاب را به تصویر کشدند و به دیدگاه و نظرات خود درباره نقش مردم در رسیدن انقلاب به پیروزی پرداختند.

سخن نقدآمیز یک پیشکسوت قرآنی با وزیر فرهنگ

آیین اختنامیه سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در حالی برگزار شد که تلاوت آغازین آن، حاوی اغلاط آشکار اعرابی و اشکالات فنی بود، در این راستا بهروز یاری‌گل، استاد قرآن نسبت به ارائه تلاوت ضعیف در این رویداد فرهنگی، واکنش نشان داد و طی نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیدگاه منتقدانه خود را در این زمینه بیان کرد.

معاون اجرایی نمایشگاه قرآن معرفی شد

طی حکمی از سوی عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، مرتضی خدمتکار به سمت معاون اجرایی این نمایشگاه قرآن منصوب شد.

جزئیات پانزدهمین آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن

بنابر اعلام سازمان دارالقرآن الکریم، ثبت‌نام پانزدهمین دوره آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم از ابتدای بهمن‌ماه امسال آغاز شده و تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت. مرحله اول این آزمون که شامل آزمون کتبی ترجمه، مفاهیم و حفظ است، در مراکز استان‌ها، ۲۲ فروردین‌ماه سال برگزار خواهد شد و نتایج آن نیز اواخر خردادماه 99 اعلام می‌شود.
مرحله دوم آزمون که به صورت شفاهی در رشته حفظ است، نیز از پنجم تیرماه سال آینده آغاز می‌شود و تا ۳۱ همان ماه ادامه خواهد داشت و نتایج این مرحله نیز ۲۲ شهریورماه از طریق سایت تلاوت اعلام خواهد شد. همچنین مرحله سوم این آزمون که شامل ترجمه و مفردات است نیز روز هفتم آذرماه سال ۱۳۹۹ برگزار می‌شود.

پایان مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

رقابت سیزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش آقایان با حضور 5 هزار و 565 نفر در گروه‌های سنی زیر ۱۶ سال، ۱۶ تا ۳۲ سال و بالای ۳۲ سال در بخش آقایان از 20 بهمن‌ماه آغاز و تا 25 بهمن‌ماه در جمکران ادامه داشت.

این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق و قرائت ترتیل، حفظ کل و حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء با قضاوت بیش از 40 نفر از داوران ازجمله محمدرضا پورزرگری، احد اصل‌محمدی، محمدرضا ابوالقاسمی، مهدی زهدی‌علیپور، داوود تک‌فلاح، سعید قربانی، علی‌اصغر برومند، سیداحمد مقیمی، سعید زکی‌لو، علی‌اصغر شعاعی، یوسف افراش، محمدعلی دهدشتی، مهدی فروغی، احمد لیایی، علیرضا نداف، حسین معتمدی، روح‌الله آقایی، حمید مجیدی‌مهر، محمدرضا حق‌شناس، حامد ولیزاده، رضا محمدپور، صالح اطهری‌فرد، عباس هاشمی، علی فربین، مجید جیریایی، نصرت‌الله حسینی، حسین رستمی، علی‌اکبر ملک‌شاهی، محسن یاراحمدی، مرتضی مختاری، سیداحمد میریان، احمد زرنگار، حسین اخوان‌اقدم، حاج‌اسماعیلی، احمد خالدی، سیدجواد سادات‌فاطمی، حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای، سیدصادق نصراللهی، مهدی حسنی، امیر آقایی، معتز آقایی، سیدعبدالرضا میرموسایی و غلامحسین سمیعی‌فرد، عبدالوحید جعفرزاده، بهنام هژیرپور، محمدمهدی بحرالعلوم و اساتید راهنمایی چون مهدی غلام‌نژاد، مجید خدایاری، محسن قاسمی، محمد پورعاشوری، مؤمن ثانی، محمدرضا محمدی و محمدرضا احمدی برگزار شد.

انتهای پیام
captcha