ایرانیان پیروی از فرمان الهی در قرآن را به ملت‌ها آموختند
کد خبر: 3879639
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
در سمینار اسلام‌آباد مطرح شد؛

ایرانیان پیروی از فرمان الهی در قرآن را به ملت‌ها آموختند

در سمینار «نقش امام خمينی(ره) در معماری انقلاب اسلامی در جهان معاصر» که به همت رایزنی فرهنگی ایران در پاکستان و بخش تاریخ دانشگاه قائد اعظم در اسلام‌آباد برگزار شد،‌ از این موضوع سخن به میان آمد که مردم ایران، پیروی از فرمان الهی در قرآن را به ملت‌های دیگر آموختند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این سمینار با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی، دانشگاهی، از جمله سیدمحمدعلی حسینی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، محمدرضا کاکا، سرپرست رایزنی فرهنگی كشورمان در اسلام‌آباد، محمد علی، رئیس دانشگاه قائد اعظم اسلام‌آباد، تنویر انجم، رئیس دانشکده تاریخ و قندیل عباس، استاد روابط بين‌الملل دانشگاه قائد اعظم در محل سالن همایش دانشکده اقتصاد برگزار شد.

در این مراسم پخش مستندهایی به زبان اردو و انگلیسی درباره تاریخ انقلاب اسلامی، دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب در حوزه‌های مختلف از جمله پیشرفت‌های علمی، دانشگاهی، اقتصادی، اجتماعی و سیاست خارجی در منطقه و سطح بین‌الملل با استقبال گرم شرکت‌کنندگان همراه بود.

سخنرانان در این سمینار با تمجید از مقاومت مردم ایران در برابر نظام ظالمانه شاه  که خود را پلیس آمریکا در منطقه می‌دانست، گفتند که مردم ایران درس واقعی پیروی از فرمان خداوند در قرآن را به دیگر ملت‌ها آموختند. آنان با اشاره به توانمندی‌های ایران در حوزه‌های مختلف از جمله علمی، فناوری و دانشگاهی بر ضرورت تعمیق این همکاری‌ها با پاکستان تأکید کردند.

توسعه همکاری‌ها

در ادامه این مراسم، سیدمحمدعلی حسینی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد طی سخنانی اظهار کرد: پیشرفت و توسعه روزافزون ملت ایران پس از انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف بر همگان عیان است و ما امروز سابقه درخشانی در تمام زمینه‌های علمی، آموزشی، دانشگاهی و فناوری داریم.

وی با اشاره به جایگاه برتر جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان درباره توسعه فناوری نانو، علوم هسته‌ای، تولید بومی دارو و فناوری ربات، گفت: سفارت ایران در پاکستان آماده کمک به تقویت مناسبات میان ایران و پاکستان در حوزه‌های علوم، آموزش و توسعه مناسبات دانشگاهی است.

حسینی افزود: ایران آماده میزبانی از دانشجویان پاکستانی مقطع دکترا با پایان‌نامه مرتبط با ایران، است. متأسفانه امروز کشورهای اسلامی نسبت به سایر کشورهای جهان در زمینه علوم و فناوری عقب مانده‌اند و انتظار می‌رود دانشمندان، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه‌های کشورهای اسلامی، گام‌های مشترکی برای جبران نقاط ضعف و تقویت جایگاه علمی ملت‌های مسلمان بردارند.

وی تأکید کرد: ما در صورت عدم پیشرفت علمی به طور مستمر در معرض تهدید دشمنان تمدنی، فرهنگی و سیاسی خواهیم بود و فقط هنگامی می‌توانیم از سد این تهدیدها عبور کنیم که جایگاه توسعه علمی خود را تقویت کنیم.

نقش برتر ایران در منطقه

حسینی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه کاهش آسیب‌پذیری یک کشور محدود به حوزه‌های نظامی و سیاسی نیست، گفت: نتیجه پیروزی انقلاب اسلامی ایران پس از 41 سال، موقعیت قوی کنونی در سطح منطقه و جهان به ویژه مربوط به حوزه‌های پزشکی، نانو، صنایع پایه دانش، هوافضا و سایر بخش‌هاست.

در ادامه محمد علی، رئیس دانشگاه قائد اعظم پاکستان اظهار کرد: ایران همواره در شرایط سخت چه پیش از انقلاب و چه بعد از پیروزی از مردم پاکستان حمایت کرده است و ما نیز امروز این پیام را مخابره می‌کنیم که پاکستانی‌ها نیز همواره و در هر شرایطی اطمینان خواهند داد که در کنار برادر مسلمان ایرانی خود هستند.

وی در ادامه، توسعه همکاری‌های ایران و پاکستان به ویژه در حوزه علمی، دانشگاهی، تبادل اساتید و دانشجویان را مهم برشمرد و گفت: باید از مشترکات فرهنگی، دینی، مذهبی و اجتماعی میان دو کشور برای تعمیق مناسبات بهره‌برداری شود.

محمد علی از آمادگی این دانشگاه برای همکاری نزدیک با سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد برای تقویت پیوند میان مراکز دانشگاهی، تبادل هیئت‌های علمی و میزبانی از دانشجویان به ویژه در مقطع دکترا خبر داد.

وی با تمجید از پیشرفت چشمگیر جمهوری اسلامی ایران و توانمندی‌های بالای این کشور در حوزه علمی، فناوری نانو، علوم انسانی و ژنتیک، افزود: ایرانیان دارای تاریخ پرافتخاری هستند و لازم است که ما از آنان بیاموزیم.

سیدوقار علیشاه، از اساتید برجسته این دانشگاه با تمجید از شعار نه شرقی و نه غربی از جانب امام خمینی(ره) و مردم ایران و پیشرفت چشمگیر این کشور بدون وابستگی به دیگر کشورها، اظهار کرد: برخی از بازیگران منطقه و بین‌الملل به دنبال ایجاد خلل در روابط و همکاری‌های دوجانبه ایران و پاکستان هستند و باید این موانع را با مشارکت و همکاری نزدیک از بین برد.

عظمت ایران و جهان اسلام

قندیل عباس، استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی این دانشگاه طی مقاله‌ای درباره  تاریخ انقلاب اسلامی ایران صحبت کرد و از عرصه‌های مختلف قبل از انقلاب و بعد از انقلاب اسلامی ایران، سعی، تلاش و زحمات رهبر کبیر انقلاب برای ایجاد انقلاب اسلامی سخن به میان آورد. همچنین سفر امام به کشورهای خارجی از جمله فرانسه به دلیل تبعید وی از سوی رژیم پهلوی آن زمان و مقاومت علیه رژیم شاه و جنگ ایران و عراق را طی تحقیقات علمی خود ارائه داد.

وی به روابط ایران و پاکستان و همکاری دوجانبه آنها اشاره کرد و با یادآوری بیانات مقام معظم رهبری درباره مسئله کشمیر، گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی و همسایه پاکستان مطرح است. وی از حمایت بی‌دریغ رهبر معظم انقلاب قدردانی کرد و افزود: عظمت ایران و جهان اسلام مدیون حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است.

محمدرضا کاکا، سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد در سخنانی گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام سیاسی ایدئولوژیک و انقلابی بر شالوده گفتمان انقلاب اسلامی یا همان منظومه فکری امام خمینی(ره) استقرار یافته است. این گفتمان در سال 1357 پدیدار شد و توانست با گرد آوردن مفاهیم مختلفی مانند استقلال، آزادی، عدالت، استکبارستیزی، مستضعفین، جهاد، شهادت و... در یک زنجیره حول‌محور اسلام ناب محمدی، منظومه معنایی مستقلی را تشکیل دهد و پس از فائق آمدن بر گفتمان‌های رقیب مانند لیبرالیسم غرب‌گرا و کمونیسم شرق‌گرا، به جایگاه محوری در جامعه ایرانی ارتقا یابد و رهبری فکری و ایدئولوژیک توده‌های مردم را در دست بگیرد.

پیوند میان توده‌های جامعه

وی افزود: بررسی رفتار و نگرش عمومی ایرانیان آشکارا نشان می‌دهد، مفاهیم گفتمانی انقلاب اسلامی در ذهن اکثریت مردم رسوب کرده است، به طوری که آنان همچنان بر سر معانی تولید شده توسط این گفتمان و تفسیر آن از جهان، متفق هستند. پیوند عمیقی میان توده‌های جامعه و ولایت فقیه به عنوان نقطه کانونی انقلاب اسلامی وجود دارد. گفتمان انقلاب اسلامی، استکبارستیزی و ایستادگی در برابر آمریکا به عنوان شیطان بزرگ و محور نظام سلطه یک اصل است. گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمان حمایت از محرومان و مستضعفان عالم و به ویژه ملت مظلوم فلسطین و کشمیر است.

کاکا اظهار کرد: اميدوارم گفتمان انقلاب اسلامی ایران و دستاوردهای آن اين فرصت را برای علاقه‌مندان و پژوهشگران به ایران در كشور پاكستان فراهم کند تا گام‌های مؤثری در توسعه روابط علمی و دانشگاهی میان دو کشور برداشته شود.

در این سمینار دانشجويان رشته‌های مختلف بيش از 40 مقاله ارائه دادند كه 30 مقاله برتر توسط كميته علمی استادان اين دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha