دکل حفاری «72 فتح» ساخت جهاددانشگاهی رونمایی شد
کد خبر: 3879734
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱
با حضور وزیر نفت؛

دکل حفاری «72 فتح» ساخت جهاددانشگاهی رونمایی شد

مراسم رونمایی از دکل حفاری خشکی «۷۲ فتح» ساخته‌ شده توسط جهاددانشگاهی موردنیاز صنعت نفت ایران با حضور وزیر نفت برگزار شد.

دکل حفاری 72 فتح

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی؛ امروز سه‌شنبه، ۲۹ بهمن‌ماه، مراسم رونمایی از دکل حفاری خشکی «۷۲ فتح» ساخته‌شده توسط جهاددانشگاهی مورد نیاز صنعت نفت با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، غلام‌رضا شریعتی، استاندار خوزستان، مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و جمعی از مدیران ارشد وزارت نفت در اهواز برگزار شد.

این دکل در سایت بازسازی شماره‌ یک شرکت ملی حفاری ایران مستقر شده است. حداکثر عمق قابل حفاری توسط این دکل ۲۰ هزار فوت، ارتفاع دکل از سطح حدود ۱۵۰ فوت و حداکثر بار استاتیکی قابل‌تحمل توسط دکل یک‌میلیون پوند است. این دکل همچنین مجهز به یک تاپ‌درایور به قدرت ۵۰۰ تن، میز دوار با سایز ۱۳۷.۵ اینچ و سه دستگاه پمپ گل از نوع رفت و برگشتی هر کدام به قدرت ۱۶۰۰ اسب بخار است.

دکل ۷۲ فتح دومین دکل ساخت جهاددانشگاهی است که در قالب قرارداد ساخت ۳ دکل میان شرکت ملی حفاری ایران و جهاددانشگاهی ساخته و تحویل داده شده است.
 
پیش‌بینی می‌شود سومین دکل حفاری ساخت جهاددانشگاهی (دکل ۷۳ فتح) نیز در سال ۱۳۹۹ تحویل داده شود.

در حال حاضر دانش فنی طراحی و ساخت دکل‌های حفاری سنگین تا ۳۰۰۰ اسب بخار با جدیدترین طراحی سازه‌ دکل حفاری که مطابق با استاندارد API می‌باشد، توسط جهاددانشگاهی به داخل کشور منتقل و بومی‌سازی شده است؛ همچنین زیرساخت لازم به‌منظور ساخت و بازسازی دکل‌های حفاری خشکی با ظرفیت ساخت دو دکل و بازسازی دو دکل در سال در استان البرز فراهم‌شده که می‌تواند در خدمت صنعت حفاری کشور قرار بگیرد.

میزان اشتغال‌زایی این طرح برای ۳۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۱۰۰ نفر غیرمستقیم برای ساخت هر دکل است و میزان صرفه‌جویی ارزی، ۵۰ درصد قیمت خرید خارجی در زمان عقد قرارداد است.
 
وزیر نفت در مراسم رونمایی از دومین دکل ساخت جهاددانشگاهی اظهار کرد: ما برای سال‌های طولانی نیاز به حفاری و تجهیزات حفاری و تجهیزات جنبی آن داریم.

وی با بیان این که از دکل برای نصب سریع سیستم‌های بهره برداری و نمک زدایی ایده گرفتیم، افزود: یک دکل یک تجهیز نیست در واقع یک کارخانه است. جدا از کارخانه‌هایی که ما در کشور داریم، سرمایه‌گذاری آن‌ها به اندازه یک دکل نیست. یک دکل یک کارخانه‌ای است که شما می‌توانید به سرعت آن را جمع کرده و انتقال دهید و دوباره سرپایش کنید تا کار کند. در واقع یک کارخانه‌ی سیار است.
 
وزیر نفت با تشکر از تلاش‌های سرسختانه جهاددانشگاهی برای ساخت دکل، بیان کرد: از جهاددانشگاهی و دکتر طیبی تشکر می‌کنم که سرسختانه این کار را دنبال کردن و در حوزه نفت موفق شدند.

زنگنه تصریح کرد: دکتر طیبی سال‌های زیادی سر سختانه این کار را دنبال کرد و خسته نشد تا توانست موفق شود. هم به خودشان و هم تیم جوانشان که حتما معتقد به توسعه کشور هستند، تبریک می‌گویم. این کار خیلی ارزش دارد. تقاضا و اصرار می‌کنم که جهاددانشگاهی این کار را ادامه دهد و عمقش را بیشتر کند که این موضوع برای ما مهم است. وقتی عمق را دنبال می‌کنیم یعنی به فکر آینده بودیم.

وزیر نفت یک دکل را دارای تجهیزات مفصلی دانست و گفت: این تجهیزات باید ساخته شود وظیفه ما این است که برای کارخانه‌های داخلی کار درست کنیم. ساخت دکل در ایران یکی از آرزو‌های صنعت نفت بود که امروز محقق شده است و جهاددانشگاهی را برای ساخت این تجهیزات تحت حمایت خود قرار می‌دهیم.

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، در مراسم رونمایی از دومین دکل ساخت جهاددانشگاهی که با حضور وزیر نفت انجام شد، گفت: یکی از وظایف اصلی این نهاد، تولید فناوری مورد نیاز صنایع کشور بود چه این که خودمان تولید کنیم، چه این که انتقال و جذب فناوری و ارتقای آن را داشته باشیم.

وی افزود: طبیعی بود که در ابتدای کارمان صنعت نفت را به عنوان یکی از حوزه‌های مهم و استراتژیک انتخاب کنیم؛ چون صنعت اصلی است. اگر ما در مجموعه فناوری‌های جامع که در این صنعت به کار می‌رود، صاحب دانش شویم، این کار می‌تواند موتور محرک در سایر صنایع شود.

رئیس جهاددانشگاهی تصریح کرد: دهه‌ی ۶۰ کارمان را با ساخت رکتیفایر‌ها و دقیقا براساس استاندارد‌های BS آغاز و چند هزار تولید کردیم و وقتی بخش خصوصی وارد شد، ما بیرون آمدیم و به سراغ ساخت UPS‌ها و شارژر‌های صنعتی رفتیم و اولین خط ما هم اهواز به ری بود که با خوشحالی انجام دادیم، چون گفته‌شده بود این کار جزو فناوری‌های پیشرفته است. در حال حاضر هیچ مشکلی در ساخت UPS‌ها و شارژر‌ها تا رسیدن به همه‌ی قدرت‌های مورد نیاز این صنعت نداریم.

طیبی با اشاره به اینکه قدم بعدی ما سیستم برق و کنترل دکل‌های حفاری بود، بیان کرد: با توجه به این که به تعداد زیادی از این سیستم‌ها نیاز است و برای ما با وجود مجموعه‌ی دانش‌هایی را که در اختیار داریم، موضوع خوبی است.

رئیس جهاددانشگاهی با تشکر و قدردانی از اعتماد و کمک‌های صنعت حفاری، تصریح کرد: این نهاد توان خوبی هم در حوزه‌ی مکانیک دارد و تلاش کرد تا غبارگیر‌های صنعتی، الکتروفیلترها، بک فیلیتر‌ها و... را تولید کند و با تلاش‌هایی که انجام شد وارد صنعت ایران شدیم.

وی با بیان اینکه تحویل دکل سوم تا شهریورماه انجام می‌شود، ادامه داد: در جهاددانشگاهی به این نتیجه رسیدیم وارد بحث دکل‌ها بشویم و با همکاری شرکت ملی حفاری نفت مناطق نفتی جنوب وارد شدیم و قرار شد ساخت پنج دکل را انجام دهیم. اما با توجه به این که ما رتبه برای طراحی دکل نداشتیم و کسی هم نیست که به ما رتبه دهد، در نتیجه تصمیم گرفتیم به جای کپی کردن رتبه‌ دکل‌های قدیمی، انتقال فناوری انجام دهیم که در حال حاضر انتقال دانش به طور کامل انجام شده است و صاحب طراحی دانش دکل‌های کوچک حفاری سنگین تا سه هزار اسب بخار هستیم.
 

امضای تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی و وزارت نفت

‌در حاشیه این مراسم همچنین، مراسم امضای این قرارداد با حضور وزیر نفت، رئیس جهاددانشگاهی و جمعی از مدیران وزارت نفت و جهاددانشگاهی برگزار شد. انجام خدمات طراحی و مهندسی، تامین کالا و تجهیزات، ساخت و نصب، راه‌اندازی، بهره‌برداری، تعمیرات و نگهداری و برچیدن واحد پیش‌ساخته (Skid Mounted) فرآورش نفت به‌میزان متوسط ۵۰ هزار بشکه نفت (STB) در روز در میدان نفتی آزادگان جنوبی به همت دانش متخصصان جهاددانشگاهی، موضوع این قرارداد است. با توجه به رویکرد جدید وزارت نفت مبنی بر ساخت و نصب واحد‌های بهره‌برداری به‌صورت پیش‌ساخته و دست‌یابی به نفت با مشخصات فروش استاندارد بین‌المللی، پروژه‌ی حاضر بین جهاددانشگاهی و شرکت مهندسی و توسعه‌ی نفت منعقد شد.

تولید سریع محصول از نفت خام با تجهیزات نفتی به‌صورت یک پکیج کامل با عنوان تاسیسات فرآورش پیش‌ساخته (Skid – Mounted)، طراحی و اجرا می‌شوند. با استفاده از این مجموعه تجهیزات، نه‌تن‌ها قابلیت انتقال و احداث سریع امکان‌پذیر خواهد بود، بلکه امکان طراحی انعطاف‌پذیر و ماژولار سیستم بر اساس مشخصات نفت استخراج‌شده از چاه میسر می‌شود. تأسیسات فرآوری پیش‌ساخته، مجموعه‌ای از تجهیزات فرآیندی، انتقال سیال، جابه‌جایی حرارتی و ... است.

براساس این گزارش، سابقه و تجربه‌ی احداث واحد فرآورش پیش‌ساخته و سریع‌الاحداث، تنها یک مورد در میدان آزادگان جنوبی توسط یک شرکت ایتالیایی انجام گرفته است؛ در این قرارداد ضمن بومی‌سازی دانش فنی، طراحی و ساخت این تجهیز راهبردی برای اولین‌بار در و با استفاده از توان داخلی اجرا خواهد شد.

یادآور می‌شود، برپایی اولین دکل حفاری (۷۱ فتح) در منطقه‌ی عملیاتی اهواز (میدان منصوری) و انجام تست‌های عملیاتی به‌منظور آغاز عملیات حفاری در سال ۱۳۹۱، ساخت، نصب و راه‌اندازی شد و دومین دکل حفاری (۷۲ فتح) در سایت بازسازی شماره‌ یک شرکت ملی حفاری ایران، تست‌های لازم را انجام داده و تحویل شرکت ملی حفاری ایران شده است تا بعد از این مراسم، عملیات حفاری به‌صورت کامل از جمله طراحی، ساخت، مونتاژ و راه‌اندازی توسط جهادگران جهاددانشگاهی انجام شود. پیش‌بینی تحویل سومین دکل حفاری (۷۳ فتح) در سال ۱۳۹۹ است.
 
انتهای پیام
captcha