انفعال مراکز علمی جهان اسلام در جریان‌سازی فکری فضای مجازی
کد خبر: 3879955
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
دبیر شورای عالی فضای مجازی:

انفعال مراکز علمی جهان اسلام در جریان‌سازی فکری فضای مجازی

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با بیان اینکه با استفاده از ابزار‌های جدید مجازی و دیپلماسی عمومی، ذهنیت ملت‌ها ساخته می‌شود، گفت: متأسفانه دانشگاه‌های جهان اسلام آن گونه که باید وارد عرصه جریان‌سازی فکری در عرصه فضای مجازی و ایجاد دغدغه‌مندی در ملت‌ها و نخبگان دانشگاهی نشده‌اند.

به گزارش ایکنا، سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، در دیدار با رئیس جامعةالمصطفی(ص)(ص) العالمیه بیان کرد: برآنیم تا در عرصه پژوهش و شکل‌گیری درس‌های خارج فقه و اصول حوزه، کارگروه‌های تخصصی مختلف مسئله‌شناسی در حوزه و دانشگاه شکل گیرد و به حساسیت‌های موضوع توجه شود.

وی، از فعالیت‌های شورای عالی فضای مجازی کشور به عنوان شورای فراقوه‌ای یاد کرد و افزود: دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی کشور برخلاف رویه دبیرخانه دیگر شورا‌های عالی کشور شکل گرفته است و نقش هماهنگ‌کننده و مدیریت فضای مجازی را بر عهده دارد.

رئیس شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به تأسیس پژوهشگاه فضای مجازی، گزارشی از فعالیت‌های این مجموعه ارائه کرد و گفت: فرماندهی عملیات سایبری کشور در حوزه فضای مجازی، یکی از مأموریت‌های این مجموعه به شمار می‌رود.

وی با بیان این که در سال‌های گذشته، شورای عالی فضای مجازی در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل کمتر ورود کرده است، ادامه داد: فضای مجازی، تحت سلطه شدید امریکا قرار دارد و حوزه‌های حکمرانی، شامل قانون‌گذاری و تقسیم منابع، تحت اختیار آمریکا است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به این که امریکا برای ابقای حکمرانی خود بر فضای مجازی جهان می‌کوشد از طرح موضوعات فضای مجازی در سازمان ملل جلوگیری کند، تصریح کرد: جهانی شدن بر اثر فضای مجازی، عواقب مثبت و منفی فراوانی برای کشور‌ها دارد و نیاز است مباحث حکمرانی و مسائل پیرامونی آن در نهاد‌های دینی، به ویژه حوزه‌های علمیه و جامعةالمصطفی(ص)، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

فیروزآبادی افزود: آمریکایی‌ها فضای مجازی را برآمده از این کشور ذکر می‌نمایند و اذعان می‌کنند پاسخ هجمه سایبری کشور‌ها به امریکا از طریق فضای مجازی، در فضای حقیقی و با دخالت نیروی نظامی داده خواهد شد.

وی فضای مجازی را رکن جهانی شدن دانست و اذعان کرد: تضعیف مرز‌های سیاسی و جغرافیایی، از ثمرات گسترش روزافزون فضای مجازی است؛ از این رو، باید به الزامات و نیاز‌های این عرصه توجه کنیم و در حوزه گفتمان‌سازی نقش‌آفرینی گسترده‌ای داشته باشیم.

فیروزآبادی بر لزوم توجه به فضای جریانی و گفتمانی حاکم بر فضای مجازی اشاره کرد و گفت: توجه به گفتمان‌ها، به ویژه در خصوص حوزه‌های عقیدتی، بسیار مهم است که از روش‌های مختلف هشتک‌گذاری، کمپین‌سازی و... صورت می‌گیرد، هر چند جمهوری اسلامی و سایر کشور‌های جهان اسلام از این ظرفیت‌های بالقوه استفاده درستی نمی‌کنند، ولی رقبا و دشمنان اسلام، فعالیت گسترده و روزافزونی را دنبال می‌کنند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ضمن اشاره به دیپلماسی سایبری و تأثیر فضای مجازی در عقد کنوانسیون‌ها، عقود و قرارداد‌های بین‌المللی، گفت: در فضای مجازی ضمن بهره‌گیری از دیپلماسی عمومی ناظر به ابزار‌های جدید مجازی، ذهنیت ملت‌ها ساخته می‌شود.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام المسلمین علی عباسی، رئیس جامعة المصطفی(ص) العالمیه طی سخنانی با اشاره به وضعیت کنونی طلاب المصطفی(ص) اظهار کرد: تنوع ملیتی جامعةالمصطفی(ص) در دنیای کنونی کم‌نظیر است و در عین توجه به رویکرد‌های بین‌المللی، زمینه گردهمایی مشتاقان معارف ناب الهی را از ملیت‌های متنوع جهانی فراهم کرده است.

وی با بیان این که به نسبت تنوع ملیتی، زبان‌های مختلفی در جامعةالمصطفی(ص) مورد توجه قرار گرفته است، افزود: دانش‌پژوهان و دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی(ص) فعالیت‌های علمی خود را ناظر به چهل زبان زنده دنیا پیگیری می‌کنند و انجمن‌های علمی و فرهنگی طلاب نیز شبکه منسجمی در عرصه‌های علمی و فرهنگی ایجاد کرده است.

عباسی به گستره حضور جامعةالمصطفی(ص) در کشور‌های مختلف جهان اشاره کرد و گفت: زبان فارسی، عنصری مهم در اتصال فرهنگی، فکری و گفتمانی است که دانش‌پژوهان المصطفی(ص) از این سرمایه در ارائه مبانی الهی بهره‌گیری می‌کنند.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) با بیان این که هیچ نهادی در ایران، چنین کارنامه پرباری در برگزاری کرسی‌های زبان فارسی ندارد، یادآور شد: کسانی که در فضای برآمده از انقلاب اسلامی با زبان فارسی آشنا می‌شوند، پیوند عمیق فرهنگی با گفتمان انقلاب اسلامی برقرار می‌کنند.

وی تربیت نیروی توانمند و دارای قابلیت‌های علمی را برای نقش‌آفرینی در گستره گیتی، از رسالت‌های مهم جامعةالمصطفی(ص) دانست و اذعان کرد: این نهاد درب‌های علم و معنویت را به روی تمام مردم عالم و علاقه‌مندان معارف الهی گشوده و در این مسیر، فعالیت‌های علمی و آموزشی خود را منحصر به مذهب و دین ویژه‌ای نکرده است.

عباسی به ظرفیت‌های عصر نوین و لزوم بهره‌گیری از ظرفیت فضا‌های ارتباطی جدید، به ویژه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اشاره و تصریح کرد: جامعةالمصطفی(ص) از سرمایه بزرگی برای حضور در عرصه مجازی برخوردار است و این پیوند را ناظر به نیاز‌های دنیای کنونی دنبال می‌کند.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) با تأکید بر این که برای حضور در فضای فرهنگی جهان، نیازمند برنامه‌ریزی گسترده هستیم، خاطرنشان کرد: دانشگاه مجازی المصطفی(ص) از ظرفیت بالایی برای ارائه آموزش‌های جدید در بستر فضای مجازی برخوردار است و با توجه به تنوع و دایره مخاطبانی، از پیشتازترین مجموعه‌های آموزشی در این عرصه به شمار می‌رود.

وی دانشگاه مجازی را از محور‌های توسعه‌ای المصطفی(ص) برای ترسیم فعالیت‌های آموزشی پیش‌رو عنوان کرد و گفت: با توجه به رشد ابزار‌های رسانه‌ای در عصر جدید و دسترسی روزافزون آن به جوامع انسانی، آموزش‌های مجازی می‌تواند با در هم تنیدن مرز‌های جغرافیایی، حضور چشمگیر آموزشی در گستره گیتی رقم زند.

انتهای پیام
captcha