حوزه‌ علمیه بر مدار انتخابات
کد خبر: 3880201
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۱

حوزه‌ علمیه بر مدار انتخابات

در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ در سطح حوزه علمیه نیز در هفته‌ای که گذشت شاهد داغ بودن مسئله انتخابات و تبیین اهمیت آن در قالب نشست ها و سخنرانی های مختلف از سوی چهره های حوزوی بوده ایم.

به گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت، شاهد برگزاری  نشست‌های علمی مختلف و رویدادهایی در حوزه علمیه و پژوهشگاه‌‌ بوده ایم؛ می توان گفت موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی از سویی و میلاد با سعادت حضرت زهرا(س) هر کدام به نوعی کانون پرداخت حوزویان در این هفته بوده است. در ادامه اهم آن‌ها از نظر می‌گذرد:

دروس خارج فقه و تفسیر

آیت‌الله مکارم: آیا خلود کافران در جهنم ابدی است

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، ۲۹ بهمن‌ماه، در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به روایتی از حضرت فاطمه(س)، گفت: در این حدیث مهم آمده که کسی که همسایه‌اش از دست او در امان نباشد، از مؤمنان نیست و کسی که ایمان به خدا و روز قیامت دارد، همسایه خود را اذیت نمی‌کند و کسی که مؤمن است حرف نیکو می‌زند و یا سکوت می‌کند و خداوند فرد خیر، حلیم و عفیف را دوست دارد و فرد گناهکار، بی‌بند و بار و ظنین را دوست ندارد.

آیت‌الله مکارم همچنین با اشاره به بحث خلود اهل جهنم در آتش اظهار کرد: اکثریت قاطعی از علما می‌گویند که خلود به معنای ابدیت و عده کمی هم می‌گویند به معنای ابدیت نیست؛ افراد معتقد به خلود دائمی استدلالاتی از قرآن می‌آورند؛ از جمله اینکه در دو آیه قرآن یعنی آیات ۶۴ و ۶۵ احزاب با تعبیر «ابداً» خلود را دائمی می‌داند و نمی‌توان گفت که مدت مدیدی است.

نظام اسلامی ایران منافع ابرقدرت‌ها را به چالش کشیده است

آیت‌الله حسین نوری همدانی، ۳۰ بهمن‌ماه در درس خارج خود با اشاره به فرازی از نهج‌البلاغه، با تأکید بر ضرورت آشنایی بیشتر با این اثر گرانقدر گفت: امام بر صبر و توکل تأکید فرموده‌اند، لذا انسان باید در تمامی کارهای خود اخلاص داشته و بر خدا توکل کند، زیرا بهترین پشتیبان انسان، خداوند است.

وی با اشاره به انتخابات، با بیان اینکه در مقطع کنونی، این مسئله بسیار مهم است، افزود: دشمنان همه سعی خود را کرده‌اند که این دوره آن‌طور که آنها می‌خواهند، نباشد، بنابراین مردم باید با تمام قوا به میدان بیایید و با  شور و نشاط در صحنه حضور یابند.

حضور در انتخابات مکمل ۲۲ بهمن است

آیت‌الله جعفر سبحانی، امروز، ۳۰ بهمن ماه، در درس خارج خود در مسجد اعظم قم با اشاره به روایتی از امام علی(ع)، گفت: ایشان فرموده‌اند که اگر کسی نقطه قوتی داشته باشد من با او کار می‌کنم و دنبال این نیستم که همه نقاط قوت در او وجود داشته باشد؛ چون اگر بنا باشد دنبال کسی برویم که همه خصال خوب را داشته باشد، آن وقت کسی با این ویژگی‌ها وجود ندارد.

وی افزود: البته امام علی(ع) دو گروه را استثنا کردند؛ کسی که مذهب ندارد و کسی که عاقل نیست، زیرا عاقل امنیت انسان را زیر سؤال می‌برد؛ این قضیه باید برای ما در بحث انتخابات هم الگو باشد؛ کسانی را که شورای نگهبان تأیید کرده، لابد نقاط قوتی دارند و ان‌شاءالله همه متدین و عاقل هستند و کوشش کنیم کسانی که خصال خیر و بهتری دارند به آنان رأی دهیم.

فقه انتخابات در حوزه‌های علمیه راه‌اندازی شود

آیت‌الله محمدجواد فاضل، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در درس خارج فقه خود، با بیان اینکه برخی می‌گویند نباید به حضور در انتخابات جنبه شرعی بدهیم، گفت: این حرف درست نیست، زیرا انتخابات مصداق «حوادث واقعه» است و براساس توقیع امام زمان(عج)، مردم باید در حوادث واقعه به فقیه جامع‌الشرایط مراجعه کنند.

وی بیان کرد: در فقه انتخابات، مسائل مهمی مطرح است. آیا اصل انتخابات یك امر مشروع است؟ آیا انسان می‌تواند افرادی را به عنوان وکیل خود انتخاب كند تا قوانینی را برای عموم مردم تدوین و تشریع بكنند. یعنی تشریع قانونی کنند. انتخابات چه جایگاهی در فقه دارد؟ وكالت در امور شخصی برای تصرف در اموال و انجام امور شخصی امری روشن و مقبول است، اما وكالت در قانون‌گذاری آن هم برای عموم مردم به چه نحو است؟ چگونه قابلیت تصویر دارد و چه مقدار نافذ است؟

نشست‌های علمی

نشست علمی «بازنمایی صدیقه کبری(س) در متون اسلامی» برگزار شد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده، ۲۶ بهمن‌ماه در نشست علمی «بازنمایی صدیقه کبری(س) در متون اسلامی» در حوزه خواهران گفت: آیات قرآن در مورد آن حضرت ناظر به شخصیت حقیقی ایشان است، اما به نظر بنده قرآن فراتر از شخصیت حقیقی آن حضرت قصد داشته تا مسئله‌ای را بازگو کند.

وی افزود: فارغ از نقش حقیقی که آن حضرت داشته و مورد توجه خدا بوده، می‌توانیم این وجه را هم تصور کنیم که قرآن، فضایی را برای حضرت ایجاد کرد تا بتوانند مرزبندی تاریخی خود را انجام و جریان‌سازی تاریخی داشته باشند.

نشست «بازشناسی فضائل حضرت زهرا از منظر قرآن و حدیث» برگزار شد

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر فیضی‌پور، استاد دانشگاه فرهنگیان، شامگاه سه‌شنبه، ۲۹ بهمن‌ماه، در نشست «بازشناسی فضائل حضرت زهرا از منظر قرآن و حدیث» در مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: قرآن حضرت زهرا(س) را مظهر پاکی، تداوم نسل پیامبر، مصداق خیر کثیر و سبب حقانیت پیامبر و قبولی توبه آدم و آزمون ابراهیم می‌داند.

وی با بیان اینکه روایات در مورد آن حضرت به دو دسته تقسیم می‌شوند که شامل روایاتی است که در ذیل آیات بیان شده‌اند و روایات مستقل در تبیین شخصیت ایشان است، تصریح کرد: اولین آیه در این باره آیه تطهیر است که میان دو گروه آیات یعنی آیات زنان پیامبر قرار دارد و بر خلاف آنان ضمیر از مؤنث به مذکر تغییر می‌یابد.

نشست «بازشناسی ماهیت تاریخی بیت‌الاحزان در بقیع» برگزار شد

احمد خامه‌یار، پژوهشگر و مدرس تاریخ تشیع، اول اسفندماه در نشست «بازشناسی ماهیت تاریخی بیت‌الاحزان در بقیع» که در سازمان حج و زیارت قم برگزار شد گفت: براساس روایات تاریخی، یکی از مناطقی که شیعیان در آنجا نماز زیارت می‌خواندند، همین مکان(بیت الاحزان) بوده است.

وی افزود: بیت‌الاحزان به نام‌های مختلف مانند بیت الحزن، قبة الحزن، مسجد الحزن و ... در منابع قدیمی بیان شده است؛ سفرنامه ابن جبیر (که در سال ۵۸۰ نوشته شده است) بعد از توضیف بقعه ائمه بقیع، به بیت الاحزان هم اشاره کرده که فاطمه(س) بعد از وفات پیامبر به اینجا پناه برده و گریه می‌کردند.

نشست علمی «شهید سلیمانی و قدرت نرم ایران» برگزار شد

شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شامگاه چهارشنبه، ۳۰ بهمن‌ماه، در نشست علمی «شهید سلیمانی و قدرت نرم ایران» در ساختمان انجمن‌های علمی حوزه گفت: شهادت سردار سلیمانی سبب شد تا موضوع مقاومت و شهادت وارد عرصه عمومی و عرصه علمی و دانشگاهی و حوزوی شود و بازگشت و احیای ارزش‌های انقلاب را به دنبال داشت.

وی با بیان اینکه مهمترین تأثیر شهید سلیمانی در همین نقطه است، افزود: انقلاب اسلامی در درجه اول انقلاب فرهنگی، اخلاقی و انسانی است؛ امام فرمودند که مشکل جهان اسلام، اخلاقی است و انقلاب هم آمد تا به سمت حل این مسئله باشد و شهید سلیمانی می‌تواند، نماد این موضوع باشد. آنچه مردم را به شور و شعف انداخت نشان داد، مردم همچنان وفادار به شعارهای انقلاب اسلامی هستند.

مصاحبه با اندیشمندان و حوزویان

انتخابات سمفونی اقتدار نظام است

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام(ره)، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به اینکه شرکت در انتخابات طبق فتاوای رهبر معظم انقلاب و مراجع وجوب شرعی دارد، اما برخی افراد عملکرد نامطلوب بعضی دولت‌ها و مجالس را دلیلی برای شرکت نکردن در انتخابات و رأی سفید دادن بیان می‌کنند و آیا توجیه فقهی برای رفع تکلیف آن وجود دارد؟ گفت: ممکن است با نگاه فقه فردی بتوانیم توجیهی برای این مسئله داشته باشیم، ولی قطعاً از نگاه فقه حکومتی، این مسئله توجیه ندارد و آحاد مردم باید از حق خود برای شرکت در انتخابات و تعیین سرنوشت بهره ببرند. انتخابات صرف‌نظر از اینکه چه افرادی منتخب شوند سمفونی اقتدار را برای نظام اسلامی ایجاد می‌کند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: فرض کنیم گفته شود درصد مشارکت ۷۰ درصد بوده، ولی وقتی مصداقی را که بررسی می‌کنیم می‌بینیم که درصد زیادی از منتخبان صلاحیت لازم برای نمایندگی مجلس را نداشته‌اند. اینکه درصد مشارکت ۷۰ درصد است بار خود را در تثبیت نظام دارد، ولی اینکه مثلاً ۶۰ درصد نامزدها صلاحیت ندارند، بار جامعه‌شناسی سیاسی خود را دارد که در جای دیگری باید این موضوع بررسی شود و نمی‌توانیم این دو را به هم مرتبط کنیم.

اتهامات علیه شورای نگهبان ناشی از تبیین نامناسب و خلأهای قانونی است

نصرت‌الله لطفی، قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: دشمنان با تبلیغات گسترده رسانه‌ای به دنبال دلسرد کردن مردم هستند و قطعاً آنچه در ۴۱ سال گذشته انقلاب شاهد بوده‌ایم این است که مردم برخلاف این جریان اقدام کرده و توطئه‌های دشمنان را خنثی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه آنچه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد استقبال خوبی از انتخابات اخیر مجلس خواهیم داشت، افزود: دشمنان در تمامی مقاطع دنبال ضربه‌زدن به نظام دینی اسلامی ما بوده و مردم هم دشمنان را مأیوس کرده‌اند.

لطفی با بیان اینکه مجلس، خانه ملت و عصاره فضائل ملت است، تصریح کرد: ملت ایران متدین، بصیر، ولایتمدار و انقلابی است و نمایندگان آنان هم باید شجاع، دشمن‌شناس، بصیر، انقلابی و پاکدست باشند و از دشمنان هراسی به دل راه ندهند و صادقانه به فکر مردم و خدمت به آنان و نه دنبال مال‌اندوزی و فساد باشند.

انتخابات مانع از ناهنجاری و تظاهرات اجتماعی می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: انتخابات پدیده‌ای نوین و جزء مسائل مستحدثه سیاسی است. لذا اینکه بخواهیم آن را به دایره تکلیف و فقه ببریم نیازمند مبناست؛ یعنی باید آرای عمومی و شکل‌گیری حکومت اسلامی مشخص شود.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) می‌فرمودند که همه چیز توقیفی نیست، بلکه مسائل نوپدید و نوظهور خارجی را که در دین سابقه ندارد باید از نصوص به دست آوریم، تصریح کرد: این مسئله باید از طریق اطلاقات و الغای خصوصیت نصوص استنباط شود. البته برخی بحث بیعت و شورا را مطرح می‌کنند که مرتبط با انتخاب حاکم است.

شرکت در انتخابات از مصادیق بارز مقابله با دشمن است

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید ملکی، معاون تهذیب حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این سؤال که برخی می‌گویند چرا باید وجه شرعی به مسایلی مانند انتخابات بدهیم، گفت: وقتی مسئله‌ای شرعی است، شرعی است و نمی‌توان آن را به نام دیگری تعبیر کرد.

رئیس مرکز تخصصی تفسیر حوزه با بیان اینکه این مسئله هم استدلال عقلی و هم شرعی دارد زیرا هر کسی باید در سرنوشت کشور خود سهیم باشد، افزود: اگر مردم شرکت نکنند دشمن شاد می‌شود و دشمن شاد کردن براساس فقه اسلامی حرام است.

سایر رویدادها

دفتر تبلیغات اسلامی زبان حوزه علمیه است

آیت‌الله حسین نوری همدانی، ۲۸ بهمن‌ماه، در دیدار رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دست‌اندرکاران همایش ملی «مقاومت اسلامی از منظر قرآن کریم» ضمن قدردانی از فعالیت‌های این دفتر در راستای برگزاری این همایش اظهار کرد:  استقامت بحثی بسیار وسیع است و در قرآن، روایات و تاریخ اهل بیت(ع) و علما درخصوص استقامت بحث‌هایی مطرح شده است و نمونه‌های فراوانی از مقاومت و استقامت را می‌توان در آنها پیدا کرد.

وی گفت: علما در سه جبهه مقاومت کردند، یکی در عرصه تحصیل علم بود که استقامت کردند که اگر مقاومت نمی کردند، نمی توانستند در صدر قرار بگیرند و همیشه پیش قدم بودند و وارد میدانی شدند که از هر طرف موج‌هایی می‌آمد، لذا پرداختن به این مسأله، کار بسیار مهمی است.

نرم‌افزار آثار آیت‌الله معرفت در فضای مجازی قابل دسترس شد

نرم‌افزار مجموعه آثار آیت‌الله محمدهادی معرفت شامل متن ۳۰ عنوان کتاب آن مرحوم از سوی موسسه تمهید قم در فضای مجازی قرار گرفته است.

این مجموعه در ۵۶ مجلد در موضوعاتی چون تاریخ قرآن، تفسیر، علوم قرآنی، معارف اسلامی، پاسخ به شبهات است. علاقه‌مندان جهت استفاده از این نرم‌افزار می‌توانند با ثبت نام در سایت ابرنور و ورود به بخش کتب تفسیر از قابلیت‌های این نرم‌افزار استفاده کنند.

این نرم‌افزار دارای قابلیت‌های پژوهشی و دیگر امکانات معمول نرم‌افزارهای نور بوده و به مبلغ ده هزار تومان عرضه شده است تا مورد استفاده علاقه‌مندان به تفسیر و علوم قرآن قرار گیرد.

همه در انتخابات ملتزم به شرع مقدس و قانون باشند

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای با دعوت از آحاد ملت ایران برای حضور در انتخابات، آحاد مردم و مسئولان را به التزام نسبت به شرع و قانون فراخواند.

در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است پیشینه درخشان نظام اسلامی در گام اول انقلاب نشان داد حضور مردم عزیز در انتخابات قوت و استحکام اسلامیت و جمهوریت نظام اسلامی را می‌افزاید و اقتدار ایران اسلامی را به رخ جهانیان می‌کشد. انتخابات در سراسر کشور یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی است که در کشور ما در بهترین و سالم‌ترین شکل ممکن برگزار می‌شود؛ بر این اساس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ملت عزیز ایران را به حضور فعال در جهادِ سیاسی انتخابات دعوت می‌کند.

رجاء واثق داریم ملت شریف ایران در انتخابات پیش رو دوم اسفند ۱۳۹۸ به یاد قهرمانان شهید خود، برگ زرین دیگری به کارنامه درخشان انقلاب ایران اسلامی خواهند افزود؛ امروز کشور با برخی از مشکلات اقتصادی خاص مواجه است که با توجه به ظرفیت‌های داخلی قابل‌حل است. شکل‌گیری یک مجلس قوی، طالب رونق اقتصادی و عدالت اجتماعی، زمینه را برای حل مشکلات فراهم می‌کند.

کتاب تاریخ کلیسا منتشر شد

محمد صادق احمدی، نویسنده این اثر است و عامل اصلی تدوین این کتاب را، خلأ آثار فارسی توصیفی تحلیلی عاری از تعصبات در زمینه تاریخ مسیحیت بیان کرده است. در این اثر سعی بر آن بوده است تا تاریخ کلیساهای دیگر در کنار تاریخ کلیسای کاتولیک و تاریخ کلیسای ایران در هر قرن بررسی شود.

در این کتاب پس از بررسی بسترهای پیدایش مسیحیت، تمام وقایع بر اساس قرون آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. نگارنده در مباحث قرن اول به مسائلی نظیر ظهور عیسای ناصری و وقایع دوران حیات و مصلوب شدن وی، دوره رسولان و دوران اختلاف رسولان می‌پردازد.

در قرن دوم نگارنده به بدعت‌ها و گرایش‌های نو نظیر گنوسیها، مارکیونی‌ها و مونتانیست‌ها، پدران کلیسا و وضعیت کلیسای ایران در قرن دوم می‌پردازد. قرن سوم شامل گرایش‌ها و اعتراض‌ها به الاهیات کلیسایی، آیین مانی، مسیحیت یهودی و مسیحیت ارمنستان می‌پردازد.

انتهای پیام
captcha