بازتاب جشن ملی ایرانیان در رسانه‌های بین‌المللی
کد خبر: 3880280
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵

بازتاب جشن ملی ایرانیان در رسانه‌های بین‌المللی

حضور رهبر معظم انقلاب، مسئولان ارشد کشور و گروه‌های مردمی در ساعات اولیه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و نخستین انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی به‌ویژه رسانه‌های عرب‌زبان داشته است.

بازتاب جشن ملی ایرانیان در رسانه‌های بین‌المللی
به گزارش ایکنا، حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و مسئولان جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مختلف مردمی در ساعات اولیه رأی‌گیری با پوشش رسانه‌های خارجی مواجه شده است.

شبکه‌های «الجزیره» و «رویترز» صبح امروز با قطع برنامه‌های عادی خود، به طور مستقیم تصاویری از حضور مقام معظم رهبری در حسینیه امام خمینی (ره) و انداختن رأی ایشان به صندوق آراء در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را پخش کردند.

پایگاه خبری «المیادین» لبنان نیز با اشاره به این که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین ساعات انتخابات رأی خود را در صندوق انداختند، نوشت: رهبر ایران، انتخابات را جشن ملی دانستند و از همگان برای شرکت در انتخابات دعوت کردند.

المیادین نوشت: اهمیت این انتخابات در این است که پس از ترور سردار سلیمانی، فرمانده قدس نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی آمریکا و در سایه فشارهای دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

پایگاه خبری المیادین همچنین به نقل از خبرنگار خود در تهران نوشت که مراکز رأی‌گیری از صبح امروز شاهد حضور گسترده قشرهای مختلف مردمی است و 55 هزار مرکز در استان‌های مختلف ایران عملیات رأی‌گیری را انجام می‌دهند.

پایگاه خبری «الفرات نیوز» عراق نیز حضور مقام معظم رهبری در نخستین ساعات انتخابات را مورد پوشش قرار داد و نوشت: آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای پس از انداختن رأی خود در صندوق تأکید کردند که انتخابات احقاق حق مدنی ملت است
 
پایگاه خبری «المنار» نیز در این زمینه نوشت: امام خامنه‌ای صبح امروز رأی خود را در صندوق انداختند و حضور در انتخابات را وظیفه شرعی دانستند.

پایگاه خبری «العربی الجدید» نیز با اشاره به آغاز عملیات رأی‌گیری در ایران نوشت: رهبر انقلاب اسلامی ایران و محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در نخستین ساعات رأی‌گیری، آراء خود را به صندوق انداختند.

پایگاه خبری «العهد» لبنان نیز با اشاره به این که آیت‌الله خامنه‌ای در ساعات اولیه انتخابات آراء خود را در صندوق انداختند، نوشت: رهبر معظم انقلاب اعلام کردند که انتخابات متضمن منافع ملی کشور است و هر کسی که به منافع ملی کشور علاقه‌مند است، در انتخابات شرکت کند.
 
پایگاه خبری «السومریه نیوز» عراق نیز اعلام کرد که ایرانیان امروز در حالی اعضای پارلمان جدید را انتخاب می‌کنند که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، امروز را یک عید ملی در ایران معرفی کرد.

پایگاه خبری «النشره» لبنان نیز با انتشار تصویری از مقام معظم رهبری که در حال انداختن رأی خود در صندوق است، نوشت: رهبر عالی انقلاب اسلامی ایران از مردم کشورش خواست که در ساعات اولیه رأی‌گیری در مراکز اخذ رأی حضور پیدا کنند و آراء خود را به صندوق بیندازند.
 
تارنمای «سی ان ان»  نیز در این زمینه نوشت: روز جمعه ایرانی‌ها در بحبوحه تنش میان ایران و آمریکا و مسائل داخلی، در انتخابات مجلس شرکت می‌کنند.

سی ان ان در بخشی از گزارش خود موضوع انتخابات را به تنش‌های میان ایران و آمریکا گره زد و نوشت که بعید به نظر می‌رسد این انتخابات تاثیری در تنش‌های میان تهران و واشنگتن داشته باشد.

سی ان ان نوشت: کارشناسان معتقدند که در خصوص موضوع کاهش تنش بین ایران و آمریکا، توپ در زمین آمریکا است و شاید بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، این کشور مجبور به بازنگری سیاست خود در قبال ایران شود.
 
خبرگزاری انگلیسی «رویترز» نیز در زمینه انتخابات نوشت که برای رهبر ایران، مشارکت بالا پیامی برای واشنگتن است که ایران با تحریم‌ها و ترور سردار سلیمانی تسلیم نشده است.

پایگاه خبری «القدس العربی» نیز با اشاره به این که ایرانیان از صبح امروز برای انتخاب پارلمان جدید پای صندوق‌های رأی رفتند، نوشت: آیت‌الله علی خامنه‌ای در اظهاراتی که به صورت مستقیم از تلویزیون ایران پخش شد، حضور در این انتخابات را وظیفه دینی و حمایت از منافع ملی ایران دانست.
 
پایگاه خبری «عربی 21» نیز با انتشار تصویری از حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که در حال انداختن رأی خود در صندوق است، نوشت: بیش از 7 هزار کاندیدا برای به دست 290 کرسی پارلمان در انتخابات امروز ایران رقابت می‌کنند.
 
پایگاه اینترنتی روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نیز در گزارشی با عنوان «چرا انتخابات ایران مهم است؟» به توصیف ساختار سیاسی ایران به ویژه مجلس پرداخت و نوشت: در ایران مجلس قوانین و بودجه را تصویب می‌کند و می‌تواند به مثابه‌‌ وزنه‌ای درمقابل رئیس‌جمهور از طریق استیضاح وزرا و رد لوایح عمل کند.  

«نیویورک تایمز»، نیز به‌عنوان یکی از رسانه‌های مشهور آمریکا نیز درباره انتخابات ایران نوشت: انتظار می‌رود پارلمان آینده ایران موضع سختی علیه آمریکا اتخاذ کند و بعید است برای یک توافق جدید هسته‌ای از مذاکره حمایت کنند و یا به خواسته‌های آمریکا همانند پایان دادن به حمایت از متحدان در سرتاسر منطقه پاسخ مثبت دهند.

در ادامه گزارش این رسانه آمریکایی آمده است: تحلیلگران انتظار دارند ایران روابط خود را با حزب‌الله در لبنان و سایر گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه تقویت کند.

شبکه ماهواره‌ای «الجزیره» قطر نیز در گزارشی به انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران پرداخت و نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای همانند سه دهه گذشته نخستین نفری بودندکه رأی خود را به صندوق انداختند و خواستار مشارکت گسترده مردم در رأی‌گیری شدند.

در این گزارش الجزیره آمده است که کرسی‌های پارلمان ایران از حضور نمایندگان اقلیت‌های دینی خالی نیست و بر اساس قانون  اساسی حضور نمایندگان اقلیت‌های دینی در پارلمان به رسمیت شناخته شده است، به طوری که پنج کرسی به مسیحیان(ارامنه)، یهودیان(کلیمیان) و زرتشتیان اختصاص یافته است که در بیانیه‌های خواستار مشارکت گسترده در انتخابات شدند.

الجزیره افزود: علاوه بر اختصاص سه کرسی به طوایف مسیحی(آشوری، کلدانی و ارامنه)، اقلیت‌های یهودی و زرتشتی هم هر کدام یک کرسی در پارلمان ایران دارند.

پایگاه خبری «روسیا الیوم» نیز در تیتری با عنوان «ایرانیان امروز پارلمان جدید خود را انتخاب می‌کنند»، نوشت: ایرانیان امروز در 55 هزار مرکز رأی‌گیری، 290 نماینده را از میان 7148 کاندیدا انتخاب می‌کنند.

خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه نیز با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری مبنی بر این که انتخابات تضمین‌کننده منافع ملی ایران است، نوشت: مردم ایران از ساعت 8 صبح امروز به وقت محلی برای انتخاب نمایندگان جدید پای صندوق‌های رأی رفته‌اند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نخستین میان‌ دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، از صبح امروز، دوم اسفند برای تعیین ۲۹۰ نماینده مجلس برای ۲۰۸ حوزه انتخابیه و ۷ نماینده مجلس خبرگان رهبری در ۵ حوزه انتخابیه تهران، قم، فارس، خراسان شمالی و خراسان رضوی در حال برگزاری است.
انتهای پیام
captcha