فعالیت‌های قرآنی به تناسب مخاطب و نیاز جامعه بازنگری شوند
کد خبر: 3880456
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳

فعالیت‌های قرآنی به تناسب مخاطب و نیاز جامعه بازنگری شوند

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه فعالیت‌های قرآنی باید به تناسب مخاطب روز و نیاز جامعه به طور مستمر بازنگری و تجدید نظر شود، اظهار کرد: برای ایجاد خلاقیت در طراحی فعالیت‌های قرآنی نیازمند مشارکت و ارائه فکر نو از سوی دانشجویان قرآنی هستیم.

محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، در تشریح ظرفیت‌های موجود در دانشگاه برای ترویج عملی فعالیت‌های قرآنی، اظهار کرد: دانشگاه به دلیل داشتن امکانات آموزشی و نیروهای مستعد از ظرفیت بسیار بالایی برای آموزش قرآن در زمینه‌ها و سطوح مختلف بهره‌مند است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد افزایش گرایش به فعالیت‌های قرآنی در جامعه دانشگاهی هستیم، گفت: اگرچه از تمام ظرفیت‌های دانشگاه استفاده نشده و هنوز جای کار بسیار زیاد است، اما تجربه نشان می‌دهد هر جا که فعالیت‌ها را به سطح دانشگاه رساندیم و دانشجو را با خود همراه کردیم، گرایش و انس مطلوب دانشگاه به قرآن را شاهد بوده‌ایم.

افزایش شرکت‌کنندگان جشنواره قرآن وزارت بهداشت

بحرالعلوم با بیان مصادیقی از ورود مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت و مشاهده نتایج آن، گفت: با فعالیت‌های خوبی که در زمینه جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت انجام شده است تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اعم از اساتید، کارمندان و دانشجویان از ۱۷ هزار در سال ۹۳ به ۷۰ هزار در سال جاری افزایش یافته است و باید تأکید کرد که در این مسابقات هر ساله شاهد رویش‌ها و معرفی چهره‌های جدید قرآنی هستیم، یعنی کسانی حائز رتبه‌های ممتاز می‌شوند که در جشنواره‌های قبلی حضور نداشتند یا صاحب عنوان نبودند.

رئیس سازمان قرآن و عترت وزارت بهداشت اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه‌های نتیجه‌بخش این سازمان برگزاری دوره‌های تربیت معلم قرآن است. دوره تدبر در قرآن نیز که در سال جاری به صورت پایلوت در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرا شد، سال آینده سراسری اجرا خواهد شد. این طرح که اساتید، دانشجویان و کارمندان را دربرمی‌گیرد قطعاً جذب مخاطب خوب و ایجاد فضای جدید قرآنی را در دانشگاه‌ها رقم خواهد زد.

بحرالعلوم با تأکید بر اینکه فعالیت‌های قرآنی باید به تناسب مخاطب روز و نیاز جامعه به طور مستمر بازنگری و تجدید نظر شود، ادامه داد: برای ایجاد خلاقیت در طراحی فعالیت‌های قرآنی نیازمند مشارکت و ارائه فکرهای نو از سوی دانشجویان به‌ویژه دانشجویان قرآنی هستیم. لذا باید کلیشه‌ها را کنار گذاشت و رویه‌ها را با نوآوری تجدید کرد که نیاز به این مهم در مبحث فهم قرآن و عمل به آن بسیار بیشتر است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا انس دانشجویان با مصحف شریف کم‌رنگ است، تصریح کرد: این امر ریشه‌های متنوعی دارد، از جمله اینکه انس و ارتباط مطلوب فرد با قرآن باید در خانه و مدرسه اتفاق بیفتد، افراد پیش از ورود به دانشگاه، ۶ سال را در خانه و ۱۲ سال را در مدرسه می‌گذرانند، یعنی از سن ۶ یا ۷ تا ۱۸ سالگی را در محیط مدرسه رشد پیدا می‌کنند. آموزش و پرورش و خانواده‌ها باید کار را محکم بگیرند تا در جامعه و پادگان و دانشگاه با جوان کم‌سواد یا بی‌سواد قرآنی مواجه نشویم.

این داور بین‌المللی قرآن راهکار ایجاد انس با قرآن در دانشجویان را یادآور شد و بیان کرد: مسئولان و مدیران باید با همفکری و نگاه ریشه‌ای و عمیق به موضوع فعالیت‌های قرآنی ورود کنند و یقین بدانیم هرکجا با فکر و برنامه وارد شویم، نتیجه کار را خواهیم دید.

سن طلایی حفظ قرآن

بحرالعلوم با بیان اینکه سن طلایی ورود به حفظ قرآن کریم از ۱۲ تا ۱۸ سالگی است، افزود: فرد پیش از ورود به دانشگاه در مسیر آموزش و پذیرش قرار دارد؛ بنابراین می‌طلبد نوجوان و جوان علاقه‌مند به حفظ قرآن به ویژه آقایان را در این سنین به سمت حفظ قرآن سوق داد چرا که پس از آن ورود به فرایند، حفظ قرآن به مراتب دشوارتر می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار ۸۰ درصد حافظان قرآن بانوان هستند چرا که آقایان وقتی وارد جامعه می‌شوند به دلیل دغدغه معاش و تحصیل، باری بر دوششان است که آنان را از پرداختن به سایر فعالیت‌ها باز می‌دارد؛ بنابراین از سنین پایین باید شوق حفظ قرآن، بدون اجبار و اکراه بلکه با توصیه و تشویق در فرزند یا دانش‌آموز ایجاد شود تا شاهد ورود جوانان مأنوس با قرآن به دانشگاه‌ها باشیم.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در پایان گفت: البته بنا نیست همه افراد جامعه حافظ قرآن باشند، اما همه افراد جامعه باید با قرآن آشنا و مأنوس باشند و این انس باید در سنین کودکی و نوجوانی تا پیش از ورود به دانشگاه بگیرد.

انتهای پیام
captcha