کتاب‌های طرح کتاب‌خوان اسفند ماه ۱۳۹۸ معرفی شد
کد خبر: 3880922
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
با معرفی ۴ اثر؛

کتاب‌های طرح کتاب‌خوان اسفند ماه ۱۳۹۸ معرفی شد

کتاب‌های «اعتکاف نیکان»، «با زباله چه‌کنیم؟»، «باغ‌های همیشه بهار: روایتی داستانی از زندگی امام‌محمدباقر» و «خون دلی که لعل شد» در قالب طرح کتاب‌خوان اسفندماه برای استفاده علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی معرفی شد.

کتاب‌های طرح کتاب‌خوان اسفند ماه ۱۳۹۸ معرفی شدبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، چهار کتاب «اعتکاف نیکان» به همت مؤسسه ایمان ماندگار و انتشارات مطیع، «با زباله چه‌کنیم؟» نوشته سالی مورگان و ترجمه هایده منصوری از انتشارات فنی ایران، «باغ‌های همیشه بهار: روایتی داستانی از زندگی امام‌محمدباقر(ع)» نوشته علی‌اصغر عزتی‌پاک از انتشارات سوره مهر و «خون دلی که لعل شد» نوشته محمدعلی آذرشب از انتشارات انقلاب اسلامی، در طرح کتابخوان اسفند ماه ۱۳۹۸ معرفی شد.

خون دلی که لعل شد

کتاب «خون دلی که لعل شد» حاوی خاطرات حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) از زندان‌ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب اسلامی است. این کتاب ترجمه فارسی کتاب «إنّ مع الصّبر نصراً» است که پیش از این به زبان عربی در بیروت منتشر و از سوی سید حسن نصرالله معرفی شد. 

‌آنچه کتاب حاضر را از کتاب‌های مشابه متمایز می‌کند، بیان حکمت‌ها، درس‌ها و عبرت‌هایی است که به فراخور بحث‌ها بیان شده و هر کدام از آن‌ها می‌تواند چراغ راهی برای آشنایی مخاطب کتاب به‌ویژه جوانان با فجایع رژیم منحوس پهلوی، و همچنین سختی‌ها، مرارت‌ها و رنج‌های مبارزان و در مقابل پایمردی‌ها، مقاومت‌ها، خلوص و ایمان انقلابیون باشد. زندگینامه خودنوشتِ معظّمٌ‌له، تصاویر مرتبط، و نمایه‌های مختلف از دیگر بخش‌های این کتاب است.

محمدعلی آذرشب درباره تدوین و انتشار این کتاب گفت: ۲۰ سال پیش مقام معظم رهبری جلساتی داشتند که در آن درباره مسائل جهان عرب و نیز برخی مسائل سیاسی، فکری، علمی و ادبی به زبان عربی برای حاضران صحبت می‌کردند و من هم در آن جلسات حضور داشتم. علت بیان این سخنرانی‌ها به زبان عربی این بود که این زبان از منظر ایشان زبان تمدن اسلامی است و چیزی جدای از زبان فارسی نیز به شمار نمی‌رود. تمامی کسانی که در زبان فارسی افرادی مقتدر به شمار می‌روند به زبان عربی نیز مسلط هستند. رهبر انقلاب نیز به دلیل نگاه فقاهتی و نیز ذوق ادبی و نیز آرمانی که به تمدن اسلامی دارند به این زبان علاقه زیادی داشته و این سخنرانی‌ها را نیز با همین محور انجام می‌دادند.

وی ادامه داد: در این جلسات ایشان در خلال صحبت‌هایشان گاه به خاطراتی از خودشان اشاره می‌کردند و به همین خاطر از ایشان در نهایت تقاضا شد که این خاطرات را به صورت منظم بیان کنند که مورد پذیرش ایشان قرار گرفت و آن را ایراد کردند. این سخنان ضبط شد و توسط من تنظیم شد و تقدیم ایشان شد و پس از ویرایش و نکات تصحیح که مد نظرشان بود در قالب عربی و با نام «ان‌مع الصبر نصرا» منتشر شد.

اعتکاف نیکان

این کتاب یک راهنمای جامع برای طالبان بهره حداکثری از اعتکاف به ویژه برای جوانان است. مزیت فوق‌العاده این اثر بهره‌گیری بسیار بجا و مناسب از آیات، روایات و سخن و سیره بزرگان دین است. همچنین در عین اختصار عمده مباحث مهم در موضوع اعتکاف به زبانی روان و ساده و همه فهم و البته دارای اتقان علمی ارائه شده است. طراحی جلد، صفحه‌آرایی و حروف‌چینی کتاب هم به ویژه در مقایسه با آثار منتشر شده در موضوع دین بسیار چشم‌نواز و زیباست و بر جذابیت کتاب افزوده است.

برخی دیگر از مباحث مهم کتاب علاوه بر بحث آسیب‌شناسی اعتکاف عبارتست از: معنای اعتکاف، معنا و حقیقت محاسبه؛ اهمیت و لزوم محاسبه؛ کیفیت و چگونگی تربیت نفس (مشارطه، مراقبه، محاسبه، معاتبه)؛ سخنانی از بزرگان دین در موضوع اعتکاف و خودسازی (بزرگانی نظیر حضرات آیات قاضی طباطبایی، حق‌شناس، خامنه‌ای (حفظه الله)، جوادی آملی، تبریزی، جاودان و...) اعتکاف در سیره بزرگان دین، آداب اعتکاف و آثار آن، مطالبی پیرامون مناسبت‌های مهم ایام اعتکاف نظیر ولادت مولود کعبه امیرالمؤمنین علیه السلام و وفات ام المصائب زینِ أب، عقیله بنی‌هاشم سلام الله علی‌ها و اعمال عبادی ایام اعتکاف به همراه پرسش و پاسخ فقهی.

با زباله چه کنیم؟

کتاب «با زباله چه کنیم» از مجموعه کتاب‌های سبز با کیفیت کاغذ گلاسه و تصاویر رنگی و گویا درباره انواع زباله و چگونگی بازیافت و امحا آن‌ها به کودکان و نوجوانان می‌آموزد که چگونه زباله‌هایی که به ظاهر قابل استفاده نیستند را می‌توان تبدیل به انرژی کرد. راه‌های ساده‌ی پیشنهادی در این کتاب نوجوانان را به حفظ محیط زیست علاقه‌مند می‌کند. با خواندن مطالب و بحث و گفت‌وگو درباره موضوع آن و انجام فعالیت‌های مرتبط مانند حضور در پاک‌سازی محله، کوهستان، کنار رودخانه‌ها و دریا منبع مناسب آموزشی برای نوجوانان و آشنایی بیشتر آنان با این گونه مباحث است.

باغ‌های همیشه بهار: روایتی داستانی از زندگی امام‌محمدباقر(ع)

علی‌اصغر عزتی‌پاک، نویسنده و داستان‌نویس که رمان‌ها و مجموعه داستان‌های او نامزد یا برنده جایزه‌های ادبی مختلفی بوده‌است. کار ادبی را با نگارش داستان در مجلات آغاز کرد و در سال ۱۳۸۴، نخستین کتاب او با عنوان «می‌مانم پشت در» منتشر شد.

یکی از راه‌های تعلیمی برای کودکان و نوجوانان استفاده از قالب داستانی است که در این اثر به خوبی از آن استفاده شده است. در سال‌های پس از انقلاب اسلامی نویسنده‌های بسیاری تلاش کرده‌اند که زندگی هر یک از شخصیت‌های دینی را با روایت‌های جذاب و آموزنده برای کودکان و نوجوانان بازگو کنند. در این کتاب، راوی داستان در دو فصل اول، دو نوجوان هستند و فصل سوم یک نامه بلند از عبدااله بن عطا است که همگی از نزدیکان امام محمد باقر علیه‌السلام بودند. این کتاب با نثری جذاب، روان، زیبا همراه با روایت خوب و ضرب‌آهنگ منظم می‌تواند نوجوانان را به سوی خود جذب کند.

نخستین فصل از این کتاب با عنوان «به تماشای باغ‌های همیشه‌بهار» از زبان جابر بن عبدالله انصاری است که بیشتر مربوط به تاریخ زندگانی امام علیه السلام در دوران کودکی و نوجوانی است، نکاتی اعتقادی بسیار مهمی هم در این فصل از عمدتاً از زبان جابر بن عبدالله انصاری نقل شده است. فصل دوم «سرود سال‌های عاشقی» از زبان جابر جعفیست، قسمتی اعظم این فصل به سفر بسیار مهم و پُرحادثه امام باقر و امام صادق(ع) به سرزمین شام و ملاقات با بزرگترین عالم مسیحی آن دیار است که بسیار جذاب و جالب توجه است؛ و فصل سوم با عنوان «روشنایی‌های شهر» به روایت عبدالله بن عطا تمیمی نگاشته شده، این فصل به سال‌های پایانی عمر با برکت امام باقر(ع) تا دوران شهادت ایشان و آغاز امامت فرزندشان حضرت امام جعفر صادق(ع) ادامه یافته. در این فصل مخاطب با برخی از برجسته‌ترین شاگردان امام باقر علیه السلام که پس از حضرت در خدمت امام صادق علیه السلام در می‌آیند آشنا می‌شود. علاوه بر آن با برخی از ناب‌ترین احادیث اخلاقی امام باقر نیز مواجه می‌شود که نویسنده با هنرمندی آن را در خلال وقایع داستان نقل کرده است؛ وصف اوضاع سیاسی اجتماعی آن دوران نیز از دیگر نکات مهم این فصل کتاب است.

برای نگارش این کتاب از منابع معتبر فراوانی جهت مستندات زندگی امام محمد باقر(ع) استفاده شده که در پایان کتاب به آن‌ها اشاره شده است. کتاب به گونه‌ای نگاشته شده که علاوه بر نوجوانان، مخاطب بزرگسال را نیز جذب خود می‌کند. عزتی در نوشته خود به خط قرمز‌ها توجه کرده و تلاش داشته حریم شخصیت امام محمدباقر(ع) را نگه دارد.

نوجوان با مطالعه این اثر یک دوره فشرده مباحث اعتقادی و آگاهی از تاریخ معاصر امام باقر(ع) و سیره ایشان را مرور می‌کند.

انتهای پیام
captcha