اقدامات دانشگاه‌ها برای مقابله با کرونا؛ از تعطیلی خوابگاه‌ها تا برگزاری کلاس مجازی
کد خبر: 3881113
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲

اقدامات دانشگاه‌ها برای مقابله با کرونا؛ از تعطیلی خوابگاه‌ها تا برگزاری کلاس مجازی

در پی شیوع ویروس کرونا، خوابگاه‌های دانشجویی واحد‌های آموزشی تعطیل شده است تا زمان و فرصت کافی برای ضد عفونی کردن خوابگاه‌ها فراهم شود. همچنین برخی دانشگاه‌ها اقدام به برگزاری کلاس‌های درس مجازی خواهند کرد.

تعطیلی دانشگاه ها

به گزارش ایکنا، به دنبال شیوع ویروس کرونا در تعدادی از شهرها و استان‌های کشور از جمله پایتخت بسیاری از دستگاه‌ها، مراکز و نهاد‌های آموزشی تلاش کرده‌اند که اقدامات لازم برای اطلاع‌رسانی افراد و اعضای زیرمجموعه خود را در آشنایی بیشتر با چگونگی ابتلا به ویروس کرونا و نحوه مواجهه و مقابله با آن را تبیین کنند و به دنبال این اتفاق و شیوع بیشتر در استان‌ها، تجهیزات لازم برای اطلاع‌رسانی را فراهم و در نحوه مقابله با ابتلا به ویروس و مواجهه با افراد مبتلا مراقبت کنند. در این میان بسیاری از دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه‌های تهران هم برای پیشگیری از شیوع این بیماری اقداماتی را انجام داده‌اند مانند اینکه خوابگاه‌های دانشجویی واحد‌های آموزشی تعطیل شده و دانشجویان ساکن در این خوابگاه‌ها به شهر‌های خود خواهند رفت تا زمان و فرصت کافی برای ضدعفونی کردن خوابگاه‌ها فراهم شود. برخی از این اقدامات در ادامه از نظر می‌گذرد؛
 

دانشگاه تربیت مدرس

 
‌بنا بر اعلام مدیر امور دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس، تمامی خوابگاه‌های دانشگاه تربیت مدرس تعطیل شده‌اند و تمامی دانشجویان خوابگاهی موظف به تخلیه خوابگاه‌ها هستند. تنها دانشجویان غیر ایرانی امکان حضور در خوابگاه‌ها را دارند که بنا بر تصمیمات اتخاذ شده، در مکانی دیگر اسکان داده می‌شوند. براساس اعلام این معاونت، خوابگاه‌های دانشگاه تربیت مدرس تا پایان این هفته تعطیل هستند و زمان بازگشایی خوابگاه‌ها بستگی به مصوبه دولت دارد و هر تصمیمی که دولت در خصوص فعالیت آموزشی دانشگاه‌ها بگیرد، دانشگاه تربیت مدرس نیز از آن تبعیت می‌کند.
 

دانشگاه تهران

 
‌در خوابگاه‌های دانشگاه تهران نیز از روز گذشته، چهارم اسفندماه، اقدام به تخلیه اتاق‌ها کرده‌اند. مدیر امور خوابگاه‌های دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه خوابگاه‌های دانشگاه باید تخلیه شوند، گفته است: تمامی دانشجویان خوابگاهی باید تا پایان امروز خوابگاه‌ها را تخلیه کنند. مقرر شده است که دانشجویان خارجی دانشگاه تهران در محلی دیگر اسکان داده می‌شوند.
 
وی از سرگیری فعالیت‌های آموزشی در دانشگاه تهران و بازگشایی خوابگاه‌ها را منوط به تصمیم‌گیری نهایی دولت مبنی بر ادامه فعالیت مراکز آموزشی دانست.
 

دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر

 
‌خوابگاه‌های دانشگاه مالک‌اشتر هم برای ضدعفونی از امروز، پنجم اسفندماه، تخلیه شده و تا پایان هفته تعطیل است. براساس اعلام روابط عمومی این دانشگاه؛ در شرایط فعلی، دانشجویان بدون نیاز به حضور در دانشگاه و با اتصال به سامانه LMS می‌توانند از کلاس‌های آموزش الکترونیک مربوطه استفاده کنند. در این زمینه مرکز آموزش الکترونیک ضمن ایجاد امکانات دسترسی و کاربری مربوطه برای تمامی دانشجویان، فایل راهنمای لازم را نیز در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد. کلاس‌های آزمایشگاهی، کارگاهی و عملی این دانشگاه نیز تا انتهای سال ۹۸ برگزار نمی‌شود. جزئیات برگزاری کلاس‌های جبرانی دروس عملی متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین دانشجویانی که اسفندماه دفاعیه دارند، باید توجه داشته باشند که در صورت تعطیلی، هماهنگی لازم با آموزش دانشگاه برای انجام دفاعیه آن‌ها در فروردین‌ماه سال آینده، انجام شده است.
 

دانشگاه صنعتی شریف

 
‌دانشگاه صنعتی شریف نیز خوابگاه‌های دانشجویی خود را تعطیل کرده است. طبق تصویب هیئت رئیسه دانشگاه صنعت شریف جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تمامی خوابگاه‌های این دانشگاه تا پایان هفته جاری تعطیل است و دانشجویان تا امروز موظف‌اند خوابگاه‌ها را تخلیه کنند. بنا بر اعلام هیئت رئیسه این دانشگاه، تعطیلی خوابگاه‌های این دانشگاه تا زمانی که وزارت بهداشت اعلام کند، ادامه خواهد داشت. بازگشایی مجدد خوابگاه‌ها تابع تصمیمات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود که از مجاری رسمی کشوری و نیز دانشگاه اعلام می‌شود.
 

دانشگاه علم و صنعت

 
‌کلاس‌های درس دانشگاه علم و صنعت در این ایام به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. هیئت رئیسه دانشگاه علم و صنعت، با تشکیل جلسه‌ای درباره نحوه برگزاری کلاس‌های درسی تا پایان سال جاری اعلام نظر کرده‌اند که نتیجه این جلسه این‌گونه اعلام شده است: پیرو اطلاع‌رسانی‌های انجام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره احتمال شیوع ویروس کرونا و لزوم انجام تدابیر پیشگیرانه و نیز درخواست‌ گروه‌های مختلف دانشجویی برای استفاده از امکانات غیر حضوری، مقرر شد تمامی کلاس‌های درسی دانشجویان از شنبه 10 اسفندماه، تا پایان سال ۹۸ به صورت الکترونیک و با استفاده از سامانه LMS برگزار شود.
 

دانشگاه آزاد اسلامی

روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فعالیت‌های آموزشی و کلاس‌های درس دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های تهران، البرز، قزوین، مرکزی، قم، همدان، اصفهان، گیلان، مازندران و گلستان جهت پیشگیری از ویروس کرونا تا آخر هفته تعطیل است. رؤسای استان‌ها و واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی توجه کنند که فعالیت بخش‌های اداری این واحد‌های دانشگاهی به گونه‌ای تنظیم شود که پاسخگوی مراجعه کنندگان باشند.

یادآور می‌شود، بیماری کرونا در آغاز از کشور چین آغاز به انتشار کرد و بیش از دو هزار نفر در این کشور کشته و ده‌ها هزار نفر نیز آلوده شدند. در چنین شرایطی، کلاس‌های درس مدارس و دانشگاه‌ها در بسیاری از استان‌ها و شهر‌های این کشور به تعویق افتاده است. با این حال خانواده‌ها تمایلی ندارند فرزندان آن‌ها به دلیل شیوع کرونا از آموزش باز بمانند و لذا ثبت‌نام در دوره‌های آنلاین آموزشی در این کشور رو به فزونی است چرا که عملاً حضور در مدارس و مؤسسات آموزش عالی ممنوع است. در کشور ما نیز باید تدابیر لازم برای این منظور اندیشیده شود تا در صورت متوقف نشدن شیوع ویروس کرونا و یا افزایش آمار مبتلایان، موضوعاتی همچون آموزش از راه دور و یا کلاس‌های درس الکترونیک در دستور کار قرار گیرد.
انتهای پیام
captcha