مهمان ناخوانده در ایران/ بیش از 50 نفر از مبتلایان کرونا بهبود یافتند
کد خبر: 3881795
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
بر خط جامعه؛

مهمان ناخوانده در ایران/ بیش از 50 نفر از مبتلایان کرونا بهبود یافتند

کرونا این مهمان ناخوانده که این هفته در جان ده‌ها نفر از هموطنان ما جا خوش کرد، حالا با آمادگی کامل نیروهای خدوم سلامت و آگاهی مردم، کم کم باید بار خود را ببندد و از مسیر آمده بازگردد؛ بنابر آمار رسمی وزارت بهداشت بیش از 50 نفر از مبتلایان به کرونا بهبود کامل یافته‌اند.

مهمان ناخوانده در ایران/ بیش از 50 نفر از مبتلایان کرونا بهبود یافتندشاید این را هفته را بتوان یکی از خاص‌ترین ایام زیست جامعه ایران در چند سال اخیر به حساب آورد، تلاقی نگرانی و امید و ایستادگی نیروهای جان بر کف جامعه پزشکی در خط مقدم مبارزه با یک ویروس خطرناک، صحنه‌هایی بی‌بدیل را رقم زد که تداعی‌گر جانفشانی رزمندگان در دوران دفاع مقدس بود.

کرونا این مهمان ناخوانده که این هفته در جان ده‌ها نفر از هموطنان ما جا خوش کرد، حالا با آمادگی کامل نیروهای خدوم سلامت و آگاهی مردم، کم کم باید بار خود را ببندد و از مسیر آمده بازگردد؛ بنا بر آمار رسمی وزارت بهداشت بیش از 50 نفر از مبتلایان به کرونا بهبود کامل یافته‌اند.

در بسته خبری «بر خط جامعه» برخی از مهم‌ترین اخبار گروه اجتماعی ایکنا در هفته اخیر را گردآورده‌ایم که بازخوانی آن خالی از لطف نیست:

نکات تغذیه‌ای در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

جلال‌الدین میرزای‌ رزاز، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به نقش محوری تغذیه بر کاهش بیماری‌ها، اظهار کرد: اصول تغذیه سالم می‌تواند تا ۵۵ درصد احتمال ابتلا به بیماری‌ها را در آینده کاهش دهد. حدود ۲۴ تا ۲۸ درصد از بیماران بستری در بیمارستان‌های ایران دچار سوء تغذیه هستند، گفت: این موضوع موجب طولانی شدن مدت زمان بستری بیمار، اخلال جدی در درمان و افزایش هزینه‌های مادی و معنوی می‌شود.

مهمان ناخوانده در ایران/ بیش از 50 نفر از مبتلایان کرونا بهبود یافتند

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و نقش تغذیه در پیشگیری از آن اظهار کرد: شاه‌کلید پیشگیری از ابتلا به کرونا، افزایش و تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن از طریق تغذیه سالم و اصلاح سبک زندگی است. در هنگام بیماری و مواقعی که بدن مورد هجوم قرار می‌گیرد، مواد غذایی لازم یا از ذخایر داخل بدن تأمین می‌شوند که بسیار محدودند یا از طریق مواد خوراکی که تأمین آن‌ها نقش محوری دارد. افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و افراد دارای دیابت، بیماری‌های مزمن و حاد تنفسی، بیماران دچار نقص سیستم ایمنی و نیز کیس‌های تروما، نیازمند مراقبت‌های ویژه تغذیه‌ای هستند.

میرزای رزاز با اشاره به نقش ویتامین‌های E و D و ریز مغذی‌هایی مانند روی و سلنیوم در افزایش ایمنی بدن، گفت: چنانچه شرایط رعایت اصول کلی تغذیه سالم فراهم باشد همه این ویتامین‌ها و املاح برای بدن تأمین می‌شود، اما در صورت وجود بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیمار‌های مزمن تنفسی و نقص در سیستم ایمنی می‌توانند با مشورت متخصصان تغذیه از طریق مصرف مکمل‌ها میزان لازم برای تأمین سلامت خود را مصرف کنند.

تعطیلی بقاع متبرکه به عهده شورای تأمین استان‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه این هفته در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: جلسه مربوط به مقابله با ویروس کرونا که در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار و مقرر شد با توجه به تفاوت وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان‌های مختلف و نیز لزوم اظهار نظر تخصصی در این زمینه از سوی مسئولان وزارت بهداشت، تصمیم شورای تأمین هر استان در خصوص تعطیلی یا عدم تعطیلی بقاع متبرکه در آن استان، فصل‌الخطاب باشد.

وی با بیان اینکه تأکید رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حفظ سلامت زائران است، اظهار کرد: طی روزهای گذشته، هیئات امنای بقاع متبرکه موظف شدند تا لوازم بهداشتی لازم را تهیه و دائماً نسبت به ضد عفونی کردن فضای فیزیکی بقاع متبرکه اقدام کنند.

اعتکاف رمضانیه به جای رجبیه

حجت‌الاسلام والمسلمین ذاکر، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد این هفته در گفت‌وگو با ایکنا گفت: مساجد مرتباً با ما تماس دارند و درباره اعتکاف رجبیه سؤال می‌کنند؛ توصیه ما به آن‌ها این است که به جای اعتکاف رجبیه، اعتکاف رمضانیه برگزار کنند و توصیه‌های وزارت بهداشت را در زمینه مسائل بهداشتی و ایمنی، لازم‌الاجرا بدانند.

مهمان ناخوانده در ایران/ بیش از 50 نفر از مبتلایان کرونا بهبود یافتند

وی درباره برگزاری نماز جماعت یومیه در مساجد نیز اظهار کرد: در طول روزهای اخیر، توصیه‌های بهداشتی لازم را به هیئات امنا و خادمان مساجد ابلاغ کرده‌ایم، زیرا نسبت به پاکیزگی شیرآلات و وضوخانه‌ها باید دقت بیشتری انجام شود. توصیه ما این است که نمازگزاران از مُهر و سجاده شخصی برای ادای نماز جماعت در مساجد استفاده کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: توصیه می‌کنیم که افراد کهنسال و کودکان که بیشتر در معرض بیماری هستند، نسبت به حضور در مسجد احتیاط بیشتری داشته باشند و اگر زمینه بیماری دارند، موقتاً در مسجد حاضر نشوند.

تعطیلی برخی از هیئت‌های مذهبی در پی انتشار کرونا

به گزارش ایکنا؛ علاوه بر برنامه‌های خانه مداحان، هیئت‌های مذهبی مهم تهران در هفته جاری به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، تعطیلی جلسات و برنامه‌های خود را اعلام کردند.

برنامه هفتگی مهدیه امام حسن مجتبی(ع) با مداحی سعید حدادیان، کلاس آموزشی دوشنبه‌های خانه مداحان و جلسات هفتگی چهارشنبه‌های این خانه، هیئت احرارالعباس تهران، هیئت جوادالائمه(ع)، هیئت قتیل‌العبرات و هیئت عشاق‌الحسین(ع) از جمله این هیئت‌ها بودند.

همچنین تعدادی دیگر از مجالس و محافل اهل‌بیت‌(ع) در آستانه ماه رجب، ایام شهادت امام هادی‌(ع) و ولادت امام باقر(ع) تعطیل شدند.

کاهش ساعت محدوده‌های طرح ترافیک از ۱۰ اسفند

عمار سعیدیان‎فر، مدیر واحد ساماندهی طرح‌ها و محدوده‌های ترافیکی شهرداری تهران با بیان اینکه امروز در جلسه‌ شورای ترافیک تهران، پیشنهاد کاهش ساعت طرح ترافیک مطرح و بررسی شد گفت: با تصویب این شورا و با توجه به درخواست عمومی برای استفاده از وسایل نقلیه شخصی و پرهیز از محیط‌های با تجمع بالا، طرح ترافیک و کنترل الودگی هوا از شنبه ١٠ اسفندماه، تا آخر هفته از ساعت ۸ تا ۱۷ خواهد بود.

مهمان ناخوانده در ایران/ بیش از 50 نفر از مبتلایان کرونا بهبود یافتند

مدیر واحد ساماندهی طرح‌ها و محدوده‌های ترافیکی تصریح کرد: این پیشنهاد به دنبال مشاهده مواردی از کروناویروس و استفاده مردم از حمل و نقل شخصی مطرح و بررسی شد.

لزوم آرامش و ارتقای سواد رسانه‌ای در برابر کرونا

امین رفیعی‌‌‌‎پور، روانشناس و عضو کمیسیون روانشناسی سلامت سازمان نظام روانشناسی کشور، در گفت‎وگو با ایکنا، با اشاره به اصول کاهش استرس و فشار‌های روحی و روانی حاصل از شیوع ویروس کرونا در کشور، گفت: قطعاً باید بدانیم که امید دادن واهی به مردم هیچ تأثیری در روحیه و آرامش آنان نخواهد داشت؛ لذا در قدم اول بهتر است اطلاع‌رسانی دقیق، شفاف و همراه با آرامش برای داشته باشیم که باعث می‌شود مردم احساس کنند آنچه می‌بینند با وحشت‌زدگی‌ای که دارند متفاوت است.

مهمان ناخوانده در ایران/ بیش از 50 نفر از مبتلایان کرونا بهبود یافتند

وی افزود: در سال‌های گذشته بیماری‌های بسیاری را پشت سر گذاشته‌ایم، اما متأسفانه انتشار خبر‌های نادرست و پیام‌های تضعیف‌کننده روحیه، طی کردن این مسیر را کمی دشوار می‌کند. برای مثال زمانی در کشور ما برخی ناآگاهانه تصور می‌کردند که سرطان مساوی با مرگ است، اما چنین چیزی صادق نیست و بسیاری مبتلایان به سرطان درمان قطعی می‌شوند و خیلی از آن‌ها هم درمان‌های طولانی‌مدتی را انجام می‌دهند و زنده می‌مانند؛ لذا باید بتوانیم به مردم بگوییم که ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن مانند سایر بیماری‌هاست.

وی ادامه داد: از آنجایی که هر بیماری عوارض، سرایت و مرگ و میر دارد، ابتدا باید مردم بگوییم که بیماری کرونا دقیقاً چیست و در کجای زندگی ما قرار دارد. همچنین آمار‌های صحیح از عوارض و راه‌های انتقال بیماری به مردم ارائه دهیم. کرونا ویروسی است که مرگ و میر آن از بسیاری بیماری‌ها پایین‌تر است و حدود دو تا سه درصد مرگ و میر دارد. به همین دلیل کسانی گرفتار این بیماری می‌شوند که معمولاً سنشان بالاست و در کنار آن مشکلات تنفسی و بیماری‌های زمینه‌ای دارند.

اطلاعیه ثبت‌نام حج تمتع سال ۹۹ منتشر شد

سازمان حج و زیارت این هفته اطلاعیه ثبت‌نام زائران در کاروان‌های حج تمتع سال ۱۳۹۹ را منتشر کرد.

مهمان ناخوانده در ایران/ بیش از 50 نفر از مبتلایان کرونا بهبود یافتند

در این اطلاعیه آمده است: به لطف خداوند متعال بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده سازمان حج و زیارت ثبت‌نام متقاضیان اعزام به حج تمتع سال ۱۳۹۹در کاروان‌های اعزامی به‌شرح زیر اعلام می‌گردد؛

اولویت‌های اصلی شامل آن دسته از دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری تا تاریخ ۳۱ فروردین‌ماه سال ۱۳۸۶ که قبلاً نسبت به تکمیل اطلاعات و دریافت کد رهگیری از سامانه https://reserve.haj.ir اقدام نموده‌اند، می‌توانند از ساعت ۱۰ صبح روز ۹ اسفندماه سال ۹۸ به ثبت‌نام مبادرت ورزند.

عقل که بشکند، انسان ماسک را احتکار می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین خادمیان این هفته به مناسبت اول، سالروز ولادت امام محمد باقر(ع) در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: با اشاره به معنای باقرالعلوم اظهار کرد: امام محمد باقر(ع) مراقب بودند که عقول جامعه نشکند، زیرا عقلی که بشکند مثل شیشه تیز جامعه را زخمی می‌کند، چنانچه امروز می‌بینیم عقل‌های شکسته با وجود شیوع بیماری خطرناک، ماسک را احتکار می‌کنند.

مهمان ناخوانده در ایران/ بیش از 50 نفر از مبتلایان کرونا بهبود یافتند

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: تمام شرافت و عظمت انسان به عقلانیت اوست. عقل، حجت کبری است و ظرف پذیرش توحید، نبوت و سایر اصول دین محسوب می‌شود، اگر انسان، عقلانیت خود را از دست دهد، همه حیثیت و شأن و شخصیت خود را از دست داده است. ما وقتی که انسان را به عقلانیت بشناسیم، باید بدانیم امام باقر(ع)، شخصیتی برای شکوفایی عقل بشریت بود. امام باقر(ع) می‌فرمایند: «دِعامَةُ الاِْنْسانِ الْعَقْلُ؛ عمود خیمه انسانیت عقل است». اگر عمود خیمه بیفتد و عقل بشکند، انسان دیگر انسان نیست. امروز اگر در جهان بشریت دچار گرفتاری‌هایی هستیم به این علت است که عقل به خوبی به کار گرفته نمی‌شود. اگر عقلِ شکسته‌شده در امور اجتماعی، سیاسی، شغلی، خانوادگی و ... به کار گرفته شود، ناهنجاری به بار می‌آید.

این پژوهشگر دینی تصریح کرد: شیشه تا وقتی سالم باشد، محافظ است، محافظ در برابر آب و باد و حشرات و ... اما همین شیشه وقتی شکستگی پیدا کند، تیز و خطرناک می‌شود. عقل شکسته نیز اینگونه است. عقل شکسته، مثل شیشه شکسته، جامعه را می‌دَرَد و می‌بُرَد. امام باقر(ع) شخصیتی است که عقل‌ را از شکستن حفظ کرد و با فرمایشات و نصایح خود، چراغ راه سعادت و رشد عقول شد.

چارچوب تدوین اسناد ملی حوزه فرهنگ تصویب شد

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی این هفته درباره برگزاری جلسه ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی گفت: در این جلسه چارچوب تدوین اسناد ملی حوزه فرهنگ به تصویب رسید.

مهمان ناخوانده در ایران/ بیش از 50 نفر از مبتلایان کرونا بهبود یافتند

وی با اشاره به لزوم تدوین ۲۳ سند ملی در موضوع فرهنگ بر اساس سند مهندسی فرهنگی گفت: تدوین و تصویب این اسناد باید یک فرایند مشخص را طی کند و محتوای اسناد نیز باید ناظر به نیاز‌ها و مسائل جامعه باشد تا کمک به ارتقای فرهنگی جامعه کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در فرایند تدوین اسناد، توجه به ذی‌نفعان نقش محوری دارد، گفت: کمیته تخصصی در ساختار اسناد پیش‌بینی شده است که مسئولیت آن با دستگاه محوری تدوین‌کننده سند است و سایر نهاد‌های مدنی نیز در آن عضویت دارند.

۸۵ درصد اتاق‌های بازی در مدارس دولتی دایر است

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه ۸۵ درصد مدارس، دولتی و ۱۵ درصد غیردولتی هستند و دایر شدن اتاق بازی و یادگیری مختص هر دو نوع این مدارس و متناسب با همین درصدهاست، گفت: بر همین اساس، ۸۵ درصد مدارسی که در آن‌ها اتاق‌های بازی و یادگیری دایر شده دولتی هستند و چشم‌انداز اصلی در این طرح تبدیل شدن بازی به یکی از بستر‌های مناسب برای یادگیری در مدارس است.

مهمان ناخوانده در ایران/ بیش از 50 نفر از مبتلایان کرونا بهبود یافتند

چگونه تفکر انتقادی را در کودکان پرورش دهیم

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا صادق‌زاده قمصری، پژوهشگر تعلیم و تربیت و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: وقتی به احادیث نگاه می‌اندازیم می‌بینیم که شیوه پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) در مواجهه با کودکان چنین بوده است که علت مسائل را برایشان به زبان ساده بیان می‌کردند. این زمینه‌سازی را برای رشد قوه فکری متناسب با سطح مخاطب، فراهم می‌کردند. به این علت که شاید کودک نتواند در بحث‌های اخلاقی، تکلیف‌مدار باشد و به ارزش‌های انتزاعی سطح بالا عمل کند. لذا اگر نتایج کار خوب را در اختیار قرار دهیم، کودک حتماً به کار خوب علاقه‌مند می‌شود.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: انسان باید از کودکی قدرت «نه» گفتن را حتی در برابر پدر و مادر بیاموزد. قرآن کریم در آیه ۱۵ سوره لقمان بیان می‌دارد: «وَ إِنْ جَاهَدَاكَ عَلَى أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا؛ اگر پدر و مادر از تو خواستند که به خدا شرک بورزی باید بگویی نه و اطاعت نکنی»، این قدرت باید در کودک و نوجوان به کمک پدر و مادر ایجاد شود که گاهی بگویند: «نه»، باید این جرئت و جسارت را داشته باشند که هر جایی خواستند، با پدر و مادر نروند و... اگر فرزندی کاملاً مطیع بار آید هیچ‌گاه نمی‌تواند در تصمیم‌های سرنوشت‌ساز زندگی خود «نه» بگوید.

ایجاد رشته جدید «کارشناسی برنامه‌ریزی امور تربیتی» در دانشگاه فرهنگیان

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌ و پرورش با اشاره به جلسه اخیر کارگروه برنامه‌ریزی تربیت‌معلم، اظهار کرد: ایجاد رشته جدید کارشناسی برنامه‌ریزی امور تربیتی در دانشگاه فرهنگیان مورد تصویب قرار گرفته است و انتظار می‌رود با اقدام آینده‌نگرانه در زمینه اصلاح برنامه درسیِ دوره کارآموزی مربیان امور تربیتی در دانشگاه فرهنگیان، با هدف کمک به ارتقای کیفیت عملکرد مربیان امور تربیتی و معاونان پرورشی مدارس، بخش قابل‌ توجهی از مسائل و مشکلات موجود مرتفع شود. هدف دوره جدید(کارشناسی پیوسته برنامه‌ریزی امور تربیتی)، تربیت مربیان امور تربیتی متخصص، به‌روز و کارآمد برای مدارس است.

مهمان ناخوانده در ایران/ بیش از 50 نفر از مبتلایان کرونا بهبود یافتند

کاظمی تصریح کرد: وظیفه این مربیان علاوه بر تمهید مقدمات کلی فرآیند جذب و تربیت‌پذیری مطلوب متربیان، عبارت است از ارائه طرح‌های اصلاحی و اجرایی خلاقانه برای بهسازی عملکرد تربیتی مدرسه و نیز اجرای فعالیت‌های راهبردی که موجب شکوفایی استعداد‌های فطری متربیان در حیطه ساحت‌های شش‌گانه تربیت سند تحول بنیادین می‌شود.

انتهای پیام
captcha