در اوج بیماری سراغ قرآن رفتم
کد خبر: 3882060
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
روایتی از یک حافظ کل قرآن قزوینی؛

در اوج بیماری سراغ قرآن رفتم

در این روزهای سخت سراغ کسی رفتیم که در اوج بیماری به حفظ قرآن پرداخت و توانست با تکیه بر آیات الهی بیماری را شکست دهد. بی‌شک برای مقابله با بیماری کرونا نیز پسندیده است در کنار رعایت موارد بهداشتی موضوع توکل و توسل را نیز مورد توجه قرار دهیم.

در اوج بیماری سراغ قرآن رفتماین روزها هیاهوی بیماری «کرونا» در جای‌جای کشور به گوش می‌رسد، ویروسی منحوس که ناخوانده وارد کشور شده و همه دست‌به‌دست هم داده‌اند و بسیج شده‌اند تا با آن مقابله کنند و امید است که به‌زودی این بیماری مهار شود. بی‌شک پسندیده است در کنار لزوم رعایت بهداشتی و مراقبت از خویش موضوع توکل و توسل را نیز مورد توجه قرار دهیم چرا که ذکر خداوند شفا است.

برای درک این مدعا و اهمیت و جایگاه توکل و توسل با «مریم ادیبان‌زاده» به گفت‌وگو نشستیم که در شرایطی ویژه اقدام به حفظ قرآن کرد و توانست در سال 1392 حفظ خود را به اتمام برساند. وی دو فرزند دختر 21 ساله و 8 ساله دارد و در حال حاضر مربی حفظ و تدبر در آیات قرآن است.

پدرم با روش مکتبی حافظ قرآن بود

مریم ادیبان‌زاده برایمان چنین تعریف می‌کند: پدرم حافظ قرآن بود و با روش مکتبی آیات کلام‌الله مجید را می‌خواند. دوست داشتم که قرآن را مانند پدرم یاد بگیرم و تلاوت کنم، اما چون روش سنتی برایم سخت بود همراه مادرم به محافل و مجالس قرآنی بانوان رفتم زیرا آن زمان کلاس‌های تخصصی آموزش قرآن خیلی کم بود، برای همین در این محافل قرآنی در کنار بزرگ‌ترها روخوانی قرآن را یاد گرفتم. بعد از اتمام روخوانی و فراگیری تجوید احساس خلأ می‌کردم که روحم نیاز به‌ اتفاق تازه‌ای در حوزه قرآن دارد، وقتی در سال 86 وارد دنیای حفظ شدم احساس کردم که حفظ آیات دنیای عمیق و شیرینی است که تمامی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: هم‌زمان با ورودم به فضای حفظ قرآن دچار یک بیماری شدم که زندگی‌ام را بسیار تحت شعاع خود قرار داد به‌گونه‌ای که دکترها گفتند نمی‌توانند برایم کاری انجام دهند. چند روزی در کما بودم و همین باعث شد روند حفظ من کمی طول بکشد و در سال 92 آن را به اتمام برسانم. من زمانی به قرآن متوسل شدم که به بیماری سختی مبتلا شده بودم اما با تکیه بر آن توانستم بر بیماری‌ام غلبه کنم.

حفظ قرآن خود را زمانی شروع کردم که در اوج بیماری قرار داشتم اما توجه به قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) باعث شد با این بیماری مبارزه کرده و با مدد گرفتن از خداوند دید خود را نسبت به زندگی و دنیا و آخرت تغییر دهم. با هر بار ذکر گفتن آرامشی در وجودم قرار می‌گرفت و مرا برابر مشکلات مقاوم می‌کرد. در واقع ذکر و نام خداوند یاری‌گرم بود و  لطف او را در زندگی خود با توسل به قرآن دیدم. هنوز هم مشکلات وجود دارد اما هر لحظه که با قرآن هستم احساسم این است که در دنیای دیگری سیر می‌کنم زیرا توجه به قرآن باعث شد نگاه من به زندگی تغییر کند.

آیاتی که صبر و امید می‌دهد

این حافظ کل قرآن تأکید می‌کند: آیه‌هایی که در آن خداوند انسان‌ها را به صبر دعوت می‌کند از جمله «انَّ اللّه مَعَ الصَّابِرِینَ» و یا «وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ» را بسیار دوست دارم زیرا باعث می‌شود در امور مختلف و مشکلات صبر پیشه کنم. همچنین وقتی به این آیات که خداوند می‌فرماید «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا» و یا «الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» می‌رسم بسیار به آن فکر می‌کنم.

وی در خصوص آیه‌ای که از آن بسیار آرامش می‌گیرد، می‌گوید: آیه 186 سوره بقره است «وَ إِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ» «و چون بندگان من (از دوری و نزدیکی) من از تو پرسند، (بدانند که) من به آن‌ها نزدیکم، هرگاه کسی مرا خواند دعای او را اجابت کنم. پس باید دعوت مرا (و پیغمبران مرا) بپذیرند و به من بگروند، باشد که (به سعادت) راه یابند». این آیه برای من خیلی خاص است و هر جایی که به یأس و ناامیدی می‌رسم با خواندن این آیه احساس می‌کنم که خداوند به من بسیار نزدیک است.

این فعال حوزه قرآنی با بیان اینکه همه را به حفظ قرآن سفارش می‌کنم، تأکید کرد: انس با آیات آن بسیار آرامش‌بخش است، شاید کسی فکر کند که توانایی انجام این کار را ندارد اما معتقدم اگر کسی بخواهد حتماً موفق می‌شود. زمانی در حفظ سوره کافرون به دلیل تشابه آیات آن مشکل داشتم برای همین وقتی پیشنهاد حفظ قرآن را به من دادند گفتم نمی‌توانم چرا که من حتی نمی‌توانم سوره کافرون را حفظ کنم! اما وقتی وارد فضای کلاس شدم و کم‌کم آیات را حفظ کردم متوجه توانایی خود در این خصوص شدم، این موضوع وقتی حفظ سوره بقره را به اتمام رساندم برایم حتمی شد که توانایی حفظ کل قرآن را نیز دارم.

وی با بیان اینکه قرآن در زندگی فرزندانش نیز بسیار تأثیرگذار بوده است، می‌گوید: دختر اولم ۲۱ ساله است و تا کلاس پنجم همراه با من در کلاس‌های حفظ قرآن شرکت می‌کرد. دختر دومم نیز به نام دیانا در کلاس دوم ابتدایی مشغول به تحصیل است و در کنار آن شروع به حفظ قرآن نیز کرده است. جالب است برایتان بگویم که زمانی که دختر دومم را باردار بودم به کلاس حفظ نیز می‌رفتم و تا لحظه آخر بارداری به این کار مداومت می‌کردم، بعد از به دنیا آمدن فرزندم وقتی 40 روزه شد بار دیگر به کلاس حفظ رفتم. البته حفظ با این شرایط که نوزادی نیز کنارم باشد کمی سخت است چون حواسم هم به دخترم بود و هم به حفظ قرآن و کلاس. امروز شاهد تأثیر حفظ خود بر فرزندم هستم چرا که بسیاری از آیات را به‌ راحتی حفظ و بدون غلط می‌خواند.

این حافظ کل قرآن ادامه می‌دهد: با تکرار و تفکر در آیات قرآن می‌توان آن را برای همیشه در ذهن خود نهادینه کرد، اگر کسی مدتی آیات حفظ شده را مرور نکند ممکن است از یادش برود. یک حافظ کل باید هر روز بخشی از محفوظات خود را مرور کند برای همین در کلاس‌های دوره محفوظات ویژه حافظان کل شرکت کرده و به‌طور متناوب در هفته ۶ جزء را دوره و به استاد خود تحویل می‌دهم.

اقدامات تشویقی در حوزه قرآن کم‌رنگ است

ادیبان‌زاده با بیان اینکه وضعیت قزوین در حوزه حفظ قرآن خوب است و بسیاری از رتبه‌های برتر را در مسابقات مختلف از آن خود می‌کند، تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر اقدامات تشویقی در حوزه قرآن بسیار کم‌رنگ شده است، تشویق برای کودکان بسیار مهم است، اقدام خوبی که شهرداری قزوین در حمایت از حافظان انجام می‌دهد انگیزه خوبی را در میان آن‌ها در جهت حفظ قرآن ایجاد می‌کند تا تلاش خود را در زمینه حفظ آن بیشتر کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در مؤسسه بقیه‌الله قزوین مشغول مربیگری در رشته حفظ و تدبر قرآن است، می‌گوید: من حفظ خود را در کانون قرآنی بقیه‌الله الاعظم(عج) قزوین آغاز کردم، مربی من «خدیجه جهانی» از حافظان کل قرآن و مدیر این مؤسسه بود، هر چه دارم مدیون ایشان هستم چرا که با مدیریت خوب خود در این کانون مشوق بسیار خوبی برای ادامه این مسیر بود.

این حافظ کل در پایان تأکید کرد: در قرآن کریم هر جایی که عبارت «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا» آمده در کنارش تأکید بر «عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» نیز ذکر شده است، یعنی کسی که ایمان به خداوند دارد باید عمل صالح نیز داشته باشد، اگر کسی عمل به دستورات دین و عمل صالح داشته باشد بیشتر به نتیجه خواهد رسید.

انتهای پیام
captcha