خلأ نظام ارزشیابی برنامه‌های قرآنی آموزش و پرورش / گروه قرآن دفتر برنامه‌ریزی و تألیف منحل شده است
کد خبر: 3882668
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۷
سیف بیان کرد:

خلأ نظام ارزشیابی برنامه‌های قرآنی آموزش و پرورش / گروه قرآن دفتر برنامه‌ریزی و تألیف منحل شده است

پیشکسوت عرصه آموزش و تفسیر قرآن کریم با ابراز گلایه از اینکه ساز و کارهای اندازه‌گیری و ارزشیابی فعالیت‌های قرآنی را ایجاد نکرده‌ایم، گفت: با اختصاص یک زنگ و ساعاتی به درس قرآن و مشخص کردن معلم و دبیری برای درس قرآن و تدریس و نمره دادن، هدف حاصل نمی‌شود، اکثر این کارها یا خوب انجام نمی‌شود و یا اصلا انجام نمی‌شود. مطلع هستم که بسیاری از معلمان ابتدایی، درس قرآن را تعطیل می‌‌کنند چون ساز و کار اندازه‌گیری و ارزیابی تعلیم و تعلم قرآن را در کشور ایجاد نکرده‌ایم.

سیدمهدی سیف از پیشکسوتان عرصه آموزش قرائت و مفاهیم قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در پاسخ به این سؤال که آموزش و پرورش چه میزان به کادر قرآنی متخصص اهتمام دارد، گفت: در آموزش و پرورش از لحاظ برنامه، واحد قرآن از کلاس اول ابتدایی تا پایه دوازدهم جزو دروس دانش‌آموزان است.

وی با اشاره به اینکه البته در دوره دبیرستان این کلاس و درس با کلاس و کتاب دینی ادغام شده است، اظهار کرد: از کلاس اول ابتدایی تا نهم، کتاب آموزش قرآن کتاب مستقلی است و زنگ خاصی دارد که طی برنامه‌ای تعریف شده، جلو می‌رود و شورای عالی آموزش و پرورش آن را به سند تبدیل کرده است؛ این سند قانونی و رسمی است.

این مدرس قرآن اضافه کرد: اما در سال‌های اخیر، مسئولان فعالیت‌های فوق برنامه قرآنی در معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فعالیت‌های حفظی چون حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم را راه‌اندازی کرده‌اند، چون در دفتر برنامه‌ریزی و تألیف فعالیت جدی نشده و در این دفتر کوتاهی‎هایی در زمینه فعالیت‌ها و تلاش‌های آموزشی قرآن انجام شده است. در دفتر برنامه‌ریزی و تألیف، گروه قرآن منحل شده و با گروه دینی ادغام شده است و در حال حاضر گروه قرآن وجود ندارد.

وی ادامه داد: چند سالیست گروه قرآن این دفتر که باید برنامه آموزش قرآن را در مقیاس ملی برنامه‌ریزی، دنبال و پیگیری و اجرا کند، به بهانه ادغام با گروه دینی، منحل شده است و گروه دینی نیز چند سالیست که بطور جدی و مطلوب به درس قرآن نمی‌پردازد، لذا معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فعالیتی کرده است و ساعت آموزشی را به حفظ قرآن اختصاص داده است که از لحاظی چون ترویج انس با قرآن، خوب است اما از طرف دیگر بی حساب و کتاب و بدون قانونمندی است.

سیف با تأکید بر اینکه کارهای ما باید قانون‌مند باشد و از مسیر خودش دنبال شود، اضافه کرد: این نوع فعالیت‌ها باید ابتدا با دفتر تألیف مطرح شود و روی آن کار شود و برنامه‌ریزی روی آن انجام شود و عوامل اجرایی آن با زمینه‌های اجرایی موجود فراهم شود تا اجرای محکم، قوی و اثربخش داشته باشد.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان ادامه داد: به عبارت دیگر در حال حاضر زیرساخت‌ها را به درستی آماده نکرده‌ایم و در حال حاضر اکثریت مطلق معلمان و دبیران قرآن خودشان به خوبی نه خواندن قرآن می‌دانند و نه درک و فهم آیات را دارند و نه روش تدریس را می‌دانند، در حالی که معلم و دبیر قرآن باید شایستگی‌های حداقل را دارا باشد؛ یعنی خود معلم قرآن بر خواندن صحیح قرآن توانا باشد، آیات قرآن را درک اولیه داشته باشد و بداند که در پایه تحصیلی، چگونه قرآن را تدریس کند و برنامه درسی‌اش چیست و با چه روشی باید درس دهد.

وی با ابراز گلایه از اینکه ساز و کارهای اندازه‌گیری و ارزشیابی فعالیت‌های قرآنی را ایجاد نکرده‌ایم، گفت: با اختصاص یک زنگ و اختصاص ساعاتی به درس قرآن و مشخص کردن معلم و دبیری برای درس قرآن و تدریس و نمره دادن، هدف حاصل نمی‌شود، اکثر این کارها یا خوب انجام نمی‌شود و یا اصلا انجام نمی‌شود، مطلع هستم که بسیاری از معلمان ابتدایی، درس قرآن را تعطیل می‌‌کنند چون ساز و کار اندازه‌گیری و ارزیابی تعلیم و تعلم قرآن را در کشور ایجاد نکرده‌ایم.

سیف بیان کرد: مراد از ساز و کار اینست که بتوانیم این فعالیت را راستی‌آزمایی کنیم و بفهمیم شاگردان در هر پایه تحصیلی چه میزان قرآن را فراگرفته‌اند که این با لیست نمرات فراهم نمی‌شود بلکه ساز و کارهای جدی‌تر لازم دارد. ما نیازمند بانک اطلاعات قرآنی هستیم که این بانک باید کامل باشد و تنها به نوشته بسنده نشود بلکه صوت و تصویر نیز داشته باشد و بانکی با اطلاعات مولتی مدیا تا بتوانیم راستی‌آزمایی کنیم تا بدانیم دانش‌آموز در طول یک سال تحصیلی چه میزان در درس قرآن جلو رفته است، اول سال کجا بود و آخر سال تحصیلی به کجا رسیده است.

این مدرس قرآن با تأکید بر اینکه باید برای معلمان این کار نیز انجام شود، اظهار کرد: به گونه‌ای که مشخص شود مراکز تربیت معلم چه میزان به تعلیم و تعلم قرآن می پردازند؟ آیا تنها درس قرآن، درس یک ساعته و تشریفاتی است و یا اینکه جدی و قابل اندازه‌گیری است؟ باید میزان توانمندی و اثرگذاری دانشجویایی که از دانشگاه‌های تربیت معلم و یا سایر دانشگاه‌ها در رشته‌های قرآنی فارغ‌التحصیل می‌شوند، اندازه‌گیری شود.

وی تصریح کرد: اکثریت مطلق معلمان که قشر زحمت کش و فرهیخته هستند از لحاظ قرآنی برخوردار نیستند، بنابراین معلمان باید مورد ارزیابی قرار گیرند که چه میزان قرآن خواندن می‌دانند و به درک آیات رسیده‌اند و چه میزان در شخصیت و باورها و رفتارهایشان، قرآن اجرایی شده است و این مسئله جدی کشور و جمهوری اسلامی است که باید به آن بپردازیم.

انتهای پیام
captcha