مدعیانی خطرناک‌تر از کرونا / سلامت و اعتقادات مردم را هم بازیچه قرار دادند!
کد خبر: 3883120
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹

مدعیانی خطرناک‌تر از کرونا / سلامت و اعتقادات مردم را هم بازیچه قرار دادند!

این روزها که مبارزه با ویروس کرونا در اولویت اصلی برنامه‌های کشور قرار دارد، افرادی موسوم به فعالان طب اسلامی علاوه بر به سخره گرفتن تدابیر بهداشتی با سوء استفاده از دین، در حال آسیب زدن به سلامت مردم و نشر بیشتر بیماری هستند.

ترویج بیماری کرونا با ادعای طب اسلامی
اینکه در میانه یک بحران بزرگ، صداهای بلند و رسا هم شنیده نمی‌شود جای تعجب ندارد و در این اثنا افراد باید برای شنیده شدن از معجزه استثنا و شگفتی بهره‌ گیرید و این بار این استراتژی در خدمت مدعیان طب اسلامی قرار گرفته است؛ مخالفت با رویه‌های معمول و منطقی و شنا کردن برخلاف جهت آب، همواره افراد را به مرکز توجه و کانون تمرکز تبدیل می‌کند، اما اینکه برخی به نام اسلام و دین شگفتی‌ساز می‌شوند و خط بطلانی بر عقل و منطق می‌کشند، حتماً باید توسط نهادهای ذیربط پاسخگو باشند. هنوز از ماجرای کتاب‌سوزی تبریزیان دور نشدیم که فرد دیگری با ادعای درمان بیماری کرونا صراحتاً شیوه‌های جهانی را به سخره گرفته و با سخنرانی‌ مردم را به انجام خلاف توصیه‌های بهداشتی تحریک می‌کند!
 
کرونا حدود ۱۴ روز است در ایران شیوع پیدا کرده و هر روز بر تعداد مبتلایان آن افزوده شده و کشور را در ابعاد مختلف درگیر خود کرده است و تمامی ارگان‌های مختلف اعم از بهداشتی، درمانی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و حتی مذهبی نیز این‌ روز‌ها درگیر اتخاذ تدابیری برای کاهش همه‌گیری این ویروس هستند، ویروسی که تازه شناسایی شده و هنوز هیچ واکسن یا درمان قطعی ندارد. با وجود این تنها راه پیشگیری از آن را رعایت بهداشت فردی، محدود کردن ارتباطات انسانی و عدم حضور در تجمعات و... می‌دانند.
 
روازاده که سال‌هاست نظریه‌های شاذی در مورد بیماری‌های مختلف و درمان آن‌ها بدون هیچ کارآزمایی بالینی ارائه داده و هر از گاهی سخنرانی‌های جنجالی در مورد سبک زندگی و شیوه‌های درمانی انجام می‌دهد، ضمن سفر به قم که این روز‌ها کانون آلودگی ویروس کروناست، با به سخره گرفتن این بیماری، مردم را تشویق به دست دادن کرده و آن را یکی از توصیه‌های دینی معرفی می‌کند، در حالی که عموم متخصصان عفونی در ایران و سایر جهان دست دادن در شرایط حاضر را یکی از راه‌های انتقال این ویروس از افراد آلوده به افراد سالم می‌دانند و به پرهیز از انجام این کار توصیه می‌کنند.
 
این اولین بار نیست که چنین افرادی به راحتی به صرف داشتن تریبون، اقدام به چنین کار‌هایی می‌کنند و اعمال خود را پوشش مذهبی داده و از این طریق مخاطبان خود را راضی می‌کنند. پیش از این نیز برخی افراد که دارای پرونده قضایی بوده و هنوز جریان کتاب‌سوزی آن‌ها در اذهان باقی مانده است، با ادعای درمان به وسیله دارو‌های گیاهی، مدعی درمان کووید ۱۹ شده و زمینه سوء استفاده رسانه‌های خارجی را فراهم کرده است.

این افراد در حالی مدعی استفاده از شیوه‌های طب اسلامی برای درمان این بیماری هستند که نه فقط پزشکان و حتی مراجع عظام تقلید هم پیش از آن و هم در حال حاضر ضمن رد این مباحث، عمل به دستورات بهداشتی و پزشکی را در حال حاضر واجب دانسته و بیمار کردن اشخاص را موجب ضمان می‌دانند.
 
در اسلام نیز همواره پیشگیری مقدم بر درمان بوده و بهداشت را جزئی از ایمان می‌خوانند و معنویت راهی برای تقویت قوای روانی و بدنی افراد است؛ حال چگونه است که چنین افرادی مستقیماً دستورات بهداشتی و پزشکی را زیر پا گذاشته و حتی عمل نکردن به آن را تشویق می‌کنند. مگر نه اینکه رهبر معظم انقلاب نیز به شکل صریح، عمل به توصیه‌های بهداشتی را مورد تأکید قرار می‌دهند و مردم را به عامل بودن توصیه می‌کنند. پس این افراد چگونه خود را ولایت‌مدار یا مذهبی تعریف می‌کنند اما برخلاف توصیه‌های رهبری و مراجع عمل می‌کنند. اگر افرادی به توصیه‌های غیر بهداشتی آن‌ها عمل کنند و در نتیجه موجب آلودگی و بیماری شهروندان بیشتری شوند، علاوه بر آسیب به سلامت جمعی به اعتقادات دینی مردم نیز آسیب شدید وارد کرده‌اند و چه بسا افراد سست ایمان این بیماری را از چشم دین ببیند؛ لذا هرگونه استفاده از اعتقادات و باور‌های دینی مردم و تشویق به انجام اقداماتی در جهت نشر بیشتر بیماری باید مستوجب تعقیب قضایی باشد.

اگر از جنبه طب سنتی و طب ایرانی که رسمیت داشته و از دیرباز تاکنون به عنوان یک مکتب شناخته شده طبی در حال فعالیت است به این بیماری نگاه کنیم، به اذعان متخصصان آن نه تنها هیچ راه درمانی برای آن وجود ندارد، بلکه هرگونه ادعای درمانی در این رابطه سوء استفاده از اعتقادات مردم و شیادی است. این طب نیز همان شیوه‌های پیشگیری موجود در طب رایج را ترویج می‌کند و تنها برای افراد سالم توصیه‌هایی برای تقویت قوای ایمنی و رفع اضطراب دارد. کاش وزارت بهداشت نیز تمهیداتی را برای حضور این فرد در بین بیماران مبتلا به کرونا فراهم می‌ساخت تا تجربه‌ای برای درک معنای ویروس داشته باشد.
انتهای پیام
captcha