نگران پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها باشیم نه دلتنگ
کد خبر: 3885458
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶

نگران پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها باشیم نه دلتنگ

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: مردم باید در خصوص موضوع کرونا ویروس خیلی جدی رفتار کنند و حتی از پدر و مادرها نیز بازدید نکنند و تنها نگرانی آنان سلامت بزرگترها باشد نه دلتنگ آنها.

نگران پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها باشیم نه دلتنگ!

مرتضی موسی‌خانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: همان‌گونه که رهبری تأکید داشتند باید بر اساس نظر متخصصان عمل کرد و با توجه به اینکه کرونا از طریق تماس منتقل می‌شود و بر سیستم ایمنی تاثیر می‌گذارد باید تماس‌ را به حداقل رساند.

وی ادامه داد: پس از مدتها اکنون در ووهان چین شاهد هستیم که با حذف زنجیره انسانی و همراهی مردم این ویروس شکست خورده و وضعیت کشور چین در حال برگشت به وضعیت عادی است که همه این موارد ناشی از احترام گذاشتن و پذیرفتن نظرات کارشناسان در این کشور است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین بیان کرد: اقتصاد بسیاری از افراد به تردد آن‌ها در سطح جامعه بستگی دارد ولی با رعایت بهداشت و قرنطیه شدن زودتر از انزوای موجود خارج خواهیم شد و به جریان عادی زندگی بازخواهیم گشت اما با کوتاهی یک نفر ۱۰۰ نفر دیگر آلوده به ویروس خواهند شد و بدین ترتیب شمار مبتلایان افزایش خواهد یافت.

وی اشاره کرد: برخی از کارکنان ادارات برای اینکه کار ارباب رجوع را راه بیندازند مجبور هستند در محل کار حضور پیدا کنند که این افراد باید تمامی مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

موسی‌خانی عنوان کرد: در حال حاضر مشاهده می‌شود برخی از افراد ماسک و دستکش خود را در معابر رها می‌کنند که همین امر موجب گسترش آلودگی ویروس در سطح شهر می‌شود؛ با توجه به اینکه اسلام بر نظافت و بهداشت تأکید دارد از مردم انتظار داریم این دستورات را به کار بگیرند.

وی تصریح کرد: بسیاری از افراد هنوز بر حساسیت موضوع واقف نیستند و این ویروس را جدی نگرفته‌اند و حتی در خیابان‌ها و بازار حضور پیدا کرده و برای نوروز خرید می‌کنند از این افراد تنها یک سوال دارم و آن این است اگر برای ما یک بیماری و یا حادثه‌ای اتفاق بیفتد آن را تحمل می‌کنیم یا خیر؟!

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین تشریح کرد: مگر چه می‌شود خانواده‌ها یک‌سال دیدوبازدید نوروز را تعطیل کرده و تصور کنند نوروز امسال خارج از کشور رفته و اقوامشان در ایران است و امکان دیدار نوروزی خانواده‌های خود را ندارند؛ مردم باید در این موضوع خیلی جدی رفتار کنند و حتی از پدر و مادرها نیز بازدید نکنند و تنها نگرانی آنان سلامت بزرگترها باشد نه دلتنگی! ممکن است یکی از اعضای خانواده ناقل ویروس بوده و خبر نداشته باشد و با حضور در منزل والدین آنان را بیمار کند، والدینی که تنها زندگی می‌کنند یک نفر ثابت در کنارشان حضور داشته باشد تا به امورات آنان بپردازد و با ترددهای مختلف ویروس را وارد منازل پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نکنیم.

وی افزود: هنوز بسیاری از مردم به حساسیت امر پی نبرده‌اند من در چند روز گذشته مشاهده کردم در یکی از پارک‌های شهر تهران خانواده‌ای روی چمن زیلو انداخته و دور هم جمع شده‌اند، واقعاً چه تضمینی وجود دارد که محیط آلوده نباشد.

موسی‌خانی ابراز کرد: باید با بیان واقعیت‌ها نگرش مردم را تغییر داد، در حال حاضر نگرش مردم نسبت به کرونا تغییر نکرده است و برای تحقق این امر باید چند روش از جمله شوک درمانی، بزرگ‌نمایی و بیان آینده مستتر در حال را اجرایی کرد.

وی در خصوص الزامات سیاست‌گذاری بیان کرد: مسیر اجرا شده در کشور درست است ولی باید با قاطعیت موارد را مطرح و حضور در اجتماعات را ممنوع کرد گرچه برخی از افراد هنوز در اجتماعات حضور پیدا می‌کنند؛ دولت باید با افرادی که نگران خود نیستند و ممکن است دیگران را آلوده کنند برخورد قاطع داشته باشد و از استراتژی اجبار استفاده کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین یادآور شد: مسئولین انتظامی و اجرایی باید از ورود افراد بدون دستکش و ماسک به اماکن عمومی و ادارات جلوگیری کنند. در راستای فرهنگسازی صداوسیما برنامه‌های خوبی دارد ولی بهتر است در ابتدای هر برنامه موارد بهداشتی را گوش‌زد کرده و اثرات عدم رعایت آن را نیز نمایش دهد تا برای مردم ملموس باشد.

انتهای پیام
captcha