امیدوارم سازمان ملی جوانان امسال تشکیل شود / 26 درصد مدیران کشور جوانان و زنان هستند
کد خبر: 3889518
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
وزیر ورزش و جوانان:

امیدوارم سازمان ملی جوانان امسال تشکیل شود / 26 درصد مدیران کشور جوانان و زنان هستند

وزیر ورزش و جوانان از پیشنهاد تشکیل سازمان ملی جوانان به عنوان یکی از سازمان‌های مستقل اما زیر مجموعه این وزارتخانه به دولت خبر داد.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان در گفت‌وگوی مجازی با رئیس مجمع ملی جوانان دستاوردها و اقدامات صورت گرفته در این حوزه توسط این وزارتخانه را تبیین کرد.

وی در ابتدای سخنان خود فرا رسیدن هفته جوان  که مقارن با سالروز میلاد حضرت علی اکبر(ع) است را به همه جوانان تبریک گفت و تأکید کرد: دستاوردهای این وزارتخانه در بخش جوانان محصول تلاش همه همکاران، در حوزه معاونت جوانان و  بخش‌های پشتیبانی کننده بوده است.

تشکیل 3 هزار سازمان مردم‌نهاد جوانان

سلطانی‌فر با اشاره به تشکیل سه هزار سازمان مردم‌نهاد جوانان گفت: اعضای این سمن‌ها در حل مشکلات پدید آمده در کشور از جمله حوادث غیر مترقبه مثل سیل سال گذشته، زلزله و حواشی ناشی از کرونا در جهت انجام وظایف اجتماعی به عنوان پل ارتباطی بین مردم و دولت عمل کرده‌اند.

وزیر ورزش و جوانان بیان کرد: اگر دستاوردها در این بخش قابل توجه بوده و کارنامه موفقی ارائه شده همگی حاصل تعامل این عزیزان از جمله همکاران ما در معاونت جوانان و سازمان‌های مردم نهاد بوده است.

وی نخستین گام در بهره‌مندی از ظرفیت جوانان را توسعه کمی و کیفی سازمان‌های مردم‌نهاد دانست و در این زمینه توضیح داد: ایجاد شرایط مساعد برای گسترس و رسمیت بخشیدن به فعالیت سمن‌ها نخستین گام در این راستا بود بنابراین در سه سال گذشته قانونی کردن فعالیت‌ها، توانمندسازی و رشد کمی و کیفی سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان در دستور کار قرار گرفت و در این راستا با سایر مجموعه‌های حاکمیتی از جمله وزارت کشور مسائل را مرتفع کردیم.

افزایش تسهیلات قرض‌الحسنه باهدف ترغیب جوانان به امر ازدواج

وی گفت: ایجاد بستر مناسب برای ترغیب جوانان به امر ازدواج از مواردی بود که مورد توجه قرار گرفت؛ در این ارتباط نیز به عنوان یک راه حل، افزایش تسهیلات قرض‌الحسنه را مورد توجه قرار دادیم.

سلطانی‌فر ادامه داد: در سال 92 سقف پرداخت وام  قرض‌الحسنه ازدواج سه میلیون تومان بود که در مجموع در کل کشور این رقم حدود دو هزار 900 میلیارد تومان بیشتر نبود که با تلاش‌های بسیاری که صورت گرفت سال گذشته این مبلغ به 30 میلیون تومان افزایش یافت و در کل به 30 هزار میلیارد تومان رسید.

وزیر ورزش و جوانان ضمن قدردانی از سیستم بانکی کشور اظهار کرد: با افزایش این رقم کمک بسیارخوب و مؤثری در جهت ازدواج جوانان انجام شد.

توسعه دفاتر مشاوره ازدواج و خانواده

سلطانی‌فر  توسعه دفاتر مشاوره ازدواج با کمک بخش خصوصی را یکی دیگر از اقدامات مؤثر در حوزه جوانان بیان کرد و هدف از توسعه این دفاتر را ارائه مشاوره کارشناسی و مؤثر پیش از ازدواج به زوج‌های جوان دانست و افزود: در حال حاضر حدود 400 دفتر خدمات مشاوره ازدواج در کل کشور با کمک بخش خصوصی فعال هستند و فکر می‌کنم با کمک بیشتر به بخش خصوصی و رغبتی که وجود دارد در سال 1399 این دفاتر افزایش بیشتری پیدا کند و در خدمت جوانان قرار گیرد.

تشکیل مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد جوانان

وزیر ورزش و جوانان در بخش دیگری از سخنان خود تشکیل مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد جوانان را یک اتفاق مبارک و میمون دانست که با تلاش دو ساله همکاران در معاونت امور جوانان و همراهی خوب مجموعه سازمان‌های مردم‌نهاد اتفاق افتاد.

وی دستاورد تشکیل مجمع ملی سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان را تحقق  پارلمان جوانان اعلام کرد و افزود: امروز شاهد هستیم که شبکه گسترده سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان در سراسر کشور فعال هستند و به خوبی نیازها، خواسته‌ها، دستاوردها، ایده‌ها و پیشنهادات و نقطه نظراتشان را مطرح می‌کنند و امیدوارم این شبکه در آینده بتواند جایگاه خود را در فعالیت‌های مرتبط با جوانان پیدا کند.

سلطانی‌فر یکی از دغدغه‌های این مجموعه را اشتغال جوانان اعلام کرد و برای  انجام این مهم گفت: با استفاده از منابعی که در قالب کمک‌های فنی و اعتباری در اختیار داشتیم با مشارکت سیستم بانکی در زمینه اشتغال اعضای سازمان مردم نهاد جوانان توانستیم اقدامات مطلوبی را انجام دهیم و خوشبختانه می‌توانم بگویم که این حرکت نتیجه داده است.

وزیر ورزش و جوانان افزود: امروز این افتخار را دارم که بگویم با ایجاد 700 طرح اشتغال‌زایی جوانان در سطح کشور و اشتغال بیش از هفت هزار نفر، توانسته‌ایم قدم خوبی را برداریم. این سیاست را اساسی و اصولی می‌دانیم و فکر می‌کنیم علی‌رغم محدودیتی که این روزها به لحاظ تأمین منابع مالی وجود دارد، باید مسئله اشتغال جوانان را  با جدیت دنبال کنیم تا بتوانیم زمینه اشتغال بیشتری برای جوانان فراهم کنیم.

بهره‌مندی از ظرفیت‌های سایر نهادها، حاصل تعامل معاونت امور جوانان

سلطانی‌فر در ادامه گفت: در خصوص ساماندهی امور جوانان همکاری خوبی بین این وزارتخانه با سایر وزارتخانه‌ها در قالب ستاد ملی ساماندهی امور جوانان در مرکز کشور و همچنین ستادهایی که در کل استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل می‌شود، به وجود آمده است. هماهنگی مؤثری نیز بین استانداران، فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی و سایر بخش‌های مرتبط به وجود آمده و در این ارتباط همه تلاش کردند شرایطی مهیا شود که بتوانیم از همه ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی برای حل مشکلات جوانان استفاده کنیم.

اجرای طرح سرباز ـ مهارت

وزیر ورزش و جوانان یکی از طرح‌های بسیار مؤثر و مثبت در حوزه جوانان را اجرای طرح سرباز ـ مهارت اعلام کرد و در این باره گفت: با حمایت خوبی از مسائل مرتبط با جوانان با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، طرح سرباز ـ مهارت در مراکز ۱۶ استان کشور در حال  اجرا است و فعلاً ۱۶ هزار سرباز را تحت پوشش دارد.

وی افزود: براساس این طرح کسانی که در حال گذراندن دوره خدمت وظیفه خود هستند، در ماه‌های پایانی با استفاده از امکانات و ایجاد ظرفیت، مهارت‌هایی را آموزش می‌بینند که بعد از پایان خدمتشان براساس مهارت کسب شده زمینه اشتغالشان نیز فراهم شود.

سلطلنی‌فر تأکید کرد: مهمترین اقدام صورت گرفته افزایش کمی و توانمندی سازمان‌های مردم نهاد جوانان بوده است که براساس آمار در ابتدای دولت یازدهم  تعداد سمن‌های مربوط به جوانان کمتر 100 مورد در کل کشور بود و امروز این رقم به بیش از سه هزار سازمان مردم نهاد رسیده که در عرصه‌های مختلف و اجرایی کشور فعال هستند .در حقیقت در این سمن‌ها در حال تربیت کادر مدیریتی کشور هستیم و قطعاً تعداد بسیار زیادی از اعضای این سازمان‌های مردم نهاد کسانی خواهند‌ بود که در سال‌های آینده مسئولیت‌های مدیریتی نظام اجرایی، اداری و اقتصادی و سیاسی کشور را عهده‌دار خواهند شد.

احیای سازمان ملی جوانان به عنوان مطالبه جوانان کشور

وزیر ورزش و جوانان احیای سازمان ملی جوانان را به عنوان مطالبه جوانان کشور اعلام کرد و گفت: در خلال فعالیت دولت یازدهم و دولت اول دکتر روحانی که چند ماهی هم من افتخار داشتم در سمت وزیر ورزش و جوانان باشم، احیای مجدد سازمان ملی جوانان به عنوان مطالبه جوانان کشور به ویژه جوانان عضو سازمان‌های مردم نهاد کشور به عنوان سازمان مستقل زیر مجموعه ریاست جمهوری مطرح شد.

وی افزود: جلساتی را در این ارتباط با رئیس محترم جمهوری داشتیم ایشان نظرات مشورتی را علاوه بر مسئولان وزارت از دیگر دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان امور اداری و استخدامی و دیگر بخش‌های ذیربط مثل برنامه و بودجه خواستند و نهایتاً جمع‌بندی دکتر روحانی این بود که سازمان ملی جوانان را به عنوان سازمان مستقل که مطالبه اصلی جوانان به عنوان آینده‌سازان این کشور است، زیر مجموعه ریاست جمهوری احیا شود.

وزیر ورزش وجوانان ادامه داد: همانطور که مستحضر هستید از ابتدای دولت دوازدهم لایحه‌ای تقدیم مجلس مبنی بر سه بخش مطرح شد(جدایی بخش راه از وزارت شهرسازی، استقلال وزارت بازرگانی و جدا شدن آن از وزارت صنعت معدن و تجارت و تشکیل وزارت جدید و دیگری هم که خواسته جوانان کشور بود استقلال جوانان از وزارت ورزش و تشکیل سازمان ملی جوانان) بود که این لایحه در دولت به تصویب رسید و تقدیم مجلس شد و مجلس به هر دلیلی با این لایحه موافقت نکرد و هر سه پیشنهاد با نظر مثبت مجلس مواجه نشد.

سلطانی‌فر افزود: بعد از آن فرمول تشکیل سازمان ملی جوانان به یکی از سازمان‌های زیر نظر مجموعه وزارت ورزش و جوانان مطرح شد، به این شکل که همچون بسیاری از سازمان‌های مستقل که ردیف بودجه و ساختار اداری و تشکیلاتی جدا دارند اما زیر مجموعه یک وزارتخانه هستند و رئیس آن سازمان، همزمان با ریاستش سمت معاونت آن وزارتخانه را برعهده دارد مثل سازمان هواپیمایی کشوری و یا هواشناسی قوت گرفت.

وی اداکه داد: پیش‌بینی کردیم در سال 99 با این طرح بتوانیم راه حل تقویت جایگاه جوانان و احیای سازمان ملی جوانان را در دستور کار خود قرار دهیم و امیدواریم تا پیش از پایان دولت دوازدهم به این خواسته جوانان  پاسخ مثبت دهیم و سازمان ملی جوانان را به عنوان سازمان مستقلی که زیر مجموعه وزارت ورزش و جوانان است به تصویب برسانیم و فعالیتشان آغاز شود.

حضور اثرگذار سمن‌ها در حوادث غیر مترقبه

وزیر ورزش و جوانان در بخش دیگری از سخنانش از حضور مؤثر سمن‌ها در همه حوادث غیر مترقبه قدردانی کرد و گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان هر جا لازم بوده به کمک مردم شتافته‌اند. در وقوع سیل حضور خوب جوانان در جمع آوری کمک و ارسال آنها به مناطق سیل‌زده مشهود بود و این پیشگام بودنشان زبان‌زد است و کارنامه درخشانی است که از خود به جا گذاشتند. این رضایت‌مندی را رهبری و رئیس جمهور و اعضای دولت نیز از سازمان‌های مردم نهاد جوانان دارند.

سلطانی‌فر گفت: این روزها که درگیر شیوع ویروس کرونا هستیم و در کل دنیا امنیت و سلامت بیش 205 کشور را تهدید کرده، ما هم باید همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و در آینده نزدیک حتما بر این بلا پیروز خواهیم شد و آن را با وحدت، هماهنگی و با در خانه ماندن شکست می‌دهیم.

وی اظهار کرد: با تأمین منابع مناسب، فعالیت‌های گذشته سمن‌ها در عرصه‌ها مختلف را  استمرار خواهیم بخشید.

تعامل بیشتر با سایر کشورها در دستور کار است

سلطانی‌فر با تأکید بر این که تعامل با کشورهایی که اشتراکات فرهنگی، دینی، تاریخی بیشتری با ایران دارند در دستور کار است، افزود: حتماً از این فرصت‌ها استفاده می‌کنیم تا بتوانیم تعامل جدی‌تری با کشورهای اطرافمان به ویژه کشورهای فارسی زبان و یا  کشورهایی که مشترکات دینی داریم، در زمینه حل مشکلات جوانان، اوقات فراقت و ... داشته باشیم و از همه تجربیات مثبت سایر کشورها به بهترین نحو استفاده خواهیم کرد و امیدواریم در آینده با عادی شدن اوضاع و برطرف شدن این معضل بتوانیم تعاملات را گسترتش دهیم.

وزیر ورزش و جوانان همچنین افزود: من از شما و همه اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان به خاطر همه تلاش‌ها، دلسوزی‌ها، ایده‌ها، پیشنهادها وانتقادها در زمینه‌های مختلف تقدیر و تشکر و تأکید می‌کنم اعتقاد به نیروی جوانان و جوان باوری در بین مسئولان عالی رتبه کشور از جمله مقام معظم رهبری و رئیس جمهور یک اصل است.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، قسمت اعظم محتوای این بیانیه را تمرکز بر استفاده از نیروی جوانان نهاده‌اند و همچنین با رئیس جمهور بیش از 10 بار در مناسبت‌های مختلف اعلام کرده‌اند در انتصابات و تصمیم گیری‌ها حتما از نیروی جوان و بانوان استفاده شود.

سلطانی‌فر افزود: تا پایان دولت باید حداکثر 30 درصد از مدیران در سطوح مختلف از بین جوانان و بانوان باشند و خوشبختانه در این رابطه به این آمار نزدیک شده‌ایم و براساس آخرین گزارش سازمان اداری استخدامی، نزدیک به26  درصد از مدیران کشورمان از بین جوانان زیر 40 سال و بانوان هستند.

وزیر ورزش وجوانان افزود: در وزارت ورزش و جوانان از دو سال پیش زمینه انتصاب مدیران جوان در بخش مدیریتی ستادی، استانی و فدراسیون‌های ورزشی فراهم شده است و هم اکنون دوازده، سیزده نفر از مدیران کل ورزش و جوانان استان‌های کشور که در این دوره منصوب شده‌اند زیر 40 سال هستند و تعداد زیادی از رؤسای فدراسیون‌های ورزشی که مسن بودند و زمان زیادی مسئولیت داشتند کنار رفتند و جوانان توانمندی سکان هدایت را برعهد گرفتند.

کادر مدیریتی آینده وزارت ورزش و جوانان را  آموزش می‌دهیم

وی افزود: در حقیقت کادر مدیریتی آینده وزارت ورزش و جوانان را اینجا تربیت و آموزش می‌دهیم  این مدیران جوان در بخش‌های مختلف حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال این فرصت را دارند که با توجه به تجربیاتی که آموخته‌اند بتوانند این وزارتخانه، نظام اجرایی و حرکت توسعه کشور را پشتیبانی کنند.

وزیر ورزش و جوانان اظهار کرد: امروز تعداد کسانی که در وزارت ورزش و جوانان مدیر هستند در سطوح مختلف که سنشان زیر 40 سال است حدود 35 نفر هستند و این رقم بسیار قابل توجهی است و قطعاً در آینده از برکات این طرح استفاده های بسیاری خواهیم برد.

وی در خصوص استفاده از بانوان در بدنه اجرایی وزارتخانه نیز گفت: تعداد بانوانی که در دولت دوازدهم مسئولیت گرفتند زیاد است، ما تنها وزارتخانه‌ای هستیم که دو معاون بانوان از بین شش معاون منصوب کرده‌ایم و از عملکردشان راضی هم هستیم.

سلطانی‌فر تأکید کرد: این باور به وجود آمده باید از مدیران جوان در سطوح مدیریتی استفاده کنیم و من از جوانان متخصص می‌خواهم  با اعتماد به نفس بیایند و در بخش‌های مدیریتی و اجرایی، حضوری فعال داشته باشند.

وی در این ارتباط به تجربه استفاده از جوانان در اوایل انقلاب اشاره کرد و افزود: در زمان پیروزی انقلاب در زمانی که امام راحل این نظام را تأسیس کردند، عموماً از مدیران جوانان بهره بردند و در واقع رهبر انقلاب اسلامی ایران با نیروی جوان کار خود را آغاز کرد چرا که جوانان را باور داشتند، آنها هم کسب تجربه کردند و امروز این فکر به نتیجه نشسته است.

سلطانی‌فر در پایان تصریح کرد: امروز در بیانیه گام دوم، رهبری این باور را مورد تأکید قرار داده‌اند که  آینده این کشور با انرژی، ایده خلاقیت و فکر جوانان به عنوان مؤلفه‌های توسعه کشور به بار خواهد نشست.

انتهای پیام
captcha