لوازم رشد اقتصادی و جهش تولید در دوران پساکرونا
کد خبر: 3889533
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
محمدجواد توکلی تشریح کرد:

لوازم رشد اقتصادی و جهش تولید در دوران پساکرونا

عضو هیئت‎علمی مؤسسه امام خمینی(ره) اظهار کرد: برای جهش تولید باید اولویت‌بندی و براساس مزیت‌های مبتنی بر دانش و دانش‌بنیانی عمل کنیم. باید به این شرکت‌ها بها داد و آنها را وارد فضای تولید کرد. اگر درباره اقتصاد بهداشت و درمان به میزان بیشتری کار می‌کردیم، شاید همین بلای کرونا ظرفیتی برای اقتصاد ما می‌شد.

محمدجواد توکلی، عضو هیئت ‎علمی گروه اقتصاد مؤسسه امام خمینی(ره)، در گفت‎وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره لوازم تحقق شعار جهش تولید و موفقیت اقتصاد در دوران پساکرونا پرداخت و گفت: شاید امسال یکی از سال‍‌های نادری بود که مقام معظم رهبری شعار سال قبل را با تفاوتی در نامگذاری تکرار کردند. این موضوع از این جهت قابل توجه است که در تحلیل ایشان در سال‌های اخیر چالش اصلی ما تولید بوده است و در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید جهشی را در اقتصاد ایجاد می‌کردیم و نرخ رشدی را که به ویژه در چارچوب سند چشم‌انداز قرار بود سالی 8 درصد باشد به دست می‌آوردیم، اما این موارد محقق نشد. به همین دلیل امسال بحث جهش تولید را مطرح کردند.


بیشتر بخوانید:


وی با اشاره به تعریف مفهوم جهش تولید، ادامه داد: جهش نوعی شتاب در تولید است. وقتی هواپیما می‌خواهد از روی باند فرودگاه بلند شود، باید فشار شدیدی به آن وارد شود که بتواند بلند شود و از زمین اوج بگیرد. در نامگذاری امسال هم به این موضوع توجه شده است و در شرایطی که با تحریم‌های ظالمانه آمریکا و شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم، باید در سیاست‌های خودمان بازنگری و زمینه را برای اوج گرفتن اقتصاد ایجاد کنیم.

تأثیرپذیری اقتصاد کشور از شیوع کرونا

توکلی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب درصدد است که رشدی درون‌زا با توجه به ظرفیت‌های داخلی و مدل بومی داشته باشیم، نه اینکه نگاه ما به خارج باشد و منتظر باشیم تحریم‌ها رفع شود یا نفت بیشتری بفروشیم. با کلیدواژه‌هایی که ایشان مطرح کردند و به ویژه استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از جوانان و رویکرد جهادی، هدف ایشان این است که جهش تولید مبتنی بر توانمندی‌های داخلی باشد و مختصات آن از سایر مفاهیم اقتصادی متفاوت است. در گفتمان مقام معظم رهبری به دنبال نرخ رشدی هستیم که براساس ظرفیت‌های داخلی خودمان باشد.

علی‌رغم اینکه در ماه فروردین امسال و اسفند سال پیش با افت قابل توجهی در اقتصاد مواجه شدیم اما به نظر می‌رسد در برخی بخش‌ها همانند تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید مواد دارویی و شوینده رشد قابل توجهی داشتیم

عضو هیئت‎علمی مؤسسه امام خمینی(ره) تأکید کرد: به نظر می‎رسد با توجه به اتفاقاتی که در سال‎های اخیر رخ داده و آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌ها بازگشت، ثابت شد که گفتمانی که نگاه به بیرون و تلاش برای رفع تحریم دارد، گفتمانی شکست‌خورده است. شاید بسیاری از دولتمردان هم به این نتیجه رسیده‌اند.در واقع ظرفیت‌های زیادی داریم و اکنون کمتر از ظرفیت بالفعل تولید می‌کنیم و ظرفیت‌های بالقوه‌ای وجود دارد که می‌تواند به ما کمک کند.

مدیرمسئول مجلسه «معرفت اقتصاد اسلامی» افزود: شیوع ویروس کرونا هم علاوه بر تحریم‌های ظالمانه، شوکی دیگر به اقتصاد ما وارد کرد و این فشار دوچندان شده است؛ چراکه بخش زیادی از اقتصاد کشور را خدمات بازرگانی و خدمات دربرمی‌گیرد که به میزان زیادی از تعطیلی‎ها تأثیر پذیرفته است؛ به ویژه اینکه بر اثر شوک کرونا با کاهش قیمت نفت هم مواجه شده‌ایم و درآمدهای نفتی هم تحت تاثیر قرار گرفته است. 

جهش تولید چگونه محقق می‎شود؟

وی گفت: البته همه این موارد می‌تواند فرصت هم باشد؛ به شرطی که نگاهمان را عوض کنیم. اتفاقات رخ داده در ماه‌های اخیر و رویکردهای جهادی در دوران پساکرونا بسیار قابل تأمل است. اینکه بسیج و سپاه و ارتش و برخی از صنایع ما در تولید ماسک و مواد شوینده و سایر مواد پزشکی وارد میدان شدند الگوی مناسبی است. بنابراین علی‌رغم اینکه در ماه فروردین امسال و اسفند سال پیش با افت قابل توجهی در اقتصاد مواجه شدیم، به نظر می‌رسد در برخی بخش‌ها همانند تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید مواد دارویی و شوینده رشد قابل توجهی داشتیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: در ماه اخیر افزایش دوبرابری تولید مواد شوینده و رشد هشت برابری تولید ماسک را داشته‌ایم. تولید الکل هم افزایش چشمگیری داشته که از روزانه 200 هزار لیتر به 280 هزار لیتر رسیده است و به گفته اقتصاددانان، شوک کرونا که برخی صنایع را فعال کرد می‎تواند برای ما درس‌آموز باشد.

وی گفت: باید به این مشکل به عنوان فرصت نگاه کنیم و آسیب‌شناسی از تولید داشته و براساسی آن ظرفیت‌ها را فعال و جهش تولید را محقق کنیم. در این ایام باید تمام ظرفیت‌های تولیدی و بالقوه اقتصاد را شناسایی کنیم. ایران ظرفیت‌های بسیاری دارد که غیرفعال است. در زمینه مهندسی کامپیوتر جایگاه خوبی داریم و الان باید از این ظرفیت استفاده کنیم اما سیاستگذاران به این سمت نرفتند.

لزوم بازنگری در سیاست‌های اقتصادی

عضو هیئت‎علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: نکته دیگر این است که باید اولویت‌بندی و براساس مزیت‌های مبتنی بر دانش و دانش‌بنیانی عمل کنیم. باید به این شرکت‌ها بها داد و آنها را وارد فضای تولید کرد. اگر قبلاً روی اقتصاد بهداشت و درمان به میزان بیشتری کار می‌کردیم شاید همین بلا ظرفیتی برای اقتصاد ما می‌شد. اگر در زمینه صنایع بهداشتی و دارویی و تخت‌های بیمارستانی سرمایه‌گذاری بیشتری می‎کردیم، کشور می‌توانست به عنوان هاب مقابله با ویروس باشد و کشورهای عرب منطقه را نیز حمایت کند.

توکلی گفت: برای اینکه بتوانیم بنگاه‌های اقتصادی خودمان به ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط را فعال کنیم باید بدانیم عمده مشکل این بنگاه‌ها تهیه مواد اولیه و فروش محصول است. در چین این مواد در اختیار بنگاه‌ها قرار گرفته و سپس محصولات تولیدی از آنها خریداری می‎شود. لذا تولید و صادرات آنها بسیار افزایش یافته است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان اظهار کرد: می‎توانیم مدل بومی خودمان را داشته باشیم و اگر با این رویکرد جهادی به تخصص‌گرایی در تولید دامن بزنیم، با استفاده از ظرفیت‎ها می‎توانیم مشکلات بخش تولید و مشکلات ناشی از کرونا را برطرف کنیم و اقتصاد ما دیگر وابسته به نفت نباشد اما باید برنامه‌ریزی کرد و مردم، دولت و مجلس به میدان بیایند و به ویژه نظام بانکی و مالیاتی اصلاح شود.

انتهای پیام
captcha