«عدنان الزرفی» و سناریوهای پیش روی عراق
کد خبر: 3889799
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳

«عدنان الزرفی» و سناریوهای پیش روی عراق

با نزدیک شدن به پایان مهلت قانون اساسی عراق برای مکلف شدن عدنان الزرفی به منظور تشکیل دولت جدید، تلاش‌هایی برای جایگزینی وی از سوی احزاب شیعی عراق صورت می‌گیرد.  

به گزارش ایکنا به نقل از «العالم عربی»، «محمد بلداوی»، نماینده حزب صادقون عراق، در گفت‌وگو با شبکه العالم تصریح کرد: نشستی با موضوع برکناری عدنان الزرفی و معرفی «مصطفی الکاظمی» به عنوان جایگزین وی در منزل هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح و با حضور نوری المالکی، رئیس ائتلاف «دولت قانون» و سیدعمار حکیم، رئیس جریان حکمت عراق و چند تن از شخصیت‌های شیعه این کشور برگزار شده است.
 
وی سخنان عدنان الزرفی درباره عقب‌نشینی مصطفی الکاظمی از نامزدی منصب نخست‌وزیری عراق را رد کرد و گفت:‌ ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی تنها حزب شیعی عراق است که همچنان از عدنان الزرفی حمایت می‌کند.
 
در حالی که احزاب شیعی بر رفع تکلیف از الزرفی برای تشکیل کابینه اجماع کرده‌اند، نگاه‌ها به سمت دو مؤلفه کردها و سنی‌های عراق معطوف می‌شود. این دو مؤلفه براساس عرف سیاسی عراق به سود کسانی رأی می‌دهند که احزاب شیعی روی آن توافق دارند و این شخص بدون شک عدنان الزرفی نیست.
 
«شیروان میرزا»، نماینده اتحادیه ملی کردستان عراق، در این باره گفت: عدنان الزرفی به دلیل وجود وتو علیه او و رد او از سوی 6 حزب شیعی، شانسی برای گرفتن رأی اعتماد از مجلس ندارد.
 
اهل سنت عراق نیز موضعی مشابه با کردهای این کشور دارند. «عبدالخالق العزاوی»، نماینده اهل سنت در پارلمان عراق، گفت: احزاب سنی تاکنون چراغ سبزی را برای حمایت از دولت الزرفی نشان نداده‌اند.
 
بر اساس برنامه‌ریزی ائتلاف‌های عراقی، به نظر می‌رسد که رسیدن الزرفی به رأی اعتماد نمایندگان پارلمان شبه محال باشد و جامعه عراق در این زمینه در برابر سه سناریو قرار خواهد داشت: اول، برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق، از مأمور کردن عدنان الزرفی عقب‌نشینی کند، به خصوص که اکثر احزاب شیعی این مأموریت را نقض قانون اساسی می‌دانند. دوم، عدنان الزرفی، که مأمور به تشکیل کابینه شده است، برای حفظ آبروی خود عذرخواهی کند. سوم، الزرفی برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس برود و در آن صورت با مخالفت نمایندگان روبه‌رو و پرونده مأموریتش بسته خواهد شد.
 
گمانه‌زنی‌هایی نیز وجود دارد که برهم صالح در حال حاضر به دنبال راهی کم‌هزینه برای خروج از این بحران است و اطلاعات رسیده حاکی از آن است که صالح تلاش می‌کند عدنان الزرفی را به عقب‌نشینی از این رقابت قانع کند.
انتهای پیام
captcha