فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی در فضای مجازی کارآمد نیست
کد خبر: 3889806
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
حجت‌الاسلام نبوی:

فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی در فضای مجازی کارآمد نیست

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های پیام‌نور گفت: تلاش شده برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در ایام تعطیلی دانشگاه‌ها به صورت مجازی دنبال شود و با کمک اساتید خوب و مطرح نیز دوره‌هایی با موضوعات فرهنگی، سیاسی و اعتقادی برگزار شود، اما به دلیل نبود آمادگی کافی برای فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی و امکان حضور کمتر در فضای دانشگاه، نمی‌توان بر اقدامات فرهنگی در فضای مجازی تأکید کرد و استقبال دانشجویان کم است.

حجت الاسلام نبوی

حجت‌الاسلام سیدمحمود نبوی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اقدامات این نهاد در ایام تعطیلی دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های پیام‌نور اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا و به تبع آن تعطیلی دانشگاه‌ها عملاً بخش‌هایی از فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی در دانشگاه‌ها تعطیل شد. آموزش‌ها و کلاس‌های درس به شیوه از راه دور و از طریق فضای مجازی دنبال شد. البته برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی نیز در این ایام بیشتر به صورت مجازی است، هر چند فعالیت در این فضا در دانشگاه پیام‌نور از قبل نیز وجود داشته و امروز با توجه به شرایط پیش‌آمده گسترده‌تر شده و ما با کمک ارتباط با اساتید خوب و مطرح، برای برگزاری دوره‌های مجازی برنامه‌ریزی کردیم، اما به دلیل عدم آمادگی کافی برای فعالیت فرهنگی در فضای مجازی و امکان حضور کمتر در فضای دانشگاه، نمی‌توان بر اقدامات فرهنگی در فضای مجازی تأکید زیادی کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که دانشجویان در چه زمینه‌هایی علاقه‌مند به مشارکت در طرح‌های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها که در فضای مجازی اجرا می‌شود، بودند، گفت: پاسخ به شبهات و پرسش‌های اعتقادی پیرامون شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری جهانی آن از جمله موضوعاتی بود که دانشجویان در دوره‌های مجازی برگزار شده مطرح کرده‌اند. سعی کردیم در این موضوعات فعالیت‌ها و برنامه‌هایی گسترده‌تر از قبل انجام دهیم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور همچنین درباره برگزاری کلاس‌های درس معارف به صورت مجازی در دانشگاه پیام‌نور، افزود: در کنار کلاس‌های دروس تخصصی هر رشته، کلاس‌های درس معارف نیز به صورت مجازی برگزار شدند و استقبال و حضور دانشجویان در این کلاس‌ها خوب بود. البته این موضوع و برگزاری کلاس‌ها در فضای مجازی در سطح دانشگاه پیام‌نور از پیش مرسوم بوده و امری نیست که امروز و به دلیل شرایط پیش آمده حاصل از شیوع کرونا آغاز شده باشد، لذا دانشگاه پیام‌نور در این زمینه از سایر دانشگاه‌ها ورود قوی‌تری داشته است. تا آنجا که مسئولان دانشگاه طی مکاتبات و اطلاعیه‌هایی به سایر دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند اگر در زمینه برگزاری دوره‌های آموزش از راه دور و کلاس‌های مجازی با مشکلی مواجه بودند، دانشگاه پیام‌نور به یاری آن‌ها بیاید و به این دانشگاه‌ها سرویس‌دهی کند. بعضی دانشگاه‌ها در این زمینه با دانشگاه پیام‌نور ارتباط گرفته‌اند.

وی درباره فعالیت‌های مجموعه نهاد رهبری در دانشگاه‌های پیام‌نور در فضای مجازی ابراز کرد: این نهاد در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی حضور فعالی داشته و دارد. قطعاً این ایام گذراست و پس از بازگشایی دانشگاه‌ها با جدیت بیشتر فعالیت‌های علمی و فرهنگی و برنامه‌های نهاد رهبری را دنبال خواهیم کرد. در این مدت کلاس‌ها و دوره‌هایی برای زوج‌های دانشجوی دانشگاه پیام‌نور در شبکه‌های اجتماعی برگزار کردیم و همچنان در حال برگزاری است. هر سال برنامه‌ای در مشهد مقدس برگزار می‌شد که در شرایط فعلی از طریق فضای مجازی برنامه‌ها پیگیری می‌شود.

حجت‌الاسلام نبوی درباره ارزیابی برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های پیام‌نور در طول سال گذشته بیان کرد: در طول سال گذشته برنامه‌های حضوری متعددی همچون هم‌اندیشی‌ها و نشست‌های دانش‌افزایی ویژه اساتید و دانشجویان برگزار کردیم که سبک زندگی و مهارت‌های زندگی از جمله مهمترین موضوعات برگزاری این دوره‌ها بوده است. اگر چه از نیمه بهمن‌ماه که ویروس کرونا به کشور وارد شد، برگزاری این نشست‌ها تقلیل یافت و با آغاز اسفندماه همه آن‌ها ملغی شد.

وی توصیه‌ای به دانشجویان برای استفاده از روز‌های ماندن در منزل کرد و گفت: خوب است دانشجویان در این روز‌ها تمرکز و مشارکت بیشتری بر دوره‌های مجازی با موضوعاتی مانند اندیشه سیاسی و اعتقادی داشته باشند. در برگزاری این دوره‌ها از اساتید خوبی استفاده کرده‌ایم که بهره‌گیری از مباحث طرح شده توسط این اساتید برای دانشجویان مطلوب خواهد بود. دانشجویانی که در این دوره‌ها شرکت کنند علاوه بر دریافت گواهی، از امتیازاتی برای کسب نمره در درس‌های عمومی معارف برخوردار خواهند شد.

نبوی اظهار کرد: دانشجویان عزیز از این فرصت استفاده کنند و مطالعاتی را که شاید کمتر به سراغ آن‌ها رفته‌اند دنبال کنند. همچنین تمرکز بیشتری بر فعالیت‌های عبادی داشته باشند تا انس بیشتر با خدا در سبک زندگی آن‌ها نهادینه شود.
انتهای پیام
captcha