انتقاد نویسنده آلمانی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران
کد خبر: 3889852
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵

انتقاد نویسنده آلمانی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران

یک نویسنده آلمانی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران در شرایط کنونی، که ویروس کرونا سبب مرگ تعداد زیادی از شهروندان این کشور شده است، انتقاد کرد و خواستار کمک کشورهای اروپایی به ایران شد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،‌ هفته‌هاست که بحران کرونا جهان را درگیر خود کرده و  در این شرایط کشورهای مختلف تلاش می‌کنند که شرایط مساعدی را برای شهروندان خود مهیا کنند. این در حالی است که در بحبوحه این بحران ایالات متحده آمریکا همچنان به دشمنی خود با ایران ادامه می‌دهد و هر روز تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور وضع می‌کند. این تحریم‌ها که سلامت بیماران و مردم عادی در ایران را هدف قرار داده، با انتقاد بسیاری از نویسندگان، روزنامه‌نگاران، کارشناسان مسائل اقتصادی و فعالان اجتماعی در سراسر جهان مواجه شده است.

ماتیاس بورگمان، خبرنگار روزنامه هندلزبلات، از جمله کسانی است که به این تحریم‌ها انتقاد کرده است. او در یادداشتی که برای نشریه هندلزبلات آلمان نوشته به کشورهای اروپایی توصیه کرده است که در بحران کرونا به کمک مردم ایران بیایند.

رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در چند سال اخیر، شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرده است، بنابراین اگر حتی واکسن این بیماری در آمریکا و یا اروپا ساخته شود، ایرانی‌ها امکان وارد کردن آن به کشورشان را ندارند

اینکه چرا تاکنون ایران نتوانسته بحران کرونا را شکست دهد،‌ کاملاً مشخص است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، در چند سال اخیر شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرده است. بنابراین اگر حتی واکسن این بیماری در آمریکا یا اروپا ساخته شود، ایرانی‌ها امکان وارد کردن آن را به کشورشان ندارند.

در چند ماه اخیر، از یک سو واشنگتن سرسختانه پیگیر وضع تحریم‌ها علیه ایران بوده و از سوی دیگر، سقوط قیمت نفت شرایط بدی برای دولت این کشور ایجاد کرده است. در نتیجه، ایران به عنوان یکی از قدرت‌های اقتصادی در خلیج ‌فارس با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است.

بنابراین اگر دولت‌های اروپایی، خواهان پیشرفت ایران و مردم این کشور هستند، باید هرچه سریع‌تر برای کمک به آنها اقدام کنند. مردم ایران نیاز به حمایت دارند و در شرایطی که بیماری کرونا در این کشور شیوع یافته است، کشورهای غربی باید به کمک آنها بیایند. این در حالی است که بسیاری از کشورهای اروپایی از ترس تحریم‌های ایالات متحده آمریکا حاضر به مبادلات تجاری با ایران نیستند. البته در ژانویه ۲۰۱۹ آلمان، فرانسه و انگلستان، «اینس‌تکس» یا سامانه حمایت از مبادلات تجاری را تأسیس کردند تا بتوانند بدون اینکه در معرض خطر قانون تحریم آمریکا قرار گیرند، با ایران معامله کنند.

این سامانه که شبیه صرافی عمل می‌کند، تجارت با ایران را امکان‌پذیر کرده است. برای مثال در ۳۱ مارس ۲۰۲۰ دولت آلمان اعلام کرد که از طریق اینس‌تکس نخستین تراکنش خود را برای رساندن کمک‌های پزشکی به مبتلایان به کرونا در ایران انجام داد. با وجود این، ایران هنوز هم با کمبود بسیاری از داروها، مواد غذایی و قطعات یدکی مواجه است.

در این شرایط کشورهای اروپایی باید قدرت خود را به رئیس‌جمهور آمریکا نشان دهند و کالاهای مورد نیاز را به سرعت به مردم ایران برسانند. در حال‌ حاضر، تنها هفت کشور اروپایی اعلام کرده‌اند که با اینس‌تکس همکاری می‌کنند، ولی اگر اتحادیه اروپا بخواهد، نقش مستقلی در دنیا بازی کند، باید استراتژی خود را تغییر دهد. آنها باید در شرایط کنونی به کشورهایی مانند ایران کمک کنند. بیمارستان‌ها و کادرپزشکی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند. آنها در شرایط کنونی به لباس و تجهیزات نیاز دارند. یادمان باشد که مهمترین مسئله در بحبوحه شیوع کرونا نجات جان انسان‌هاست.

انتهای پیام
captcha