بررسی رابطه مفاد احادیث طینت با اختیار انسان در فصلنامه «پژوهش‌های اعتقادی کلامی»
کد خبر: 3889924
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳

بررسی رابطه مفاد احادیث طینت با اختیار انسان در فصلنامه «پژوهش‌های اعتقادی کلامی»

سی و هفتمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش‌های اعتقادی کلامی» از جمله «عوامل شناختی فشارهای روانی و درمان آن براساس «رحیمیت الهی» از دیدگاه قرآن»، «بازپژوهشی مبانی مشروعیت تغییر جنسیت با رویکرد قرآنی - روایی و آثار آن در آموزه‌های حقوق کیفری» و «قرآن و واژگان فارسی، تحلیل و نقد» منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ سی و هفتمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش‌های اعتقادی کلامی» به صاحب‌امتیازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «جانشینی رسول‌(ص) درسیره نبوی و رای خلفای ثلاث»، «معنای زندگی از نگاه اسلام و پیوند آن با سبک زندگی»، «عوامل شناختی فشارهای روانی و درمان آن براساس «رحیمیت الهی» از دیدگاه قرآن»، «بررسی و نقد دیدگاه مستشرقان درباره فضائل اهل بیت‌(ع)»، «بازپژوهشی مبانی مشروعیت تغییر جنسیت با رویکرد قرآنی - روایی و آثار آن در آموزه‌های حقوق کیفری»، «شبهه شیطان (از منظر کلامی)»، «بررسی رابطه مفاد احادیث طینت با اختیار انسان و عدل الهی»، «پیراروش‌شناسی علم کلام»، «توحید در نگرش سلفیه جهادی و بررسی پیامدهای آن»، «تبیین ویژگی‌ها و ابعاد قاعده الزام در فقه امامیه»، «امر به معروف و نهی از منکر و تاثیر آن بر سلامت اجتماعی جامعه در آموزه‌های اسلامی»، «قرآن و واژگان فارسی، تحلیل و نقد»، «جایگاه روایات تفسیری در التفسیرالوسیط للقرآن الکریم طنطاوی».

معنای زندگی از نگاه اسلام

در چکیده مقاله «معنای زندگی از نگاه اسلام و پیوند آن با سبک زندگی» می‌خوانیم: «آیا زندگی دارای معناست؟ معنای زندگی چیست؟ سوال از معنای زندگی تاریخچه ای به طول دوران زندگی انسان دارا می‌باشد. از مهمترین معانی در عبارت «معنای زندگی» که درادیان ابراهیمی به آن معتقد می‌باشند، معنای زندگی عبارت اخری هدف زندگی است. سوال بعدی آن است که آیا انسان‌ها در زندگی خود معنا را ایجاد می کنند و یا معنا فی نفسه موجود است و باید توسط انسان کشف شود؟در صورت اول معنای زندگی امری جعلی می‌شود ودر صورت دیگر امری حقیقی می‌باشد. ادیان الهی با محکم‌ترین پاسخ‌ها بهترین وسیله برای نجات انسان‌ها از سرگردانی و پوچی در زندگی می‌باشند. در این پژوهش نظر مختار آن است که زندگی با شناخت خدا وارتباط با او معنادار می شود. با مشخص شدن معنا در زندگی نوبت به انتخاب شیوه ونوع رفتارها و اهداف در زندگی می رسد. پیوند و ارتباط محکمی میان معنا وسبک زندگی موجود می‌باشد‌. در این‌باره نظر برخی از اندیشمندان را آورد‌ه‌ایم.»

رابطه مفاد احادیث طینت با اختیار انسان

در طلیعه مقاله «بررسی رابطه مفاد احادیث طینت با اختیار انسان و عدل الهی» آمده است: «برخی احادیث، مشعر به این معنا هستند که سعادت یا شقاوت انسان، امری از پیش تعیین شده است و طینت او تعیین‌کننده سرنوشت اوست. این احادیث به «احادیث طینت» مشهورند. پرسش مهم بر سر راه این احادیث، نسبت این روایات با اختیار انسان و منافات مفاد ظاهری آنها با عدل الهی است. پاسخ به این پرسش مستلزم بررسی سند و دلالت احادیث یادشده است. این مقاله در مقام بررسی حمل مفاد و دلالت این احادیث بوده و کوشیده است به این نتایج دست یابد که: اولا: روایات طینت ناظر به هر دو بعد جسمانی و روحانی انسان هستند؛ ثانیا: طینت و فطرت رابطه‌ای با یکدیگر ندارند؛ ثالثا: منافاتی بین اختیار انسان و مفاد روایات طینت وجود ندارد؛ رابعا: این روایات منافاتی با عدل الهی ندارند؛ زیرا اگر اختلافات انسانها، به خود مخلوق برگردد، تفاوت است نه تبعیض یا خلاف عدل؛ و اگر اختلافات به خداوند برگردد، به دو نوع قابل تفکیک است: برخی وجودشان و برخی عدمشان خلاف عدل است. به طور کلی، نبود اختلاف میان مخلوقات با عدل الهی ناسازگار است».

قرآن و واژگان فارسی

در چکیده مقاله «قرآن و واژگان فارسی، تحلیل و نقد» می‌خوانیم: «این مقاله به بررسی واژگان فارسی قرآن می‌پردازد و هدف از این بررسی تحلیل ریشه‌شناسی واژگان فارسی در قرآن است و این که از چه مسیری وارد قرآن شده‌اند‌ و چه عواملی سبب آشنایی اعراب با آن واژگان شده است‌ و در نهایت این که این واژگان تحت تاثیر چه روابطی به قرآن در راه یافته‌اند؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد، برخی از واژگان فارسی قرآن به زندگی دربار شاهان ایرانی تعلق داشتند و در موقعیت‌های زندگی اشرافی به کار می‌رفتند. این واژگان عبارت‌اند از: استبرق و سندس و سرابیل برای پوشاک، مرجان برای زینت، مسک برای عطر، زنجبیل و کاس برای نوشابه‌ها، ابریق و سرداق، نمارق، زرابی، عبقری، ارائک و... که به دلیل روابط تجاری به قرآن راه یافته‌اند؛ برخی از واژگان فارسی قرآن در موقعیت دینی به کار می‌رفتند مانند: جناح، مجوس، عفریت، صلیب و... واژگان فارسی سرد و جند و... در موقعیت نظامی و واژگان فارسی کنز و رزق و ... نیز در موقعیت‌های اقتصادی به کار می‌رفته‌اند. این واژگان یا از مسیر مستقیم یا مسیر غیر مستقیم و براساس روابط زبان عربی و فارسی در پیش از اسلام به دلیل روابط تجاری، نظامی، مذهبی و دینی میان ایرانیان و اعراب به زبان عربی و در نهایت به قرآن، راه یافته است.»

انتهای پیام
captcha