برگزاری نمایشگاه قرآن در سال ۹۹ لغو شد / تشریح برنامه‌های جایگزین
کد خبر: 3889998
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
خدمتکار خبر داد:

برگزاری نمایشگاه قرآن در سال ۹۹ لغو شد / تشریح برنامه‌های جایگزین

مشاور ارتباطات و ساماندهی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با اعلام لغو برگزاری نمایشگاه قرآن در سال ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا و نامشخص بودن وضعیت عمومی کشور برای برنامه‌ریزی‌های بیشتر، گفت: تلاش شده است تا با برنامه‌هایی در ماه رمضان و حتی خارج از این ماه، جای خالی نمایشگاه قرآن برطرف شود.

مرتضی خدمتکار

مرتضی خدمتکار، معاون اجرایی بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به قطعی شدن لغو بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، گفت: طی روزهای گذشته و بر اساس جمع‌بندی صورت گرفته در مجموعه معاونت و همچنین گفت‌وگوهایی که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت، مقرر شد تا نمایشگاه قرآن در سال ۹۹ برگزار نشود.
وی افزود: با توجه به شرایطی که در حال حاضر می‌بینیم، امکان برگزاری نمایشگاه در ماه مبارک رمضان قطعاً وجود نداشت و با توجه به اینکه مشخص نیست شرایط چه زمانی عادی خواهد شد، عملاً فرصت هرگونه برنامه‌ریزی از ما گرفته شده است. به همین خاطر جمع‌بندی نهایی بر این شد که امسال نمایشگاه برپا نشود و به جای آن برنامه‌های دیگری را در فضای مجازی و حقیقی طراحی کنیم تا به نحوی موقعیت مساعد شود و بتوانیم برنامه‌های دیگری را که جایگزین نمایشگاه باشد، برگزار کنیم.
خدمتکار تصریح کرد: شرایط عمومی کشور به گونه‌ای نیست که ما از قبل اطلاع داشته باشیم که چه زمانی عادی می‌شود، از سوی دیگر ۱۲ جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه برگزار شده بود و طرح‌های بسیاری بررسی و بودجه‌بندی شده بود. ما مقدمات برگزاری نمایشگاه در ماه مبارک رمضان را فراهم کرده بودیم، اما شرایط در این زمان مناسب نبوده است. ما حتی تصمیم‌گیری نهایی را به این ایام منتقل کردیم تا بر اساس برنامه جلو برویم، اما به نظر می‌رسد به هیچ وجه شرایط برگزاری نمایشگاه قرآن وجود ندارد. بنابراین عملاً امکان برگزاری نمایشگاه قرآن در سال 99 وجود ندارد.


بیشتر بخوانید:  



مشاور ارتباطات و ساماندهی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با تأکید بر طراحی برنامه‌هایی که جای خالی نمایشگاه در ماه رمضان را جبران کند، بیان کرد: مهم‌تر از ماه رمضان‌که فضای عمومی‌کشور قرآنی است، دیگر ایام سال است که امیدوار هستیم با بهتر شدن شرایط بتوانیم با برنامه‌های دیگر، جای خالی نمایشگاه قرآن را هم در تهران و هم در سایر استان‌ها جبران کنیم.
خدمتکار در مورد سرنوشت شعبه دوم نمایشگاه قرآن که قرار بود مردادماه امسال در تبریز برگزار شود، گفت: تاکنون تصمیمی مبنی بر لغو این نمایشگاه نشده است. با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود تا مردادماه وضعیت بهتر شود، لذا تا این لحظه تصمیم بر برگزاری آن نمایشگاه وجود دارد. حالا ممکن است از ماه مرداد به ماه دیگری منتقل شود، اما هیچ تصمیمی مبنی بر عدم برگزاری آن اتخاذ نشده است.
وی اظهار کرد: یکی از پیش‌بینی‌های معاونت این است که با برگزار نشدن نمایشگاه قرآن در تهران، نمایشگاه تبریز تا حدی تقویت شود. هر چند از قبل نمایشگاه تبریز برنامه‌ریزی شده بود، اما یکی از برنامه‌های جایگزین ما همین نمایشگاه است و تلاش خواهیم کرد بعد بین‌المللی و ملی آن تقویت شود تا حداقل بخشی از استان‌های کشور را در آن سهیم کند.
معاون اجرایی بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در مورد آسیب‌های احتمالی برگزار نشدن نمایشگاه قرآن، گفت: فارغ از هر موضوعی، مهم‌ترین آسیب این است که بخش تولید در حوزه فعالیت‌های قرآنی متضرر خواهند شد و ما نیز به هیچ وجه راضی به این ضرر و زیان نبودیم و تلاش زیادی انجام دادیم تا این اتفاق نیفتد، اما وضعیت عمومی کشور اجازه تصمیم‌گیری را از ما گرفت و بالاجبار به این سمت پیش رفتیم.
خدمتکار همچنین اظهار کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که از این فرصت استفاده کنیم تا نمایشگاه سال بعد قوی‌تر برگزار شود. بنابراین برگزار نشدن نمایشگاه در سال ۹۹ می‌تواند یک فرصت هم باشد. تلاش خواهیم کرد تا بخشی از فعالیت‌های قرآنی را به سمت فضای مجازی بکشانیم و آن فضا هم تقویت شود. از طرفی هم بحث تولید که عنوان امسال جهش تولید هم هست را داریم و از این فرصت استفاده خواهیم کرد. طبیعتاً بخشی از اعتباری که برای نمایشگاه قرآن پیش‌بینی شده بود به سمت تولید آثار و محصولات قرآنی خواهد رفت. متناسب با این، وقتی در پایان سال، خروجی این آثار که به مرحله تولید می‌رسد، در نمایشگاه سال بعد نمایش داده خواهد شد.
خدمتکار در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برنامه خانه‌های نورانی و استمرار آن در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: این طرح با قوت بیشتر در ماه رمضان اجرا می‌شود و هماهنگی و تولید محتوا از هم‌اکنون شروع شده است. نهادهای همکار برای خانه‌های نورانی تا پایان فروردین‌ماه رادیو قرآن، شورای عالی قرآن و خبرگزاری قرآن بود. برای ماه مبارک رمضان، با توجه به اینکه مدیریت کار به دفتر تبلیغ و ترویج معاونت واگذار شده است، لذا نهادهای همکار به گفت‌وگوها و هماهنگی‌هایی که در روزهای آینده صورت می‌‌گیرد، بستگی خواهد داشت.
مشاور ارتباطات و ساماندهی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد همچنین به برگزاری دو جشنواره دیگر در سال ۹۹ که در جهت جهش تولید و تقویت فرایند تولید آثار قرآنی و جایگزین نمایشگاه قرآن در سال ۹۹ خواهد بود، اشاره کرد و گفت: یکی از این دو جشنواره که در مرداد و شهریور برگزار می‌شود، جشنواره چهلچراغ است که دور اول آن قبلاً برگزار شده بود. این جشنواره مربوط به تولید محتوای قرآنی برای فضای مجازی است. جشنواره دوم هم‌ مربوط به تولید آثار و محصولات قرآنی ویژه کودکان و نوجوانان است که در حال طراحی است.
وی در پایان با تأکید بر اینکه همه اینها برنامه‌هایی است که به عنوان جایگزین نمایشگاه قرآن در سال ۹۹ مورد بحث و بررسی و گفت‌وگو قرار می‌گیرد، گفت: امیدوار هستیم بتوانیم تا حد زیادی نه تنها خلاء‌ نمایشگاه جبران شود، بلکه بتوانیم با تنوع برنامه‌های پیش‌بینی شده، این خلاء را به فرصت تبدیل کنیم.

انتهای پیام
captcha