نتایج تأثیر داروهای طب سنتی بر کرونا به زودی اعلام می‌شود
کد خبر: 3890170
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
شمس اردکانی:

نتایج تأثیر داروهای طب سنتی بر کرونا به زودی اعلام می‌شود

مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت از آزمایش بالینی دو داروی طب سنتی بر روی بیماری کرونا خبر داد و گفت: به زودی نتایج این آزمایش‌ها از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

نتایج داروهای طب سنتی بر روی کرونا به زودی اعلام می‌شودبه گزارش ایکنا، محمدرضا شمس‌اردکانی، مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، امروز، 20 فروردین‌ماه، در نشست خبری ویدئوکنفرانسی با اشاره به نشست‌های مشترک اداره کل طب ایرانی با متخصصان طب سنتی چین، اظهار کرد: در این نشست‌ها متخصصان طب سنتی چین تأکید کردند که تعداد زیادی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ از طریق طب سنتی بهبود یافته‌اند و به همین دلیل از وزیر بهداشت درخواست کردیم که از ظرفیت طب سنتی در روند بهبود مبتلایان به کرونا استفاده شود که تحقیقاتی در این باره در برخی از دانشگاه‌ها در حال انجام است و پس از دریافت کد اخلاقی آن‌ها، نتایج در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه توانایی‌های دیگری در طب سنتی کشور ما وجود دارد که می‌توان از آن در این شرایط استفاده کرد، گفت: امیدواریم این توانایی در این شرایط بسیار خاص مؤثر واقع شود.

شمس‌اردکانی با تأکید بر اینکه طب سنتی ایران می‌تواند در کنار طب کلاسیک در درمان کرونا مؤثر باشد، ابراز کرد: دارویی با اخذ کد اخلاق در حال آزمایش‌های بالینی است که تاکنون نتایج خوبی داشته است. مرجع هرگونه اظهارنظر در مورد درمان و دارو، وزارت بهداشت است و هرگونه اظهارنظر در فضای مجازی مورد تأیید نیست و هرگونه اقدامی باید از طریق وزارت بهداشت انجام شود.

وی یادآور شد: در انتظار نتایج آزمایشگاهی بالینی بر روی دارو‌های سنتی هستیم که پس از فراهم شدن نتایج، توسط سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود.
 
چرایی عدم ساماندهی خدمت‌دهندگان طب سنتی

در ادامه حسین رضایی‌زاده، رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نیز در پاسخ به ایکنا، مبنی بر چرایی عدم ساماندهی خدمت‌دهندگان طب سنتی و به وجود آمدن بازار مکاره در زمان شیوع کرونا از سوی مدعیان طب ایرانی، اظهار کرد: ساماندهی موضوعی فرهنگی است و آئین‌نامه‌ای قبلاً تدوین و ابلاغ شده و اخیراً مورد بازنگری قرار گرفته و به زودی ابلاغ می‌شود. آنچه در سطح جامعه اتفاق می‌افتد یک موضوع فرهنگی اجتماعی است که در طول زمان اصلاح می‌شود، البته ما به کمک رسانه‌ها نیاز داریم.

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایکنا مبنی بر چگونگی بهره‌گیری محققان طب ایرانی از طب سنتی چین نیز گفت: در عناصر اصلی طب سنتی ایران که در حوزه سبک زندگی است با چینی‌ها اختلاف داریم، اما در حوزه مفاهیم اشتراک نظر داشته و برداشتی کاملاً مشترک از بیماری و گیاهان دارویی مورد استفاده داریم.

رضایی‌زاده ابراز کرد: چینی‌ها از نظر اخلاقی با توجه به اینکه این بیماری اولین‌بار مشاهده شده است نمی‌توانستند داروی گیاهی یا سنتی را به صورت مستقل مورد استفاده قرار دهند. آنچه چینی‌ها گفتند این بود که از ابتدا برای حدود ۵۰ درصد موارد اجازه داشتند از طب سنتی در کنار درمان‌های رایج استفاده کنند و با توجه به اثرات به تدریج این استفاده به بیش از ۹۰ درصد بیماران رسیده بود. چینی‌ها به این نتیجه رسیدند که در مراکزی که طب سنتی در کنار درمان‌های رایج قرار گرفته، کمترین میزان مرگ و میر وجود داشته است؛ لذا هیچ کس در دنیا ادعا ندارد که درمان گیاهی یا طبیعی برای این بیماری ساخته است و جدا از درمان شیمیایی می‌تواند استفاده کند.

سپس شمس اردکانی، درباره بازگرداندن اعتماد به طب سنتی پس از اتفاقاتی مانند کتاب سوزاندن و تجویز نسخه‌های بحث برانگیز از سوی برخی مدعیان طب سنتی نیز اظهار کرد: اگر فقط یک نفر در دنیا، اقدام کتاب سوزاندن را تأیید کرده بود، شاید توجیه داشت، اما این کار قابل توجیه نیست که هر کس به شیوه‌ای دارویی را تجویز کند. طب سنتی ما یک مکتب با مبانی مشخص است.

تقویت سیستم ایمنی؛ بهترین اقدام برای غلبه بر کرونا

وی با بیان اینکه تقویت سیستم ایمنی بهترین اقدام برای غلبه بر ویروس کروناست، گفت: برای این کار اگر بخواهیم به دارو متوسل شویم، هیچ کس جز پزشک حق تجویز آن را ندارد، اینکه برخی افراد مواد غذایی را به‌عنوان پیشگیری برای کرونا مطرح می‌کنند قابل تأمل است. بهترین کاری که برای پیشگیری می‌تواند مؤثر باشد، سبک زندگی است؛ خواب کافی در بالا بردن ایمنی مؤثر بوده و استراحت خوب و ورزش از بهترین کارهاست.

شمس‌اردکانی با ذکر اینکه نزدیک به ۴۰۰ فارغ‌التحصیل از دانشکده‌های طب سنتی وجود دارد و تعدادی کمتر از رقم نیز دانشجوی در حال تحصیل داریم، تصریح کرد: پروتکل‌هایی که از طرف انجمن علمی طب سنتی و دفتر طب سنتی و مکمل وزارت بهداشت تهیه شد، مورد استفاده قرار گرفته است. از تعداد مواردی که از سایت انجمن علمی طب سنتی بازدید کرده‌اند، این استنباط را داریم که این پروتکل‌ها مورد استقبال قرار گرفته است. کرونا ویروس غیرمنتظره بود و کسی تجربه آن را نداشت. امیدواریم به زودی و با لطف خدا از این وضعیت خلاص شویم و نیازی به ویرایش بعدی نباشد، اما اگر لازم بود پروتکل‌ها ویرایش می‌شوند.

وی همچنین در مورد فعالیت افرادی مانند روازاده و تبریزیان نیز گفت: در حال حاضر در حیطه کرونا حساسیت زیاد است، وزارت بهداشت نیز تمام قد و با تمام قوا ایستاده تا بتواند این بحران را مهار کند که توفیقات خوبی هم داشته است. از همه رسانه‌ها درخواست دارم تا به میدان کار بیایند و کسانی که از سوی وزارت بهداشت مجوز ندارند را به شکلی از عرصه رقابت‌های ناخواسته و نادانسته دور کنیم. هنوز هیچ جای دنیا یک حرف رسمی متقن برای درمان کرونا ثابت نشده، عده‌ای درسایت‌های خود دارو‌های خاص را تجویز می‌کنند که برخورد با آن‌ها همت و کمک رسانه‌ها را می‌طلبد.

رد تأثیر حجامت بر درمان آنفولانزا و کرونا

شمس‌اردکانی در مورد تأثیر حجامت بر درمان آنفولانزا و کرونا نیز تأکید کرد: حجامت در درمان آنفولانزا هم مؤثر نبوده است. برای اینکه حجامت روی مسائلی مثل آلرژی فصلی مؤثر باشد شواهدی وجود دارد، اما برای اینکه این موضوع را تعمیم دهیم به درمان کرونا، هیچ شاهد علمی وجود ندارد و ادعای غیر علمی محسوب می‌شود. در مورد گیاهان هم، در راهنمای بالینی خودمراقبتی فهرستی داریم. بعد از برخی واکنش‌های اجتماعی در برنامه‌های تلویزیونی اعلام می‌کردند که فلان گیاه خوب است و از فردا صبح قیمت آن چند برابر می‌شد، ترجیح ما این است که مردم آن فهرست را در اختیار داشته باشند.

رضایی‌زاده، رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نیز در ادامه در رابطه با بهره‌گیری از محققان و پژوهشگران طب سنتی، گفت: در وزارت بهداشت دو فراخوان برای ایده‌های پژوهشی و دیگری برای حضور همکاران متخصص طب سنتی فارغ از تخصص خود و فقط به عنوان پزشک اعلام شد. تا به این لحظه تعداد بسیار زیادی از همکاران مخصوصاً در بدو شروع بیماری در قم به‌عنوان پزشک در کنار سایر پزشکان در حال ویزیت بیماران هستند. متخصصان طب ایرانی به عنوان پزشک متخصص نیز در چند مرکز با همکاری وزارت بهداشت ضمن انجام کار‌های پژوهشی، مداخلات غیردارویی مورد نیاز را نیز انجام داده‌اند.

شکایت از افراد مدعی طب ایرانی

وی درباره شکایت از افراد مدعی طب ایرانی نیز ابراز کرد: در چند سال گذشته با مراجع عظیم تقلید در این حوزه صحبت شد که برخی از آن‌ها در قالب کتاب منتشر شده است. همه آن بزرگواران معتقد هستند که چیزی تحت عنوان طب اسلامی نداریم و فقط آموز‌ه‌هایی در این زمینه وجود دارد. اینکه طب اسلامی به‌عنوان یک مکتب طبی مستقل که توسط پیامبر(ص) بنیان‌گذاری شده، هیچ شاهد و روایت مستندی ندارد.

رضایی‌زاده یادآور شد: در حوزه حقوقی هم یک نقیصه وجود دارد که افراد اگر شاکی خصوصی نداشته باشند، در فضای مجازی هر چه دلشان بخواهد می‌گویند؛ در  مواردی که منجر به تشویش اذهان عمومی شد، دستور بازداشت صادر و از سوی دادگاه ویژه روحانیت اقدام شد. در موارد این چنینی با حکم قضایی ورود کردیم و سیستم جدید قوه قضاییه ما نسبت به این موضوع حساسیت‌های ویژه خود را دارند.

انتهای پیام
captcha