روند صعودی بهبودیافتگان ویروس کرونا نشان از مدیریت بیماری دارد / پروتکل بهداشتی تغسیل و تدفین متوفیان کرونا
کد خبر: 3890290
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
جهان‌پور بیان کرد:

روند صعودی بهبودیافتگان ویروس کرونا نشان از مدیریت بیماری دارد / پروتکل بهداشتی تغسیل و تدفین متوفیان کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به سیر صعودی بهبودیافتگان بیماری کرونا بر وضعیت مدیریت‌شده این بیماری تأکید کرد.

روند صعودی بهبودیافتگان ویروس کرونا نشان از مدیرت بیماری دارد/ تغسیل، انتقال و تدفین پروتکل بهداشتی داردبه گزارش ایکنا؛ کیانوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، با تأکید بر موضع کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در رابطه با وضیت کرونا در ایران اظهار کرد: وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور مدیریت شده و روند بهبود مبتلایان به به این بیماری نیز صعودی است.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی سازمانی غیرسیاسی است و همکاری ما نیز به صورت تنگاتنگ با آن ادامه دارد، گفت: همچنان معتقدیم ویروس کرونا از ویروسی به نام دونالد ترامپ خطرناک‌تر نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در رابطه با پروتکل‌های وزارت بهداشت درباره تدفین درگذشتگان ناشی از این بیماری اظهار کرد: آموزش‌های لازم داده شده و شهرداری نیز اقلام مورد نیاز را تأمین کرده است، همچنین نحوه تغسیل، انتقال و تدفین پروتکل مشخصی دارد که همچنان به قوت خود باقی هستند.

وی درباره تأثیر داروی فاویپیراویر در درمان بیماران کرونا نیز گفت: تا زمانی که نتایج بالینی این دارو تأیید نشود و به تصویب کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا نرسد، تجویز آن منطقی محسوب نمی‌شود. در چین مطالعه‌ای انجام شده، در کشور ما نیز چنین مطالعه‌ای صورت گرفته، اما نتایج ثمربخشی آن اعلام نشده است؛ از نظر ما این دارو در چین و ژاپن برای درمان آنفلوآنزا اعلام شده و استفاده آن در حال حاضر برای درمان کرونا صرفاً یک پروژه تحقیقاتی است.

جهان‌پور ادامه داد: امروز متأسفانه افرادی که این دارو را تجویز می‌کنند، بیمار را به بازار سیاه ارجاع می‌دهند که در آنجا نیز داروی تقلبی وجود دارد و عوارض ناگواری به همراه دارد.

وی با اشاره به زمان اعلام اولین موارد ابتلا به کرونا در ایران گفت: از زمانی که اولین مورد آزمایش تست کرونا به صورت قطعی در کشور اعلام شد تا زمانی که بنده آن را اعلام کردم، حتی یک ساعت نیز طول نکشید.

جهان‌پور با اشاره به بهبود ۸۰۰ نفر در تهران طی روز گذشته، اظهار کرد: این نشان از یک روند مدیریت شده در تهران بوده که فاز شکننده‌ای است. هشدار دکتر زالی برای این است که مردم مشارکت و همکاری را ادامه دهند. البته این موضوع حتی برای کشور‌های دیگر و همه دنیا قابل تعمیم است و وضعیت ترکیه نیز حتی به مراتب از تهران نیز وخیم‌تر است.

وی با اشاره به خدمات بهورزان و مراقبین سلامت، نیز گفت: بیش از ۹۰ هزار بهورز و مراقب سلامت شکل‌دهنده ۳۴ هزار تیم سلامت بوده‌اند و در فرآیند غربالگری حضور داشتند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تعداد نمایندگان مبتلا به کرونا، گفت: چنین شاخصی در گزارش‌دهی سلامت در دنیا نداریم و این موارد نیز در تعداد کل جامعه اعلام می‌شود.

جهان‌پور با بیان اینکه حدود ۱۴۰ هزار نفر مورد مشکوک، محتمل و مظنون به این بیماری در طی هفته‌های اخیر در غربالگری شناسایی شده‌اند، گفت: هزار و ۸۵۰ نفر نیز بستری شده‌اند. ایران نسبت به کشور‌های همتراز خود بسیار خوب بوده و سرعت افزایش آزمایشگاه‌ها نیز کم‌نظیر و ظرفیت انجام تست‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

جهان‌پور در رابطه با درگذشتگان کادر درمان در راه مقابله با ویروس کرونا نیز اظهار کرد: همه همکاران در این حوزه شامل این موضوع می‌شوند که در صورت درگذشت ناشی از ویروس، جزء شهدا قلمداد شوند. کمیته‌ای با هماهنگی بنیاد شهید مأمور شد تا ضمن بررسی شرح حال و تاریخچه ابتلای این افراد پس از احراز شرایط موجود، این موضوع مشخص شود.

وی در ادامه با بیان اینکه پدیده سلامت پدیده‌ای چندبعدی است، گفت: در اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند، باید ابعاد سیاسی، فرهنگی و... را در نظر بگیریم. امروز شغل و حفظ اشتغال و توانایی شغلی و مالی جزء مولفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت است و باید آن را لحاظ کنیم.

جهان‌پور با اشاره به بازگشایی تدریجی برخی مشاغل از ۲۳ فروردین‌ماه در شهرستان‌ها و ۳۰ فروردین‌ماه در تهران، اظهار کرد: بخشی از ترافیک روز‌های اخیر در تهران به دلیل این است که افراد سعی می‌کنند فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت کرده و از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده نکنند، به همین دلیل ما شاهد حضور خودرو‌های تک یا دو سرنشین هستیم، لذا این موضوع لزوماً به معنای تقابل با فاصله‌گذاری اجتماعی نیست با احتیاط می‌توان گفت شاید این کار در موازات با فاصله‌گذاری نیز باشد.

جهان‌پور در ادامه با اشاره به تأثیر بیماری کرونا بر سیستم بینایی و چشایی، اظهار کرد: کرونا می‌تواند به سیستم بینایی و چشایی اثر داشته باشد و به عنوان موارد اولیه باشد و موارد نابویایی و ناچشایی و چشم صورتی نیز وجود دارد. البته بسیاری از این موارد در هفته‌های بعد قابل برگشت است. همچنین نمی‌توانیم به صورت علمی ادعا کنیم رفتار‌های ویروس تغییر کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کرونا ویروس‌ها دسته‌ای هستند که بین انسان و حیوان مشترک است، گفت: در موارد جدید به احتمال زیاد از مورچه‌خوار به زندگی انسان وارد شده است و  امکان اینکه این ویروس از انسان به حیوان منتقل شود نیز منتفی نیست.
انتهای پیام
captcha