چله‌ گرفتن‌ها نقطه شروع اتصال با خدا باشد/ عدد ۴٠ عدد تكامل است
کد خبر: 3890371
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴

چله‌ گرفتن‌ها نقطه شروع اتصال با خدا باشد/ عدد ۴٠ عدد تكامل است

معاون فرهنگی مدرسه علمیه فاطمیه قزوین گفت: وقتی کسی تصمیم می‌گیرد که ۴٠ روز کاری را انجام دهد و یا گناهی را ترک کند نباید منتظر روز چهلم باشد، اگر کسی ۴٠ روز واقعی با خداوند عهد می‌بندد بعد از ۴٠ روز تازه رابطه او با خداوند اصلاح شده و همت و تلاش او نسبت به آن کار بیشتر می‌شود.

چله‌ها نقطه شروع اتصال با خدا باشد

به گزارش ایکنا از قزوین، این روزها در فضای مجازی پست‌های مربوط به پویش جهانی استغاثه برای تعجیل در فرج امام عصر ارواحنا فداه دست به دست می‌شود، پویشی که قرار است از روز نیمه شعبان تا شبهای قدر با محوریت تلاوت زیارت عاشورا و ذکر اللهم عجل لولیک الفرج برگزار برگزار شود تا همگان با تضرع به درگاه الهی و تلاش برای خدمت به انقلاب و زمینه سازی برای ظهور مهدی موعود دست به آسمان برده و اضطرار خویش را زمینه تعجیل در امر فرج قرار دهند.

برای بررسی فلسفه و آداب چله گرفتن با معاون فرهنگی مدرسه علمیه فاطمیه قزوین به گفت‌و‌گو نشستیم.

‌متین قورچی‌بیگی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: در عدد ۴٠ رازهایی وجود دارد که شاید تنها خداوند متعال و پیامبر گرامی اسلام، انبیا و اولیا از آن مطلع باشند، برای مثال پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند «مَنْ اَخْلَصَ لِلّهِ اَرْبَعينَ صَباحا، ظَهَرَتْ يَنابيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلى لِسانِهِ» (هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند، چشمه‌هاى حكمت از قلب وى بر زبانش جارى مى‌شود)، حال اینکه چه رازی در این عدد وجوددارد را اهل بیت و اولیای الهی می‌دانند.

وی افزود: آنچه از علما و عرفا و تعابیر فلسفی به ما رسیده این است که عدد ۴۰ عدد تکامل است و بسیاری از انبیای الهی در این سن به پیامبری مبعوث شده‌اند.

قورچی‌بیگی تصریح کرد: وقتی کسی تصمیم می‌گیرد که ۴٠ روز کاری را انجام دهد و یا گناهی را ترک کند نباید منتظر روز چهلم باشد، اگر کسی ۴٠ روز واقعی با خداوند عهد می‌بندد بعد از ۴٠ روز تازه رابطه او با خداوند اصلاح شده و همت و تلاش او نسبت به آن کار بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: برای مثال اگر کسی ۴٠ روز برای فرج حضرت مهدی (عج) دعا کرد نباید بعد از آن دعا کردن را قطع کند بلکه باید تمام اعمال و رفتار او در راستای تعجیل فرج باشد و به سمت برقراری رابطه قلبی و عاطفی با امام نزدیک شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: آنچه در چله گرفتن‌ها باید به آن توجه داشته باشیم این است که نیت‌ها باید الهی و خالصانه باشد نه آنکه چهل روز کاری را انجام دهد تا موفقیتی را به دست آورد. باید نتیجه چله گرفتن‌ها این باشد که رابطه ما با خداوند قوی‌تر شود و به خدا نزدیکتر شویم و راضی باشيم به آنچه که خداوند برای ما رقم می‌زند.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه فاطمیه قزوین با اشاره به جایگاه چله گرفتن در آیات قرآن کریم بیان کرد: در ۴ سوره درباره عدد ۴٠ صحبت شده است، در آیه ۵۱ سوره بقره خداوند می‌فرماید «واِذ وعَدنا موسی اَربَعینَ لَیلَةً» و یا در آیه 26 مائده خداوند به موسی می‌فرماید:«قالَ فَاِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَیهِم اَربَعینَ سَنَةً یَتیهونَ فِی الاَرضِ فَلاتَأسَ عَلَی القَومِ الفـسِقین».

وی ادامه داد: همچنین در آیه 142 اعراف چنین آمده است:«و واعَدنا موسی ثَلـثینَ لَیلَةً و اَتمَمنـها به عشر فَتَمَّ میقـتُ رَبِّهِ اَربَعینَ لَیلِةً». در آیه 15 سوره احقاف نیز چنین آمده است «ووصَّینَا الاِنسـنَ بِولِدَیهِ اِحسـنـًا حَمَلَتهُ اُمُّهُ کُرهـًا و وضَعَتهُ کُرهـًا و حَملُهُ وفِصــلُهُ ثَلـثونَ شَهرًا حَتّی اِذا بَلَغَ اَشُدَّهُ و بَلَغَ اَربَعینَ سَنَةً قالَ رَبِّ اَوزِعنی اَن اَشکُرَ نِعمَتَکَ الَّتی اَنعَمتَ عَلَیَّ و عَلی ولِدَیَّ و اَن اَعمَلَ صــلِحـًا تَرضـهُ و اَصلِح لی فی ذُرِّیَّتی اِنّی تُبتُ اِلَیکَ وانی مِنَ المُسلِمین».

وی اضافه کرد: برآیند آیات فوق این است که در عدد چهل عقل تکامل می‌یابد و حجت خداوند بر انسان تمام و او از جهالت جوانی که قبل از چهل سالگی است خارج و صفات اخلاقی خوب یا بد در انسان قوی‌تر می‌شود.

قورچی‌بیگی با اشاره به روایات در حوزه عدد چهل گفت: در روایات آمده اگر کسی ۴٠ سال از عمرش بگذرد و خود را اصلاح نکند شیطان دستی بر او کشیده و می‌گوید فدای رویی که تا ۴٠ سال رستگار نشود.

وی بیان کرد: بهتر است جوانان تا پیش از ۴٠ سالگی تلاش کرده و صفات خوبی را در خود ملکه کنند تا رابطه‌شان با خداوند قوی‌تر شود.

این کارشناس دینی با اشاره به چله‌هایی که در شبکه‌های مجازی رواج پیدا کرده است، عنوان کرد: در این روزها جهان به اضطراری رسیده و با شیوع ویروس کرونا مردم از هم جدا شده‌اند، لذا دلتنگی بیشتر شده است.

وی ادامه داد: احساس نیاز به امام و منجی در این ایام بیشتر شده است و حتی خداوند را بیشتر صدا می‌کنند و رابطه‌شان با حضرت حق نیز بهتر شده است، لذا در فضای مجازی نیز توجه به چله گرفتن بیشتر مورد توجه است.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه فاطمیه قزوین تأکید کرد: گرفتن چله‌هایی چون خواندن زیارت عاشورا و یا دعای فرج هیچگونه منافاتی با اصول دین اسلام ندارد و می‌توان بنا به صلاحدید خود این پیشنهادات را مورد توجه قرار داد.

وی با بیان اینکه هدف از این چله‌های جمعی انجام دعای جمعی است، افزود: اگر دعایی به صورت جمعی خوانده شود زودتر مستجاب خواهد شد، با این حال باید دقت کنیم که این چله‌ها نقطه شروع باشد.

قورچی‌بیگی در پایان خاطرنشان کرد: دعای دسته جمعی بسیار مورد تأکید بوده و دست خداوند در جماعت است، در روایات آمده دعای جمعی تأثیر بیشتر دارد لذا اضطرار خود را به اهل بیت (ع) نشان دهیم.

انتهای پیام
captcha