«الکاظمی» آماده تشکیل کابینه عراق/ نامزد جدید پست نخست‌وزیری کیست؟
کد خبر: 3890419
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶

«الکاظمی» آماده تشکیل کابینه عراق/ نامزد جدید پست نخست‌وزیری کیست؟

بر اساس گزارش رسانه‌های عراقی، به دنبال اعلام انصراف «عدنان الزرفی»، برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق رسماً «مصطفی الکاظمی» را مأمور تشکیل دولت عراق کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از سومریه نیوز، در پی انصراف «عدنان الزرفی» از تشکیل کابینه عراق، «برهم صالح» رئیس جمهوری این کشور، «مصطفی الکاظمی» رئیس دستگاه امنیتی عراق را مأمور تشکیل کابینه کرد.

عدنان الزرفی پس از گذشت بیش از 20 روز در جلب نظر گروه‌های سیاسی عراق برای تصدی پست نخست‌وزیری ناکام ماند و رسماً کناره‌گیری خود را از نخست‌وزیری اعلام کرد.

به گزارش رسانه‌های عراقی، الکاظمی به همراه شمار دیگری از رهبران احزاب سیاسی و نمایندگان مجلس لحظاتی پس از اعلام انصراف الزرفی، خود را به کاخ ریاست‌جمهوری «السلام» رساندند.

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان و «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی، عالی‌ترین مرجع قضایی عراق در کاخ ریاست جمهوری برای تکلیف الکاظمی به پست نخست‌وزیری حضور یافتند.

«سیدعمار الحکیم» رئیس‌ جریان حکمت ملی، «قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق، «حیدر العبادی» رئیس ائتلاف النصر، «خمیس الخنجر» دبیرکل حزب «المشروع العربی فی العراق» و «حیدر الملا» از دیگر شخصیت‌های سیاسی حاضر در این مراسم بودند.

نامزد جدید پست نخست‌وزیری کیست؟

به گزارش شبکه خبری العالم، نام اصلی الکاظمی، مصطفی عبداللطیف مشتت است که در سال 1967 در بغداد به دنیا آمد، او داری مدرک لیسانس حقوق است.

نام مصطفی الکاظمی را به عنوان اسم مستعار در رسانه‌های محلی انتخاب کرد.

«الکاظمی» آماده تشکیل کابینه عراق/ نامزد جدید پست نخست‌وزیری کیست؟

پس از مدتی سردبیر مجله «الاسبوعیه» شد که صاحب امتیاز آن برهم صالح، رئیس جمهور فعلی عراق است.

وی از معارضین رژیم صدام بود، چند سال در تبعید زندگی می‌کرد اما به هیچ‌یک از احزاب سیاسی عراقی ملحق نشد.

حیدر العبادی، نخست وزیر سابق عراق وی را در ژوئن 2016 به عنوان رئیس سازمان اطلاعات عراق برگزید.

الکاظمی پس از رسیدن به این مقام، سازمان اطلاعات عراق را از دخالت در فعالیت‌های سیاسی برحذر داشت که مهمترین تلاش وی برای اصلاح ساختارهای این سازمان بود.

وی همچنین، مدیرعامل بنیاد الذاکره عراق بود که برای مستندسازی جنایات رژیم صدام تأسیس شده است، به همین خاطر دارای تجربه زیادی در زمینه تهیه اسناد به ویژه فیلم از قربانیان جنایات رژیم سابق است.

الکاظمی پس از مدتی مدیر بنیاد الحوار الانسانی(گفت‌وگوی بشری) شد که یک بنیاد مستقل برای حل اختلافات اجتماعی و فرهنگی و رواج گفت و گو برای حل بحرانها به جای استفاده از خشونت است.

مدتی سردبیر بخش عراق پایگاه اینترنتی بین‌المللی مونیتور شد و مقاله‌هایی به منظور ترویج روحیه همزیستی اجتماعی در عراق، حفظ آینده و جایگاه تاریخی کشور و رفع نقاط ضعف نظام سیاسی جدید آن نوشت.

وی همچنین چند کتاب نوشته که مهمترین آن «مسئلة العراق – المصالحة بين الماضي والمستقبل»(مسئله عراق؛ آشتی میان گذشته و آینده) است.

انتهای پیام
captcha