اصول تعذيه روزه‌داران در شرایط کرونایی
کد خبر: 3894172
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷

اصول تعذيه روزه‌داران در شرایط کرونایی

یک متخصص طب سنتی گفت: برای روزه‌داری در ایام کرونایی مصرف زیاد مایعات، میوه و سبزیجات توصیه می‌شود، همچنین روزه‌داران باید خواب کافی داشته باشند چون خواب یکی از عوامل افزایش سطح ایمنی بدن به شمار می‌رود.

در شرایط کرونایی در ماه رمضان چه بخوریم؟

مرضیه بیگم سیاهپوش، متخصص طب سنتی، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوين، اظهار کرد: افراد سالم در ماه رمضان می‌توانند روزه بگیرند، اما باید به یکسری مسائل توجه داشته باشند. روزه مزاج بدن را گرم و خشک می‌کند بنابراین افراد سالمی که قصد روزه‌داری دارند باید در فاصله افطار تا سحر 6 تا 8 لیوان آب بنوشند البته دریافت مایعات بسته به وزن و سن فرد می‌تواند افزایش یا کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگری که در شرایط کرونایی باید بیشتر توجه کرد کاهش مصرف شرینی‌ها، شوری و غذاهای تند است و مصرف آن‌ها حتماً باید محدود شود.

این متخصص طب سنتی اشاره کرد: در ماه رمضان باید از مصرف غذاهای پرکالری مانند حلیم خودداری شود و برای مصرف شکر، نمک و روغن محدودیت بگذاریم. روغن‌های مورد استفاده نیز باید روغن‌های سالمی نظیر زیتون، روغن کنجد و آفتابگردان باشد. در ایام روزه‌داری باید میوه و سبزیجات بیشتری مصرف شود چون حاوی ویتامین «C» و آنتی اکسیدان بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

سیاهپوش بیان کرد: پُرخوری و درهم‌خوری همیشه مضر بوده و در ایام ماه رمضان نیز خطرناک است اگر کسی عادت دارد شام استفاده کند حتماً شام سبک میل کند و حتی‌الامکان از برنج در وعده شام استفاده نشود، همچنین کالری وعده شام بالا نباشد چون افزایش کالری برای شرایط روزه‌داری و کرونا مناسب نیست.

وی گفت: از گوشت‌ها و لبنیات و دیگر خوراکی‌ها در حد اعتدال استفاده شود. در مجموع در شرایط کرونایی مصرف لبنیات را خیلی توصیه نمی‌کنیم، اما چون فرد روزه‌دار است می‌تواند با شیر گرم و خرما افطار کند اما مصرف دوغ توصیه نمی‌شود چون خلط غلیظ تولید می‌کنند.

در افطار چه بخوریم؟

این متخصص طب سنتی بیان کرد: در افطار فرد تشنه و گرسنه است بر همین اساس پُر کردن معده با مایعات خطاست در این وعده باید مقدار کمی مایعات استفاده شود یک فنجان کوچک از یک نوشیدنی اعم از شیر، چای و یا آب‌جوش و پس از آن صرف کمی سوپ و چند لقمه نان و پنیر و سبزی برای افطار مناسب است.

وی تشریح کرد: در ماه رمضان باید مصرف غذاهای شیرین و چرب از جمله زولبیا، بامیه و حلوا به حداقل ممکن برسد و در افطار بهتر است از سوپ‌های رقیق استفاده کرد. بهترین انتخاب غذاهای حاوی جو مانند سوپ جو كه دارای هویج، گشنیز و شلغم است چون هر سه این مواد برای پیشگیری و درمان عفونت‌های ویروسی مفید هستند. همچنین می‌توان آش جو طبخ و در آن از لوبیا، جو، نخود و اسفناج استفاده کرد. روزه‌داران اگر قصد میل شام دارند باید آن را یک ساعت بعد از افطار میل کنند چون معده باید فرصت پیدا کرده و بتواند غذا را هضم کند.

افطار تا سحر چه بخوریم؟

وی تصریح کرد: برای جبران مایعات در فاصله افطار تا سحر ممکن است نوشیدن آب خوشایند نباشد و معده تحمل نکند برای همین می‌توانیم بخشی از این آب را به صورت دمنوش‌ها و نوشیدنی‌ها جبران کنیم؛ شربت عسل و آبلیمو دفع‌کننده سموم بدن و از جمله نوشیدنی‌هایی است که در وضعیت کرونایی توصیه می‌کنیم و اگر گرم نوشیده شود بهتر است.

این متخصص طب سنتی توضیح داد: دمنوش بابونه دیگر نوشیدنی است که توصیه می‌شود که این دمنوش اثرات ضدویروسی و اثرات افزاینده ایمنی آن در مطالعات مشخص شده است؛ شربت به‌لیمو از دیگر نوشیدنی‌هایی است که برای آن نیز خواص زیادی در تقویت ریه و گوارش ذکر شده است. همچنین شربت زعفران مناسب ماه رمضان و ایام کرونا است و اثرات آنتی‌اکسیدانی آن به اثبات رسیده البته به شرط اینکه شیرینی آن زیاد نباشد و زعفران آن به شیرینی غلبه کند.

در وعده سحر چه بخوریم؟

وی در ادامه تأکید کرد: در وعده سحر حتماً غذاهایی که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند استفاده شود از جمله این غذاها می‌توان به خوارک مرغ و آلو، خورشت به، آلو اسفناج و خورشت‌هایی که سبزی دارند البته به شرطی که سبزی آن زیاد سرخ نشده باشد. همچنین غذاهایی که با لوبیا سبز تهیه می‌شوند می‌توانند غذاهای مناسبی برای این وعده باشند.

سیاهپوش اضافه کرد: بهتر است گوشت گوسفندی کم‌چرب و یا گوشت مرغ استفاده کرد، همچنین مصرف خوراکی‌های تشنگی‌آور مانند بادمجان، سیر، پیاز خام، باقالی و نخود در وعده سحر توصیه نمی‌شود.

وی بیان کرد: توصیه می‌شود در وعده سحر چای زیاد نوشیده نشود، اما در وعده افطار و فاصله افطار تا سحر نوشیدن آن مشروط بر تازه دم بودن، کمرنگ و در حجم اندک مانعی ندارد، چای از جمله نوشیدنی‌های خوب با خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدویروسی است ولی اگر در مصرف آن افراط شود می‌تواند به معده آسیب زده و تپش قلب ایجاد کند.

اهميت خواب کافی روزه‌‎داران

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه خواب یکی از عوامل رطوب‌بخش بدن است، افزود: روزه مزاج فرد را گرم و خشک می‌کند و روزه‌داران ممکن است به خاطر بیدار شدن در سحر خواب کافی نداشته باشند به همین جهت اگر در شب خوابی کافی نداشته باشند در طول روز باید کمبود خواب شب را جبران کرده و بخوابند.

وی گفت: روزه‌داران باید توجه کنند بلافاصله بعد از سحر نخوابند چون این امر موجب رفلاکس می‌شود. این افراد می‌توانند بعد از سحر قرآن تلاوت کرده و یا مطالعه داشته باشند و پس از یک ساعت استراحت کنند.

سیاهپوش در پایان یادآور شد: در مقالات منتشر شده در خصوص کرونا آمده است که خواب نامنظم و کم می‌تواند ایمنی بدن را تضعیف کند.

انتهای پیام
captcha