وصیتنامه‌ای كه نسخه شفابخش مشکلات جامعه است
کد خبر: 3902949
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۰

وصیتنامه‌ای كه نسخه شفابخش مشکلات جامعه است

مؤلف كتاب «فرهنگ موضوعی وصیتنامه امام خمینی (ره)» گفت: وصیتنامه امام (ره) کهنه نشده و مطالب آن هنوز تازه و زنده است، وقتی آن ‌را مطالعه می‌کنی، انگار تازه نوشته شده و برای زمان حال است ‌انگار نسخه شفابخش مشکلات شرایط حال است با ما حرف می‌زند و به ما ره می‌نمایاند.

وصیتنامه‌ای كه نسخه شفابخش مشکلات شرایط حال جامعه استدکتر سید جواد هاشمی فشارکی متولد ۱۳۴۰، استاد دانشگاه، پژوهشگر، مؤلف چندین کتاب در حوزه‌های معماری و شهرسازی، فنی مهندسی، مدیریت بحران و مذهبی است. هاشمی فشاركی دهها مقاله در نشریات تخصصی و عمومی وهمایش‌های مختلف ارائه داده است. وی نخستین مخترع «رادیاتور قرنیزی» در دنیاست که امروزه به عنوان یکی از اقلام تأسیساتی در صنعت ساختمان مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

آخرین اثر وی کتابی با عنوان «فرهنگ موضوعی وصیت نامه امام خمینی (ره)» است كه توسط انتشارات جهاد دانشگاهی قزوين در آستانه سالگرد رحلت امام خمینی (ره) منتشره شده است. به همين بهانه ايكنا با وی به گفت‌وگو نشسته است.

در ابتدا بفرماييد از نظر شما امام خمینی (ره) چه ویژگی‌هایی داشتند؟

تشیع در دوران‌های مختلف، فقهای بزرگ زیادی داشته است که مفسر و مروج احکام اسلام و مرجع امورات دینی مسلمانان زمان خود بوده و هستند، اما فقیه جامع‌الشرایط، که هم به عمق احکام اسلامی اشراف داشته باشند و هم با مسائل روز جامعه پیوند خورده باشد کمتر وجود داشته که مصداق عینی «فرجعوا الی رواه احادیثا» باشد.

دومین ویژگی منحصر به فرد امام (ره)، این است که ايشان رهبر یک انقلاب عظیم بودند، که یک‌ رژیم به شدت پلیسی و خفقانی و وابسته به حمایت‌های غرب و شرق را با حمایت‌های مردم، سرنگون ساختند و نظامی را بنا نهادند که مبتنی بر مبانی دینی و براساس آرای مردم و بدون وابستگی و کاملاً آزاد شکل گرفت ‌و برپای خود ایستاد.

سومین ویژگی اینکه ثمرات رهبری ایشان و انفجارنور انقلاب اسلامی و تلاش‌های جمهوری اسلامی، دستاوردهای بی‌نظیر وبی‌بدیلی را در داخل و فراسوی مرزها به همراه آورده است.

چهارمین مسئله، ویژگیهای فردی واخلاقی، مدیریتی ایشان‌ است، که مصداق عینی یک‌ مومن کامل، نشانه آیت‌الهی بر روی زمین بودند که پیش از این در تاریخ ذکر نشده و بعید است بعد از این نیز به وجود آید.

درخصوص وصیتنامه امام که موضوع کتاب شماست توضیح دهید، چرا شما بعد از سه دهه، کتابی را در این زمینه تدوین کردید؟

نخست اینکه روح نگارش بر آن متکی بر مبانی دینی و تطابق با شرایط عصر حاضر است؛ دوم اینکه مبتنی برتجارب پیشین و نگرش برآینده است، سوم اینکه راهگشای بخش‌های مختلف جامعه است؛ چهارم اینکه امام خمینی (ره) به جهت حیات واقعی که برای ما ایجاد کرده و در آن نفس می‌کشیم و بهره می‌بریم، برگردن ما حق دارد و ما مکلف به ادای دین هستيم و اگر عمل نکنیم، جفاست.

پنجم اینکه وصیتنامه امام (ره) کهنه نشده و مطالب آن هنوز تازه و زنده است، وقتی آن ‌را مطالعه می‌کنی، انگار تازه نوشته شده و برای زمان حال است ‌انگار نسخه شفابخش مشکلات شرایط حال است با ما حرف می‌زند و به ما ره می‌نمایاند.

انگیزه شما از تدوین کتاب چه بود؟

مهمترین انگیزه من این بود که بعد از رحلت مسائلی در بخشهای مختلف جامعه مشاهده می‌کردم، که اگر طبق وصیتنامه عمل می‌شد، چنین مسائلی حادث نمی‌شد و یا شايد کمتر با آن مواجه می‌شدیم. به خصوص در مبانی و اهداف انقلاب و رویه‌های انحرافی که توسط برخی جریانات سیاسی، که خود را مدعی پیرو خط امام می‌دانند ولی متاسفانه، برخلاف وصایای ایشان عمل می‌کنند و حتی برخی که وظیفه دارند، علیه ادعاهای ناصحیح نسبت داده شده به امام موضع گیری كنند متاسفانه سکوت پیش گرفتند و این طبقه‌بندی وصایای امام راحل به خوبی به یافتن معیارحق و باطل كمك می‌کند.

دلیل دیگر اينكه وصیتنامه‌ای با ویژگی‌هایی که برشماری کردم، لازم است در دسترس باشد و دیگر اینکه منشور بی‌‌بدیل و جاودانه امام است و باید به نیکوترین ‌وجه به آن بها داده شود و دلیل دیگر اینکه می‌تواند راهگشای مشکلات فعلی و آینده ما و کشور باشد و باید قطب‌نما و میزان تشخیص و سنجش عمل مدیران بخش‌های مختلف قرار گیرد. و دلیل دیگر انگیزه مضاعف و نگرش نوین، در نشر معارف ذکر شده در وصیتنامه امام و سهمی هرچند اندک در فرهنگ سازی و تجدید طنین صدا و قلم آن مرد ملکوتی با حیات بی‌بدیل وممات بی‌نظیرش، که انقلابی را در ایران به پا و جهانی را بیدار كرد تا به زودی به نورمهدوی متصل شود.

ویژگی‌های اين کتاب چيست و چه تفاوتی با سایرکتاب‌های موجود دارد؟

کتاب‌های فرهنگ لغات، یا اصطلاحات و امثالهم، عموما گردآوری و تدوین از منابع مختلف، حول یکی دو موضوع تخصصی و یا عمومی است، لکن این کتاب از یک منبع و آن هم متن وصیتنامه امام (ره) است که نخست کلمات و اصطاحات کلیدی آن استخراج شده و سپس جمله و یا جملات بیان کننده معنا و مفهوم آن کلمه و اصلاح استخراج شده است. به عبارت دیگر یک تیتر انتخاب شده و یک متن مرتبط با آن تیتر و بعد به صورت الفبایی درآمده است.

در این ترتیب الفبایی، یکی از ویژگی‌های ارائه شده این است که اگر در خصوص موضوعی در چند جا از آن قلم زده شده، اینجا در یک بخش رویت می‌شود و با یک نظر می‌توان به همه ابعاد اشاره شده در وصیتنامه دست یافت و نكته‌ای از نگاه خواننده دور نماند.

ویژگی دیگری که می‌توان برشمرد این است كه بسیاری از افراد در مناسبت‌های مختلف می‌خواهند به وصیتنامه رجوع کنند ولی فرصت کافی جستجو ندارند، در این كتاب یافتن موضوعات به لحاظ الفبایی است و به سهولت و به سرعت رسيدن به همه ابعاد وصیت در موضوع مورد نظر میسر می‌شود.

نکته دیگر اینکه چه بسا افرادی علاقمند باشند ولی نمی‌دانند در موضوع مورد نظرشان اصلاً مطلبی در وصیتنامه باشد، که وصیتنامه با استخراج صدها عنوان، راهنمای جامعی است و ویژگی دیگر این است که شیوه تیترگذاری که در این‌ کتاب هست به بسیاری از افراد انگیزه و جهت می‌دهد و نگرش نوینی را فراروی خواننده قرار خواهد داد.

اگر نکته ناگفته و توصیه‌ای هست بفرمایید؟

این انقلاب، نعمت بزرگی برای ما و جهان است و ثمرات زیادی به همراه داشته و دارد، علیرغم همه مشکلاتی که از سوی دشمنان غربی و شرقی و عبری و عربی و دشمنان داخلی و مدیران کاهل و صاحبان حرفهای بی‌عمل و مدعیان و میراث خوران انقلاب، بر انقلاب و کشور وملت، تحمیل شده است، انقلاب و جمهوری اسلامی، نعمات و خدمات مادی و معنوی بسیار گسترده‌ای را به همراه داشته و باید قدران آن باشیم.

مهمترین وصیت امام که مورد خدشه واقع شده و بسیاری از مشکلات در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی کشور نیز ناشی از آن است و رهبری نیز بارها تذکر نفوذ جریانی را داده‌اند، این بخش وصیت امام است که «نگذارید انقلاب به دست نااهلان ونامحرمان بیافتد» و متأسفانه از مجرای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بارها گزیده شده ایم و بایستی چاره‌ای اساسی در اين خصوص اندیشیده شود، که رهبرانقلاب نیز فرموده‌اند: «چاره حل مشکلات کشور انتخاب مدیران جوان مومن انقلابی است». و به ياری خداوند بدان عمل کرده و ثمرات آن حاصل گردد و افق درخشان‌تری برای انقلاب به وجود آید و در گام دوم انقلاب، به وصیتنامه امام و بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب باید بیش از گذشته توجه شود و همواره سرلوحه امور و به‌خصوص مسئولان نظام در بخشهای مختلف قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha