آموزش قرآن در مدارس به حاشیه رفته است
کد خبر: 3908196
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶

آموزش قرآن در مدارس به حاشیه رفته است

استاندار قزوین گفت: شرایط به گونه‌ای شده است که والدین نگران هستند فرزندانشان در مدرسه دچار رفتارهای ناهنجار شوند چرا که در مدارس ما به جای اینکه آموزش قرآن به جایگاه واقعی خود برسد به حاشیه رفته و ناهنجاری در مدارس افزایش پیدا کرده است.

ما به قرآن بدهکاریم

به گزارش ایکنا از قزوین، هدایت‌الله جمالی‌پور، استاندار قزوین، در جلسه شورای فرهنگ عمومی که امروز ۱۲ تیر در شبستان امام علی (ع) مسجدالنبی (ص) قزوین برگزار شد، تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی جلسه مهمی است اما نتوانستیم از ظرفیت این شورا به خوبی استفاده کنیم، باید کارگروهی ایجاد و بررسی شود که چرا این شورا در فرهنگ عمومی جامعه تأثیر گذار نبوده است.

وی افزود: ما مسلمانان یک منظومه و دستورالعمل زندگی به نام قرآن داریم، اگر قرآن را به عنوان اصل و دستور زندگی نپذیریم، نمی‌توانیم زندگی خوبی داشته باشیم.

استاندار قزوین اظهار کرد: امروزه در جامعه شاهد بداخلاقی‌ها و گرفتاری‌های مختلفی هستیم که نشان می‌دهد قرآن در زندگی ما جاری نیست، آیات قرآن به ما درس و تذکر می‌دهد و اگر سرلوحه کارمان بود رفتار ما تغییر می‌کرد و دیگر اینقدر شاهد ظلم و بداخلاقی نبودیم.

وی عنوان کرد: در دوران استعمار انگلیس نخست وزیر انگلیس گفته بود تا قرآن در بین مسلمانان است نمی‌توانیم استعمار کنیم، اما شرایط زندگی امروز ما بیان کننده این است که قرآن در زندگی ما فراموش شده است و از قرآن فقط یک کتاب داریم.

جمالی‌پور بیان کرد: ما باید بیشتر به قرآن اهمیت بدهیم اگر قرآن در زندگی جاری نباشد حتی نمازخواندن هم تاثیرگذار نیست، وقتی می‌توانیم زندگی سالمی داشته باشیم که بچه‌های ما قرآنی باشند و آموزش قرآن را در زندگی جدی گرفته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بررسی کنیم که چقدر در زندگی ما قرآن جاری است؟ باید به سمتی برویم که این منظومه بزرگ را در زندگی جاری کنیم، اگر امروزه غرب به توفیق رسیده است به خاطر بخشی است که از قرآن برداشت و در زندگی پیاده کردند.

استاندار قزوین عنوان کرد: در جامعه امروز که اسلامی است چقدر قرآن جاری است؟ ما گنجینه‌‌های ارزشمندی مانند قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، ائمه اطهار و معصومین داریم اما چقدر از این منابع ارزشمند در زندگی خودمان استفاده می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شرایط به گونه‌ای شده است که والدین نگران هستند فرزندانشان در مدرسه دچار رفتارهای ناهنجار شوند چرا که در مدارس ما به جای اینکه قرآن به جایگاه واقعی خود برسد به حاشیه رفته و ناهنجاری در مدارس افزایش پیدا کرده است.

جمالی‌پور تاکید کرد: آباد کردن و انجام عملیات عمرانی خوب است اما اصل و‌ کافی نیست، توجه کنیم که اگر انسان از لحاظ بعد معنوی ساخته و کامل شود بهتر از این عمل می‌کند.

وی بیان کرد: گرانی‌ها از کجا نشئت می‌گیرد؟ امروزه برخی افراد قیمت را صوری افزایش می‌دهند و همین امر باعث افزایش قیمت می‌شود در حالی که خلاف سبک زندگی قرآنی است، این نشان می‌دهد که ما در زندگی دستورالعمل قرآنی را کنار گذاشتیم.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: ما به قرآن بدهکار هستیم و به خاطر فاصله گرفتن از قرآن آسیب‌های زیادی دیدیم، باید کارگروهی تشکیل شود تا بتوانیم جایگاه اصلی قرآن را بازیابیم.

وی تصریح کرد: همه ما در خانه چند کتاب می‌خوانیم اما چقدر به قرآن توجه می‌کنیم، سبک زندگی ما نشان می‌دهد که یک بار قرآن را از عمق وجود با نگاه به دستورالعمل زندگی نخواندیم، وقتی تهمت می‌زنیم و آبروی هم را می‌بریم اگر قرآن خوانده بودیم تنمان می‌لرزید.

جمالی‌پور یادآور شد: برای قرآن باید وقت بگذاریم اگر سبک زندگی قرآنی را در جامعه نهادینه کنیم اتفاقات مثبتی می‌افتد، قرآن برای هر بخشی دستور زندگی دارد برای مثال در حوزه اصناف می‌توانیم آیات قرآن مربوط به کسبه را استخراج کنیم و در بازار انجام دهیم، قطعا شاهد تغییر در بازار خواهیم بود.

وی عنوان کرد: اگر قرآن را سرلوحه کار خود قرار دهیم اتفاقات خوبی در کشور رخ می‌دهد، قدرت و شجاعت افزایش پیدا می‌کند، نیاز است که شورای فرهنگ عمومی مباحث قرآنی را جدی بگیرد.

استاندار قزوین تاکید کرد: بیانیه گام دوم انقلاب نیز راهبردی است که باید به آن توجه کرد، گام دوم ماموریت‌هایی فرهنگی دارد که باید روی آن متمرکز شویم، این بیانیه در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی نیز راهبردی است، باید در هر بخش ده ماموریت استخراج و به آن عمل کنیم.

وی یادآور شد: در مسیر ترویج قرآنی باید گام اساسی برداریم و از فعالین قرآنی حمایت کنیم، افرادی که در حوزه قرآن کار می‌کنند باید دیده شوند، قرآن را باید در محافل و منازل بیاوریم تا مورد عنایت قرآن قرار بگیریم.

جمالی‌پور خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلاتی که به دلیل شیوع کرونا برای موسسات قرآنی ایجاد شده است، استانداری و شهرداری قزوین اعتباری را در نظر می‌گیرد و با همکاری صندوق کارآفرینی به موسسات آسیب دیده که در حوزه قرآن فعال هستند تسهیلات با بهره چهار درصد پرداخت می‌کنیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۷۰ دستگاه فرهنگی داریم که فعالیتهای آن‌ها تداخل دارد این امر باعث هدر رفت هزینه‌های زیادی می‌شود، این هزینه‌ها بیت‌المال است لذا به مسئولان پیشنهاد می‌دهیم که در این فعالیت‌ها اجماعی شکل بگیرد و ساختار درست شود.

انتهای پیام
captcha