بغضی که در گلوی خانواده شهدای منا ماندگار شد
کد خبر: 3913535
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۲

بغضی که در گلوی خانواده شهدای منا ماندگار شد

برادر شهید محسن حاجی‌حسنی کارگر، شهید قرآنی فاجعه منا اظهار کرد: گلایه‌های خانواده‌های شهدای منا مانند بغضی در گلو باقی‌مانده است؛ داغ شهدا برای ما و مردم همچنان تازه است، اما متأسفانه از مسئولان سیاسی و قرآنی گلایه داریم که اکثرشان برای بزرگداشت این شهید آمدند و عکس گرفتند و رفتند.

خاری که در گلوی خانواده شهدای منا ماندگار شدمصطفی حاجی‌حسنی کارگر، مدرس قرآن و برادر شهید محسن حاجی‌‌حسنی کارگر، شهید قرآنی فاجعه منا در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، ضمن اشاره به خصوصیات اخلاقی برادر شهید خود اظهار کرد: چهره زیبای ایشان برگرفته از اخلاق و کردار خوب و صحیح ایشان بود، در جامعه هر انسانی ممکن است موافقان و مخالفانی داشته باشد، اما در رابطه با این شهید حتی همان اقلیتی هم که گاهی با ایشان مخالف بودند، همین که دقایقی با او همراه و هم صحبت می شدند از مخالفت به موافقت با او تغییر رویه می‌دادند.


بیشتر بخوانید:


جامعه؛ مجذوب اخلاق شهید حاجی‌حسنی کارگر

وی با تأکید بر مهربانی و وفاداری شهید محسن حاجی‌حسنی کارگر نسبت به اطرافیان خود بیان کرد: هرکسی حتی برای لحظاتی کوتاه ایشان را درک کرده، مجذوب اخلاق و اخلاص او شده بود، یکی از قاریان برتر کشور در خاطره‌ای از مسابقات قرآن گفته بود که در مرحله نهایی مسابقات ایشان حتی به رقبای خود هم راهنمایی و چگونگی تلاوت بهتر را به آنها ارائه می‌کرد. چنین روحیه خیرخواهانه‌ای از هرکسی برنمی‌آید، ما از همسفران شهید در آن سفر حج که منجر به شهادت ایشان شد، شنیدیم که محسن  در لحظات ابتدایی گرفتاری در میان جمعیت انبوه سرزمین منا در حال کمک کردن به یک پیرمرد بود تا او را از زیر فشار جمعیت خارج کند.

وی ادامه داد: شهید محسن حاجی‌حسنی کارگر معمولاً در مباحث فنی مربوط به تلاوت از من راهنمایی می‌گرفت، اما در رابطه با احترام پدر مادر و رفتار نسبت به این دو شخصیت بزرگوار، همیشه توجه می‌کردم که محسن چه رفتاری را انجام می‌دهد تا همانند او عمل کنم، به طور کلی رفتار ایشان با دیگران برای من درس بود.

خاری که در گلوی خانواده شهدای منا ماندگار شد/ همراهی مسئولان، از شعار تا خلف وعده

وی با بیان اینکه شخصیت شهید محسن حاجی حسنی کارگر مغفول مانده است، اظهار کرد: استاد عباس سلیمی در این رابطه می‌گفتند که برادر شما با کمترین هزینه کاری کرد که قرآن در دورترین نقاط جهان حتی در بلاد غیر اسلامی اثرگذار شود، ما سال‌های سال با هزینه‌های زیاد به دنبال این بودیم که اثبات کنیم قرآن شیعه با سایر قرآن فرق اسلامی تفاوتی ندارد، اما شهید حاجی‌حسنی به قدری اثر‌گذار شد که تلاوت‌های ایشان حتی در کشورهای آفریقایی و در بین بزرگان اهل‌سنت منتشر می‌شد.

حاجی‌حسنی کارگر بیان کرد: محمود شحات انور که به نظر اکثر اساتید قرآن، قاری ممتاز جهان اسلام به حساب می‌آید، به ما گفت که از تلاوت‌هایی شهید حاجی‌حسنی استفاده می‌کنم و در تلفن همراه خود قطعاتی از تلاوت شهید را داشت.

وقتی مسئولان عکس گرفتند و رفتند

وی اضافه کرد: داغ این شهید برای ما و مردم همچنان تازه است، اما متأسفانه از مسئولان سیاسی و قرآنی گلایه داریم که اکثرشان برای بزرگداشت این شهید آمدند و عکس گرفتند و رفتند، اما از شخصیت این شهید که بسیار شایسته استفاده، تبلیغ و بهره‌گیری بود استفاده نکردند، هنوز هم اگر در جمعی حضور پیدا می‌کنیم، مردم وقتی نام شهید حاجی‌حسنی کارگر را می‌شنوند، بغض می‌کنند. متأسفانه مسئولان از چنین ظرفیتی برای جذب جوانان و عموم جامعه به سمت قرآن بهره نگرفتند. البته از موج احساسات ایجاد شده برای شهادت افرادی مانند سردار سلیمانی و شهید حججی نیز استفاده مناسبی در فضاهای رسانه‌ای صورت نگرفت، در حالیکه چنین ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی وجود دارد که همواره می‌توان براساس آن فعالیت رسانه‌ای را پیش برد و در مقابل تهاجم فرهنگی ایستاد.

حاجی‌حسنی تصریح کرد: در کشور ما و فضای رسانه‌ای سلبریتی‌هایی که خود درگیر تهاجم فرهنگی هستند مردم را وارد موج‌های رسانه‌ای می‌کنند و به جامعه آدرس غلط می‌دهند، در حالیکه ما از چنین الگوهای اخلاقی و قرآنی در جامعه برخوردار هستیم، اما از آنها استفاده نمی‌کنیم.

وی در رابطه با حقوق مربوط به شهدای منا و مطالبه خانواده‌های این شهدا از مسئولان نیز بیان کرد: سازمان حج و زیارت هم در دوره مدیریت فعلی و هم در مدیریت سابق تأکید داشت که حج را راه‌اندازی و از سرگیری نمی‌کنیم تا دیه این شهدا از عربستان وصول شود، اما چنین اتفاقی نیفتاد. مسئولان حتی سهمیه ویژه برای خانواده‌های شهدای منا در حج تمتع در نظر گرفتند، اما پس از مدتی این وعده هم عملی نشد، بعد از آن هم گفتند که باید هزینه سفر از سوی خانواده‎‌ شهدا پرداخت شود، چنین خلف وعده‎هایی در چنین جایگاهی بسیار سنگین است و متأسفانه حقوق خانواده‎های شهدای منا فراموش شده است.

حاجی‌حسنی کارگر اظهار کرد: تعداد بسیاری از شهدا حادثه منا از نخبگان سیاسی و فرهنگی کشور بودند، اما در نظر مسئولان گویا اتفاقی نیفتاده است، مجلس شورای اسلامی نیز مصوبه‌ای  داشت تا دیه این افراد اگر هم از طرف عربستان سعودی داده نشود، در داخل کشور مبلغی برای این حقوق اختصاص یابد، اما این گفته نیز محقق نشد. گلایه دیگری که در این رابطه وجود دارد این است که چندین بار در رسانه‌ها و صداوسیما گفته شد که حقوق خانواده شهدای منا داده شده است، اما با گذشت بیش از 5 سال از این رخداد تلخ، اصلاً حقوق خانواده این شهدا مورد توجه نبوده است.

اعزام بدون حفاظت نخبگان به سرزمین وحی

حاجی‌حسنی کارگر بیان کرد: پس از حادثه منا اعزام نخبگان قرآنی و فرهنگی کشور ما به مراسم حج مانند سایر زائران و با همان کیفیت گذشته ادامه پیدا کرد، هیچ‌گونه حفاظتی نسبت به نخبگان از سوی عربستان سعودی انجام نمی‌شود، در این شرایط مسئولان کشور خود باید به فکر راه چاره‌ای برای حفاظت در اعزام چنین نخبگانی به سفر حج داشته باشند. شخصیتی مانند شهید محسن حاجی‌حسنی کارگر که یک نخبه قرآنی و رکورددار بیشترین امتیاز در قدیمی‌ترین مسابقه قرآن جهان اسلام است که بدون هیچ توجهی اینگونه به شهادت می‌رسد. سازمان حج و زیارت هر ساله بیش از ۸۰ هزار نفر را به این سفر اعزام می‌کند و فقط تعدادی از این افراد را به صورت ناقص بیمه می‌کند و بیمه نیز در صورت یک رخداد و اتفاق ناراحت‎کننده، دیه ناقصی پرداخت می‌کند، در حالیکه حق بیمه به صورت کامل از حجاج دریافت می‌شود. سازمان‌ حج و زیارت در رابطه با اعزام زائران به سرزمین وحی تخلفاتی را مرتکب می‌شود و خانواده‌های شهدای منا از طریق حقوقی و از مجامع قضایی این مسائل را پیگیری می‌کنند.

وی در پایان تصریح کرد: گلایه‌ها و ناراحتی‌های خانواده‌ شهدای منا مانند بغض و خاری در گلوی باقی‌مانده است، ما این عزیزان را از دست دادیم، اما چرا مسئولان به این مسئله بی‌توجه هستند، پرورش مجدد برخی از این نخبگان فرهنگی و قرآنی با چنین ظرفیت‌هایی برای کشور ما غیرممکن است، اما متأسفانه از سوی مسئولان توجهی به اهمیت این موضوع و مسئله دیده نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha