«الحق‌المبین»؛ نغمه‌ای دینی در ستایش امیرالمؤمنین(ع) + صوت
کد خبر: 3915228
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۵

«الحق‌المبین»؛ نغمه‌ای دینی در ستایش امیرالمؤمنین(ع) + صوت

به مناسبت عید غدیر نغمه‌ دینی «الحق‌المبین» در وصف امیرالمؤمنین(ع) به همت دو نفر از مبلغان شهرستان آبادان منتشر شد. در این نغمه دینی که موضوع آن ولایت امیرالمؤمنین(ع) است به شکل هنرمندانه‌ای به شأن نزول سوره معارج و معنای کلمه ولی نیز اشاره شده است.

الحق المبین؛ نغمه‌ای قرآنی در ستایش امیرالمؤمنین(ع)+ صوت

به گزارش ایکنا از خوزستان، به مناسبت عید غدیر نغمه‌ای دینی به نام «الحق‌المبین» در وصف امیرالمؤمنین(ع) با صدای حجت‌الاسلام حسین خزاعی‌زاده از قاریان، مرتلان و مداحان شهرستان آبادان و شعر حجت‌الاسلام سید عبدالامیر موسوی‌مشعشعی از مبلغان شهرستان آبادان تولید و منتشر شد.

در این نغمه دینی که موضوع آن ولایت امیرالمومنین(ع) است به شکل هنرمندانه‌ای به شأن نزول سوره معارج و معنای کلمه «ولی» نیز اشاره شده است. متن زیر گفت‌وگوی ایکنای خوزستان با قاری و ملحن این اثر و همچنین سراینده آن است:

حجت‌الاسلام حسین‌خزاعی‌زاده، تولیدکننده نغمه الحق‌المبین گفت: پیش از وارد شدن به حوزه علمیه امام صادق(ع) آبادان، عضو گروه تواشیح انصارالحسین(ع) اروندکنار بودم و مقام‌های متعددی در سطح استان(مقام سومی بین کل مدارس) و در سطح شهرستان آبادان (مقام اول) را کسب کردیم‌.

وی اظهار کرد: با ورود به حوزه به دلیل سنگین بودن درس‌ها تواشیح را کنار گذاشتم با این حال قرائت قرآن، دعاخوانی و مداحی را ادامه دادم. بعد از اتمام سطح سه و شروع فعالیت‌های تبلیغی دو، سه سال است که در زمینه اناشید(سرودها و نغمه‌های مذهبی) فعالیت می‌کنم.

این قاری قرآن گفت: در چند ماهه اخیر با استفاده از فرصت قرنطینه، به تولید نغمه‌های بیشتری پرداختم و در این آثار از اشعار حجت‌الاسلام سیدعبدالامیر موسوی استفاده کردم. برای تولید این نغمه‌ها روزها با هم بحث کرده که محتوای اشعار چه باشد و کلمات و مطابقت آنها با احادیث را بررسی می‌کردیم؛ در این‌ مدت چهار یا پنج اثر تولید و در برخی از رسانه‌ها و فضای مجازی پخش شد.

وی درباره اثر الحق‌المبین گفت: به دنبال این بودیم اثری تولید کنیم که دارای مفاهیمی همچون اثبات امامت حضرت علی(ع)، رد شبهه، تفسیر برخی آیات قرآن کریم و به نوعی کاری اعتقادی، تفسیری و کلامی باشد.

خزاعی‌زاده افزود: در این راستا آقای عبدالامیر موسوی، زمانی را به این کار اختصاص داد و شعری را سرود که اثبات امامت حضرت علی(ع)، پاسخ به شبهه «ولی» به معنای دوست براساس آیه ۶ سوره احزاب و شأن نزول سوره معارج را درون خود دارد؛ سپس بعد از ساخت تلحین اثر، آن را خواندم.

این مداح اهل بیت(ع) با اشاره به دیگر آثار خود گفت: در ماه رمضان اثر «یا تواب» و همچنین اثر «سفینه‌الله» درباره چهارده معصوم و خلاصه‌ای از زندگی ائمه اطهار(ع) بازتاب خوبی داشت و با استقبال روبرو شد.

همچنین حجت‌الاسلام عبدالامیر موسوی مشعشعی، شاعر اثر «الحق‌المبین» ضمن تبریک ایام عید غدیر به همه محبان اهل بیت(ع) و مسلمانان، گفت: این شعر به درخواست حجت‌الاسلام حسین خزاعی‌زاده سروده شد. در چند کار اخیر با وی همکاری کردم و نغمه‌های مذهبی خوبی تولید شد.

وی گفت: در تمام اشعاری که برای مداحان می‌نویسم، به اهل بیت(ع) متوسل می‌شوم و از حضرات معصومین(ع) کمک می‌طلبم تا آنچه لایق آنها و در حد توانم است، بنویسم. چراکه بسیاری از اشعاری که درباره اهل‌بیت(ع) نوشته می‌شود سطحی است؛ البته این اشعار زیبا هستند و من در حدی نیستم که درباره شاعران دیگر نظر بدهم اما برخی مطالب خصوصاً در زمینه مباحث اعتقادی در متن اشعار بسیار سطحی است. لازم است افرادی که در زمینه‌های اعتقادی کار می‌کنند با یک شاعر ارتباط برقرار کرده و تلاش کنند محتوای خوب در اشعار بگنجانند و یا اگر توان شاعری دارند، شخصاً وارد میدان شوند.

موسوی‌مشعشعی با تأکید بر اثرگذاری شعر در انتقال پیام‌های دینی گفت: وقتی عقیده و احساس با هم ترکیب می‌شوند اثرگذاری و سرعت انتشار آن بیشتر می‌شود. این شعر اگر با یک مداحی و یا نغمه زیبا همراه شود نیز اثر آن چند برابر می‌شود.

موسوی افزود: در سرودن قطعه مذهبی «الحق‌المبین» به حضرت امیرالمومنین علی(ع) متوسل شدم و به ایشان عرض کردم عنایتی کنید که بتوانم کلمات را به‌گونه‌ای ترکیب کنم که مورد پسند واقع شود. همیشه سعی کردم شعرم اصلاح‌گر باشد و در زمینه اهل بیت(ع) و اخلاق چیزی بگویم که شنونده ادب اهل بیت(ع) را ببیند و فقط احساسات نباشد بلکه به گونه‌ای باشد که انسان را به فکر وادارد.

این شاعر در پایان با اشاره به تولیدات حجت‌الاسلام خزاعی گفت: چنین کارهای زیبایی باید در سطح وسیع‌تر منتشر و حمایت شوند.

کد

 

انتهای پیام
captcha