روزی برای اكمال دین و اتمام نعمت / كردار انسان با شناخت ولایت علی(ع) سنجیده می‌شود
کد خبر: 3915354
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹

روزی برای اكمال دین و اتمام نعمت / كردار انسان با شناخت ولایت علی(ع) سنجیده می‌شود

تمام خوبی‌ها و كمال‌ها از چشمه‌سار غدیر جاری می‌شود. روزی كه به نام روز اكمال دین، روز اتمام نعمت، روز خشنودی پروردگار، روز زبونی شیطان، روز مشعل فروزان دین، روز اظهار گوهر مصون و غیره از آن یاد شده است.

در روایات اسلامی، غدیر مهم‌ترین عید مسلمانان به حساب می‌آید كه در آن طبق فرمایش خداوند دین مسلمانان كامل شده و نعمت بر آن‌ها تمام می‌شود لذا ارزش كردار انسان‌ها با شناخت ولایتی كه در روز غدیر اعلام شد،‌ سنجیده می‌شود. به عبارت دیگر تمام خوبی‌ها و كمال‌ها از چشمه‌سار غدیر جاری می‌شود و در اثر پیروی از صاحب غدیر می‌توان به راه و رسم مهدویت و كمال دنیوی و اخروی دست یافت.

عید سعید غدیر، عید الله اکبر و عید آل محمد و ارزشمندترین و والاترین عید اسلامى ‏است. هیچ روزى در طول سال، فرخنده‌‌تر و مبارک‌تر از این روز مقدس نزد شیعیان اهل‏ بیت(ع) نیست.

در روایات اسلامی ۵۰ نام برای عید غدیر نامگذاری شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به «بزرگترین عید خدا»، «روز گشایش»، «روز خشنودی پروردگار»، «روز زبونی شیطان»، «روز مشعل فروزان دین»، «روز ولایت»، «روز کرامت»، «روز پیمان»، «روز کمال دین»، «روز اتمام نعمت»، «روز اظهار گوهر مصون»، «روز شکرگزاری»، «روز عالم بالا»، «روز محمد(ص) و آل محمد(ص)»، «روز برملا کردن مقاصد پوشیده»، «روز میثاق»، «روز برهان» و غیره را نام برد.

در ادامه این گزارش به سراغ برخی از علمای اسلام می‌رویم و نظر آنان را درباره این واقعه عظیم تاریخ بشری می‌خوانیم آن هم در زمانی که دشمنان تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا به وسیله ایجاد تنش و اختلاف میان مسلمانان، اسلام علوی را از میان برداشته و از این دین آسمانی تنها پوسته‌ای بیشتر نماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین وحید احمدی، دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر استان فارس ضمن تبریك فرا رسیدن عید غدیر گفت: حضرت علی(ع) متعلق به تمام بشریت است نه تنها جهان اسلام چنانچه مشاهده می‌كنیم اندیشمندان غیرمسلمان نیز شیفته شخصیت حضرت علی(ع) شده‌اند چرا كه آن حضرت قهرمان عرصه‌های مختلف علم، شجاعت، كرم و بخشش، حكومت‌داری، عرفان، ارتباط با خدا و غیره است.

دكترین غدیر مربوط به كل دنیاست

وی با بیان اینكه همیت غدیر بر كسی پوشیده نیست و دستور خداست كه پیامبر(ص) آن را برگزار كرد، گفت: دكترین غدیر متعلق به دنیاست نه تنها به جهان اسلام زیرا كه حضرت علی(ع)  نمونه بارز یك انسان كامل است و پاسخ محكمی برای همه گروه‌های فكری، سیاسی و عقیدتی در دنیاست كه به دنبال كمال هستند.

احمدی، حادثه غدیر، عاشورا و مهدویت را سه نقطه اوج جامعه اسلامی و تشیع دانست كه در آن باید بیش از هر چیزی به نشر پیام‌های آن‌ها توجه شود و ادامه داد: پیامبر(ص) در خطابه غدیر در این زمینه از تمام مردم تا قیامت پیمان گرفتند لذا باید این برنامه همیشه ادامه پیدا كند.

آیت‌الله سیدشرف‌الدین ملک‌حسینی، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: طبق روایات اسلامی مولای متقیان امیرالمؤمنین علی(ع) آنچنان بود که دارای هیبت اسرافیل، رتبه میکائیل، عظمت و جلالت جبرائیل، صبر ایوب، حزن یعقوب، جمال یوسف، زهد عیسی، ورع و پارسایی یونس و اخلاق پیامبر مکرم اسلام(ص) بود.

وی با تأکید بر اینکه جایگاه امامت و ولایت در مكتب غدیر برترین جایگاه است، گفت: این جایگاه، جایگاهی است كه برای علم، تقوا، ورع، عزت، شرف و انسانیت است و انسانی که این چنین است لایق هدایت و رهبری جامعه است.

آیت‌‌الله ملك‌حسینی، احادیث پیامبر(ص) را درباره حضرت علی(ع) یادآور شد و گفت: پیامبر(ص) فرمود اگر من شهر علم هستم، علی(ع) درب آن شهر است و هر کسی که بخواهد وارد شهر شود باید ابتدا از درب آن عبور کند و همچنین فرمود علی(ع) خازن یعنی نگهبان علم من و آشنا به قضاوت میان مردم است.

خود را با مكتب غدیر محك بزنیم

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر لزوم الگوبرداری از سیره امیرالمؤمنین در جامعه امروزی بیان كرد: باید خود را با مکتب غدیر محک بزنیم و راست بگوییم. حضرت علی(ع) ۲۵ سال از حکومت محروم شد تا فضیلت، صداقت و سیاست انسانی و الهی بماند. تمام ائمه ما این‌گونه بودند چنانچه در زیارت جامعه کبیره هم به آن‌ها می‌گوییم ای سیاستمداران بندگان برای اینکه سیاستمداری الهی بماند.

وی با بیان اینکه حضرت علی(ع) دریایی از دانش بود که فرمود از من سئوال بپرسید قبل از اینکه در میان شما نباشم، از عدم درک صحیح برخی از مردم در آن زمان انتقاد کرد و گفت: امروز نیز این چنین است. زمانی مردم از طلاب و روحانیان سؤالات شرعی، مسائل نماز و روزه و حلال و حرام را می‌پرسیدند اما امروز من شرم دارم بگویم که وقتی پاسخ برخی از مردم را می‌دهم یا برای استخاره است یا برای سئوالاتی است که انسان شرم می‌کند بگوید.

آیت‌الله ملك‌حسینی تأكید كرد: اگر مردم حقیقت روز غدیر را می‌دانستند، غدیری زندگی می‌كردند و هر روز فرشتگان ۱۰ بار به زیارت این مردم می‌آمدند و زیارت فرشته یعنی نزول بركات الهی از علم، شعور، درایت و رزق و روزی مادی و معنوی؛ لذا هر محرومیتی که امروز بشر می‌بیند معلول کسانی است که غدیر را قبول نکردند.

ابعاد مختلف مسئله غدیر

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن مرادی، امام جمعه موقت شیراز نیز گفت: مسئله غدیر دارای دو بعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است، بعد نرم‌افزاری یعنی تحلیل و تبیین محتوای غدیر و رسالتی که بر دوش ماست لذا باید محتوای و متن غدیر و خطبه رسول اعظم(ص) راجع به ولایت حضرت علی(ع) و تعیین تکلیف آینده مسلمین و آثار و برکات غدیر و ولایت را برای مردم بیشترین تبیین کنیم.

وی افزود: همچنین در ارتباط با اکمال دین و اتمام نعمت که خداوند تبارک و تعالی در آیات قرآن کریم آن را ابلاغ فرموده است و بعد هم نترسیدن ازدشمن در راه خدا و مقاومت درباره ولایت را برای مردم بازگو کنیم.

مرادی با تأکید بر اینکه غدیر دارای ابعاد مختلف عبادی، اعتقادی، سیاسی و احکام است، گفت: در روز عید سعید غدیر بر آدابی نظیر غسل، زیارت اهل بیت(ع)، کمک به فقرا و مستمندان، صله رحم، آشتی میان مردم و غیره تأکید شده است.

امام جمعه موقت شیراز با اشاره به خطبه غدیر پیامبر مكرم اسلام(ص) گفت: در این خطبه تمام اهداف و آرمان‌هایی که مسلمانان باید به آن عمل کنند و آرزوی پیامبر(ص) بوده و همچنین مناقب حضرت علی(ع) تشریح شده و گزارشی از فعالیت‌ها و برکات وجود پیامبر(ص) و همچنین تکالیفی که بر دوش مردم گذاشته شده است، بیان شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر حضرت به خاطر این مسئله مهم سه روز در غدیر خم توقف کردند تا همگان بتوانند با حضرت علی(ع) بیعت کنند و حتی برای بانوان نیز دستور دادند تا تشت بزرگی آماده شود و حضرت علی(ع) دستشان را در این تشت گذاشته و بدین ترتیب بانوان نیز بتوانند با حضرت بیعت کنند.

انتهای پیام
captcha