غدیر انقلاب اسلامی در امتداد غدیر خم
کد خبر: 3915384
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳

غدیر انقلاب اسلامی در امتداد غدیر خم

با پیوند امت و امام است که ساختار یک نظام سیاسی شکل می‌گیرد، قدرت به جریان می‌افتد و نهادهای زیرمجموعه این قدرت و حاکمیت، هر یک در حیطه وظایف خودشان انجام ‌وظیفه می‌کنند. برهمین اساس غدیر انقلاب اسلامی، در امامت ولایت فقیه در اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی رسما تجلی پیداکرده و با رأی مردم مصوب و به مرحله اجرا درآمد. لذا انقلاب اسلامی با دوغدیر بی نظیر روبه‌رو بوده است.

غدیر قم در امتداد غدیر خم

غدیر بزرگترین رویداد جهان اسلام پس از بعثت نبی مکرم اسلام (ص) بوده و تداوم ولایت و زعامت مسلمین را پس از آخرین فرستاده الهی تضمین بخشید، تا زمین از حجت خدا خالی نماند.

روز مَبْعَث، ( ۲۷رجب سال ۴۰ عام الفیل) روزی است که پیامبر اسلام (ص)، مأمور شد تا بت پرستی را از زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد و پیام وحی الهی را به مردم برساند. رسالت پیامبر(ص) برای همه انسان‌ها بوده و آثار این بعثت با ولایت تا آخرالزمان تدوام دارد.

درسال دهم هجرت، رسول خدا (ص ) به هنگام بازگشت از حج، در غدیر خم به امر خدا مردمان را گرد آوردند و در آن مجمع بزرگ، امام علی(ع) را به عنوان جانشین خود به آنان معرفی کردند و فرمودند: «هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست». و این روز به یکی از اعیاد بزرگ شیعه تبدیل شد و پس ازامام علی (ع)، یازده فرزند وی امام جامعه بودند و آخرین آن‌ها امام مهدی (عج) گرچه حاضر و ناظرهستند ولی بنابه مصلحت، ازنظرها غایب شده‌اند.

در روایتی که به توقیع شریف معروف است از ولی عصر (عج) نقل شده که فرمودند: «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم» و اما در رخدادهایی که پیش می‌آید به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم. (الحر العاملی، محمد بن الحسن، وسائل الشیعه، تهران : مکتبه الاسلامیه ج ۱۸، ص ۱۰۱)

حضرت امام فرمودند: «اینکه می‌گوید ولی امر حجت خداست؛ آیا در مسائل شرعیه حجت است که برای ما مسأله بگوید؛ اگر رسول اکرم فرموده بود که من می‌روم و امیرالمؤمنین حجت من بر شماست شما از این می‌فهمیدید که حضرت رفتند؛ کارها همه تعطیل شد، فقط مسأله گویی مانده که آن هم به حضرت امیر واگذار شده است؟ یا اینکه حجه‌الله یعنی همانطور که حضرت رسول اکرم حجت است و مرجع تمام مردم، خدا او را تعیین کرده تا در همه کارها به او رجوع کنند فقها هم مسئول امور و مرجع عام توده‌های مردم هستند» (امام خمینی، ولایت فقیه، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) ۱۳۷۷ ص ۶۹)

در روایاتی که مستند ولایت فقیه هستند مراد مراجع تقلید نیست و این تعبیر مربوط به تعیین حاکم اسلامی در عصر غیبت به عنوان نائب ایشان است که همان ولی فقیه محسوب می‌شود.

امتی که با امام به‌عنوان خلیفه مسلمین و جانشین پیغمبر بیعت می‌کند و اعلام وفاداری و اطاعت نسبت به فرامین او را دارد نيازمند يك ساختار سیاسی است و با پیوند و ارتباط امت و امام است که ساختار یک نظام سیاسی شکل می‌گیرد، قدرت به جریان می‌افتد و نهادهای زیرمجموعه این قدرت و حاکمیت، هر یک در حیطه وظایف خودشان انجام ‌وظیفه می‌کنند. برهمین اساس غدیر انقلاب اسلامی، در امامت ولایت فقیه در اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی رسما تجلی پیداکرده و با رأی مردم مصوب و به مرحله اجرا درآمد. لذا انقلاب اسلامی با دوغدیر بی نظیر روبه‌رو بوده است.

غدیر اول انقلاب

جرقه انقلاب اسلامی با سخنرانی امام خمینی (ره) در سال 1342 در قم آغازشد و رهبری جامعه آفت زده شاهنشاهی بر دوش امام راحل قرارگرفت. جرقه خشم انقلابی نیزتوسط راهپیمایی مردم قم در سال 1356 آن‌را شعله‌ور و سپس فراگیر کرد، تا اینکه نظام ستمشاهی ساقط و نظام مقدس جمهوری اسلامی بر پایه اصل ولایت فقیه و غدیر انقلاب شکل گرفت و ده سال کشور تحت زعامت ولی فقیه زمان امام خمینی (ره) تداوم یافت، لذا نخستین غدیر انقلاب با امامت ولی فقیه شروع شد.

غدیر دوم انقلاب

پس از رحلت امام خمینی در خرداد سال 1368، تعداد ۶۸ نفر مجتهد مجلس خبرگان رهبری رأی به رهبری آيت‌الله خامنه‌ای دادند. لذا 14 خرداد 1368، غدیر دوم انقلاب اسلامی بوده و ملت مسلمان ایران نیز گروه گروه با امامت ولی فقیه زمان بیعت کردند.
مجلس خبرگان در ادوارمختلف مستمراً این ولایت را تایید و ابراز داشته‌اند و آحاد مردم نیز تابع فرامین وی بوده و هستند وحقیقتاً ایشان کشتی انقلاب را ازطوفان‌های دشمنان خارجی و فتنه‌های داخلی و بحران‌ها و سوءمدیریت‌ها، به ساحل نجات هدایت کرده است که اگراین عنایت الهی نبود، دوران بدتر از ستمشاهی را برکشور و جامعه حاکم می‌کردند.

پس از وفات پیامبر(ص)، امام علی(ع) و برخی دیگر از اصحاب مشغول تدارک مراسم تدفین آن حضرت بودند، در همان زمان عده‌ای از انصار به رهبری سعد بن عباده بزرگ قبیله خزرج، در محلی به نام سقیفه بنی‌ساعده جمع شدند وبرخلاف غدیر برای انتخاب جانشین پیامبر شخص دیگری را تعیین کردند، تا واقعه غدیررا به انحراف بکشانند.

همچنین درجریان انقلاب اسلامی، ازآنجا که قم منشأ این نهضت و رهبری آن بوده است و دشمنان از قم زخم خورده‌اند لذا دنبال پاشیدن زهرخود هستند آنتی تز انقلاب از قم را برنامه ریزی کرده‌اند. امام المسلمین در آبان ماه سال 89 در دیدار با جوانان، دانشجویان و دانشگاهیان قم در همین خصوص فرمودند: «یکی از سیاسی‌های دشمن این است که از قم آنتی‌تز انقلاب درست کنند. بر همین اساس با توجه به اینکه مبدأ انقلاب اسلامی شهر قم بوده، دشمنان درتلاشند، تفکر مخالف انقلاب را از قم و با استفاده از صاحب‌نظران این شهر ایجاد کنند و به خورد مردم دهند».

انقلاب اسلامی پرتوی از نور غدیر خم بوده و با انفجار نور در سال 57، بساط سلطنت ستم شاهی برچیده شد و طی چله نخست خود در گام اول انقلاب منشأ تحول بر مدار غدیر انقلاب گردید و علی رغم همه ضعف‌ها وتهدیدات دشمنان غدیر، دستاوردهای بی‌نظیری را به‌همراه آورد و گام دوم انقلاب، زمینه‌ساز برای ظهور مهدوی (عج) رامیسرخواهد کرد.

ثمره نهایی غدیر، با ظهور حجت بن الحسن (عج) و برقراری حکومت عدل مهدوی به نتیجه نهایی خواهدرسید و براساس وعده الهی، پرچم این انقلاب به دست صاحبش داده خواهد داد وسخت می‌توان باور کرد که کسی غدیر خم را قبول داشته باشد، ولی غدیر قم را قبول نداشته و یا التزام عملی به امام المسلمین را نداشته باشد. که بی عشق به ولی فقيه نتوان وی راعاشق علوی نام نهاد وسرباز مهدی (عج) دانست چراکه غدیر قم، تداوم و احیاگر غدیر خم است و اتصال دهنده به غدیر مهدوی خواهد بود.

يادداشت از دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی، استاد دانشگاه و پژوهشگر

انتهای پیام
captcha