راه‌اندازی خانه‌‌های فرهنگ و کمرنگ شدن کارکرد فرهنگی مسجد
کد خبر: 3917914
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰

راه‌اندازی خانه‌‌های فرهنگ و کمرنگ شدن کارکرد فرهنگی مسجد

یک کارشناس ارشد مدیریت راهبردی فرهنگ اظهار کرد: طی سالیان گذشته با راه‌اندازی خانه‌های فرهنگ در شهر، خود را از کارهایی که می‌توانستیم در مسجد انجام دهیم دور کردیم و امروزه نقش فرهنگی در برخی از مساجد کمرنگ شده است.

راه‌اندازی خانه‌ فرهنگ و کمرنگ شدن کارکرد فرهنگی مساجد

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجید دایی‌دایی، کارشناس ارشد رشته مدیریت راهبردی فرهنگ و فعال فرهنگی قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با بیان اینکه مسجد کارکردهای مختلفی داشته و دارد، اظهار کرد: مسجد مکانی است که اسلام برای آن مرکزیت قائل شده و کارکردهای مختلفی دارد که کارکرد فرهنگی یکی از آن‌هاست.

وی ادامه داد: روایات متعددی ثواب خواندن نماز را در مسجد بیان و به حضور در آن توصیه شده است. امام صادق(ع) فرمودند «همسایه مسجد باید نماز خود را در مسجد بخواند، مگر در مواردی که معذور یا بیمار باشد». البته این باید به معنای وجوب نیست ولی امر شده است که در مسجد حاضر شوند.

این فعال فرهنگی بیان کرد: وقتی مکانی محل اجتماع مردم می‌شود می‌تواند انواع کارکردها را داشته باشد؛ کارکرد اصلی مسجد نیایش و ارتباط با خداوند متعال است و باید قوی باشد و به بهترین نحو ممکن و در اعلی‌ترین درجه برگزار شود.

حجت‌الاسلام دایی‌دایی تشریح کرد: اسلام برای مساجد جامع کارکردهای فرهنگی بیشتری نسبت به مساجد محلی قائل شده است، به همین جهت مسجد را محل اجتماع و ارتباط مردم با یکدیگر قرار داده است و در فرهنگ ما نیز این امر وجود دارد؛ اینکه انقلاب ایران اسلامی را انقلاب مساجد می‌دانند به دلیل آن است که مساجد محل اجتماع و ارتباط مردم با هم بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به ایام شیوع کرونا مجالس ختم در مساجد برگزار نمی‌شود و می‌بینیم این کارکرد، در مساجد مهم بوده است. افرادی که در این ایام عزیزان خود را از دست دادند تازه متوجه می‌شوند که مساجد چه کارکردهایی داشته است، مردم با تعزیت به صاحب مجلس موجب کاهش آلام و دردهای آنان می‌شدند. همچنین مردم در مجالس ختم همدیگر را می‌دیدند و علاوه بر آن محتوایی مانند قرآن، مداحی و سخنرانی به افراد حاضر در جلسه منتقل می‌شد.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه مساجد نیاز به بازنگری در مخاطبین خود دارند، افزود: در چند سال اخیر می‌گوییم مساجد ما پر می‌شود باید بررسی کنیم چرا ما مجبور به توسعه مساجد خود نشدیم، این بار باید به نیمه خالی لیوان نگاه کنیم این بررسی به ما کمک خواهد کرد که برنامه‌های گسترده‌ای را در سطح مساجد اجرایی کنیم و تغییراتی در برنامه‌ها داشته باشیم. باید یک بازنگری در ارتباط‌گیری با اقشاری که مسجد می‌تواند با آن‌ها ارتباط داشته باشند انجام دهیم، امروزه افراد میان‌سال در مسجد حضور پیدا می‌کنند، اما باید برای زنان، بچه‌ها و حتی زوج‌های جوان برنامه داشته باشیم، هر مسجد باید برای محله خود برنامه‌های ویژه‌ای را اجرایی کند.

وی یادآور شد: در قزوین مساجدی هستند که در سال‌های گذشته پیش از آغاز ماه محرم برای همسایگان مسجد کارت دعوت ارسال می‌کردند؛ باید مخاطبین را متنوع ببینیم و طی شب‌ها برای انواع نشست‌ها و سخنرانی‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم. در زمان پیامبر گرامی اسلام(ص) و حضرت علی(ع) مساجد محوریت داشته و مرکز حکومت بودند، در دوران انقلاب اسلامی نیز مساجد، محور بودند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دوران جنگ تحمیلی نقش بسزایی در پشتیبانی از جنگ و حتی حفاظت از شهر و منطقه داشتند.

این کارشناس فرهنگی متذکر شد: طی سالیان گذشته با راه‌اندازی خانه‌های فرهنگ در شهر، خود را از کارهایی که می‌توانستیم در مسجد انجام دهیم دور کردیم و امروزه نقش فرهنگی در برخی از مساجد کمرنگ شده است، اما باید بگوییم که در همه مساجد این‌گونه نبوده است و بسیاری از مساجد محلات هنوز محل مراجعه مردم، پاسخگویی و حل مشکلات آنان هستند. امسال با توجه به شیوع کرونا مساجد دارای فضای بزرگ، برنامه‌های فرهنگی خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا می‌کنند؛ اما پیشنهاد می‌شود مساجد برای تمامی مخاطبین خود برنامه داشته باشد.

حجت‌الاسلام دایی‌دایی با تأکید بر اینکه جوانان را در مساجد جدی نگرفته‌ایم، تشریح کرد: یک مسجد می‌تواند برای نوجوانان و جوانان برنامه داشته باشند و برنامه‌ریزان مساجد و هیئت امنا از نظرات جوانان استقبال و آنان را در اداره مسجد دخیل کنند تا برای حضور در مسجد رغبت داشته باشند و خود را عضوی از آن بدانند، در حقیقت باید درصدی از جوانان محله کارگزاران مسجد باشند.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه مسجد مرکز است و کارکردهای مختلفی دارد می‌توانیم بگوییم که مساجد با راه‌اندازی مرکز خیریه می‌توانند به اقداماتی از جمله تأمین جهیزیه دست بزنند و از افراد محله دست‌گیری کنند.

انتهای پیام
captcha