سرخط علم/ از پدیده منبریان مدرن تا تاکید بر فرصت‌های عاشورایی
کد خبر: 3919530
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
حوزه علمیه در هفته‌ای که گذشت؛

سرخط علم/ از پدیده منبریان مدرن تا تاکید بر فرصت‌های عاشورایی

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، به دلیل فرارسیدن ایام سوگواری امام حسین(ع) بیشتر تحولات و اخبار علمی حوزه معطوف به قیام عاشورای حسینی بود، از جمله طرح موضوع پدیده «منبریان مدرن و خود رو» از سوی حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی و مباحث ناظر به فرصت‌ها و جنبه‌های مغفول عاشورایی بود.

به گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت، شاهد برگزاری  نشست‌های علمی مختلف و رویدادهایی در حوزه علمیه و پژوهشگاه‌‌ها بودیم که در ادامه اهم آن‌ها از نظر می‌گذرد:

اخبار مدیریت حوزه‌های علمیه

انتخاب معاون جدید پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، در حکمی سرکار خانم متولیان را به عنوان معاون جدید پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران منصوب کرد.

ثبت‌نام آزمون سالانه حفظ قرآن کریم و نهج‌البلاغه

ثبت‌نام آزمون سالانه حفظ قرآن کریم و نهج‌البلاغه در سایت معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه از پنجم مردادماه آغاز شد. این آزمون براساس مصوبه ۸۱ شورای عالی حوزه‌های علمیه مبنی بر ارج نهادن به تلاش طلاب حافظ قرآن و نهج‌البلاغه در رشته‌های ثلث، نصف و کل قرآن و نهج‌البلاغه سالانه برگزار می‌شود. ثبت‌نام این آزمون در سایت معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه به نشانی http://tahzib.ismc.ir آغاز شد و از تاریخ ۱۸ لغایت ۲۱ شهریورماه در مدیریت‌های استانی حوزه‌های علمیه سراسر کشور برگزار خواهد شد.

تمدید ثبت‌نام مسابقه تفسیر قرآن کریم ویژه طلاب

مدیر اداره قرآن و حدیث معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه از تمدید ثبت‌نام مسابقه بزرگ و سراسری تفسیر قرآن کریم ویژه طلاب و خانواده آنان تا ۱۵ شهریورماه خبر داد. حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ نفر در سامانه مسابقات ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: مدیریت قرآن و حدیث معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه برادران با مشارکت مرکز خدمات حوزه، جامعةالمصطفی(ص) العالمیة، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان، مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و جامعةالزهرا(س) اقدام به برگزاری دومین مسابقه بزرگ و سراسری روحانیون حوزه‌های علمیه را برگزار خواهد کرد. اولین مسابقه خطبه حضرت زهرا(س) بود که به ۷۵۰ نفر جوایز ارزنده‌ای اهدا شد.

نشست و مصاحبه‌ها درباره عاشورا

پدیده «منبریان مدرن و خودرو»

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، در یادداشتی به بررسی پدیده منبری‌های مدرن پرداخت و بیان کرد: در حال حاضر شاهد پیدایش نسلی از مربیان، مبلغان و گویندگان دینی و اخلاقی و عرفانی هستیم که لزوماً در حوزه‌های علمیه و مراکز رسمیی تعلیم دین و معارف دینی تحصیل نکرده‌اند و به صورت علمی و آکادمیک با مبانی و منابع فکر اسلامی آشنا نیستند. اینان بعضاً از بیان و ادبیاتی به مراتب زیباتر و گیراتر از پاره‌ای از روحانیان و عالمان دین نیز برخوردارند و به برکت فضای مجازی و استعداد خوبی که در بهره‌گیری از آن دارند، گستره مخاطبان بسیار بیشتری از عالمان برجسته دینی هم پیدا کرده‌اند.

تأسیس و توسعه رشته‌های کلام و فلسفه و اخلاق و عرفان و تفسیر و فقه و حقوق اسلامی در دانشگاه‌ها را (که متأسفانه بدون برنامه‌ریزی و آینده‌پژوهی لازم و بدون برخورداری از نرم‌افزارهای مناسب (اساتید و متون درسی) صورت گرفته است) می‌توان از مهم‌ترین عوامل چنین وضعیتی دانست. و از جهتی دیگر نیز، به دلیل ناآشنایی این دسته از گویندگان با مبانی و منابع اصیل فکر اسلامی می‌توان آن را خطری برای فکر و تربیت اسلامی جامعه به شمار آورد. اینان عموماً با ادبیات شعری و عرفانی (به زبان فارسی) آشنا هستند و بعضاً اشعار سعدی و مولوی و حافظ را هم از حفظ می‌خوانند؛ اما به دلیل آنکه فهم دقیق و عمیقی از معارف معنوی اسلام ندارند، افزون بر آنکه توانایی شناخت درست چنان عارفانی و اخلاقیانی را ندارند، می‌‌توانند با برداشت‌های سطحی خود از معارف معنوی و اخلاقی اسلام، انحرافات عمیقی در جامعه دینی ایجاد کنند. متن کامل را اینجا بخوانید.

منطق عاشورا تکلیف‌گرایی است نه نتیجه‌گرایی

آیت‌الله محسن فقیهی، استاد سطح عالی حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: ما مطالب اخلاقی زیادی در کتاب‌ها داشته و داریم که درست و بسیار خوب‌اند، ولی مسئله مهم جنبه عملی دادن به آنهاست. گفتن و نوشتن حرف‌های خوب و اخلاقی کار دشواری نیست، همه از عدالت تعریف و از ظلم ابراز ناراحتی می‌کنند، ولی مهم این است که کسی به صورت عملی در زندگی به این موضوع پایبند باشد.

استاد سطح عالی حوزه بیان کرد: قیام امام حسین(ع) الگوی عملی اسلام است؛ اسلام یک الگوی تئوری دارد که قرآن کریم و روایات است و اخلاق و احکام و اعتقادات را بیان می‌کنند؛ این مسائل در ادیان دیگر هم در قالب کتبی مانند تورات و انجیل (تحریف نشده) و ... نازل شده، ولی قیام امام حسین(ع) تحقق سیره عملی این سخنان است، یعنی اخلاق امام حسین(ع) و سیره عملی ایشان قرآن را برای ما مجسم کرده است.

تمایزات شفاعت در اسلام و مسیحیت

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سروش‌محلاتی، از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه، دوم شهریورماه در موضوع «مسیح‌انگاری امام حسین (ع)» به ایراد سخن پرداخت و گفت: مسیحیان معتقدند که یک مغفرت یا آمرزش قطعی برای بشریت اتفاق افتاد و حتی برای نسل‌های پیش از مسیح و از او تا قیامت همه پاک شدند، اما اعتقاد به شفاعت در مکتب اسلام، هرگز چنین توهمی را نمی‌تواند برای کسی به وجود بیاورد. شفاعت امام حسین (ع) برای این نیست که شیعیان امام حسین (ع) را جری کند، شفاعت امام حسین (ع) برای آن است که ما در طول زندگی با نزدیک شدن به حضرت و با توجه به راه حضرت خود را به ایشان نزدیک کنیم و کسی که در دنیا در این مسیر قدم برمی‌دارد و آن زندگی را الگوی خود قرار می‌دهد، بازتابش در عالم آخرت نیز استفاده از شفاعت حضرت است.

شفاعت لغتی از ماده شفع است و شفع یعنی جفت بودن. دو چیز که کنار هم قرار گیرند جفت می‌شوند. وقتی شفاعت امام را می‌خواهیم، یعنی من گناهکار با امام جفت می‌شویم، اما این چطور است؟ باید یک تناسبی از نظر روحی وجود داشته باشد و ارتباطی بین جان من و روح حضرت وجود داشته باشد که جفت شویم. کسی که از نظر روحی آلوده است، چطور با انسان پاک جفت می‌شود؟

غلو و ترانه‌خوانی‌های ناصواب آفت برخی عزاداری‌هاست

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی اکبرنژاد، رئیس مؤسسه فقاهت و تمدن‎سازی، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: زیارت امام حسین(ع) از اهم امور است و در این مسئله تردیدی نیست؛ به لحاظ فقهی، عزاداری برای امام حسین(ع) نه تنها مستحب بلکه واجب است. از طرف دیگر حفظ نفس هم مسئله واجبی است، گرچه حضور در عزاداری هم لزوماً به معنای کشته‌شدن و جان به خطر انداختن نیست، ولی باید میان این دو جمع کنیم؛ یعنی هم حفظ نفس شود و هم عزاداری برگزار شود.

اکبرنژاد با بیان اینکه وقتی به بانک‌ها، مراکز خرید و ... مراجعه می‎کنیم، مردم با تراکم زیاد کنار هم هستند و چندان مراعات نمی‌کنند، اظهار کرد: انتظار این است که مردم اصول بهداشتی را رعایت کنند حتی در عزاداری، چون باید بپذیریم که کرونا چیزی نیست که به زودی تمام شود و باید با آن زندگی کنیم.

چرا عاشورا به عرصه اجتماع و سیاست وارد نشد

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، در نشست «عاشورا و امروز ما» بیان کرد: بسیاری از فلاسفه سیاست از زمان سقراط تا دوران امروز بوده‌اند و حتی کسانی که به عنوان فیلسوف‌های سیاسی در حوزه اسلامی خواستند تلاش کنند را داشته‌ایم که متأسفانه با منابع روبه‌رو نشدند. با متن قرآن و تفاسیر عمیق ارتباط چندانی ندارند و نگرش فلسفه سیاسی مغرب زمینیان و یا گذشته یونان باستان برایشان دل‌پذیرتر است و متأسفانه این فلسفه‌ورزی در حوزه فلسفه سیاسی اسلام و نهضت امام حسین(ع) رخ نداد. متأسفانه دست آنها از فلسفه سیاسی که برگرفته از منبع وحی گرفته شده باشد، خالی است و اصلاً در حوزه آنچه از نهضت سالار شهیدان تراوش کرده است، اقدامی نداشته‌اند.

اقدام امام حسین(ع) یک اقدام سیاسی و خروشی علیه طغیان، عصیان و نظم سیاسی موجود بود که بنی‌امیه ایجاد کرده بود و معاویه این سخت‌گیری‌های عجیب را به اسلام داشت و طغیان را به جایی رساند که به هیچ عهد و پیمانی وفادار نبود. یزید را به عنوان خلیفه معرفی کرد و خواست از امام حسین(ع) بیعت بگیرند. امام حسین(ع) حرکت سیاسی خود را از زمانی که برای بیعت گرفتن از ایشان آغاز کردند، شروع کرد و تا مرز شهادت جلو رفت و با این کار باطل، مقابله کرد و این حرکت کاملاً سیاسی بود. البته به این معنا نیست که چون سیاسی است، تمام سهم این نهضت در همین حد است. خیر، برشی از این نهضت، این است که وقتی مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم امام حسین(ع) وضعیت جامعه را تحمل نکرد و با آن مقابله کرد؛ لذا حرکت امام(ع) یک حرکت سیاسی بود.

عاشورا؛ سرمایه عظیم انسانی

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا شریعت‌مداری، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، در سخنرانی در موضوع‌ «عاشورا و امروز ما» به ایراد سخن  و بیان کرد: عاشورا زنده است و در هر زمانی می‌توانیم از این مکتب پرفیض بیاموزیم. یکی از درس‌هایی که می‌توانیم از عاشورا و تقابلی که در کربلای سال ۶۱ هجری رخ داد، بیاموزیم این است که این تقابلی که صورت گرفت و این جبهه‌بندی که در آن زمان و مکان شکل گرفت، چه ابعاد و اطرافی داشت. اینکه ما باید قبول کنیم که در مقاطع و شرایطی ناگزیر باید به تقابل تن دهیم و بدانیم که کجا و با چه شرایطی به این تقابل تن دهیم. معنای زندگی تا حد زیادی در گرو هویت است و تا هویتی نباشد، انسان انگیزه‌ای برای ادامه حیات ندارد.

قیام عاشورا یک سرمایه عظیم اسلامی است و بلکه یک سرمایه عظیم انسانی است. این کوتاه فکری است که کسانی بخواهند به خود آن قیام و یا به عزاداری‌هایی که می‌شود، یک رنگ و بوی فرقه‌ای بدهند و به این اختلاف‌های فرقه‌ای دامن بزنند و این سرمایه پویایی که می‌تواند مسلمانان را با همه گرایشات مذهبی تکان دهد، انحصاری کنند و یا از پویایی بیندازند. این قیام و سرمایه عظیم می‌تواند همه انسان‌ها را به حرکت درآورد و الهام بخش باشد و فکر نکنیم اگر به آن رنگ و بوی فرقه‌ای و شیعی بدهیم به آن خدمت کرده‌ایم و باید شاکر خدا باشیم که در این دو سه سال اخیر در یک راهپیمایی عظیمی که در کربلا صورت می‌گیرد، بزرگانی پا به میدان گذاشتند و جلوگیری کردند که این حرکت یک رنگ و بوی فرقه‌ای پیدا کند.

دهه اول محرم؛ فرصتی برای احیای فریضه امر به معروف

آیت‌الله علوی گرگانی در پیامی با اشاره به اینکه ماه محرم زمینه‌ای برای احیای دو فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: منکراتی همچون تجمل‌گرایی، فساد، پولشویی، رشد بی‌حجابی، ربای بانکی و غیربانکی، رشد سبک زندگی غربی، بی‌عدالتی و تبعیض، اسراف منابع از جمله مصداق‌های بارز منکر است که باید با عزم ملی و احساس وظیفه عمومی و نهی از منکر جلوی رشد آن گرفته شود.

در بخش‌هایی از این نامه آمده است: قال الله تبارک و تعالی: «الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنکَرِ»؛ ماه محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر و غلبه راه حق بر مسیر باطل در طول تاریخ است. در این ماه، پاره تن پیامبر و فاطمه زهرا (صلوات الله علیهما) به خاطر تلاش برای اقامه امر به معروف و نهی از منکر خون خود را فدا کرده و به تمام مؤمنین و رهروان مسیر حقیقت، این درس را داده که باید در راه اقامه حق مجاهده نمود. دهه اول محرم زمینه‌ای برای احیای فریضه مهم و حیاتی امر به معروف و نهی از منکر و تذکری برای عموم مومنین نسبت به اهمیت این دو فریضه الهی است. قطعاً امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای همگانی است و تمام آحاد و ملت موظفند به آن جامه عمل بپوشانند تا برکات الهی نازل گردیده و از بلاها دور باشیم.

جلسات و محافل علمی

پاسخ آیت‌الله جعفر سبحانی به شبهه دکتر سها

کتابی با عنوان «نقد قرآن» از سوی شخصی به نام دکتر سها منتشر شده که تلاش کرده وجود خطا و ضعف را در قرآن کریم ثابت کند. از جمله کوشیده با ذکر مثال‌هایی، گزاره قرآنی «هر چیزی را زوج آفریدیم» زیر سؤال ببرد. آیت‌الله جعفر سبحانی به این شبهه پاسخ داد: هر چيزى كه در كنار چيز ديگر قرار گيرد به آنها زوج مى‌نامند. دو چيز گاهى در عالم آفرينش، و گاهى در انديشه و يا زبان مردم زوج ناميده مى‌شوند. بنابر آنچه كه مورد نقض قرار گرفته به نام زمين مقابل آسمان است و هر موضوعى كه فكر كنند خالى از مشابه و ضد نيست، بنابراين هر چيزى زوج است خواه به صورت هم شكلى و خواه به صورت تقابل و تضاد.

آيه علاوه بر اين دو تفسير، تفسير فلسفى دارد كه در جايگاه خود بيان شده است. ثالثاً: نويسنده، جمله «لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ‌» را چنين تفسير كرده است: شايد شما عبرت بگيريد آنگاه اعتراض مى‌كند چه ربطى بين زوجيت و عبرت گرفتن است. در حالى كه معنى فقره ياد شده «شايد متذكر بشويد» است و مقصود اين است، آنچه كه در جهان امكان است، همه زوج هستند، تنها موجود فرد كه زوج به معنى مماثل و به معنى متضاد ندارد، خدا است. اتفاقاً در روايات معصومان، آيه به نحو روشن تفسير شده است. متن کامل را اینجا بخوانید.

پرهیز از علم‌زدگی و علم‌گریزی

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، استاد سطح عالی تفسیر و فقه حوزه، امروز، اول شهریورماه در ادامه مباحث فلسفه تفسیر که در فضای مجازی بارگذاری شده است، گفت: آشنایی با ادبیات، زبان و ... از ملزومات و مقدمات بدیهی و روشن در تفسیر است، ولی برخی نکات باید بیان شود؛ تفسیر باید در یک نظام به هم پیوسته انجام شود که گاهی ما از آن تعبیر به حلقوی _ هرمی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تفسیر از فراورده‌های علمی بشر است که این مطلب با همه وضوحی که دارد، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اضافه کرد: لذا مفسران یا به افراط و یا به تفریط گرفتار شده‌اند، در حالی که می‌توانیم گرفتار این برزخ نشویم. در دهه‌های اخیر یعنی از حدود چند دهه اخیر، نحله‌ای در تفسیر پیدا شد که سعی کرد آیات قرآن را با دانش‌های روز تطبیق دهد، مثلاً اگر بحث از تکامل انواع در زیست مطرح شده است، سعی می‌کردند آیات را هم با این نظریه تطبیق دهند؛ این بحث در اواخر دهه ۴۰ و ۵۰ خیلی در حوزه داغ بود که آیا ثبوت انواع و تکامل آن را بپذیریم یا رد کنیم.

تبیین نحوه مواجهه معصومان(ع) با انتقاد علیه دین

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن موحدی‌ساوجی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید، ششم شهریورماه در نشست «حق انتقاد دینی از منظر قرآن و سنت» در پژوهشکده اندیشه دینی معاصر که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: مراد از حق انتقاد دینی این است که افرادی از اساس، دین اسلام را قبول ندارند و یا مسلمان هستند، ولی برخی آموزه‌های اسلام را قبول ندارند و یا سؤالاتی در ذهن دارند و می‌خواهند مطرح کنند. آیا اینها حق دارند سؤالات را مطرح و دین را نقد کنند یا اینکه قرآن و سنت برای آنان محدودیت قائل است؟

وی با بیان اینکه واژه انتقاد به معنای امروز در منابع دینی و قرون گذشته وجود ندارد، افزود: وقتی سخن از آزادی دینی است، یعنی اسلام کسی را مجبور نکرده مسلمان شود و آموزه‌های دینی مانند نماز و روزه و ... را انجام دهد؛ البته آزادی دینی به معنای این نیست که افراد در برابر خدا مسئول نیستند، بلکه در همه ادیان تصریح شده است که خدا از اعتقادات، گفتار و رفتار ما سؤال خواهد کرد.

پیامدهای اجتماعی بی‌حجابی و روابط بی‌ضابطه برای بانوان

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن سعیدی، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه، شامگاه سه‌شنبه، ۴ شهریورماه، در نشست «مقاصد و اغراض اجتماعی حجاب شرعی» که از سوی پژوهشکده اندیشه دینی معاصر به صورت مجازی برگزار شد، گفت: اختلاط بی‌ضابطه و عدم حفظ نگاه و حجاب، انسان را از آرامش واقعی و اینکه کانون خانه مأمنی برای تربیت فرزندان باشد دور می‌کند. عفاف و حجاب هرچند شرعی است، ولی کاملاً منطبق بر عقل است. این نوع رفتارها طوری نیست که آسیب و آفت آن صرفاً به دو نفر محدود شود، بلکه به کل جامعه آسیب می‌زند و سطح خیرات و خوبی‌ها و مزایای جامعه و کیفیت رابطه اجتماعی و انسانیت و معنویت، اخلاق، دگرخواهی و فضائل مختلف را کاهش می‌دهد.

سعیدی تصریح کرد: حیا حجاب و عفاف با یکدیگر پیوند دارند؛ حیا حجاب را اقتضا می‌کند و حجاب هم زمینه‌ساز پاکدامنی است و برای اینکه بتوانیم پاکدامنی را در جامعه رواج دهیم، باید حیا در جامعه بیشتر و حریم‌ها بیشتر مراعات شود. خداوند از کسانی که دسترسی به ازدواج ندارند باید پاکدامنی پیشه کنند. این استعفاف و عدم دسترسی به ازدواج ممکن است گاهی در بخش و مقطعی از زندگی رخ دهد و گاهی ممکن است در شرایطی که افراد دسترسی به همسر خود ندارند، صدق کند؛ لذا استعفاف راهکار قرآن است و رعایت حریم‌ها این راهکار را کم‌هزینه می‌کند.

پیام‌ها به مناسبت درگذشت علما

پیام تسلیت ۳ تن از مراجع تقلید به مناسبت ارتحال آیت‌الله فقیه ایمانی

در پی ارتحال آیت‌الله مهدی فقیه ایمانی، آیات عظام صافی گلپایگانی، نوری همدانی و جعفر سبحانی در پیام‌های جداگانه ارتحال این عالم بااخلاص را تسلیت گفتند.

در پیام آیت‌الله صافی گلپایگانی آمده است: رحلت عالم ربّانی آیت‌الله آقای حاج شیخ مهدی فقیه ایمانی رحمه الله علیه، موجب تأثر و تأسف گردید. آن روحانی وارسته، عمر بابرکت خود را در نشر معارف نورانی اهل بیت علیهم‌السلام و دفاع از مرزهای عقیدتی و پاسخ به شبهات و روشن‌نمودن افکار و هدایت و ارشاد و تربیت شاگردان و تهذیب نفوس و تالیف آثار متعدد و گرانبها و ارزنده دینی گذراند.

ارتحال آیت‌الله تسخیری خسارتی برای اسلام و تشیع است

آیت‌الله مرتضی مقتدایی، رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام و از منادیان وحدت و تقریب مذاهب اسلامی، اظهار کرد: این شخصیت بزرگ که خودش را وقف اسلام و حمایت از مسلمین کرده بود، غیر از مراحل تحصیلی و حوزوی که در حد خوب به بالا داشت، تمام عمر خود را سعی بر حمایت و پشتیبانی از اسلام، مؤمنین، مسلمین و طلابی که در امر تبلیغ دین نقشی داشتند، عنایت ویژه‌ای داشت.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه آیت‌الله تسخیری در کسوت مشاوره رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام مجاهدانه و خالصانه خدمتگزار اسلام و انقلاب بود، افزود: تبلیغ، ترویج دین و دفاع از کیان اسلام و تشیع همچنین تبیین آرمان‌ها و اندیشه‌های امام و رهبری همیشه در دستور کار وی در سفر‌های متعددی بود که به اقصی نقاط جهان اسلام داشت.

انتشار کتب علمی

ترجمه سه کتاب از آیت‌الله سبحانی به زبان سواحلی

سه کتاب جدید به لغت سواحلی از سوی آیت‌الله جعفر سبحانی ترجمه و منتشر شده است.

«مع الشیخ الأزهر في محاضرات الرمضانیة»، «الشیعة و وسائل الإعلام» و «فتنة التکفیر» تألیف آیت‌الله العظمی سبحانی سه اثری است که از سوی «منشورات العترة تانزانیا دارالسلام» نشر یافته است. قبلاً نیز کتاب‌های متعدد آیت‌الله سبحانی از سوی این ناشر به زبان سواحلی منتشر شده است.

کتاب «فضائل اخلاقی ایمانی» روانه بازار شد

کتاب «فضائل اخلاقی ایمانی» کار مشترک سمیه عمادی اندانی و اعظم پرچم از سوی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب قم راهی بازار کتاب شد.

در جهان حاضر گفت‌وگوی میان ادیان جهان از مقبولیت زیادی برخوردار است و اکثر متألهان ادیان بزرگ جهت گسترش این گفت‌وگوها کوشش‌های فراوان می‌کنند. فضائل اخلاقی که با ایمان ارتباط وثیقی دارند، از جمله آموزه‌های اصلی قرآن و عهدین محسوب می‌شوند که قادر خواهند بود زمینه گفتمان ادیان را فراهم سازد.

کتاب «خدا در قرآن و کتاب مقدس» منتشر می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد اکبریان، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، از تألیف کتابی با عنوان «خدا در قرآن و کتاب مقدس؛ بررسی و نقد آرای کارن آرمسترانگ و دنیز ماسون» خبر داد و اظهار کرد: این اثر از اواخر سال ۹۷ شروع شد و دو بخش دارد؛ هر بخش از این کتاب مربوط به یکی از خاورشناسان است و در آن دیدگاه «کارن آرمسترانگ» و «دنیز ماسون» مورد نقد قرار خواهد گرفت.

اکبریان با بیان اینکه علت انتخاب این دو خاورشناس آن بوده که کتاب ویژه‌ای برای این موضوع دارند، اضافه کرد: در واقع هر کدام اثری درباره بررسی تطبیقی دیدگاه قرآن و کتاب مقدس در موضوع خداباوری و یا اعتقاد به خدا دارند؛ هر دو کتاب مستقلی نوشته‌اند، ضمن اینکه در مورد این دو اثر هم کار تحقیقی در کشور صورت نگرفته است.

انتشار کتاب «رفتار با پدر و مادر بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)»

حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، نویسنده کتاب «رفتار با پدر و مادر بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)» در گفت‌وگو با ایکنا،گفت: این اثر در قطع پالتویی به زبان فارسی در ۷۸ صفحه از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی منتشر شده است. مفهوم‌شناسی سبک زندگی اسلامی، مبانی سبک زندگی اسلامی، گستره سبک زندگی اسلامی، جایگاه و اهمیت نیکی به پدر و مادر، آداب و شیوه رفتار با پدر و مادر از جمله فصول این کتاب است.

وی افزود: احترام، مؤدبانه سخن‌گفتن، استقبال از پدر و مادر، نگاه محبت‌آمیز، اجازه ورود، فروتنی، شادکردن پدر و مادر، همکاری با پدر و مادر، انس با پدر و مادر، کمک‌های مالی به پدر و مادر، پرهیز از زمینه‌سازی برای دشنام‌دادن، پرهیز از تندخویی، پرهیز از بدرفتاری، پرهیز از نفرین از جمله مباحثی که به عنوان وظیفه در برخورد با والدین بر آن تأکید شده است. اطاعت از پدر و مادر از دیگر موضوعات مورد بحث در این کتاب است و در آن به مسائلی چون یاری کردن، رفتار مهربانانه، پرهیز از فریادزدن، نیکی به پدر و مادر پرداخته شده است.

انتهای پیام
captcha