لایحه تأمین امنیت زنان ماه آینده به دولت و مجلس ارائه می‌شود
کد خبر: 3920212
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
ابتکار:

لایحه تأمین امنیت زنان ماه آینده به دولت و مجلس ارائه می‌شود

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با اعلام این خبر که کار لایحه تأمین امنیت زنان در کمیسیون فرعی لوایح به اتمام و در کمیسیون اصلی به نیمه رسیده است، اظهار امیدواری کرد که این لایحه طی یک ماه آینده به دولت و سپس مجلس ارائه شود.

معصومه ابتکاربه گزارش ایکنا، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، امروز 11 شهریورماه، طی نشستی خبری به تشریح عملکرد سه ساله این معاونت پرداخت.

اجرای تکالیف ماده 101 قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر تهیه و ابلاغ شاخص‌های عدالت جنسیتی، ابلاغ شاخص‌های خانواده در 10 محور و 45 مؤلفه و رصد و پایش سیاست‌های کلی خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری، راه‌اندازی سامانه رصد و پایش وضعیت زنان، تدوین برنامه ملی آموزش عمومی در حوزه ازدواج و تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده 31 استان از جمله برنامه‌های اجراشده معاونت امور زنان بود که ابتکار به تشریح آنها پرداخت.

ابتکار در بیان خلاصه جهت‌گیری عملکرد سه ساله این معاونت گفت: برنامه‌ای شدن حوزه زنان و خانواده گامی اساسی بود. دومین محور کلیدی نیز تدوین شاخص‌های خانواده محسوب می‌شود که برای اولین بار در کشور اجرا شد.

وی از مهم‌ترین اقدامات این معاونت را راه‌اندازی طرح گفت‌و‌گوی بین‌نسلی و گفت‌و‌گوی خانواده اعلام کرد و افزود: 12 بسته آموزشی برای مربیان دختران در مدارس و دانشگاه‌ها تهیه شده است.

ابتکار از امضای تفاهم‌نامه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حمایت از تعاونی‌های زنان و مهارت‌های شغلی و تشکل‌های بانوان خبر داد و گفت: حمایت از مشاغل خانگی، ارتقای توان مهارتی بانوان و حمایت از اورژانس اجتماعی محتوای این تفاهم‌نامه است.

وی با اشاره به مشکلات دختران منطقه دیشموک در استان کهگیلویه و بویراحمد که موجب ترک تحصیل آنان می‌شد، از کلنگ‌زنی خوابگاه دختران در این منطقه خبر داد و تصریح کرد: تفاهم‌نامه حمایت از زنان زندانی با انجمن حمایت از زندانیان به امضا رسیده است و پنجمین دوره طرح ارمغان از عاشورا تا اربعین اجرا می‌شود.

ابتکار در خصوص لایحه تأمین امنیت زنان گفت: این لایحه در کمیسیون فرعی لوایح به اتمام رسیده و در کمیسیون اصلی به نیمه رسیده است و امیدواریم طی ماه آینده نهایی و به دولت و سپس مجلس ارسال ‌شود.

در ادامه ابتکار با اشاره به ساختار و تعداد پرسنل محدود معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، گفت: فعال شدن ستاد ملی زن و خانواده به عنوان یک نهاد فراقوه‌ای و حضور رئیس‌جمهور در این ستاد یکی از دستاوردهای معاونت زنان بوده است. یکی دیگر از دستاوردهای معاونت نیز تدوین و ابلاغ شاخص‌های عدالت جنسیتی است که از سال 97 تاکنون همه استان‌ها برنامه مبتنی بر ویژگی‌های استانی ارتقای شاخص‌های عدالت جنسیتی را تدوین کرده‌‌اند و هم‌اکنون همه استان‌ها برنامه ارتقای وضعیت زنان و خانواده را دارند و شناسنامه نحوه محاسبه این شاخص‌ها تهیه شده است. وزارتخانه‌‌‌ها نیز در قالب این شاخص‌ها باید برنامه ملی ارتقای وضعیت زنان داشته باشند.

معاون امور زنان و خانواده در خصوص قتل فرزند به دست پدر و مجازات این قتل، گفت: یک روز پس از قتل رومینا به دست پدرش نشست فقهی و حقوقی در این خصوص برگزار و لایحه افزایش مجازات چنین قتل‌هایی تهیه و به قوه قضائیه ارسال شد که در این خصوص نشست‌هایی نیز با قوه قضائیه خواهیم داشت.

حکم پدر رومینا انتظارات مردم را برآورده نکرد

ابتکار در پاسخ به این سؤال که آیا 9 سال حبس برای چنین قتل‌هایی می‌تواند مجازات پیشگیرانه از چنین فجایعی باشد؟ گفت: بعد از وقوع این قتل و با توجه به ورود دادستان به این مسئله و جریحه‌دار شدن احساسات عمومی، انتظار مردم این بود که حکم صادره از استحکام بیشتری برخوردار باشد و حداقل اینطور نباشد که مادر رومینا اعلام کند که احساس ناامنی می‌کند اما این حکم انتظارات را برآورده نکرد. این مسئله در رسانه‌های سایر کشورها نیز انعکاس داشت و موجب لطمه وارد شدن به حیثیت ملی ما شد.  

وی تصریح کرد: اکنون وقت آن است که قوه قضائیه نظر خود را در خصوص لایحه ارائه شده مطرح کند. این موضوع باید از سوی فقها و اندیشمندان بررسی شود؛ ما به فقه پویای شیعه و توان پاسخگویی فقه شیعه به مسائل روز اعتقاد داریم. اگر چنین قتلی از سوی مادر کودک رخ دهد بلافاصله مجازات قصاص انجام می‌شود اما از آنجایی که درخواست قصاص باید توسط ولی‌دم صورت گیرد و ولی‌دم پدر است و پدر درخواست قصاص خود را ارائه نمی‌کند، اینجا تناقضی وجود دارد که باید بررسی و رفع شود.

ابتکار در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا که پرسید از 20 چه نمره‌ای به تحقق عدالت جنسیتی در ایران می‌دهید، گفت: تلاش، فداکاری، ایثار و ... زنان ایرانی در طول تمامی این سال‌ها برای کسب آموزش، به دست آوردن نقش‌های مدیریتی و ... نمره‌ای کمتر از 20  ندارد اما مشکلاتی هم داریم که نیاز به تلاش دارد.

وی در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار ایکنا که پرسید نقش مردان در تحقق عدالت جنسیتی چیست؟ گفت: جامعه متعالی مد نظر قرآن زنان و مردان را در کنار هم مطرح می‌کند. ما نیز در گفت‌وگوی خانواده به گفت‌وگوی همه اعضای خانواده با هم تأکید داریم و در گفت‌وگوی بین نسلی ما نیز پسران و دختران حضور دارند. برنامه آموزشی 12 مهارت زندگی نیز اگرچه برای دختران تهیه شده اما برای پسران هم اجرا می‌شود.

انتقاد از مقصر دانسته شدن زنان در مسئله حجاب و عفاف

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، ضمن انتقاد شدید از اینکه در موضوع عفاف و حجاب فقط بانوان به عنوان مسئله مطرح می‌شوند، گفت: در قرآن چنین نگاهی وجود ندارد و در موضوع عفاف و حجاب اول به مردان گفته شده عفیف باشید سپس به زنان؛ یکی از اشتباهات ما این است که در بحث عفاف و حجاب فقط به دختران اشاره داریم، حتی در گزارش یکی از نهادها هم بدون رعایت نگاه قرآنی فقط موضوع زنان در این زمینه مطرح شده است.

وی افزود: اینکه در مسئله حجاب و عفاف فقط زنان مسئول دانسته شوند، نگاه قرآنی نیست بلکه نگاه توراتی است، چراکه در تورات مطرح شده که ابتدا زن فریب شیطان را خورد و از میوه ممنوعه خورده و زن، مرد را فریب داد در حالی که در قرآن مطرح شده که آدم و حوا هر دو فریب خوردند، هر دو میوه ممنوعه را خوردند و هر دو توبه کردند.

ابتکار این سؤال را مطرح کرد که چه زمانی می‌خواهیم از اشتباهاتمان درس بگیریم و افزود: وقتی فقط زنان را مقصر می‌دانیم، برخوردها و برنامه‌‌ها نیز منحصر به زنان می‌شود. در حالی که ما به دنبال جامعه‌ای هستیم که نگاه قرآنی در این خصوص حاکم باشد.

وی در واکنش به طرح مجلس مبنی بر تشکیل وزارتخانه آسیب‌های اجتماعی، گفت: اعتقادی به تشکیل این وزارتخانه ندارم چراکه معتقدم همه دستگاه‌ها مسئول مبارزه با آسیب‌های اجتماعی هستند.

ابتکار در خصوص مخالفت‌هایی که با لایحه تأمین امنیت زنان مطرح می‌شود، گفت: از روز اول مخالفت‌هایی با این لایحه بود و عده‌ای دلیل مخالفت خود را نگرانی از آسیب‌ دیدن خانواده عنوان می‌کنند اما معتقدیم فقدان قانون در حوزه زنان به خانواده آسیب می‌رساند.

وی به این مسئله نیز اشاره کرد که در تدوین قانون تأمین امنیت از زنان برخی ما را متهم می‌کنند که مفاد آن را از دیدگاه‌های فمینیستی و غربی گرفته‌ایم و پاسخ داد: مگر اسلام دیدگاه مترقی در خصوص بانوان ندارد؟ مگر خود ما در دفاع از حقوق زنان محتوایی نداریم که لازم باشد این مطالب را از غرب بگیریم؟

ابتکار در پایان از سمن‌های بانوان که دچار مشکل شده‌اند دعوت کرد که به معاونت امور زنان مراجعه کنند و افزود: با دو هزار و 700 سازمان مردم‌نهاد متعلق به بانوان ارتباط داریم و برای هزار و 400 تشکل دوره آموزشی برگزار کرده‌ایم به زودی نیز برای هزار تشکل دوره مجازی آموزشی برگزار می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha