موقوفاتی که فقط برای شادی روح واقف وقف می‌شوند/ میراث ماندگار نگاهی نو می‌خواهد
کد خبر: 3921888
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴

موقوفاتی که فقط برای شادی روح واقف وقف می‌شوند/ میراث ماندگار نگاهی نو می‌خواهد

مدیرکل اوقاف قزوین اظهار کرد: موقوفات قرآنی قزوین در راستای ترویج معارف قرآن و اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه نیست بلکه واقف وقف کرده است که شب جمعه یک نفر از عایدی موقوفه‌اش بر سر مزارش یک جزء قرآن بخواند و یا ختم کند، به همین جهت بیشتر موقوفات حوزه قرآن برای شادی روح واقف وقف شده است.

موقوفات قرآنی قزوین تنها برای شادی روح واقف وقف می‌شوند!

حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین سیدمصطفی مجیدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: متأسفانه قرآن مهجور است و به آنچه وظیفه ما در حوزه قرآن و انس با قرآن کریم است جامه عمل نپوشاندیم و در حوزه وقف قرآن نیز همین ضعف وجود دارد.

وی ادامه داد: کمتر از 2 درصد موقوفات قرآن استان در خصوص قرآن کریم است و قریب 200 رقبه موقوفه از زمین 10 تا 1000 متری را شامل می‌شود و قیود بسیار زیادی دارند. موقوفاتی قرآنی قزوین در راستای ترویج معارف قرآن و اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه نیست بلکه واقف وقف کرده است که شب جمعه یک نفر از عایدی موقوفه‌اش بر سر مزارش یک جزء قرآن بخواند و یا ختم کند، به همین جهت بیشتر موقوفات حوزه قرآن برای شادی روح واقف وقف شده است.

وی اشاره کرد: منابع موقوفات کمتر به ترویج و تبیین معارف قرآن، محافل قرآنی و حتی چاپ و نشر قرآن کریم اختصاص دارد البته در چند سال گذشته موقوفات قرآنی در استان انجام شده است که به درآمد نرسیده است؛ واقفان به‌گونه‌ای وقف کردند که بعد از فوت آنان می‌توانیم از درآمد موقوفه بهره‌مند شویم؛ برایشان آرزوی طول عمر با عزت می‌کنیم ولی قطعاً این موقوفات زمانی به درآمد خواهد رسید که آنان در قید حیات نباشند.

حجت‌الاسلام مجیدی بیان کرد: ترویج فعالیت‌های قرآنی به پشتوانه مالی نیاز دارد، متأسفانه ذهنیتی در جامعه ما وجود دارد که می‌گویند مگر فعالیت‌های قرآنی هم پول می‌خواهد؟ خیلی‌ها تصور می‌کنند هر فعالیتی که به دین وابسته است را می‌توان بدون پول انجام داد و عملکرد خوبی هم داشت. فعالیت قرآنی و امکانات و اقلام برای یک برنامه قرآنی قطعاً بدون امکانات و اعتبارات امکان‌پذیر نیست و امید می‌رود این رویه عوض شود و موقوفات قرآنی هم شکل گیرد تا از محافل و مفاهیم قرآنی در استان بهره‌مند شویم.

وی تصریح کرد: سازمان اوقاف به‌صورت ویژه هدایت وقف‌ها را به سمت نیاز روز جامعه پیگیری می‌کند به همین جهت مشاوران تخصصی اوقاف مزایای نیات جدید را بیان می‌کنند ولی درنهایت این واقف است که چه تصمیمی بگیرد.

حجت‌الاسلام مجیدی در خصوص ترویج فرهنگ وقف قرآنی بیان کرد: مباحث فرهنگی و اجتماعی زمانی در یک جامعه نهادینه می‌شود که از قشر دانش‌آموز، دانشجو و طلبه برای آگاهی‌بخشی بهره ببریم؛ این اقشار در ابتدا باید بپذیرند که در چه مسیری قرار گرفتند و بعد از پذیرفتن منشأ اثر باشند. اگر بخواهیم اتفاق خوبی در حوزه فرهنگ‌سازی شکل بگیرد و مانا باشد باید فرهنگ‌سازی را از دانش‌آموز شروع و در دانشجو و طلبه ادامه دهیم تا فردی که آگاهی را پیدا کرده بتواند به دیگران ارائه دهد و این فرهنگ ناب را در جامعه ترسیم کند، قطعاً نقش حوزه و دانشگاه در پذیرش و اشاعه این تفکر، معرفت و آگاهی پررنگ است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین یادآور شد: از گذشته می‌گویند احترام امامزاده به متولی آن است قطعاً اثرگذاری فعالیت‌های فرهنگی قرآنی و معارف قرآنی در جامعه از زبان و عمل یک فرد قرآنی اثر بیشتری دارد و این قشر نقش پررنگی را در ترویج فرهنگ قرآنی دارند.

انتهای پیام
captcha