ضرورت تقسیم کار اجتماعی در نظام اسلامی / حد و مرز وظایف افراد مشخص شود
کد خبر: 3923689
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳
آیت‌الله دژكام تأکید کرد:

ضرورت تقسیم کار اجتماعی در نظام اسلامی / حد و مرز وظایف افراد مشخص شود

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با اشاره به ضرورت تقسیم کار اجتماعی در نظام اسلامی، بیان کرد: وقتی حد و مرز وظایف افراد مشخص نمی‌شود مطالبه‌گری هم رخ نمی‌دهد.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس، عصر دیروز، 28 شهریور ماه در جلسه شورای مركز قرارگاه عفاف و حجاب استان، مباحثی درباره تقسیم کار اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی را مطرح و اظهار کرد: باید تقسیم کار بین اجزای مختلف حاکمیت را جا بیندازیم و این جزو همان جامعه‌پردازی است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم فرمودند. این تقسیم کار نه اینکه وجود ندارد ولی گویی مورد توجه و قبول عمومی قرار نگرفته است. به‌عنوان مثال در استان فارس مسئولیت‌های بنده یا استاندار،‌ شهردار و نمایندگان تا رده‌های پایین‌تر را بررسی کنید. پس از پیروزی انقلاب به واسطه اینکه کارهای درون نظام بسیار پیچیده بود و نظام سلطنتی قبل را برهم زده بودیم بسیاری از مواقع مسئولیت‌های با هم تداخل پیدا کرده است.

آیت‌‌الله دژكام با بیان اینكه این تداخل مسئولیت‌ها طبیعتاً آثار بدی داشته است، تصریح کرد: وقتی حد و مرز وظایف افراد مشخص نمی‌شود مطالبه‌گری هم رخ نمی‌دهد و سؤالی که مطرح است این است که از چه کسی چه چیزی را مطالبه کنیم؛ به‌عنوان مثال امروز همه نسبت به وضعیت حجاب و عفاف عمومی در جامعه نگرانیم. حال از چه کسی باید مطالبه‌گری کنیم. وقتی مسئولیت‌های قانونی و اختیارات برعهده فردی نیست نباید توقع اجراییات هم از او داشته باشیم، بنابراین باید تلاش کنیم تا این تقسیم کار به نحو مناسب و مشخص انجام گیرد. متأسفانه جریان‌های سیاسی و احزاب در کشور ما درگیر کسب قدرت می‌شوند و به فکر حل مسائل اساسی جامعه نیستند و این نقطه ضعف اخلاقی بزرگ در جامعه است.

وی با تأكید بر اینكه نقش امام جمعه مدیریت راهبردی است و ورود به عرصه اجراییات با کار دیگران تداخل دارد و عدم درک صحیح این مسئله، سوءتفاهم ایجاد می‌کند، بیان کرد: از یک طرف، برخی ممکن است از امام جمعه توقع کار اجرایی و میدانی داشته باشند که غلط است و از طرفی، برخی وقتی امام جمعه می‌خواهد مدیریت راهبردی داشته باشد، در برابر او موضع می‌گیرند و فکر می‌کنند در کاری که به او ربطی ندارد، ورود کرده است.

از ائمه جمعه انتظار هدایت‌گری داشته باشیم

آیت‌الله دژكام با بیان اینكه امام جمعه باید هدایت راهبردی جامعه شهری خود را برعهده داشته باشد، اظهار کرد: مدیران، مسئولان و مردم باید از ایشان توقع هدایت‌گری و بیان راهبردهای کلان را داشته باشند نه چیز دیگری. در مقابل دولت، مسؤلیت مدیریت اجرایی را در کشور دارد و در سطوح پایین‌تر نیز استاندار و فرماندار، مدیران اجرایی هستند، امکانات و اختیارات در دست آن‌ها است و باید مجری باشند،‌حتی قوه قضاییه هم جزو اجرایی‌هاست ولی ما اجرایی نیستیم.

وی بیان كرد: تقسیم کار در کشور ما به هم ریخته است و به خاطر همین گاهی از رهبر معظم انقلاب توقعاتی می‌رود، در حالی که کار رهبری، دخالت در مسائل جزئی اجرایی نیست بلکه مدیریت راهبردی کلان کشور است. در رأس هرم ائمه جمعه و روحانیت، رهبری قرار دارد که کار ایشان مدیریت راهبردی است، اما گاهی سؤال است که چرا رهبر در فلان مسئله اجرایی ورود نمی‌کند؛ این به خاطر گم شدن تقسیم کار اجتماعی و بسیار خطرناک است، برای اینکه مسئله‌ای که دیگری باید پاسخ‌گو باشد، از رهبری طلب می‌کنند. آیا رهبری خط و نشان راهبردها را نکشیده است، اگر راهبرد است باید سراغ مجری برویم که چرا اجرا نمی‌کند؛ مسئله حجاب و عفاف نیز همینگونه است. مطالبه را گم کرده‌ایم. بسیاری از افراد انقلابی در مطالبه‌گری بلد نیستند که از چه کسی چه مطالبه‌ای داشته باشند. این تفکیک مسئولیت‌ها و تقسیم کار اجتماعی نیاز جامعه ما است و نهایتاً هر فرد و مسئولی در حیطه مسئولیت خود باید درست عمل کند و در ادامه به‌ عنوان ناظر نسبت به دیگران ببیند چرا کار درست انجام نمی‌شود.

وی خطاب به اعضای حاضر در جلسه بیان کرد: همه شما از باب اینکه دلسوز نظام و انقلاب هستید در کمک بنده باید نقشی برای هدایت‌گری جامعه بانوان به‌طور خاص و عموم جامعه به‌طور عام ایفا کنید و این نقش عمدتاً تبیین و ترویج راهبردهایی است که رهبر انقلاب در سطح کلان ارائه کرده است و بنده در استان همان را دنبال می‌کنم یا متناسب با مسائل استان بازتبیین رخ می‌دهد.

اركان نظام ذیل ولایت معنا می‌شوند

آیت‌الله دژكام تأكید كرد: اینکه به اسم رهبری، اما در مسیری دیگر حرکت کنیم اشتباه است و فاصله ببیشتر و فتنه ایجاد می‌شود. در مسئله راهبری باید دقت داشته باشیم که همه ما ذیل مسئله ولایت معنی می‌شویم و اگر بخواهیم خود را با هر زاویه کوچکی از ولایت ببینیم مسئله به مشکل می‌خورد. پس وظیفه ما این است که بحث هدایت راهبردی را انجام داده و به تبیین و ترویج نگاه رهبری در استان و تهیه برش استانی آن کمک کنیم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس اظهار كرد: در خصوص مسائل بانوان که عفاف و حجاب یکی از آن‌هاست، همان‌طور که دولت درگیر یکسری کارهای اجرایی است و ما باید نسبت به آن‌ها هم هدایت راهبردی اعمال کنیم، هم رصد کنیم و هم مطالبه اصلاح مسیر داشته باشیم در جاهایی که لازم است باید بتوانیم از ظرفیت یکسری مراکز مردمی را نیز که عمدتاً دغدغه آن‌ها این است که کار برای ولایت انجام دهند را به مسیر صحیح هدایت کنیم و مسلماً جریان‌های دیگری نیز هستند که اهداف دیگری دارند و باید مراقب آن‌ها باشیم.

وی با بیان اینكه از طرف دیگر، در عرصه سیاسی نیز باید حیثیت امام جمعه حفظ شود و همه جریانات و گروه‌های سیاسی متوجه این مسئله باشند، این نكته را یادآور شد كه عضو هیچ حزبی نیست و بحثش در عرصه سیاست، هدایت سیاسی در سطح کلان است، اما احزاب و گروه‌ها باید بدانند موضع‌گیری حزبی و سیاسی خود را نباید به امام جمعه منتسب کنند و باید اجازه دهند امام جمعه و نماینده مقام معظم رهبری در استان، پدر معنوی همه جریانات و گروه‌ها باشد.

آیت‌الله دژكام اظهار کرد: در خصوص طرح هادی که قرار است با همکاری قوه قضائیه به‌ صورت طرح پایلوت در یک محدوده اجرا و پس از رفع ایرادات به‌ صورت گسترده اجرا شود، نیاز است که با خیریه‌ها، مراکز امدادرسانی دولتی و مردمی به نحوی ارتباط داشته باشید تا گره‌گشایی از کار مردم انجام شود. صرف مشاوره کافی نیست گرچه مشاوره لازم است و همیشه نمی‌توانیم گره‌گشایی کنیم، در حالی که مشاوره انجام می‌دهیم اما هر چه ممکن است کار انجام دهیم. باید لیستی از همه مراکز که ممکن است در صدد گره‌گشایی از مشکلات و معضل مردم باشند تهیه کنیم، مثل مرکز آسیب‌های اجتماعی شهرداری، کمیته امداد و... مشاوران با این مراکز کانال ارتباطی داشته باشند تا بدانند راه حل کار کدام مرکز است، پس در طرح هادی نیاز به این کار داریم.

امام جمعه شیراز در رابطه با پوشش اسلامی نیز نكاتی را متذكر شد و افزود: در بحث پوشش اسلامی هرچه انجام شود، نمی‌توان ماهیتش را از کار تجاری تغییر داد و در عرصه تجارت شما با سایر تولیدکنندگان رقابت دارید. اگر می‌خواهید پوشش اسلامی به بازار عرضه کنید که موفق باشد و با استقبال عموم مردم مواجه شود، خود آن پوشش باید بتواند خرجش را دربیاورد یعنی باید قشر جوان جامعه و دیگر اقشار جامعه به آن پوشش اقبال نشان دهند و آن را تهیه کنند. غیر از این باشد، تلاش شما شکست می‌خورد.

ضرورت درهم‌آمیختگی مسائل اقتصادی و ارزشی

آیت‌الله دژكام ادامه داد: بهترین کار این است که این مراکز تولید پوشاک را درگیر تولید طرح‌های اسلامی و جوان‌پسند کنیم. یعنی سود آن‌ها در این قضیه باید معنا شود. ممکن است به کسی بگوییم به سود کمتر راضی باش ولی اگر قرار بر این باشد که در این مسیر ورشکسته شود بیخیال کار می‌شود، بنابراین باید تسهیل‌گر این باشیم که مسائل اقتصادی با بحث ارزشی درهم آمیزد.

وی با تصریح اینكه در مسائلی ما بسیار سخت‌گیرانه پیش می‌رویم و این بدترین روش است، تأکید کرد: باید تلاش کنیم برای اینکه پذیرش ایجاد شود تنوع‌هایی که از نظر شرعی مجاز است را در پوشش بانوان محدود نکنیم و البته از حدود شرعی خودمان عدول نیز نکنیم. باید در این مسائل امکان انتخاب‌گری را به مردم دهیم و از این جهت احترام به سلیقه‌ها مهم است؛ در چارچوب فقهی واضح است ولی سلیقه اجرایی کردن متفاوت می‌شود و گاهی نوع نگاه آنقدر بسته و خشک می‌شود که نمی‌توان ادامه داد.

فرهنگ پوشش را در جامعه رواج دهیم

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس مسئله فرهنگ پوشش را یادآور شد و بیان کرد: برخی لباس‌ها، پوشش خیابان و انظار عمومی نیست وگرنه فی نفسه لباس بدی نیست. جلوه‌گری در طبع انسان است و اگر هیچ‌جا حتی محافل خانوادگی و در بین محارم خود مجال جلوه‌گری را پیدا نکند طبیعی است مقاومت خواهد کرد. این مسئله مدنظر باید قرار گیرد.

وی اضافه كرد: از طرفی حمایت سیاسی و قدرت باید به‌نحوی پشت سر این جریان باشد و خوب است در سطح استان، نهادها و سازمان‌هایی که قدرت دارند با آن‌ها هماهنگ شود که در بحث پوشش حمایت کنند البته حمایت لازم است ولی کافی نیست. تولیدکننده نیز باید تلاش کند و نهایتاً حمایت سیاسی لازم است. این موضوع خصوصاً در معاونت اجتماعی سپاه فجر نیاز به هماهنگ دارد تا نگاه ستاد به‌ عنوان حامی پشت قضیه باشد، البته همان‌طور که گفتم در ابتدا خود تاجر و تولیدکننده باید جنس مناسب ارائه دهد و با زور حمایت پیش نمی‌رود. در خصوص قرارگاه حجاب و عفاف نظیر همان بحث ابتدایی نوع همکاری قرارگاه با نهاد کار اجرایی نداریم و کار راهبردی و حمایتی است.

امام جمعه شیراز با بیان اینكه در بحث معروف و منکر،‌ مراتبی از ترک معروف و مراتبی از انجام منکر داریم که گاهی متوجه این موضوع نیستیم، اظهار کرد: شاید یک نفر کار خوبی را ترک می‌کند یا منکری را انجام می‌دهد که در جریان آن نیست یعنی هنوز از نظر نظام ارزشی که در ذهن انسان است، خوب و بد را می‌فهمد. گاهی جای خوب و بد در ذهن فرد عوض می‌شود و این تغییر نگرش کار را سخت می‌کند که دوباره نظام ارزشی را برای آن اثبات کنیم.

وی با تصریح اینكه مرحله پایانی که از همه بدتر است زمانی است که طرف فعال اجتماعی است و منکر را ترویج و با معروف مخالفت می‌کند، بیان کرد: با توجه به اینکه در طرح هادی با کدام یک از این نوع انسان‌ها برخورد داریم باید مراقب باشیم و در شاخص‌هایی که پایش می‌کنیم تا ببینیم طرح موفق است یا خیر باید به این موضوع توجه داشته باشیم. پیامبر(ص)  فرمود: وای به آن زمان که عده‌ای امر به منکر و نهی از معروف می‌کنند و متأسفانه در جامعه ما طیفی این‌گونه ایجاد شده است. در بحث اینکه منکر و معروف جایش با هم عوض می‌شود، باید دقت کنیم. نهایتاً بحث تبلیغ و فضاسازی است که در این زمینه ما بسیار عقب هستیم. عمدتاً تبلیغ فضای جامعه را به سمت دیگری می‌برد و مردم در رفتار شاید چنین نباشند که تبلیغات این فضا را دامن می‌زند، بنابراین بعد تبلیغاتی کار را نیز فراموش نکنیم.

انتهای پیام
captcha