وبینار «عرفان و انقلاب» در تونس / محکومیت اهانت به پیامبر(ص)
کد خبر: 3924712
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
ایران برگزار کرد؛

وبینار «عرفان و انقلاب» در تونس / محکومیت اهانت به پیامبر(ص)

رایزن فرهنگی ایران در تونس در وبینار تخصصی «عرفان و انقلاب» در این کشور اهانت اخیر نشریه فرانسوی شارلی ابدو به ساحت پیامبر(ص) را محکوم کرد و گفت: این اقدام بیانگر ضعف دشمنان در برابر اسلام است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت مرکز مطالعات فلسفی و علوم انسانی مسارات و با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در تونس، وبینار تخصصی «عرفان و انقلاب» با حضور اندیشمندانی از کشورهای تونس، مصر و الجزایر برگزار شد.

در ابتدای این نشست، میثم فراهانی، رایزن فرهنگی ایران در تونس با اشاره به اهانت اخیر مجله فرانسوی زبان «شارلی ابدو» به ساحت پیامبر اسلام(ص)، ضمن محکوم کردن این اقدام، اینگونه اقدامات را نشان از ضعف دشمنان در برابر اسلام توصیف کرد.

وی همچنین، تأکید کرد: رسول گرامی اسلام(ص) همواره مورد احترام دیگر ادیان آسمانی بوده و مسلمانان با تأسی به سیره و سنت نبی مکرم اسلام(ص) احترام به دیگر ادیان آسمانی و اعتقاد به رسالت پیامبران را از اصول مبنایی شریعت اسلام می‌دانند و اینگونه اقدامات را که ناشی از کینه و دشمنی مخالفان شرائع آسمانی است به شدت محکوم می‌کنند.

فراهانی با اشاره به موضوع وبینار، به تبیین اصول عرفان و انقلاب اسلامی ایران از منظر امام خمینی(ره) پرداخت و بیان کرد: عرفان در نگاه امام خمینی(ره) دارای دو وجه نظری و عملی بوده و ایشان با نگاه استشراقی خود اهمیت عرفان در زندگی فردی و اجتماعی و تأثیر آن در خودساختگی برای تحقق وصول به ذات حضرت حق را تبیین کردند.

وی در ادامه سخنانش، اظهار کرد: توجه به عرفان در نگاه امام خمینی(ره) از حوزه فرد به حوزه اجتماع و از دایره زندگی شخصی به زندگی سیاسی گسترش پیدا کرده است به گونه‌ای که سیاست در دیدگاه ایشان بر اساس اصول و مبانی آگاهی‌بخشی و هدایت بنا شده است از این رو  ضرورت تقویت ارتباط و گفت‌وگوی سازنده بین حاکمان و مردم بر اساس سیره و سنت اهل بیت(ع) در جهت تقویت پایه‌های حکومت و نیز، کسب اطمینان از کارایی در مدیریت و حکمرانی صحیح از مهمترین دیدگاه‌های حکومت داری ایشان به شمار می‌رود.

اخلاق و سیاست در اندیشه امام خمینی(ره)

رایزن فرهنگی ایران در تونس توجه به تقویت ارزش‌های اخلاقی در مؤسسات حکومتی، مراکز آموزشی و زندگی عمومی اجتماعی برای حفظ ستون فقرات جامعه و نیز قرار دادن مبانی اخلاقی و انسانی به عنوان دو معیار اصلی برای اطمینان از تداوم ساختار اجتماعی در داخل کشور و جلوگیری از فساد را از دیگر اصول فکری و رفتاری حضرت امام خمینی(ره) برشمرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر گسترش فرهنگ برادری امت اسلامی در چارچوب شناخت اجتماعی، فکری و سیاسی امت اسلام از یکدیگر به منظور جلوگیری از تفرقه، درگیری و اختلاف نظر از دیگر مبانی حکومت در دیدگاه امام خمینی(ره) به شمار می‌رود.

فراهانی داشتن بصیرت برای حاکم اسلامی به عنوان چراغ راه او در حکومت‌داری و نیز مسئولیت‌پذیری در برابر خود، جامعه و امت اسلامی را از دیگر مبانی فکری امام راحل در زمینه حکومت‌داری توصیف کرد.

وی اضافه کرد: امام خمینی(ره) به عنوان عارفی فیلسوف و فقیهی مفسر، نمونه کاملی از جمع بین‌سیاست و دینداری به شمار می‌رود چراکه شخصیت الهی و نفوذ روحانی او در جامعه به عنوان رهبر دینی در کنار بصیرت و حکومت‌داری مقتدرانه و ایستادگی در برابر قدرت‌های بزرگ و هدایت ملت در مسیر مقاومت و تلاش برای حفاظت از تمامیت ارضی کشور، از او رهبری بی‌نظیر، سیاستمداری بی‌همتا و عارفی واصل به تصویر کشیده است.

در ادامه این نشست، فوزی علوی، منصف حامدی، علی المخلبی، ابراهیم بن احمد و خانم ساره الجوینی از تونس و همچنین، رزقی بن عومر، ساعد خمیسی، عبدالوهاب بلغراس، عمر طروایه از الجزایر و خالد محمد عبده از مصر در سخنانی به تشریح رابطه بین عرفان و انقلاب پرداختند.

سخنرانان در این نشست به تبین مسائل و موضوعاتی همچون تفاوت بین عرفان و تصوف، ارتباط بین شریعت و عرفان، لزوم ارتباط بین طریقت و شریعت، مبانی اخلاقی در عرفان، ارتباط بین کلام و عرفان، مبانی انقلاب‌ها و ارتباط آن با اصول عرفانی، تفاوت بین عرفان نظری و عملی و ارتباط بین آن‌ها، لزوم عمل صالحانه در رسیدن به عرفان حقیقی، ارتباط بین عرفان و سیاست، نقش خانقاه‌ها در مدیریت و هدایت مردم، نقش شیخ و مراد در تحقق حرکت‌های مردمی و ایجاد انقلاب، نقش علمای دین در مدیریت انقلاب‌های مردمی، لزوم آگاهی بخشی به مردم توسط علما و عرفا در خصوص وقایع روز و تقویت جنبه روحانی و معنوی آنان برای مبارزه با ظلم و تجاوز، نقش عرفان در تحقق آرمان‌های حقیقی انسانی، انسان از دیدگاه عرفا، قرآن از دیدگاه عرفا و الگوسازی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) برای همه آزادی‌خواهان جهان پرداختند.

انتهای پیام
captcha