نگاهی به وضعیت مؤسسات قرآنی قزوین در ایام کرونا
کد خبر: 3936820
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵

نگاهی به وضعیت مؤسسات قرآنی قزوین در ایام کرونا

بعد از گذشت 8 ماه از شیوع کرونا در کشور، مؤسسات قرآنی در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند، استقبال کم از کلاس‌های مجازی قرآنی و نبود محتوای مناسب و جذاب برای فضای مجازی ازجمله مشکلاتی است که باعث شده اغلب مؤسسات قرآنی در معرض تعطیلی قرار بگیرند.

نگاهی به وضعیت مؤسسات قرآنی قزوین در ایام کرونابه گزارش ایکنا از قزوین، بعد از گذشت 8 ماه از شیوع کرونا در کشور، مؤسسات قرآنی در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند، بسیاری از مؤسسات هزینه‌های خود را از محل کلاس‌های حضوری تأمین می‌کردند اما حالا با شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها، استقبال از کلاس‌ها کاهش‌یافته و اغلب مؤسسات در معرض تعطیلی قرارگرفته‌اند و اگر این روند ادامه پیدا کند، ظرف یک تا دو ماه آینده مؤسسات و خانه‌های قرآنی زیادی تعطیل خواهند شد.

استقبال از آموزش‌های مجازی کم است

مرضیه قهوه‌چی، مدیر موسسه قرآنی خیرالنساء العالمین شهرستان البرز در گفت‌وگو با ایکنا می‌گوید: از زمان شیوع کرونا ما نیز موسسه را تعطیل کردیم و قرآن، تفسیر، نهج‌البلاغه و پیام آموزنده سبک زندگی را به‌صورت مجازی آموزش می‌دهیم، سال گذشته بیش از 130 نفر در موسسه آموزش می‌دیدند اما در آموزش مجازی تعداد انگشت‌شماری حضوری دارند.

وی تصریح می‌کند: هزینه‌های جاری موسسه مانند اجاره و هزینه‌های برق، آب و گاز را به‌صورت شخصی پرداخت می‌کنم و گاهی از همسرم برای تأمین هزینه‌ها کمک می‌گیرم، همچنین از طریق سامانه کارا تسهیلات کرونایی 16 میلیون تومانی دریافت کردم اما سودش 12 درصد و بازپرداختش 700 هزار تومان است، درواقع پرداخت آن‌هم برایم مشکل است و انتظار داشتیم بازپرداخت زمانش طولانی‌تر باشد.

مرضیه محرابی، مدیر موسسه قرآنی حافظان نور شهرستان آبیک خاطرنشان می‌کند: استقبال از کلاس‌های آنلاین به‌شدت کاهش‌یافته است و اغلب قرآن آموزان در کلاس مجازی شرکت نمی‌کنند، 8 ماه است که بدون درآمد اجاره موسسه را پرداخت کردم و تسهیلاتی دریافت نکردیم.

رقیه یعقوبی، مدیر موسسه امام رضا (ع) آبیک، نیز می‌گوید: با توجه به تبعیت از ستاد کرونا آموزش حضوری موسسه را تعطیل کردیم و از طریق شبکه‌های اجتماعی آموزش می‌دهیم، موسسه برای خودم است و برای خرید فضا وام‌های سنگینی دریافت کردم اما در این 8 ماه استقبال به‌شدت کاهش‌یافته است و افرادی که مجازی شرکت می‌کنند نیز تعداد بسیار کمی هستند و در پرداخت هزینه‌هایم دچار مشکل هستم.

تسهیلات کرونا دریافت نکردیم

مریم درزی رامندی، مدیر موسسه قرآنی ریحانة النبی شهر دانسفهان در این خصوص می‌گوید: از زمان شیوع کرونا کلاس‌های حضوری به‌صورت کلی تعطیل‌شده است و در 8 ماه گذشته هیچ کلاس حضوری برگزار نکردیم؛ اغلب قرآن‌آموزان موسسه ریحانة النبی افراد مسنی هستند که به فضای مجازی دسترسی ندارند.

وی می‌گوید: اغلب قرآن آموزان در رشته قرائت قرآن فعالیت داشتند بنابراین به‌صورت تلفنی با آن‌ها تماس می‌گیریم و قرائت را آموزش می‌دهیم، در برخی مواقع نیز فایل‌های موجود را در قالب فلش و سی دی در اختیار قرآن آموزان قرار می‌دهیم و سؤالات را تلفنی پاسخ می‌دهیم.

درزی خاطرنشان می‌کند: محل موسسه ما استیجاری نیست، یک خانم خیر موسسه را در اختیار ما قرار داده است اما هزینه آب، برق و گاز دارد، تاکنون کمک‌هزینه‌ای دریافت نکردیم و تسهیلات کرونا به ما اختصاص داده نشده است درحالی‌که برای تهیه اینترنت و هزینه‌های جاری نیازمند حمایت هستیم.

اشرف‌الدین قاسمی، مدیر موسسه قرآنی ستایش قزوین، می‌گوید: با توجه به این‌که فضای موسسه ما بزرگ است کلاس‌ها را به‌صورت حضوری برگزار می‌کردیم، مؤسسات قرآنی با آموزشگاه‌های دیگر متفاوت است چراکه آموزش‌ها به‌صورت مقطعی است و اغلب افراد تمایلی به شرکت در کلاس‌های مجازی قرآن ندارند.

وی تصریح می‌کند: با توجه به کاهش استقبال از کلاس‌ها در ایام کرونا و آسیب‌های ناشی از کرونا چندین بار درخواست دریافت تسهیلات داشتیم اما بعد از چند بار ثبت‌نام هنوز تسهیلاتی دریافت نکردیم.

وام 10 تا 60 میلیونی به مؤسسات پرداخت می‌شود

منیره مطهری، کارشناس قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین نیز در این خصوص بیان می‌کند: در حال حاضر بیش از 60 درصد مؤسسات قرآنی به‌صورت مجازی شده است و برخی از مؤسسات نیز به‌صورت حضوری دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: در ایام کرونا اداره کل فرهنگ و ارشاد قزوین از این مؤسسات حمایت کرده است که می‌توان به پرداخت حق بیمه 3 ماهه اول سال فعالین قرآنی عضو صندوق هنر اشاره کرد، همچنین مبلغ یک و نیم میلیون تومان به‌حساب هنر کارت این افراد واریزشده است که می‌توانند این مبلغ را برداشت کنند.

کارشناس قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین اظهار می‌کند: وزارت ارشاد 500 میلیون تومان سهمیه قرآنی برای مؤسسات قرآنی دارای پروانه در نظر گرفته است، مبلغ وام هر موسسه بین 10 میلیون‌تا 60 میلیون است که بر اساس امتیازبندی و با کارمزد 4% و اقساط 36 ماهه پرداخت می‌شود.

وی عنوان می‌کند: مؤسسات متقاضی باید در سامانه تحفه https://tohfeh.farhang.gov.ir/ درخواست خود را ثبت کنند و پس از بررسی و امتیازبندی وام به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

بودجه قرآنی بسیار ناچیز است

محمدحسین محمدی آهویی، مسئول دارالقرآن تبلیغات اسلامی استان قزوین، در این خصوص می‌گوید: در حال حاضر 35 موسسه قرآنی در سطح استان قزوین فعالیت دارند، اگر خانه‌ها و تشکل‌های قرآنی را نیز در نظر بگیریم 200 موسسه فعال در استان قزوین در حوزه قرآن فعالیت دارند.

وی ادامه می‌دهد: از ابتدای شیوع کرونا فعالیت مؤسسات قرآنی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت، از اواسط خردادماه سال جاری طبق نامه‌ای که به‌صورت کشوری ابلاغ شد و با تأکید بر فاصله‌گذاری اجتماعی 70 درصد مؤسسات و خانه‌های قرآنی به‌صورت حضوری و مجازی فعالیت خود را ادامه دادند.

مسئول دارالقرآن تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به حمایت از مؤسسات قرآنی آسیب‌دیده از کرونا، یادآور می‌شود: بودجه قرآنی اختصاص داده‌ شده بسیار ناچیز است و باید صرف برنامه‌های مختلف حوزه قرآن شود بنابراین امکان حمایت از مؤسسات قرآنی وجود ندارد، از دولت به علت عدم اختصاص بودجه قرآنی برای مؤسسات گله‌مند هستیم.

وی تأکید می‌کند: به همت و پیگیری مدیرکل سازمان تبلیغات در شورای فرهنگ عمومی استان قزوین مصوبه‌ای مبنی بر ارائه تسهیلات به مؤسسات قرآنی آسیب‌دیده موافقت شد که طی آن 500 میلیون تومان وام برای مؤسسات قرآنی در نظر گرفته‌شده که به‌زودی پرداخت می‌شود.

آهویی یادآور می‌شود: وام در نظر گرفته‌شده برای هر موسسه 8 میلیون تومان با بهره 4 درصد است که بعد از محدودیت‌های دوهفته‌ای به مؤسسات پرداخت می‌شود بخش اعظمی از خانه‌های قرآنی ما در روستاها هستند که در این مؤسسات جای نمی‌گیرند و این وام شامل این خانه‌ها نمی‌شود.

وی عنوان می‌کند: همچنین مسئله فضای مؤسسات دغدغه اصلی ما است و در تلاش هستیم با همکاری آموزش‌وپرورش فضایی را به مؤسسات قرآنی اختصاص دهیم تا در این شرایط مشکل اجاره مؤسسات حل شود، تفاهم‌نامه این موضوع در حال تدوین است.

به گزارش ایکنا، مؤسسات قرآنی اگرچه نقش مهمی در ترویج دین و قرآن دارند اما در چند ماه گذشته با عدم‌حمایت روبه‌رو شدند، مسئولان همواره از ارائه تسهیلات به این مؤسسات خبر دادند اما آنچه در ظاهر مشخص است تعداد مؤسساتی که تسهیلات دریافت کردند بسیار اندک است، از طرفی باید توجه کرد که صرف حمایت مالی برای مؤسسات کفایت نمی‌کند و برای جذب مخاطبان قرآنی در فضای مجازی نیاز است که زیرساخت‌های فنی در جهت تولید محتوای فاخر قرآنی موردتوجه قرار بگیرد و سیاست‌گذاری درست در این حوزه می‌تواند کمک‌کننده باشد.

انتهای پیام
captcha