سه اقدام کلیدی در جذب جوانان به سوی قرآن
کد خبر: 3938612
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۰

سه اقدام کلیدی در جذب جوانان به سوی قرآن

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن در کارگاه شیوه‌های نوین آموزش قرآن به ذکر راهکاریی برای جذب جوانان به سوی قرآن پرداخت و بر سه اقدام فرهنگ‌سازی قرآنی، فعال کردن مساجد و عمل به حدیث ثقلین تأکید کرد.

به گزارش ایکنا، محفل انس با قرآن کریم و کارگاه آموزش شیوه‌های نوین قرائت قرآن به همراه تقدیر از برگزیدگان جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویی امروز سه‌شنبه، 11 آذرماه به همت کانون قرآن و عترت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

برنامه در فضای اسکای‌روم با قرائت آیت‌الکرسی و پخش سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با قرآن آغاز شد. بعد از قرائت قرآن، شیوه‌های نوین آموزش قرآن کریم از سوی علی‌اصغر شعاعی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تدریس شد.

وی در آغاز سخنانش با محکوم کردن ترور محسن فخری‌زاده، گفت: دشمن بداند اگر یک شهید می‌دهیم، هزاران فرد دیگر راه او را ادامه می‌دهند. 

وی در ادامه به تلاوت آیات 22 تا 24 سوره حشر پرداخت که صوت آن را اینجا می‌شنوید:

کد

شعاعی به بیان روایاتی در مورد عظمت و فضیلت قرآن پرداخت و گفت: پیامبر(ص) فرموده است فضیلت و برتری قرآن بر سایر کلام‌ها مانند فضیلت و برتری خدا است بر مخلوقاتش. امام سجاد(ع) نیز در روایتی فرموده است اگر همه مردمی که ما بین مشرق و مغرب هستند بمیرند، من از تنهایی هراس نکنم، بعد از آن که قرآن با من باشد و امام علی(ع) نیز فرموده است حق فرزند بر پدر آن است که برای او اسم نیکو انتخاب کند و او را نیکو ادب کند و به او قرآن بیاموزد.

وی در ادامه به ذکر راهکاریی برای جذب جوانان به سوی قرآن پرداخت و آن‌ها را در سه دسته فرهنگ‌سازی قرآنی، فعال کردن مساجد و عمل به حدیث ثقلین دسته‌بندی و بیان کرد: مساجد ما متأسفانه همیشه تعطیل است؛ اما در کشوری همچون سودان، هر روز  کودکان در حیاط مسجد می‌نشینند و آیات قرآن را حفظ می‌کنند و با تمام شدن دوران تحصیل، حافظ قرآن نیز می‌شوند.

غفلت بزرگ از ظرفیت محرم و صفر

وی با طرح این پرسش که چرا در ماه‌های محرم و صفر جلسات قرآن تعطیل می‌شود؟ اظهار کرد: این یک غفلت بزرگ است. طبق آمار در خراسان رضوی 60 درصد موقوفات به نیت روضه‌خوانی و تنها 6 دهم درصد آن‌ها وقف قرآن است، از آن 6 دهم، 80 درصد نیت موقوفات نیز قرائت قرآن برای اموات است و این یعنی مردم نسبت به قرآن کمتر توجیه هستند. صدای قرآن را که می‌شنویم، سؤال می‌کنیم چه کسی مُرد؟ صدای ملکوت را می‌شنویم و این سؤال را می‌پرسیم؟ در صدا و سیما صدای قرآن همراه با خبر مرگ می‌آید و این خیلی ناراحت‌کننده است.

شعاعی بیان کرد: در مالزی بین مهمانان قرآن توزیع می‌شود. در عروسی‌ها سوره الرحمن می‌خوانند. چرا ما بدعت کردیم و سوره الرحمن را در مراسم ختم می‌خوانیم، در حالی که حتی یک روایت در این مورد نداریم؟ این سوره برای زندگی است و برداشت جوانانمان را باید تغییر دهیم. خود، فرزندان و جامعه‌مان را دریابیم. در شمال آفریقا با اینکه زبانشان انگلیسی و فرانسوی بود، وقتی قرآن می‌خواندیم، لبخند می‌زدند، به روخوانی و روان‌خوانی مسلط هستند و با صوت قرآن آشنا هستند، چون حتی در ماشین‌هایشان قرآن گوش می‌دهند.

وی ادامه داد: این روزها، روزهای درگذشت یکی از ستارگان عالم قرائت، استاد عبدالباسط است، ایشان در جایی قرآن قرائت می‌کرده و مجری شبکه تونس که بی‌حجاب نیز بوده از آنجا می‌گذشته، وقتی صوت قرآن را می‌شنود، جذب می‌شود، می‌ایستد و گریه می‌کند، در مجلس قرآن می‌نشیند و به صوت قرآن عبدالباسط گوش می‌دهد و از چند روز بعد با حجاب اسلامی در صدا و سیمای آن کشور اجرای برنامه می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، گفت: یکی از شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام، پیامبر(ص) است. تمام توهین‌هایی که به پیامبر(ص) کردند را محکوم می‌کنیم. خودمان نیز آنقدر آن حضرت را معرفی نکردیم که مردم فرانسه به توهین‌کنندگان می‌گویند چگونه به بزرگترین شخصیت مسلمانان توهین می‌کنید.

آشنایی با لحن رست، آموزش حرف «ص» و «ط» نیز بخش بعدی سخنان شعاعی در این کارگاه بود.

بنا بر این گزارش، ندا گلیجانی مقدم، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا(س)، در ادامه با خوشامدگویی به حاضران، گفت: فرهنگ‌سازی قرآن را اگر نصب‌العین قرار دهیم و بر مبنای آورده‌های قرآن، زیستن را انتخاب کنیم، زیستی آگاهانه، اخلاق‌مدارانه و درست خواهیم داشت و مطمئناً زندگی بهتری را تجربه خواهیم کرد.

وی افزود: در معاونت فرهنگی و اجتماعی، فعالیت‌هایی را ساماندهی می‌کنیم و تمام تلاشمان این است که این فعالیت‌ها هدف‌دار باشند و بتوانند ارتباط درستی را با مخاطب برقرار کنند. چقدر حیف است که در دانشگاه از ظرفیت دانشجویان استفاده بهینه نشود. باید جمع قرآنی فرهیخته منطبق با دانش‌ها و آگاهی‌های حوزه علوم قرآنی داشته باشیم و آن را به جامعه تسری بدهیم. با یک برنامه‌ریزی درست، این مهم را تحقق ببخشیم که جز به تلاش حاصل نخواهد شد.

در پایان از دانشجویان برگزیده دانشگاه الزهرا(س) در سی و چهارمین و سی و پنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha