تازه‌ترین محکومیت‌ها و مخالفت‌ها با ترور دانشمند هسته‌ای ایران در منطقه و جهان
کد خبر: 3938615
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۹

تازه‌ترین محکومیت‌ها و مخالفت‌ها با ترور دانشمند هسته‌ای ایران در منطقه و جهان

محکومیت و اعلام مخالفت با ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران در منطقه و جهان ادامه دارد.

به گزارش ایکنا؛ موج اعتراض‌ها و محکومیت‌ها به ترور «محسن فخری‌زاده»، دانشمند هسته‌ای ایران از سوی کشورها، نهادها و شخصیت‌ها در منطقه و جهان ادامه دارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در نشستی درباره سیاست خارجی این اتحادیه در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده تأکید کرد که این ترور «اقدامی مجرمانه» بود.

وی گفت: «متأسفانه باید بگویم این روش حل مسائل نیست. ما قرار نیست از هسته‌ای شدن ایران با به قتل رساندن کارشناسان و علم هسته‎‌ای آن ممانعت کنیم.»

رئیس کمیسیون بین‌الملل مجلس نمایندگان بلاروس امروز سه‌شنبه شهادت دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران را یک اقدام تروریستی خواند.

عضو پارلمان بلاروس

«آندره ساوینیک»، رئیس کمیسیون بین‌الملل مجلس نمایندگان بلاروس گفت: «قتل دانشمند ایرانی عملی تروریستی است که اساس همکاری بین کشورها را از بین می‌برد. افرادی که مرتکب این قساوت شدند، در واقع با حمله به اصول و مبانی قانونی تمدن پیشرفته، ما را به ورطه هرج و مرج و درگیری سوق می‌دهند.»

رئیس حزب جنبش ملی ترکیه

«دولت باشلی»، رئیس حزب جنبش ملی ترکیه نیز در نشستی با اعضای حزب خود ضمن انتقاد از ترور دانشمند ایرانی گفت: «ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران در روز جمعه در تهران قتل سنگینی بود که فرقی با ترور قاسم سلیمانی در ژانویه سال گذشته نداشت».

 وی در ادامه گفت: «آشکار است که این حمله وحشیانه به صورت کاملاً سازمان‌یافته انجام شد و آنچه که توجه ما را به خود جلب می‌کند، زمان این ترور است.»

«مصطفی شن‌توپ»، رئیس مجلس ترکیه نیز طی روزهای گذشته در توییتی در این زمینه نوشت که اقدام علیه دانشمند هسته‌ای ممتاز ایران عملیاتی تروریستی بود. ترور دانشمند ایرانی عملیات تروریستی بود. خواه یک سازمان قانونی، غیرقانونی یا کشوری مرتکب آن شده باشد، تفاوتی ندارد.

وی در توییت خود نوشت: «تروریسم، همواره تروریسم است و هرکسی که مرتکب آن شود، یک تروریست است.»

رئیس مجلس ترکیه تأکید کرد که مخالف هرگونه اقدام غیرقانونی در عرصه‌های بین‌المللی است.

کرواسی

«پرویز اسماعیلی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در زاگرب (کرواسی) نیز امروز (سه‌شنبه) در توئیتی در پی ترور شهید فخری‌زاده نوشت: «در پی اقدام تروریستی اخیر در به شهادت رساندن دکتر محسن فخری‌زاده، دولت کرواسی این اقدام را محکوم و خواستار خویشتنداری از هرگونه عملی شد که موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.»

وی افزود: «مدیرکل سیاسی وزارت خارجه کرواسی نیز در گفت‌وگوی تلفنی با اینجانب بر این موضع تأکید کرد.»

یک مقام جنبش جهاد اسلامی فلسطین

«خالد البطش»، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز امروز سه‌شنبه تأکید کرد که ترور شهید فخری‌زاده نیازمند بازدارندگی است.

عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی تأکید کرد: «ترور دانشمند ایرانی نیازمند بازدارندگی است. این اقدام در عین حال، پیام تنش اسرائیل با حمایت آمریکاست که ممکن است شامل دیگر کشورها نیز شود و در نهایت با تجاوز گسترده علیه نوار غزه به پایان برسد. باید این مسئله را در نظر بگیریم.»

نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل

«عبدالله المعلمی»، نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل نیز در گفت‌و‌گویی مدعی شد که ریاض به هیچ وجه سیاست ترور را قبول ندارد.

او به شبکه روسیا الیوم گفت: «هر دانشمند مسلمانی که مورد حمله قرار گیرد، تمام امت اسلامی خسارت می‌بیند.»

المعلمی از ایران خواست تا خویشتن‌دار بوده و مدعی شد: «واکنش عاطفی، نتایج مثبتی در برنخواهد داشت. از ایران می‌خواهیم تا به جامعه جهانی حسن نیت خود را در خصوص برنامه هسته‌ای ثابت کند تا فرزندان و دانشمندان خود را در معرض خطر قرار ندهد.»

عضو پارلمان اردن

«عمر عیاصرة»، عضو پارلمان و نویسنده اردنی هم امروز در واکنش به محکومیت ترور فخری‌زاده از سوی دولت اردن گفت که این تصمیم دولت اردن، موفقیت‌آمیز بوده است؛ زیرا انسجام اردن در قبال رد تروریسم و عملیات‌های تروریستی، ضروری است.

عیاصره گفت: «دانشمند، فخری‌زاده، پدر واقعی پروژه هسته‌ای ایران است. به همین دلیل، اردن، ترور وی را تنش خطرناکی می‌داند که می‌تواند به جنگ بیانجامد.»

وی تصریح کرد: «به همین دلیل اردن به همه طرف‌ها به ویژه ایران و رژیم صهیونیستی پیام داد که حامی خویشتنداری و عدم ایجاد تنش است؛ به ویژه اینکه همه نگران آن هستند که صهیونیست‌ها کاری کنند که دولت ترامپ به ایران حمله کند.»

این نماینده اردنی تأکید کرد: «این ترور، تنش بزرگی است که رژیم صهیونیستی، هدایت آن را بر عهده دارد و در تلاش است که دولت ترامپ را نیز وارد آن کند؛ به همین دلیل اردن تلاش کرد که طرف ایرانی، احساس همبستگی کند.»

محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی کشور هفتم آذرماه در حمله عناصر تروریست مسلح به خودروی وی در آبسرد دماوند به شهادت رسید. 

اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و بسیاری از کشورهای جهان هم طی چند روز اخیر اقدام تروریستی در به شهادت رساندن محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران را مجرمانه و در تضاد با اصل احترام به حقوق بشر توصیف کردند.

انتهای پیام
captcha