شیفتگان محافل قرآنی را دریابید؛ حتی از نوشتن نام قاری بر روی پوستر مراسم دریغ می‌کنند
کد خبر: 3947060
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
محمدجواد گلدوست از نکا در گفت‌وگو با ایکنا /

شیفتگان محافل قرآنی را دریابید؛ حتی از نوشتن نام قاری بر روی پوستر مراسم دریغ می‌کنند

مدیر مجمع نخبگان قرآنی شهرستان نکا ضمن تأکید بر ساختار حمایتی مناسب برای مهجورت‌زدایی از قرآن در این شهرستان و کمک به مجمع نخبگان قرآنی آن گفت: از همه متولیان برگزاری جلسات و محافل مذهبی به‌ جای التماس دعا، التماس تعقل دارم تا شاید کمی از مهجوریت قرآن کاسته شود، چراکه قاری همیشه در حاشیه بوده است.

سال‌هاست که فقدان ساختار مناسب حمایتی و نبود بانک اطلاعات برای رشد افرادی که در یکی از شاخه‌های قرآنی، استعداد درخشان هستند، یکی از کار‌های مهم بر زمین مانده است، لذا تأسیس مجامع نخبگانی، راهکار مناسبی برای حمایت از این قشر است. بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان قرآنی هر شهرستان به ‌عنوان اتاق فکر و مشاور برنامه‌های قرآنی با هدف افزایش مشارکت علاقه‌مندان به ساحت مقدس قرآن از جمله کارکرد‌های مجامع نخبگان قرآنی است.
 
متأسفانه با وجود همه‌گیری بیماری کرونا در ایران، حتی پیش از آن، عملکرد ضعیف برخی نهاد‌ها و دستگاه‌های متولی فعالیت‌های قرآنی باعث شده که این مجامع نیز تحت تأثیر قرار گیرند و بسیاری از جلسات و محافل آنان در سراسر کشور تعطیل شود. در این شرایط با استفاده از فضای مجازی، با محمدجواد گلدوست، مدیر مجمع نخبگان قرآنی شهرستان نکا، گفت‌وگو کردیم.

ایکنا ـ از خودتان و مجمع نخبگان قرآنی نکا بگویید.
 
علاقه من به هنر تلاوت از مقطع ابتدایی آغاز شد و در همان سال‌ها زیر نظر پدر بزرگوارم، حجت‌الاسلام هانی گلدوست، هنر معنوی تلاوت قرآن را در قم شروع کردم. پدرم در آن زمان طلبه قم بود و به دلیل شرایط کاری وی و پذیرفتن مدیریت حوزه علمیه محمدیه شهرستان نکا، برای ادامه زندگی به آنجا کوچ کردیم.

سپس به‌ دلیل علاقه فراوان به تلاوت قرآن کریم، پدر و مادرم، من را در کلاس‌های قرائت کانون قرآن شهر نکا ثبت‌نام کردند که زیر نظر استاد توانمند قرآن، حاج محمدحسین فاضلی و رئیس فعلی اداره اوقاف بهشهر، بود، و چند سال در محضر ایشان کسب فیض کردم. در مقطع راهنمایی با استاد توانمند هنر تلاوت و از اساتید درجه یک مازندران، استاد حاج نادر قنبری، آشنا شدم. البته به پیشنهاد آقای فاضلی، تلاوت را نزد استاد حاج نادر قنبری ادامه دادم. من در کنار آموزش‌های ایشان، به تناوب از آموزش اساتید توانمند و درجه یک استان همچون حسنی، آهنگری، عالی‌شاه و محمدپور استفاده کردم و در محضر اساتید کشوری از جمله ابوالقاسمی و مسگری هم توفیق شاگردی داشتم. در این دوره توانستم افتخاراتی را از قبیل رتبه برتر مسابقات سراسری قرائت دانش‌آموزان در استان اراک، بسیج دانش‌آموزی، مسابقات قرائت دانشجویان و رتبه برتر مسابقات منطقه‌ای قرائت نیروی زمینی کسب کنم.
محمدجواد گلدوست

الحمدلله امروز هم توانسته‌ام با برپایی جلسات قرآنی، بسیاری از علاقه‌مندان این عرصه را در سطح شهرستان و استان جذب هنر زیبای تلاوت کنم که حاصل آن پرورش نخبگان قرآنی این شهرستان است. امروز جلسات ما جزء یکی از جلسات برتر تلاوت مازندران است و علاوه بر پرورش نخبگان قرآنی، قاریان بزرگی از جمله حامد و حمید شاکرنژاد و سیدجوادحسینی در آن جلسات تلاوت کرده‌اند.

ایکنا ـ نگاه شما به عرصه تلاوت چیست و چگونه قرآن‌آموزان را به این عرصه دعوت می‌کنید؟ از مشکلات این حوزه بگویید.
 
به جرئت می‌توان گفت که هنر تلاوت، سخت‌ترین کار حرفه‌ای در عرصه موسیقی است و لسان عربی قرآن و قواعد تجویدی کلام‌الله و تطابقش با الحان و نوع چینش آن می‌تواند از سخت‌ترین مراحل برای یک قرآن‌آموز مبتدی باشد؛ لذا هنرآموزی که شروع به یادگیری این هنر زیبا می‌کند، در کنار سختی و لذت‌ بسیاری که در پرتو نور قرآن کسب خواهد کرد باید مورد حمایت قرار گیرد تا شکوفا شود. ما در قبال این قرآن‌آموزان چه‌ کار مفیدی کرده‌ایم؟ آیا ما و مردم در قبال آن‌ها وظیفه‌ای نداریم؟ آیا نباید برای داشتن این هنر زیبا و دلنشین حمایت شوند؟ آیا نیاز به تشویق ندارند؟ آیا باید تشویق‌های ما فقط در حد احسنت و الله گفتن باشد یا بیشتر از آن‌ها حمایت شود؟
 
درد و دل‌ نخبه قرآنی نکا / ضرورت ساختار حمایتی مناسب برای مهجورت‌زدایی قرآن
 
یک گلایه هم از دست‌اندرکاران برگزاری هیئت‌های مذهبی و تبلیغی دارم. چرا برای برگزاری مراسم دینی، که در سطح شهر تبلیغ می‌شود، اسم تمام مجریان از جمله سخنران و مداح درج می‌شود، اما نامی از قاری قرآن که هنرش به لحاظ معنوی در جایگاه والایی قرار دارد برده نمی‌شود؟ اگر اعتراض ‌کنیم، در جواب می‌گویند مگر قاری برای رضای خدا نمی‌خواند؟ پس اگر این‌گونه است نام مداح یا سخنران هم نباید درج شود. به همین سبب از همه متولیان برگزاری جلسات و محافل مذهبی به ‌جای التماس دعا، التماس تعقل داریم تا شاید کمی از مهجوریت قرآن کاسته شود. قاری نیاز به حمایت مادی، معنوی و تشویق دارد، اما همیشه در حاشیه است و دیده نمی‌شود و این نشان از مهجوریت قرآن و قاری دارد.

البته قرآن صرفاً تلاوت نیست و در محیط‌های بسیاری مهجور است. خداوند درباره مهجوریت قرآن کریم می‌فرماید: «وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً؛ و پیامبر فرمود: پروردگارا قوم من قرآن را رها کردند.» منظور از مهجوریت این است که مردم قرآن را رها کرده‌اند و به دستورات و تعالیمش پایبند نیستند و آن را به فراموشى سپردند؛ قرآنى که رمز حیات، وسیله نجات، عامل پیروزى و ترقى و مملو از برنامه‌‏هاى زندگى است. شاید در میان آن‌ها کتابی تشریفاتى است. حال به راستی شکایت پیامبر(ص) از چه کسانی است؟ از همین مردم و هیئت‌های مذهبی است که معلوم نیست چه مشکلی با قرآن و قاری دارند که این‌قدر آن را کوچک می‌کنند.

ایکنا ـ این مشکلات را ناشی از چه می‌دانید؟
 
متأسفانه در شهر‌هایی مثل نکا یا اکثر شهر‌ها شاهد چنین سوء مدیریت‌هایی هستیم و هر وقت مشکل بیان می‌شود، برچسب حسادت یا انحراف را به قاری می‌زنند. در دوره شیوع کرونا هیچ‌کدام از مسئولان و مردم در برابر لغو برنامه‌ها و محافل قرآنی ماه مبارک رمضان عکس‌العمل نشان ندادند، در حالی که شاهد برگزاری برخی مجالس بودیم، اما اجازه برگزاری محافل قرآنی داده نشد؟ در ماه محرم هم اجازه برگزاری مراسم هیئات مذهبی با رعایت پروتکل‌ها داده شد، اما باز هم به محافل قرآنی این اجازه داده نشد. امروز نوجوانانی در تلاوت توانمندند، اما هیچ حمایتی وجود ندارد تا برای اجرای تلاوت ترغیب شوند. این مورد یکی از هزاران درد جامعه قرآنی کشور و ناشی از سوء مدیریت متولیان است.

ایکنا ـ وضعیت مؤسسات و نهاد‌های قرآنی شهرستان نکا را چطور ارزیابی می‌کنید؟
 
اصلاً اوضاع خوب نیست و همه فعالیت‌های قرآنی تحت‌الشعاع این ویروس قرار گرفته است. دارالقرآن نکا، به ‌عنوان اولین و قوی‌ترین مرکز رسمی قرآنی این شهرستان، تمامی کلاس‌هایش را تعطیل کرده است و برگزاری برخی کلاس‌ها در فضای مجازی هیچ تعریفی ندارد، در حالی که دارالقرآن نکا سالانه تعداد قابل توجهی نخبه قرآنی را، از قاری گرفته تا حافظ، تربیت می‌کند.

ایکنا ـ به نظرتان مهم‌ترین مشکلات قرآنی نکا چیست که اگر برطرف شوند، شاهد شکوفایی ظرفیت‌های قرآنی خواهیم بود؟
 
الحمدلله تیم نخبگان قرآنی نکا آنقدر ایده‌های متنوع و مؤثر دارد و خوب کار کرده که توجه اساتید مختلف کشور را به خود جلب کرده است؛ لذا ایده‌پردازی و توانایی در بین تمام جوانان نکا وجود دارد، ولی تنها امری که می‌تواند این استعداد‌ها را شکوفا و از ظرفیت‌های موجود حمایت کند، توجه به بُعد مالی است که متأسفانه در امور مذهبی، به‌ خصوص جلسات قرآنی، با اینکه بار‌ها درخواست حمایت کرده‌ایم، ولی حمایتی وجود ندارد.

ایکنا ـ برای رشد و ارتقای فعالیت‌های قرآنی در این شهرستان چه پیشنهاد‌هایی دارید؟
 
یک پیشنهاد، راه‌اندازی محافل سیار برای معرفی نخبگان قرآنی نوجوان و جوان و زمینه‌سازی برای پرورش نسل آینده تلاوت در نکاست. علاوه بر این، محافل انس با قرآن باید حداقل هر سه ماه یک‌بار با حضور قاریان و اساتید بین‌المللی برای جذب بیشتر و ایجاد انگیزه در قاریان به خصوص نسل جوان و نوجوان برپا شود. همچنین، تشکیل کارگاه‌های تخصصی تلاوت با حضور اساتید بین‌المللی برای تعیین سطح و آموزش‌های تجربی و علمی تلاوت به ‌صورت حرفه‌ای می‌تواند ارتقای فعالیت‌های قرآنی را فراهم کند. البته ساخت فضای تفریحی ـ ورزشی از قبیل باشگاه ورزشی، میز تنیس، استخر و حتی بازی‌های رایانه‌ای اسلامی مختص قاریان نوجوان و جوان در جذب علاقه‌مندان به فعالیت‌های قرآنی مؤثر است و همه این موارد نیازمند حمایت مالی و پشتیبانی است که متأسفانه در حل حاضر به کمترین حد رسیده است.

ایکنا ـ درخواست شما از مسئولان و متولیان قرآنی چیست؟
 
اگر تلاوت را از خانه خود آغاز کنیم، افراد دیگر متوجه آن می‌شوند و باعث تشویق و ترغیب آن‌ها به این امر و اجرای فراگیر قرآن در خانه‌ها می‌شود؛ لذا به ‌عنوان مدیر جلسه نخبگان قرآنی نکا از مردم شریف و ولایتمدار مازندران برای تداوم جلسات نخبگان قرآنی انتظار حمایت دارم. جلسه‌ای که الحمدلله از سال ۹۴ شروع به فعالیت کرده است و تاکنون بدون حمایت هیچ سازمان و نهاد قرآنی از قبیل تبلیغات، ارشاد و اوقاف و فقط با حمایت برخی علاقه‌مندان به جایگاه و امکانات خوبی دست یافته است، هر چند در ادامه مسیر نیازمند حمایت مردم ولایتمدار است.
انتهای پیام
captcha