«صحیفه سجادیه» از تربیت اخلاقی تا تمدن‌سازی
کد خبر: 3960477
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰

«صحیفه سجادیه» از تربیت اخلاقی تا تمدن‌سازی

یک مدرس صحیفه‌ سجادیه گفت: «صحیفه سجادیه» کتابی چند وجهی و دارای ابعاد چندگانه است و طیفی از کارکردها را می‌توان برای این کتاب تعریف کرد که یک سوی این طیف «تربیت اخلاق فردی» و سوی دیگر آن «تمدن‌سازی» خواهد بود.

«صحیفه سجادیه» از تربیت اخلاقی تا تمدن‌سازی

روح‌الله بهشتی‌پور، مدرس صحیفه‌ سجادیه، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: از زوایای مختلف می‌توان به «صحیفه سجادیه» نگاه کرد چون کتابی چند وجهی و دارای ابعاد چندگانه است اگر اینگونه به صحیفه سجادیه نگاه کنیم می‌توان طیفی از کارکردها را برای این کتاب تعریف کرد که یک سوی این طیف «تربیت اخلاق فردی» و سوی دیگر آن «تمدن‌سازی» خواهد بود.

وی ادامه داد: کارکردهای بسیاری از بین ۲ طیف «تربیت اخلاق فردی» و «تمدن‌سازی» استخراج می‌شود البته این امر به توانایی فردی مفسر صحیفه سجادیه بستگی دارد که در یکی از این شاخه‌ها مطالب و مبناهای علمی را به درستی استخراج و در شاخه مورد نظر تعریف کند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: کارکردهای مختلف «صحیفه سجادیه» به زبان دعایی که امام سجاد(ع) از آن در صحیفه استفاده کرده بازمی‌گردد دعایی که امام سجاد(ع) استفاده کرده یک مورد چندوجهی است و علاوه بر آن زبان عربی نیز این خصوصیت را داراست.

«دعا» پشتیبان تمدن‌سازی است

وی خاطرنشان کرد: دعاهای صحیفه با دعاهای دیگر معصومین متفاوت است و اگر این ۲ نکته را در کنار هم قرار دهیم متوجه توانمندی به توان چند در صحیفه سجادیه خواهیم شد. زبان دعا در صحیفه سجادیه این قابلیت را دارد تا دو طیف «تربیت اخلاق فردی» و «تمدن‌سازی»را پشتیبانی کند بنابراین در اخلاق فردی، اجتماعی و حتی تمدن‌سازی موثر خواهد بود.

بهشتی‌پور با بیان اینکه زبان امام سجاد(ع) قابلیت و کشش پشتیبانی از حوزه‌ها و عرصه‌های مختلف را دارد، تشریح کرد: مدتی در رابطه با یک موضوع بین‌المللی نسبت به ایران حساس شده بودند و ما صحیفه را به‌عنوان مهم‌ترین منبع شیعی در نظر گرفتیم تا آن را معرفی کنیم، از سویی دیگر عنوان سلاح‌های کشتار جمعی را موضوع پژوهش خود قرار دادیم تا اثبات کنیم از منظر صحیفه سجادیه حرکت ما به سمت سلاح‌های کشتار جمعی غیرممکن است به همین جهت مبانی آن را استخراج کردیم. کسی که قابلیت صحیفه سجادیه را نمی‌شناسند فکر می‌کند این کتاب قابلیت این را ندارد ولی این موضوع یکی از مقالاتی بود که حتی کشورهای خارجی این مقاله را به سرقت بردند.

«صحیفه سجادیه» منبعی برای جامعه‌سازی

وی بیان کرد: رهبرمعظم انقلاب بر «جامعه‌سازی» تأکید دارند و «صحیفه سجادیه» یکی از منابعی است که در جامعه‌سازی به آن تأکید شده است؛ مقام معظم رهبری چند سال است که روی این کتاب تأکید دارند تا توجه و بازگشتی به این کتاب صورت گیرد و جبهه انقلاب معطوف به این کتاب شود؛ این کتاب تأثیر وضعی و مستقیم روی این جبهه خواهد داشت تا استانداردهای مومن انقلابی را بر اساس صحیفه سجادیه کسب کنند.

این مدرس صحیفه‌ی سجادیه بیان کرد: مقام معظم رهبری در کرونا از فرصت استفاده کرده و این فرهنگسازی را تسریع کردند، ایشان این دعا را هوشمندانه انتخاب کردند تا در فرآیند جامعه‌سازی توجه افراد به صحیفه سجادیه جلب شود و در فضای عملیاتی کرونا فرهنگ‌سازی اتفاق بیفتد.

دعای هفتم از پشت پرده کرونا رمزگشایی می‌کند

وی اظهار کرد: با توجه به عقبه‌های کرونا، نزدیک‌ترین و مرتبط‌ترین دعا با وضعیت فضایی که کرونا ایجاد کرده بود دعای هفتم هم‌خوان‌ترین دعا بود؛ حتی انتخاب دعای هفتم از پشت پرده این اتفاق رمزگشایی می‌کند و نشان می‌دهد نظر مقام معظم رهبری در خصوص کرونا چیست.

بهشتی پور اظهار کرد: اگر از زاویه خصوصیات علم دعا به دعای هفتم بنگریم می‌بینیم که نکاتی در دل این دعا نهفته و انقطاع‌های خاصی دارد به همین جهت مسئله را بحرانی دانسته و ورود خداوند متعال را لازم و ضروری می‌داند؛ از سویی دیگر افراد را تربیت می‌کند تا حال انقطاع داشته باشند و بدانند که کرونا گره‌ای است که تنها خداوند متعال می‌تواند ما را یاری کند.

وی خاطرنشان کرد: دولت پنهان دنیا با ترکیب «سیستم‌های سایبری بسیار پیشرفته» و «تکنولوژی‌های مبتنی بر تأثیرات فرکانسی و الکترومغناطیس» به یک تکنولوژی دست یافته است که می‌تواند تأثیرات خاصی را روی اراده و تصمیم‌گیری افراد داشته باشد و احتمال می‌رود پشت پرده کرونا نیز این موضوع باشد.

این استاد دانشگاه در پایان سخنانش یادآور شد: به نظر می‌رسد سخن بیل گیتس مبنی بر اینکه چهار سال دیگر دو اتفاق سنگین‌تر از کرونا در دنیا می‌افتد ناظر به این ابزار باشد و توسط آن توسعه یابد. اگر این امر صحیح باشد معلوم می‌شود که چرا مقام معظم رهبری این دعا را انتخاب کردند چون این دعا انقطاع کامل دارد و علاوه بر آن انتهای دعا اسامی اعظم وجود دارد که اگر دعای بنده‌ای از بندگان از زمین خاکی عبور کند و آسمان را بشکافد مسائل حل خواهد شد.

انتهای پیام
captcha