ویژگی‌های بندگان صالح پروردگار از منظر قرآن
کد خبر: 3961778
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد تبیین کرد؛

ویژگی‌های بندگان صالح پروردگار از منظر قرآن

امام‌جمعه موقت تهران با اشاره به ویژگی‌های انسان صالح با عمل صالح، گفت: انسان صالح در ادبیات قرآن کریم انسانی است که آراسته به عمل صالح است. اگر عمل صالح سر تا سر زندگی ما را گرفت این عمل جان و روح ما را متصل به این خصیصه می‌کند و دیگر نمی‌گویند عملش صالح است بلکه می‌گویند او انسان صالحی است.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امام‌جمعه موقت تهران، 9 فروردین ماه در مراسم جشن نیمه شعبان که در مسجد جامع غدیر خم پاسداران برگزار شد، در تبیین ویژگی‌های انسان صالح با عمل صالح، گفت: انسان صالح در ادبیات قرآن کریم انسانی است که آراسته به عمل صالح است. اگر عمل صالح سر تا سر زندگی ما را گرفت این عمل جان و روح ما را متصل به این خصیصه می‌کند و دیگر نمی‌گویند عملش صالح است بلکه می‌گویند او انسان صالحی است.

وی اظهار کرد: گاهی عمل شما صالح است، می‌گویند این انسان این عمل صالح را داشت، اما گاهی می‌گویند او انسان خالصی است و بین این دو تفاوت است.


مخلصین چه کسانی هستند؟


امام‌جمعه موقت تهران با بیان اینکه مخلصین خالص‌شدگان هستند، گفت: مخلصین کسانی هستند که خالص شده‌اند نه اینکه عمل آنها خالص است، جان و روح آنها خالص و ناب است و توحید سر تا پای وجود آنها را فرا گرفته است. قرآن نیز در آیه 162 سوره انعام می‌فرماید: «قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ؛ بگو نماز من و قربانى من و زندگى من و مرگ من براى خدا آن پروردگار جهانيان است»؛ به صراحت قرآن مخلصین چنین افرادی هستند که خوش به حال چنین انسان‌هایی که افراد صالح هستند و همه چیز آنها فقط برای خداست.

وی با بیان اینکه ما نیز می‌توانیم جزو مخلصین باشیم، گفت: همه انسان‌ها می‌توانند انسان خالص باشند، راهش در عین حالی که نمی‌توانم بگویم سخت است که اگر سخت بود آن را خداوند عالم بیان نمی‌کرد، اما شدنی است.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: انسان‌هایی که می‌خواهند در مقابل فطرت گام بردارند این کار برای آنها سخت نیست. مثلاً برای یک آدمی که معتاد به انواع اعتیادات شده سخت است آن را ترک کند، حالا کسی که معتاد به سیگار کشیدن نیست آیا سیگار کشیدن برای او سخت است یا سیگار نکشیدن؟ اصلا چنین کسی سیگار را هم می‌بیند حالش بد می شود. بنابراین راه توحید و فطرت راه سختی نیست، اما اگر انسان از فطرت فاصله گرفت، این راه سخت‌تر می‌شود.

امام‌جمعه موقت تهران اضافه کرد: اگر عمل صالح ادامه یافت و تکرار شد و مبدل به شاکله ما شد آن وقت ما انسان صالح می‌شویم، منتهی عمل صالح مگر بدون معرفت و ایمان و عقلانیت امکان دارد.


تبدیل اقتصاد مصر به اقتصاد دانش‌بنیان توسط حضرت یوسف(ع)


ابوترابی‌فرد با اشاره به رابطه اقتصاد و علم، گفت: اقتصاد دانش‌بنیان مطابق با فطرت انسان است و قرآن از زمان حضرت یوسف(ع) این را فریاد زده است و حضرت یوسف(ع) اقتصاد مصر را اقتصاد دانش‌بنیان کرد. چون او هم حفیظ و هم علیم بود و نقشه راه اقتصادی‌اش مبتنی بر علم بود، لذا کشور مصر را متحول کرد.

وی افزود: عمل صالح نیز یکی از مهمترین ویژگی‌هایش این است که مبتنی بر علم است، مبتنی بر قله‌های معرفت است، مبتنی بر ایمان است که اوج دانش و معرفت و بصیرت است، به این دلیل عمل صالح است.


نیت؛ مهمترین عامل انجام هر کار


امام‌جمعه موقت تهران با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) درباره نیت انجام کارها، گفت: این کلام پیامبر(ص) را دقت کنید که امام راحل نیز در مباحث اخلاقی خود به این حدیث اشاره می‌کردند، حضرت می‌فرمایند: «لا يُقبَلُ قَولٌ إلاّ بعملٍ، و لا يُقبلُ قَولٌ و لا عملٌ إلاّ بنِيّةٍ، و لا يُقبلُ قَولٌ و عملٌ و نِيّةٌ إلاّ بإصابَةِ السُّنّةِ»، هیچ گفتاری ارزش ندارند مگر اینکه با عمل پیوند بخورد، بعد می‌فرمایند قول و عمل هم هیچ ارزشی ندارد مگر به نیت.

وی ادامه داد: طبق این فرمایش پیامبر(ص) اهمیت هر کار و عملی بستگی به نیت و انگیزه انجام آن دارد. سیاستمداران هم حرف‌های خوب زیاد می‌زنند اما گاهی عمل خوب هم زیاد دارند، اما با چه انگیزه‌ای؟ و هدف آنها از این کار چیست؟ در صورتی که انجام آن برای کسب رأی بوده است.

ابوترابی‌فرد اضافه کرد: پس نه قول و نه انگیزه در انجام یک عمل شرط و اساس نیست، بلکه نیت مهم است و فقط نیت برای خدا بودن و انجام آن عمل هم طبق دستور الهی بودن مهم و لازم است تا یک عمل به عمل صالح تبدیل شود.

امام‌جمعه موقت تهران اظهار کرد: اولیا خدا واقعا مراقب هستند؛ شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله بهجت تا آخر عمرشان برای هر قدمی، برای هر سخنی و حتی برای هر سکوتی آنقدر می‌اندیشدند تا حجت درست در دست داشته باشند. ایشان یک برنامه منظمی در نماز، تحصیل و زیارت‌شان داشتند، این برنامه منظم ایشان بود و شاید جز در ساعات کسالت این برنامه تغییر نکرده است. امام راحل هم برنامه منظمی داشتند، در زمانی که در نجف اشرف مشرف بودند یک برنامه زیارت و نماز و درس ایشان در ساعت منظمی بود و یک روز این نظم تغییر نمی‌کرد و منظم بود زیارت حضرت امیر(ع) را در یک ساعت منظم می‌رفتند و فقط با روی کار آمدن حکومت بعث این برنامه تغییر کرد و فقط ساعات آن تغییر کرد اما نظم آن سر جایش بود.

امیرمحسن سلطان‌احمدی
انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
موسی ابراهیمی
|
India
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۱ - ۱۴:۵۳
0
0
خیلی استفاده کردیم. خدا قوت
captcha