نگاهی به زندگی «عالم مجاهد» قزوین
کد خبر: 3961869
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶

نگاهی به زندگی «عالم مجاهد» قزوین

آیت‌الله شیخ هادی باریک بین در سال ۱۳۰۹ در قزوین دیده به جهان گشود و عمر پربار خود را در راه خدا صرف کرد؛ تحصیل در حوزه‌ عمیه قزوین، قم و نجف، تلاش برای پیروزی انقلاب اسلامی، نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری بخشی از زندگی پربار این عالم مجاهد قزوینی است. آنچه می‌خوانید نگاهی اجمالی به زندگی این عالم گرانقدر است.

نگاهی به زندگی «عالم مجاهد» قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله حاج شیخ هادی باریک‌بین در سال ۱۳۰۹ شمسی در یک خانواده مذهبی، متدین و اصیل قزوینی به دنیا آمد. پدر در سرای رضوی قزوین تجارت‌خانه‌ای معتبر در قزوین داشت و دلیل این اعتبار به جز تعهد و تدین او در کسب روزی حلال بود.

آیت‌الله باریک‌بین از سال ۱۳۱۵ وارد دوره ابتدایی دبستان دیانت شد و دوره ابتدایی را در این مدرسه به پایان رساند و به دلیل علاقه‌ای که به تحصیل علوم دینی داشت در سال ۱۳۲۱ به مدرسه علمیه مولاوردیخانی وارد شد و پس از آن در سال ۱۳۲۸ جهت ادامه تحصیلات عالیه به حوزه علمیه قم و در سال ۱۳۳۳ به حوزه نجف اشرف مهاجرت کرد.

در سال ۱۳۴۳ بعد از تبعید امام خمینی (ره)، به قزوین بازگشت و به تدریس و تبلیغ مشغول شد و در طول اقامت در قزوین تا پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی یکی از چهره‌های شاخص در مبارزه با رژیم شاهنشاهی و حمایت از امام خمینی (ره) بود.

در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ که انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) فراگیر شد، نقش روحانیت قزوین که ترکیبی از علما و بزرگان باسابقه و مردمی شهر مثل آیات: شهیدی، سامت، شریعت مهدوی، مظفری، موسوی شالی، ابوترابی، زرآبادی و سایر علمای قزوین به‌خصوص حضرت آیت‌الله باریک‌بین بود شاخص و برجسته است، به‌گونه‌ای که ساواک ناچار به تبعید ۱۸ ماهه آیت‌الله باریک‌بین به سردشت کردستان شد.

آیت‌الله باریک‌بین در تبعیدگاه نیز دست از مبارزه نکشیده و در کنار مبارزانی همچون مرحوم آیت‌الله ربانی شیرازی اقدام به صدور اطلاعیه می‌کردند. وی بعد از تحمل حدود ۶ ماه تبعید و دوری از مردم، به وطن خود قزوین بازگشت و در شهری که تحت حکومت نظامی بود، به مبارزات خود و راهبری مردم در ادامه مبارزه تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی آیت‌الله باریک‌بین در پنجم اسفندماه سال ۵۸ در انتخابات خبرگان قانون اساسی به نمایندگی مردم زنجان و قزوین انتخاب شده و به همراه سایر خبرگان قانون اساسی را تدوین کرده است.

بعد از اتفاقات ۷ تیر و شهادت آیت‌الله بهشتی و ۷۲ تن از یارانش، آیت‌الله باریک‌بین در چهارم آبان ۶۰ به‌عنوان امین و معتمد امام به سمت امام‌جمعه قزوین منصوب شد. آیت‌الله باریک‌بین در انتخابات خبرگان رهبری در آذرماه سال ۶۱ به نمایندگی از مردم زنجان و قزوین انتخاب و در خبرگان دوم سال ۱۳۶۹ و خبرگان چهارم در سال ۱۳۸۵ نیز از سوی مردم قزوین انتخاب شدند.

آیت‌الله باریک‌بین در دوران ۸ ساله دفاع مقدس نیز نقشی بی‌بدیل داشت. وی بلافاصله بعد از آغاز جنگ از طریق سنگر نماز جمعه جوانان را برای عزیمت به جبهه بسیج می‌کرد و خود نیز پیوسته از رزمندگان در جبهه‌ها بازدید و به آن‌ها روحیه می‌داد.

وی دو فرزند پسر خود را نیز به جبهه فرستاد؛ مرتضی (فرزند ارشد) آیت‌الله باریک‌بین را در سال ۱۳۶۱ در عملیات فتح المبین به درجه رفیع شهادت نائل شد.

استان شدن قزوین یکی از اقدامات سیاسی و اجتماعی مهم آیت‌الله باریک‌بین بود که مدت‌ها برای این مهم تلاش کرد و در نهایت باهمت وی و همراهی مردم و مسئولین قزوین این خطه با مصوبه مجلس شورای اسلامی قزوین در سال ۷۶ به‌عنوان استان مستقل مطرح شد.

آیت‌الله هادی باریک‌بین که به دلیل عفونت ریوی در بخش آی سی یوی بیمارستان ولایت قزوین بستری شده بود روز ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ هنگام اذان صبح پس از سال‌ها مجاهدت در راه خدا به دیار باقی شتافت.

انتهای پیام
captcha