تمرکزمان را در ماه رمضان بر معنویت بگذاریم نه غذا خوردن
کد خبر: 3964662
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳

تمرکزمان را در ماه رمضان بر معنویت بگذاریم نه غذا خوردن

یک متخصص طب سنتی گفت: نکته بسیار مهمی که از آن غافل می‌شویم این است در ماه رمضان تمرکز خود را بر خوردن می‌گذاریم در حالی که در این ماه تمرکز ما باید بر معنویت باشد. وقتی روزه‌داران تمرکز خود را بر خوردن قرار می‌دهند دچار چاقی می‌شوند. خوردن حجم زیاد غذا در وعده سحر و خوردن تنقلات بین افطار تا سحر نیز موجب چاقی می‌شود.

تمکزمان را در ماه رمضان بر معنویت بگذاریم نه غذا خوردنمرضیه بیگم سیاهپوش، متخصص طب سنتی، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: مطالعاتی که بر روی روزه‌داری انجام شده نشان می‌دهد که این فریضه الهی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، البته این امر مقطعی است.

وی ادامه داد: روزه‌داری در الگوی قند و چربی خون تأثیر دارد و می‌تواند باعث متعادل شدن چربی خون و تقویت سیستم ایمنی روزه‌داران شود؛ با این همه اثر مطلوب، همه افراد نمی‌توانند از این فیض بهره‌مند شوند و بیماران دارای دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی و کلیوی و در مجموع کسانی‌که مبتلا به بیماری خاص هستند یا دارو مصرف می‌کنند، تنها پس از مشورت با پزشک معالج می‌توانند روزه بگیرند.

این پزشک تشریح کرد: کرونا بیماری جدیدی است که بر اساس اعلام وزارت بهداشت، افراد ۶ هفته پس از بهبودی قادر خواهند بود روزه بگیرند. برای پیشگیری از کرونا گفته می‌شود که مایعات مصرف شود در حالی‌که در روزه‌داری مصرف مایعات در طول روز محدود می‌شود، لذا افراد سالم باید مایعات بدن خود را در فاصله افطار تا سحر تأمین کنند و این فقط به معنی نوشیدن آب نیست، روزه‌داران می‌توانند به‌واسطه سوپ‌های رقیق، شربت سکنجبین ساده، شربت آبلیمو و عرقیجات خنک و مصرف میوه‌ها و آبمیوه‌های طبیعی در فاصله افطار تا سحر، مایعات بدن خود را جبران کنند.

وی عنوان کرد: بهتر است افطار با یک مایع گرم و کم حجم شروع شود اگر روزه‌داران با چای افطار می‌کنند باید یک استکان کمرنگ و کوچک چای بنوشند چون نوشیدن چای لیوانی و پررنگ اشتباه محض است و موجب تپش قلب و تعریق می‌شود، همچنین روزه‌داران می‌توانند با شربت سکنجبین گرم یا کمی آب‌جوش افطار کنند.

سیاهپوش اضافه کرد: حجم بالای خوراکی و نوشیدنی در افطار باعث نفخ می‌شود با توجه به اینکه مزاج در ماه رمضان با روزه‌داری به سمت گرمی و خشکی می‌رود معده در هنگام افطار مانند یک ظرف داغ شده که مصرف مایعات زیاد باعث ایجاد بخار می‌شود به همین دلیل برخی از افراد سردرد می‌گیرند یا احساس سنگینی در قفسه سینه می‌کنند؛ اگر با مایع و نوشیدنی سرد افطار کنند، بدن دچار شوک می‌شود پس بهتر است از نوشیدنی استفاده کنند که نه داغ و نه سرد باشد.

وی خاطرنشان کرد: حلیم و آش رشته سنگین هستند و در صورت استفاده باید به مقدار بسیار کم مصرف شوند؛ گاهی در سوپ‌ها بیشتر به برنج، رشته و جو بها می‌دهیم و آن‌ها را سنگین و غلیظ تهیه می‌کنیم این درحالی است که سوپ‌ها باید حاوی سبزیجات بیشتری باشند.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: در وعده سحر بهتر است که کمتر از غذاهای حاوی گوشت به‌ویژه گوشت گاو، گوساله و بوقلمون استفاده کنیم چون هضم آن‌ها دشوار است، بهترین کار این است که از غذاهای حاوی سبزیجات استفاده کنیم. گوشت مرغ مناسب است اما ماهی برای سحر مناسب نیست و می‌تواند باعث تشنگی شود.

وی با بیان اینکه ظاهراً خانواده‌های ایرانی در گذشته در وعده سحر از نان، بیشتر استفاده می‌کردند، افزود: از آنجا که اغلب افراد بعد از سحر می‌خوابند و مصرف غذاهای سنگین باعث ریفلاکس می‌شود، باید توجه کنیم غذاهایی که مصرف می‌کنیم نفخ نیاورد، سنگین، شیرین و چرب نیز نباشد همچنین غذاهای سرخ کردنی برای وعده سحر مناسب نیستند.

سیاهپوش اشاره کرد: خوردن غذای زیاد در وعده سحر، با این فکر که در طول روز جلوی گرسنگی را می‌گیرد، اشتباه است چون سیستم‌های بدنی کار خودشان را انجام می‌دهند و در نهایت طی چند ساعت بعد، احساس گرسنگی عارض خواهد شد. غذای زیاد، علاوه بر اینکه بار معده را افزایش می‌دهد، موجب چاقی نیز خواهد شد.

وی گفت: برخی از روزه‌داران در وعده سحر آب زیادی می‌نوشند که این امر نیز اشتباه است چون آب اضافه طی 2 تا سه ساعت دفع می‌شود ولی همین مایعات اضافه، بار کلیه و قلب را افزایش می‌دهد بنابراین تأمین مایعات باید در فاصله افطار تا سحر و به‌تدریج استفاده شود.

این متخصص طب سنتی اظهار کرد: نکته بسیار مهمی که از آن غافل می‌شویم این است در ماه رمضان تمرکز خود را بر خوردن می‌گذاریم در حالی که در این ماه مبارک تمرکز ما باید بر معنویت باشد. وقتی روزه‌داران تمرکز خود را بر خوردن قرار می‌دهند دچار چاقی می‌شوند. خوردن حجم زیاد غذا در وعده سحر و خوردن تنقلات بین افطار تا سحر نیز موجب چاقی می‌شود.

وی اضافه کرد: استفاده از زولبیا، بامیه و خرما بر سر سفره سنت زیبایی است البته در قزوین خانواده‌ها اغلب نان چایی و در خطه شمال کشور نیز رشته خشکار آماده می‌کنند که باید در مصرف آن دقت شود؛ حلیم و شله زرد نیز پر کالری هستند و این ماه زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند که همین امر موجب چاقی روزه‌داران می‌شود.

سیاهپوش متذکر شد: عده‌ای در ماه رمضان تصمیم به گرفتن رژیم لاغری می‌کنند معمولاً این‌گونه افراد پس از ماه رمضان دچار ضعف و ریزش مو می‌شوند؛ گرفتن رژیم در ماه رمضان توصیه نمی‌شود مگر اینکه تحت نظر پزشک و با هماهنگی او صورت گیرد.

وی بیان کرد: به افرادی که در پایان ماه رمضان خوشحال می‌شوند که لاغر شده‌اند باید بگوییم که آنان طی ماه مایعات بدن را جبران نکردند و کاهش وزن آن‌ها به‌دلیل کمبود مایعات است این افراد معمولاً خیلی سریع وزن از دست داده را بعد از ماه مبارک، دوباره به دست می‌آورند منتهی ممکن است شانس ایجاد سنگ کلیه و ناراحتی‌های کلیوی در این افراد افزایش یابد.

انتهای پیام
captcha