ورود تشکل‌های قرآنی به مباحث اقتصادی با مشورت خبرگان باشد / مؤسسات بلندپروازی نکنند + فیلم
کد خبر: 3969513
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
حجت‌الاسلام شاهسونی:

ورود تشکل‌های قرآنی به مباحث اقتصادی با مشورت خبرگان باشد / مؤسسات بلندپروازی نکنند + فیلم

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان با اشاره به اینکه مؤسسات در ورود به امور اقتصادی از نظر خبرگان این امر بهره‌مند شوند، تصریح کرد: مؤسسات به کم قانع نشوند و به مرور فعالیتشان را بسط دهند و قطعاً با این رویکرد موفق خواهند شد.

به گزارش ایکنا، میزگرد نمایشگاه مجازی قرآن با عنوان «بررسی فعالیت مؤسسات قرآنی در امور اقتصادی و کارآفرینی و آسیب‌شناسی و فرصت‌های آن» از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری ایکنا برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) استهبان در این باره به تعریفی از مؤسسات قرآنی پرداخت و گفت: این مؤسسات با حمایت‌های مردمی شکل می‌گیرند و به ارگان‌های دولتی وابستگی ندارند، هر چند ممکن است از ظرفیت آنها استفاده کنند، ولی عموماً هزینه‌هایشان را از طریق کمک‌های مردمی یا توانمندی ذاتی‌شان تأمین و مشکلاتشان را حل می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم مؤسسات مردمی قرآنی را تقسیم‌بندی کنیم، شامل تبلیغی و ترویجی، آموزشی و پژوهشی هستند. البته برخی چندمنظوره‌اند و اگر بخواهیم از نظر اجرایی آنها را مجزا کنیم، متفاوت‌اند و در حوزه پیش‌دبستانی، حفظ، ترجمه و مفاهیم و تدبر در قرآن فعالیت می‌کنند. باید فعالیت مؤسسات را به صورت تخصصی‌تر تقسیم‌بندی کرد، چراکه عموم آنها در تمامی زمینه‌ها و برخی در زمینه تخصصی فعالیت می‌کنند. البته تعداد مؤسسات هنری قرآنی و مؤسساتی که فقط در فضای مجازی کار کنند، کم است.

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان در پاسخ به اینکه آیا مؤسسات با وجود واگذاری مقطع پیش‌دبستانی به آموزش و پرورش می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند؟ گفت: بله، مؤسسات به عنوان مؤسسات حقوقی از آموزش و پرورش درخواست مجوز مقطع مهد و پیش‌دبستانی کنند و بیت‌الاحزان نیز این‌گونه اقدام کرده است.

شاهسونی در پاسخ به اینکه آیا مؤسسات را به فعالیت در امور اقتصادی و درآمدی تشویق می‌کنید؟ بیان کرد: هنگامی که یک مجموعه قرآنی شکل می‌گیرد باید زیرساخت‌های مالی خود را به گونه‌ای در نظر بگیرد تا بتواند در صورت فقدان کمک دولت و همیاری خیرین روی پای خود بایستد. به عبارت دیگر باید به خودکفایی یا اقتصاد مقاومتی برسد که مقام معظم رهبری بارها بر آن تأکید کرده‌اند. چنانکه در شرایط کرونایی یا پیش از آن، مؤسسات بسیاری به دلیل مشکلات مالی در مرز فروپاشی و تعطیلی قرار گرفتند. البته در مورد فعالیت‌ اقتصادی آنها نظراتی دارم، اگر مراقبت نباشند، ممکن است کل مجموعه قرآنی را به سمت فعالیت اقتصادی بکشاند و آن را از سایر فعالیت‌های آموزشی، تبلیغی و ترویجی بازدارد یا فعالیت‌هایش را تحت‌الشعاع قرار دهد. بنابر این باید از مدیریتی قوی برخوردار باشند.  

شاهسونی با ذکر اینکه با توجه به تجربیات بیت‌الاحزان، باید بخش اقتصاد از مدیریت دوره‌های آموزشی جدا شود، تصریح کرد: به طور مثال کارگروه اقتصادی تشکیل شود و در مباحث آموزشی دخل و تصرفی نداشته باشد و مدیر مؤسسه نیز در بخش درآ‌مدزایی صرفاً نقش نظارتی داشته باشد.

وی درباره وقف نیز اظهار کرد: موقوفات زیادی وجود دارد که به اهل‌بیت(ع) تعلق دارد و وقف‌نامه‌ آنها موجود است. پس باید برای فعالیت‌های دینی و فرهنگی پشتوانه‌ اقتصادی ایجاد کنیم.

شاهسونی در پاسخ به اینکه برخی معتقدند فعالیت مؤسسات از درآمدزایی جداست و توجه به عرصه‌های اقتصادی مانع رسیدن مؤسسه به هدف اصلی‌اش می‌شود، گفت: بدبینی برخی به عملکرد ضعیف مؤسسات بازمی‌گردد؛ یعنی مؤسسات وارد چرخه اقتصادی شده‌اند و مدیر مجموعه دخالت کرده یا احیاناً نتوانسته‌ است به وعده‌های مالی‌اش جامه عمل بپوشاند و همین امر آثار سوئی را در پی دارد، چون مردم بر مبنای مشاهداتشان مؤسسات را قضاوت می‌کنند. مدیر می‌تواند معاون یا کارگروه اقتصادی داشته باشد. چنانکه بیت‌الاحزان شورای آموزشی و شورای مدارس شبانه‌روزی و پژوهش دارد که عضو کارگروه اقتصادی نیستند و در کارگروه کارشناسانی عضوند. 

مدیر بیت‌الاحزان در پاسخ به اینکه چقدر امکان فعالیت مؤسسات در امور اقتصادی وجود دارد؟ اظهار کرد: مؤسسات باوجود همه مشکلات، از اعتماد عمومی برخوردارند. قرآن‌آموزان، اساتید و مربیان ظرفیت آنهاست و حتی خیرین می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. البته نباید در امور اقتصادی بلندپروازی کنند و در ورود به مباحث اقتصادی مشورت کنند و از نظر خبرگان این امر بهره‌مند شوند و به مرور فعالیتشان را بسط دهند.

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان درباره اینکه مؤسسات در چه رشته‌های اقتصادی می‌توانند ورود پیدا کنند، گفت: مؤسسات باید موقعیت اقتصادی و جغرافیایی منطقه خود را در نظر بگیرد چه بسا فعالیتی در منطقه و استانی خوب باشد و در منطقه دیگر جوابگو نباشد. بنابر این این امر نیازمند بررسی دارد. به طور مثال کشاورزی می‌تواند زمینه‌ای برای فعالیت مؤسسات باشد یا تهیه و تولید پوشاک و اونیفرم برای دانش‌آموزان مقطع پیش‌دبستانی هر مؤسسه، به طوری که بیت‌الاحزان دارای حدود 100 پیش‌دبستانی است که به پیشنهاد دوستان، از این ظرفیت استفاده کردیم و با خریداری کردند چند چرخ خیاطی و بکارگیری چند خیاط، چند هزار لباس متحدالشکل برای قرآن‌آموزان مقطع پیش‌دبستانی و کارکنان بیت‌الاحزان با قیمت مناسب و سهل‌الوصول‌تر تهیه می‌شود. هم اشتغال‌زایی انجام شده و هم درآمدی برای مجموعه مؤسسه دارد. یکی از رازهای موفقیت آنها، پنهانی بودن فعالیتشان است. بنابر این خیلی از مؤسسات فعالیت‌ اقتصادی خود را ارائه نمی‌دهند یا برخی مانند بیت‌الاحزان فعالیتشان را آشکار می‌کنند، چون به عنوان الگویی برای سایر مؤسسات‌اند.

شاهسونی در مورد آگاهی‌بخشی به مؤسسات در این باره افزود: این امر جزو وظایف اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و ارگان‌های حاکمیتی چون معاونت قرآن و عترت و سازمان دارالقرآن است و باید کارگاه‌های آموزشی خاصی تشکیل شود و آموزش‌های لازم را به مؤسسات ارائه دهند و زمینه‌های لازم را با توجه به ظرفیت مؤسسات قرآنی فراهم کنند. همچنین نشست‌های اقتصادی را با دعوت از نخبگان اقتصادی برگزار کنند؛ حتی مؤسسات باتجربه در امور اقتصادی می‌توانند تجربیات خود را به سایر مؤسسات ارائه دهند. معاونت قرآن و عترت ارشاد و سازمان دارالقرآن‌ یا سازمان اوقاف و امور خیریه از مؤسسات حمایتی نمی‌کنند و بارها اشتغال‌زایی فرهنگی ـ قرآنی بخش مردمی را در جلسات استانی و کشوری مطرح کرده‌ اما نتیجه‌ای نگرفته‌ایم. باید تشکل‌های قرآنی با تدبیر و بدون نگرانی وارد عرصه اقتصادی شوند و از کم شروع کنند، اما به کم قانع نباشند و با برنامه‌ریزی و استفاده از نظرات کارشناسان فعالیت خود را ادامه دهند و در برنامه‌ریزی‌شان دقیق باشند. البته هر فعالیت اقتصادی با تجربه‌هایی همراه است و از همان ابتدا به سود نمی‌رسد. 

وی درباره همفکری بیت‌الاحزان با سایر مؤسسات علاقه‌مند به فعالیت در عرصه اقتصادی اظهار کرد: بیت‌الاحزان در خدمت قرآنیان است و تجربیاتش را به صورت حضوری، مجازی و تلفنی در اختیار سایر مؤسسات قرار می‌دهد.

شاهسونی در خصوص شعار سال مقام معظم رهبری، پشتیبانی‌ها و رفع موانع تولید، بیان کرد: امیدوارم شاهد حضور مدبرانه مؤسسات در عرصه اقتصادی باشیم و از مسئولان قرآنی درخواست می‌کنم که به این بُعد مؤسسات توجه و تلاش کنند که آنها بر روی پای خودشان بایستند، زیرا در این صورت مؤسسات به این اندازه متزلزل نخواهند بود. 

انتهای پیام
captcha