«غلامرضا شاه‌میوه» و صدایی که ارثیه خانوادگی است + فیلم
کد خبر: 3969572
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
در مستند «راویان نور» معرفی شد؛

«غلامرضا شاه‌میوه» و صدایی که ارثیه خانوادگی است + فیلم

غلامرضا شاه‌میوه قاری و داور بین‌المللی کشور، در پنجمین قسمت از مستند «راویان نور» با اشاره به صدای موروثی در خانواده‌اش، اظهار کرد: «پدرم در همان دوران کودکی‌ام در منزل، آواز و اشعار مولانا و سعدی را زمزمه می‌کردند و این امر زمینه موسیقی را در من تقویت کرد و موجب جذبم به تلاوت قرآن شد».

به گزارش ایکنا، پنجمین قسمت از مستند «راویان نور» به معرفی غلامرضا شاه‌میوه، قاری، مدرس و داور بین‌المللی کشورمان پرداخت.

وی از همان دوران کودکی به دلیل وجود زمینه هنری در خانواده‌اش، با هنر و ادعیه هنری سر کار داشته است و همین امر موجب جذب ایشان به رشته تلاوت قرآن شد. از سوی دیگر صدای خوش در خانواده شاه‌میوه موروثی بوده است به طوری که به اذعان وی «پدرم در همان دوران کودکی‌ام در منزل، آواز و اشعار مولانا و سعدی را زمزمه می‌کردند و این امر زمینه موسیقی را در من تقویت کرد و موجب جذبم به تلاوت قرآن شد».

شاه میوه به خاطره‌ای از دوران مدرسه‌اش پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و طی سال ۵۵ اشاره کرد و افزود: در مدرسه آهنگ‌ها را اجرا می‌کردم، معلم صدایم کرد و گفت صدای خوبی داری، این نوار را بگیر و تمرین کن و سپس در سرصف بخوان، یک هفته تمرین کردم، آنجا بود که اولین بار سوره حمد استاد عبدالباسط را شنیده بودم و پس از این تمرین، این سوره را سرصف قرائت کردم و مورد توجه و تشویق معلم‌هایم قرار گرفتم .

ایشان طی سال‌های 63_62 وارد عرصه مسابقات قرآن شده است و در سال ۶۴ به عنوان منتخب استان اصفهان تجربه حضور در مسابقات کشوری را برای نخستین بار کسب کرد. شاه میوه دارای کارگاه‌های آموزشی در استان‌های مختلف با سابقه بیش از ۲۰ سال است.

شاه‌میوه جزو آن دسته از اساتیدیست که معتقد است «هرچه می‌دانم را در اختیار قرآن اموزان قرار داده‌ام و قرار می‌دهم و همین امر موجب شده است تا جلسات قرآنم پرشور و مملو از جوانان تشکیل شود. معتقدم رمز و رازهایی در تلاوت قرآن است که باید آنها را کشف کرد. دلم می‌خواست بدانم الحان در قرآن، دارای اسم خاصی است یا خیر. به طور اتفاقی با یک آهنگساز عراقی آشنا شدم، بعد از تلاوتم، نزد من آمد و گفت شما اسم الحانی که تلاوت کردید، می‌دانستید؟ گفتم: نه. اسامی آن الحانی که در تلاوتم اجرا کردم را بهم گفت. علاقه مند شدم و احساس کردم گمشده خودم را در ایشان یافتم، یک سال از محضر ایشان استفاده کردم و کم کم به دنبال پژوهش در این عرصه رفتم.

این مدرس قرآن سفرهایی نیز به کشورهای مختلف چون سوریه برای تکمیل پژوهش‌هایش داشته است و طی آن جلسه و دیداری با چند نفر از آهنگسازهای معروف سوری داشته است و جواب سؤالات مبهم را نزد آنها یافت.

وی ادامه داد: این یافتن جواب سؤالاتم، منجر به تألیف کتاب «هنر تلاوت» شد. مشتاق بودم تا نظر مقام معظم رهبری را درباره کتابم بداندم، زمانی برای اجرا خدمت ایشان رفتم، پس از آن خدمت ایشان رسیدیم و پرسیدم کتاب «هنر تلاوت» را دیده‌اید؟ پرسیدند: شما نوشته بودیئ؟ گفتم: با اجازه شما. گفت کتاب جامع علمی خوبی بود، البته بخش موسیقیایی را متوجه نشدم. پس از اطلاع مردم از نظر ایشان درباره این کتا، کتابم مورد استقبال بیشتری قرار گرفت و تا کنون به چاپ نهم و دهم رسیده است.

از دیگر تألیفات غلامرضا شاه‌میوه می‌توان به نرم افزار حوزه تخصصی با عنوان «ریاض النغم» متشکل از مجموعه کاملی از آموزش نغمات و قاموس کلی از صوت و لحن و تحلیل قاریان به سه زبان انگلیسی، عربی و  فارسی و جزو نرم افزار برتر قرآنی کشور در سال ۹۶، اشاره کرد.

همچنین کتاب «سفر به مصر؛ پایتخت هنر تلاوت» از دیگر کتابهاییست که غلامرضا شاه میوه در سال ۸۶ متشکل از مجموعه خاطرات، مذاکرات و مشاهداتش به کشور مصر به رشته تحریر دراورده است و آخرین تألیف وی کتاب و لوح فشرده با عنوان «مهارت‌های تنغیمی و القای معانی در هنر تلاوت» در سال ۹۵ از سوی شورای عالی قرآن است.

وی در زمینه آموزش تلاوت خصوصاً صوت ولحن به کشورهای مختلف سفر کرده است و در سال 63 گروه همخوانی و تواشیح با عنوان «اصفهان» و پس از آن با اسم «کوثر اصفهان» توسط غلامرضا شاه میوه در راستای همخوانی قرآنی و اناشید دینی راه‌اندازی شد که در ابتدا در جبهه‌های جنگ غرب و جنوب غرب کشور به اجرای برنامه پرداخت که مورد استقبال رزمندگان قرار گرفت.

شاه میوه دارای جلسه آموزش قرآن، یکشنبه شب‌ها در مکان مؤسسه بینه اصفهان است که بنابر گفته خودش «طی این سال‌ها سالیانه ۳۰۰ تا  ۴۰۰ قاری در این جلسات پرورش یافته است که بعضا در مسابقات دانش آموزی و یا شهرستانی، استانی، ملی و در سطح کشور حائز رتبه شده‌اند.»

غلامرضا شاه‌میوه از حدود سال ۶۷ ۶۸ وارد عرصه داوری در سطح استان شده است و پس از آن وارد داوری مسابقات دانشجویی در مرحله کشوری شده است و از حدود سال ۷۲ وارد عرصه داوری در سطح مسابقات سراسری اوقاف شده است. همچنین تنظیم آیین‌نامه و تدوین آیین نامه صوت ولحن البته با تجمیع نظرات اساتید این حوزه و ارتقای مفاد آیین‌نامه‌ها از دیگر فعالیت‌های استاد شاه میوه بوده است.

این مدرس قرآن بزرگترین برکت قرآن را در عزت و احترام فرد قرآنی در جامعه می‌داند، چنانکه می‌گوید طی نخستین سال حضور در مسابقات به حج اعزام شده است در حالی که در سنین جوانی بوده است و این هم جنبه مادی و هم جنبه معنوی همراهی‌اش با قرآن است.

وی در پایان از تمامی افرادی که ۳۴ سال داوری او در مسابقات قرآن، آزرده خاطر شده‌اند، حلالیت طلبید و خواست تا این موضوع را به حساب سهو بگذارند و نه عمد.

بخش‌های این برنامه، گفت‌‌وگو با همکاران، دوستان و اساتید و قاریان و داوران بین‌المللی کشورمان بود که غلامرضا شاه‌میوه را اینگونه معرفی کردند؛

  • متانت و مردمی بودنش طی تعامل با دیگران
  •  دارای مدارج پیشرفت قرائت
  •  استعداد خوب
  • مجاهدت و تلاش و علاقه‌مندی برای آشنایی با نغمات قرآنی
  • استاد دقیق و ریزبین
  • بهره‌مند از گوش موسیقیایی زیاد
  • علاقه مند به الحان و تنغیم‌ها
  • اهل مطالعه و دارای تحقیقات بسیار در زمینه صوت ولحن
  • ارائه مطالب در جلسه آموزشی متناسب با هر سن شرکت‌کننده
  • و...

این برنامه به تهیه‌‌کنندگی و کارگردانی سیدمهدی موسوی‌برزکی طی ۱۳ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای حوالی ساعت ۱۸:۴۰ به روی آنتن شبکه مستند می‌رود که  بازپخش این مجموعه روز بعد، ساعت ۱۲:۳۰ انجام می‌شود.

 

انتهای پیام
captcha