شنیدن درد محرومان؛ سرفصل اصلی تبلیغ
کد خبر: 3970549
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

شنیدن درد محرومان؛ سرفصل اصلی تبلیغ

حجت‌الاسلام محمدرضا احراری‌فر، طلبه جوان بیرجندی است که کیلومترها از مکان زندگی خود دور شده تا سفر زندگی مشترکش را در کنار محرومان طی کند و به گفته خودش چه برکتی به زندگی‌اش سرازیر می‌شود.

در میان دغدغه‌های زندگی دنیایی هنوز هم انسان‌هایی هستند که دیگران و دردهایشان را به خود ترجیح می‌دهند و گاهی حاضر هستند خود سختی بکشند تا درد و زخمی التیام یابد.

یکی از ضرورت‌های تبلیغ دین اسلام، حضور در روستاها و مناطق محروم برای برگرداندن امید به دل‌های محرومان است، امیدی که اگر در زندگی گم شود، نور ایمان در دل‌ها گم خواهد شد و این بزرگ‌ترین گناه است.

یک روحانی و طلبه در حوزه فعالیت‌های خود باید ابتدا به مردم توجه کند، دردهایشان را بشنود و سعی کند با ابزاری که دین در اختیار او گذاشته برای رفع این مشکلات گام بردارد؛ همچون طلبه جوان بیرجندی که کیلومترها از مکان زندگی خود دور شده تا سفر زندگی مشترکش را در کنار محرومان طی کند و به گفته خودش چه برکتی به زندگی‌اش سرازیر می‌شود.

شنیدن درد محرومان؛ سرفصل اصلی تبلیغ

شروع زندگی مشترک در میان محرومیت‌ها

حجت‌الاسلام محمدرضا احراری‌فر یک طلبه جوان جهادگر است که در ابتدای زندگی به شوق تبلیغ رخت سفر می‌بندد و با همسرش عازم منطقه‌ای محروم می‌شود.

وی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: به فاصله کمتر از دو هفته پس از مراسم ازدواج، به همراه همسرم برای انجام‌ کار تبلیغ و خدمت به مردم روستا از طرف قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران استان عازم روستایی در منطقه محروم استان شدیم.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: حدود ۱۰ ماه است که در روستای شهرک‌آباد به فاصله ۱۰۰ کیلومتری تا مرکز استان و حدود ۲۰ ماه است که در روستای حسین‌آباد به فاصله ۱۸۰‌ کیلومتری تا مرکز استان مستقر هستیم.

احراری‌فر ادامه داد: در حال حاضر صاحب فرزند چهار ماهه‌ای هستیم که در همین روستاها به‌دنیا آمد و از این امر بسیار خوشحالم، چراکه فرزندم در آینده رنج و درد محرومیت و همچنین رسالت تبلیغ را درک خواهد کرد.

وقتی از او پرسیدم این نوع زندگی کردن برایت سخت نیست، گفت: دوری از خانواده و محل اصلی زندگی برایم سخت است، اما سخنان شیرین مقام معظم رهبری آن را تبدیل به آسایش می‌کند؛ وقتی از به داد محرومان رسیدن سخن می‌فرمایند، البته که کلام مقام معظم رهبری خطاب به مسئولان بوده، اما من و هم‌لباسی‌های من نیز به اندازه توان خودشان باید تلاش کنند و به سخنان رهبر فرزانه انقلاب جامه عمل بپوشانند.

شنیدن درد محرومان؛ سرفصل اصلی تبلیغ

وی ادامه داد: خود و خانواده، خدمت به مردم روستا را با تمام وجود دوست داریم؛ شاید بنده بزرگ شده شهر باشم، اما مشکلات مردم روستا به‌خصوص مناطق محروم را دیده و به‌خوبی درک می‌کنم و کسی که به این درک می‌رسد باید اقدام عملی برای رفع مشکلات انجام دهد؛ دست روی دست گذاشتن کار یک مسلمان نیست.

این کارشناسی مذهبی بیان کرد: در زمینه فرهنگی، توزیع بیش از ۷۰ بسته لوازم‌التحریر در مدرسه روستای حسین‌آباد و مدارس روستاهای همجوار از جمله اقدامات من در روستا بوده که به کمک خیران انجام شده است؛ همچنین در طول مدت شیوع کرونا انجام‌ گندزدایی از مسجد و معابر روستای حسین‌آباد و روستاهای همجوار نیز به وظایف‌مان افزوده شد.

احراری‌فر توزیع بیش از ۵۰۰ عدد جوجه مرغ محلی در شهرک سهل‌آباد در زمینه حمایت معیشتی از اهالی روستا را از دیگر فعالیت‌ها برشمرد و افزود: در انجام امورات صورت گرفته از نهادهای دیگر به‌خصوص سپاه پاسداران شهرستان، کمیته امداد امام(ره)، تبلیغات اسلامی، هنگ مرزی شهرستان و... کمک گرفته شده و شاهد حمایت‌های آنان بودیم.

وی بیان کرد: یکی از فعالیت‌های عمرانی که در روستا تأثیرگذار بود، ساخت ۲۵ جایگاه واحد الگویی دام است که هم سبب اشتغال‌زایی برخی از اهالی روستا و هم باعث آبادانی روستا شده است؛ این در صورتی است که از رها بودن دام در سطح روستا و خیابان‌ها تا حدی جلوگیری شده است.

شنیدن درد محرومان؛ سرفصل اصلی تبلیغ

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته، توزیع بیش از ۱۵۰‌ بسته غذایی در بین نیازمندان روستا از ابتدای شروع طرح کمک مؤمنانه است و در زمینه اشتغال‌زایی، ساخت نانوایی که تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد را نیز دنبال کردیم.

وی از آماده کردن کارگاه خیاطی و ایجاد اشتغال برای ۱۰ تا ۱۵ نفر که حدودا تا چهار ماه آینده آماده شروع به کار است خبر داد و گفت: آموزش گلیم سوزنی برای بانوان روستا طی هماهنگی با مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان نیز از دیگر اقدامات است، چراکه بسیاری از محرومیت‌ها و مشکلات از بیکاری است و تا ذهن به کاری مشغول نشود، پیشرفتی حاصل نمی‌شود.

شنیدن درد محرومان؛ سرفصل اصلی تبلیغ

تبلیغ تنها سخن گفتن نیست 

این کارشناس مذهبی، همچنین ساخت چهار سرویس بهداشتی برای نیازمندان روستا که از داشتن سرویس بهداشتی و حمام محروم بودند را آغاز کرده و می‌گوید: باید در هر منطقه براساس نیاز، فعالیت‌ها را سطح‌بندی کرد که این امر با نیازسنجی صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: اهدا و توزیع اقلام دیگری چون یخچال، آبگرمکن، فرش، بخاری و... در بین نیازمندان روستا با همت خیران و نهادهای اجرایی نیز از دیگر فعالیت‌هایی بوده که انجام شده است.

شنیدن درد محرومان؛ سرفصل اصلی تبلیغ

این کارشناس مذهبی از آرزوهایش گفت و ادامه داد: آرزو دارم هیچ فردی در دنیا به‌دلیل نیازمندی از انجام اموری که حق هر انسانی است، از جمله تحصیل و یا رفاه نسبی باز نماند.

احراری‌فر بیان کرد: نباید فراموش کنیم که انجام این امور نیز بخشی از فرآیند تبلیغ است؛ تبلیغ تنها به سخن گفتن و شنیدن نیست بلکه با هر کاری که انسانی را متوجه حضور خداوند کنی و قلبش را به نور ایمان و اسلام زنده کنی، مطمن باش تو تبلیغی اثربخش برای دین انجام داده‌ای.

این آرامش را به دغدغه هر روزه شهر ترجیح می‌دهم

وی بیان کرد: درست است که زندگی در این محیط سخت‌تر از شهرنشینی است، اما من این آرامش را به دغدغه هر روزه شهر ترجیح می‌دهم.

شنیدن درد محرومان؛ سرفصل اصلی تبلیغ

وقتی با همسر این روحانی سخن می‌گویم، از شیرینی‌های زندگی با همسرش می‌گوید انگار مانند تمام هم سن و سالانش که در دهه دوم زندگی به سر می‌برند برایش خانه زیبا، ماشین لوکس و یا رفاه مطلق مهم نیست؛ بلکه او نیز همراه همسرش هر کار که بتواند برای مردمان روستا انجام می‌دهد و همدرد مردم روستا شده است. او به راستی همسفر خوبی برای همسرش است.

وی گفت: زمانی که زندگی سخت و محرومیت را در روستاها دیدم خود و فرزندم را فراموش کردم و هر کار توانستم در حد توانم برای رفع مشکلات روستاییان که گاهی امید خود را از دست داده‌اند انجام داده‌ام؛ حتی در حد شنیدن یک درد دل.

دنیا به دخترها و پسرهای جوانی که دیگران را به خود ترجیح می‌دهند، نیاز دارد و این همان سبک زندگی اهل بیت(ع) است؛ آنجا که حضرت فاطمه(س) می‌فرمایند: «الجارُ ثُمَّ الدّارُ؛ اول همسایه، سپس خانه خود.»

انتهای پیام
captcha